Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7970
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 17:23

Hartelusten? Bedoel je hartruis? Of iets anders?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:29

Fijne autocorrect. Ik bedoel hartruis

Sanet

Berichten: 7970
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:35

Tsja, een hartruis betekent dat het hart niet optimaal het bloed kan rondpompen en dus goed zuurstofrijk bloed kan krijgen op de plekken waar het nodig is. Dat kan er dus voor zorgen dat ze sneller verzuren.
Maar zolang het hart nog goed z’n best doet, is het niet direct een probleem, tenzij je marathons of endurance wilt rijden...

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:39

Hij heeft altijd mendurance gelopen. Op hoog niveau. Hij heeft dus een goed ontwikkeld hart. Zou ik iets aan de hartfrequentie kunnen merken of eerder aan de ademhaling. Hij geeft bij beide geen problemen.

Lau07
Moderator

Berichten: 1582
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:05

Ik zou het aankijken Napie. Als zijn conditie goed is, kan hij het werk kennelijk aan. Zei ze ook of het een licht ruisje was? Als je het niet vertrouwd kun je altijd nog een filmpje van het hart laten maken. Wel vreemd dat je daar nooit eerder iets over te horen hebt gekregen van je DA.

Ik ben na twee weken weer bij Chantal geweest en mijn ego heeft een lichte deuk opgelopen. Normaal staat ze altijd hard te hinniken als ik kom en nu stond ze echt zo te kijken van ‘wat doe jij hier??’ :')
Haar maatje is net ingeslapen dus ze was erg onrustig. Ze heeft twee dagen alleen maar staan gillen waar ze bleef. Ze liep buiten aan de hand enorm te dansen van onrust. Het was zelfs zo erg dat iemand vroeg of het een jonkie was die pas net mee naar buiten mag. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:05

Branco is 1 wei verhuisd omdat hij heel onrustig werd van de shet hengst die ook in zijn groepje staat. Die heeft de lente in zijn bol en wil richting de merries. Kan hij niks mee want die zijn allemaal rond de 1.70 :') . Branco staat nu bij 1 rustig paard en kan weer lekker grasjes eten.

Britta31

Berichten: 13152
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:14

Napolion ons paard kan ook niet alleen staan.Dikke paniek.S'morgens was Iwan ingeslapen en s'middags kwam Max al.Ik had wel een leen pony achter de hand die er binnen een half uur kon staan bij nood.Heel lastig zoiets.De eigenaar van Max kan dus ook niet alleen met Max weg.Lau07 klikt het met haar nieuwe maatje?

Lau07
Moderator

Berichten: 1582
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:34

Slim om een leenpaard achter de hand te hebben Britta! Haar nieuwe maatje is een grote KWPN'er dus we kijken even hoe het gaat. Ze kan ook in een andere groep geplaatst worden, maar ze is zelf ook niet de makkelijkste dus we gaan even kijken. Ze is gelukkig wel een stuk gekalmeerd.
Ik heb al bedacht dat als het echt niet gaat ik ga kijken of ik er een kleine pony bij kan kopen waar we eventueel mee zouden kunnen mennen.

Britta31

Berichten: 13152
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:43

Staat ze thuis of op een pensionstal?

Lau07
Moderator

Berichten: 1582
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:53

Ze staat op een kleinschalige pensionstal, bij mensen aan huis. Er staan niet heel veel paarden, en de paarden die er staan hebben echt allemaal hun eigen maatje.

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:50

De oma even gevoerd en mocht ze nog even grasjes eten samen met haar oma vriendin. Daarna strook gras bij gezet voor de kudde. Ze ging eerst wel even mee eten, maar daarna niet meer. Weidegenootje heeft haar vanmiddag ook al even 1,5 uur op het gras gelaten en mss na haar hapje en half uur gras dat haar ergste trek al wat was gestild. Ik ga mij dan direct ook weer zorgen maken, waarom staan alle paarden braaf op rijtje te eten bij strook gras en zij niet. :=

Afbeelding



Lau07 schreef:
Ik zou het aankijken Napie. Als zijn conditie goed is, kan hij het werk kennelijk aan. Zei ze ook of het een licht ruisje was? Als je het niet vertrouwd kun je altijd nog een filmpje van het hart laten maken. Wel vreemd dat je daar nooit eerder iets over te horen hebt gekregen van je DA.

Ik ben na twee weken weer bij Chantal geweest en mijn ego heeft een lichte deuk opgelopen. Normaal staat ze altijd hard te hinniken als ik kom en nu stond ze echt zo te kijken van ‘wat doe jij hier??’ :')
Haar maatje is net ingeslapen dus ze was erg onrustig. Ze heeft twee dagen alleen maar staan gillen waar ze bleef. Ze liep buiten aan de hand enorm te dansen van onrust. Het was zelfs zo erg dat iemand vroeg of het een jonkie was die pas net mee naar buiten mag. :D


Awwww... :(

SusanH schreef:
Branco is 1 wei verhuisd omdat hij heel onrustig werd van de shet hengst die ook in zijn groepje staat. Die heeft de lente in zijn bol en wil richting de merries. Kan hij niks mee want die zijn allemaal rond de 1.70 :') . Branco staat nu bij 1 rustig paard en kan weer lekker grasjes eten.


Wat fijn dat er dan gewisseld kon worden van kudde/weide.

Britta31 schreef:
Napolion ons paard kan ook niet alleen staan.Dikke paniek.S'morgens was Iwan ingeslapen en s'middags kwam Max al.Ik had wel een leen pony achter de hand die er binnen een half uur kon staan bij nood.Heel lastig zoiets.De eