Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:33

Wat de mijne krijgt snachts: Pre alpin senior, hartog grasbrok en hartog grasmix. Hier krijgt ze 50% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid dat ze mag eten van. Dit in een gigantische bak. En daar doet ze het top op!
Smorgens af en toe nog wat over zelfs

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:36

Mijn oudje kreeg 2 daags seniores priores en dan de laatst voerbeurt rond 22:00-23:00 echt veel …… volgens mij een maatschap weken in 3 liter water maar was genoeg.
Hij had wel alle tanden maar at het niet zo graag hooi wel zure koeien kuil en dat hadden we niet op zijn laatste stal

Lachica

Berichten: 66
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:06

he ik ben nog niet zo lang geleden op paardrijden gegaan, maar wat is slobber precies?

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:31

Coentjuh schreef:
@ TS; Hoeveel kg voer je je paard per dag?


Is TS kwijt ;) ?

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:51

Nikass schreef:
Vier of vijf keer per dag SP voeren, dat kost een fortuin toch?

Dat kost een senior inderdaad :j
Mijn senior at in de winter gerust voor meer dan 150,- per maand aan voer op.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:18

Ja inderdaad. Mijn c pony at ook al voor 200 euro voer op de laatste 2 jaren. Tijd rovent en geldverslindend.

Heb hem vorig jaar december in laten slapen. Wil niet weten wat ik nu dan kwijt zou zijn geweest aan voer met al die verhogingen.

Mijn andere oudje kan gelukkig nog voldoende hooi eten en krijgt nu nog maar 2 emmers geweekt voer per dag.

_RobinA_

Berichten: 1423
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Louisendorf (Bedburg-Hau)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 20:00

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens even kijken wat voor mijn paard geschikt kan zijn. Het voer moet voor haar namelijk ook nog suikerarm zijn.

Coentjuh schreef:
Coentjuh schreef:
@ TS; Hoeveel kg voer je je paard per dag?


Is TS kwijt ;) ?
Nee hoor, ik had het alleen even heel erg druk ;)
Momenteel krijgt ze 900 gram (droog) SP en 800 gram (droog) hooicobs.

Ik heb ook wat luzerne en de Vitalbix fibermix geprobeerd, maar dat lijkt ze niet zo goed weg te krijgen. Dan gaat het hooi nog beter.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:04

Ik ken een 33 jarige hengst die 3x per dag een grote emmer slobber krijgt. Die kan ook geen hooi meer eten mist ook een heel aantal kiezen namelijk.
Snachts staat die wel op de wei, knabbelt gras, maar veel krijgt die er niet van binnen, maakt er ook proppen van.

Was eerst heel mager maar inmiddels terug bijgekomen.

Rose94
Berichten: 265
Geregistreerd: 12-10-13

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:34

Onze pony’s kunnen ook geen hooi meer eten. Om de nachten te overbruggen krijgen zij grasbrokjes uit een hondenvoerautomaat. Ik heb dit idee gevonden op bokt en wellicht heeft iemand anders hier ook weer wat aan. De speciekuip was voor de test. Inmiddels hangt er een vaste voerbak.

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:55

dat jouw dier dat laat zitten :+
die van mij had dat er echt meteen afgesloopt en de brokken er uit gehaald.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:56

Lachica schreef:
he ik ben nog niet zo lang geleden op paardrijden gegaan, maar wat is slobber precies?

Dat is speciaal paardenvoer wat je nat maakt zodat het een soort stevige soep word .

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:22

Rose94 schreef:
Onze pony’s kunnen ook geen hooi meer eten. Om de nachten te overbruggen krijgen zij grasbrokjes uit een hondenvoerautomaat. Ik heb dit idee gevonden op bokt en wellicht heeft iemand anders hier ook weer wat aan. De speciekuip was voor de test. Inmiddels hangt er een vaste voerbak.

[ [url=m/RqpIy0.png]Afbeelding[/url] ]


Wat een ontzettend goed idee! Zijn de grasbrokken die je voert zo groot als normale biks of zijn het van die grotere nuggets? Zou er ook een muesli doorheen gaan denk je?

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:41

ellepel schreef:
ja ik heb net ook weer voor 200 euro slobber besteld ,maar dat gaat met alle liefde <3


Hihi ik herken het, mijn 33 jarige fjord eet alleen nog Seniores priores, 5 maal daags, een hele klus en kostbaar maar hij gaat nog elke dag met plezier en een bokje naar buiten, we doen het graag voor hem.
18,50 kost een zak nu en die eet hij in 4 tot 5 dagen weg..

Hij heeft zijn gehele gebit nog maar het is helemaal vlak, geen kauwvermogen voor hooi.

Zijn gebit laten we 1 maal in het half jaar nakijken en sinds de laatste behandeling door een andere arts eet hij nu ook weer de seniore lucerne van Hartog, hij miste zijn hooi zo en is hier echt blij mee buiten het gras seizoen om want gras gaat gelukkig ook goed.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:41

mvdbijl, gaat dat goed enkel alleen op sp ? Dit omdat er erg weinig eiwitten in sp zitten ....
Allemachtig, 18,50 voor een zak inmiddels ?!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:49

Ik twijfel een beetje wat ik in die situatie met mijn paard zou doen.

Ik vermoed dat dat voor mijn paard (nu 29) met zijn geschiedenis voor mij het eindpunt zou zijn.
Als hij dus geen regulier hooi meer zou kunnen verwerken.

Maar dat zal voor iedereen anders liggen denk ik, en afhankelijk zijn van heel veel randvoorwaarden en omstandigheden.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:40

_RobinA_ schreef:
Nee hoor, ik had het alleen even heel erg druk ;)
Momenteel krijgt ze 900 gram (droog) SP en 800 gram (droog) hooicobs.

Ik heb ook wat luzerne en de Vitalbix fibermix geprobeerd, maar dat lijkt ze niet zo goed weg te krijgen. Dan gaat het hooi nog beter.

Dat kan natuurlijk :)

Heb me er ook een beetje erin verdiept en hoop dat ik het thuis ook goed doe bij mijn ouwe, maar denk het wel als je kijkt hoe druk hij soms is. Mijn visie voor jouw paardje:

Jouw paard bijv. 550 à 600 kg (gokje?) zou zo'n 15 kg hooi per dag moeten eten. Ik lees dat jouw paard nog 10 à 12 kg hooi eet dus in combinatie met die SP en hooicobs is dat prima voor nu! Als ik het goed uitreken is 1 kg SP (droog) ongeveer gelijk aan 3 kg hooi. En aantal gram hooicobs is gelijk aan hooi.

Als je paard helemaal geen hooi meer zou kunnen eten, dan zou SP alles kunnen vervangen en moet je 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht geven. Paard van 400 kg zou bijv. 12 kg hooi moeten eten en als je alleen SP voert en niets anders dan zou hij 4 kg per dag moeten eten. Vandaar 12 / 4 = 3 = mijn berekening dat 1 kg SP zo'n 3 kg hooi vervangt

@ Maris en andere bokkers; Ja SP is echt duur geworden. Ik moet het ook nog thuis laten bezorgen ivm hier geen winkels en met extra toeslag ivm zwaar gewicht pakket. Hier ook een dure winter :7 maar inderdaad zoals iemand anders hier ook zegt, doe ik met heel veel liefde en bezuinig op mijn eigen 'luxe', doe ik sowieso al sinds ik paarden heb haha..

Ik geef naast SP ook nog bij:
* Sojaschroot voor de eiwitten (op advies veearts)
* Grasbrokken/ heucobs (voorheen Pre Alpin St Hippolyt Agrobs maar nu een iets goedkopere gevonden van Scar 'Heucobs Zeeland')
* Pavo Vital
* Lijnzaad, Foenegriek en scheutje olie
* En natuurlijk altijd los hooi soms eet hij best nog wel wat op, tussen de proppen door!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:57

Kun je dan niet beter een pallet laten bezorgen? Zit je rond de 14/15 euro per zak. Wat voor mest hebben de paarden die volledig op sp leven?

Mijn paard eet sinds week geen kuil meer, heeft geen tanden meer en mist al 2 kiezen. Hooi gaat iets beter, maar ook daar proppen.

S morgens krijgt ze schep sp met luzerne erdoorheen. Daarna naar buiten waar ze onbeperkt kuil hebben, maar daar maakt ze alleen maar proppen van.

Eind middag naar binnen met bult hooi en kg onderhoudsbrok met Sojaschroot.

Laat op avond nog hooi mocht ze willen..

Maar vind haar erg invallen bij flanken. Ze staat niet thuis dus kan ook niet elke dag paar keer heen. En weet ook niet hoever ik wil gaan, ze is bijna 29..

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:35

Lastig tot hoe ver je gaat.
Ik heb 2 jaar lang mijn pony 4 emmers per dag gegeven. Hij was blij, dik en tevreden. Ik heb het met liefde gedaan.

Nu heb ik er nog eentje van 30 en toen de andere vorig jaar is overleden zei ik dit ga ik niet nog een keer doen. Het is bijna niet te doen. Je hebt geen sociaal leven meer.
Maar ze krijgt nu al 2 emmers per dag in plaats van 1 en merk toch dat je snel weer door gaat.
Ik heb ze wel aan huis gelukkig, want anders moet je maar hopen dat een stal houder zin en tijd heeft om je paard 4 of 5 keer per dag een emmer geweekte prut te geven.

Maar mijn oudje in laten slapen omdat ze alleen niet meer kan eten is denk ik niet wat ik zou kunnen. Verder is ze nog goed, blij en gezond.

De mest was gewoon goed. Niet anders dan met hooi.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:39

Lastig ik denk als mijn paard echt geen hooi meer kan eten, dat ik dan de beslissing maakt om hem te laten gaan..

Omdat ik het niet paardwaardig vind, het is een natuurlijke drang om te kunnen eten. Ik heb mijn paarden niet aan huis moet een half uur rijden dus 5x wat eten geven is geen optie.

Hij staat in een grote paddock paradise dus ook niet hele dag op stal. Hele dag weiland is ook geen optie ivm ppid en dus ook hoefbevangenheid risico. Hem naar een stal brengen in de buurt met bijna hele dag binnen vind ik ook niet paardwaardig.

Hij wordt in mei 25 dus als zijn tijd is, is het zijn tijd. Heb ik ze aan huis staan is het heel wat anders. De nachten worden dan wat lastig maar zorg ik alsnog dat hij een hooinet heeft om als nog wat te knabbelen.

Want hoever wil je gaan denk ik dan?

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:43

Pinacolada schreef:
Wat voor mest hebben de paarden die volledig op sp leven?

Merkte wel met de overgang van weideseizoen naar stal/paddock dat de mest wat dunner was (eerste paar weken na seizoenswisseling alleen op SP en minimaal hooi). Terwijl mijn oudje normaal gesproken de mooiste mest heeft van allemaal. Dat herstelde gauw weer naar normale mest, ik denk toen in combinatie met die grasbrok/heucobs die ik toen ben gaan voeren, daar zitten vast veel vezels in.

Ik heb ze aan huis (okay - bijna 200 meter door de modder nu, dus ook geen pretje om met zware emmers te slepen die ik in huis klaarmaak) maar snap de keuze van sommigen hierboven. Niet te doen als je zo vaak naar stal moet rijden in combinatie met werk, evt kinderen, etc. Dan moet je echt iemand hebben die daar rondloopt en hem extra wil voeren. Pittig ook qua kosten.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 12-01-23 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:06

Mijn 29jarige arabier staat op Priores idd, gaat hij erg goed op

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:03

ik heb altijd geroepen van als ik de hele dag met slobber zou moeten slepen laat ik ze inslapen.
maar mijn paarden gaan gewoon door.
die spugen hun hooi proppen uit, hinniken blij als je met hun slobber aan komt en daar merk ik verder echt niks aan.
dus nou ja dan slobber er in en veel werk en zorgen.

monsera…sociaal leven ..wat is dat? :')

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:27

Mijn oudje heeft net een periode "overleefd" dat hij geen hooi kon of wilde eten.

Hij stond gelukkig nog overdag op het gras, en kreeg daarnaast 2x per dag een lage bak met geweekt voer.

Eerst alleen 1/3 droog, geweekte grasbrok met 1/2 schep subli dieetmix en 50 gram pavo vital, met nog 2 handen gehakselde lucerne/gras/ruwvoermix maar hij at het niet meer helemaal op en hij was erg schraal met opgetrokken buik.

Nu krijgt hij 2x per dag een geweekte mengeling van 50% grasbrok en 50% SP (geweekt ongeveer 2 liter per keer schat ik, zo'n wit rond tonnetje met rode deksel vol)

Daardoorheen per keer een halve schep subli dieetmix en 2 handen gehakseld ruwvoermix. En 100 gram soja schroot op advies van onze plaatselijke voerleverancier.

1x per dag 50gram pavo vital.

Gelukkig gaat het nu weer goed met hooi eten. Veel minder oroppen en hij heeft er weer trek in. Gaan nu 2 a 3 plakken, 4-6kg doorheen naast de weidegang.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:22

Hij is trouwens 31, wordt in mei 32. Is 1,48 hoog en kruising New gorest/Engels Volbloed. Een taaie

Heeft diastases, die af en toe voor tandvleesontsteking zorgen en dan maakt hij meer proppen en eet slechter.
Zijn kauwvlakken worden ook erg vlak zei de tandarts dit najaar. Hij heeft nog wel al zijn tanden en kiezen en er groeien er zelfs 2 extra bij boven 2 voortanden. Dat is iets minder fijn...

Voordroog krijgt hij helaas helemaal niet goed meer weg. Dus hij staat vanaf einde middag apart met onbeperkt hooi. We voeren bij in de ochtend en avond. Als hij toch nog te mager blijft of niet meer op het gras kan en geen g
Hooi meer eet, dan komt er een 3e keer bijvoeren bij halverwege de middag. Tussendoor eet hij nu nog gras of hij snoept wat mee van de voordroog.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:58

Omdat ik mijn merrie niet volledig op enkel SP wil hebben (want; te duur en gewoon niet te doen met dat weken en geven heel de dag door..)
Geef ik haar dus geweekte Carli Wafer bij. Hier doen ze heel lang mee dus mooi voor de nacht en deel overdag. Die wafer hoeft niet onder water te staan en is met een half uurtje geweekt en klaar om te voeren.
Mijn merrie krijgt per dag 2 scheppen SP= geweekt een volle emmer en anderhalve emmer geweekte wafer.
Plus nog 2 scheppen muesli voor het sobere paard.

Ze lijkt drachtig nu zo dik is ze. Heeft dus meer dan genoeg daar aan.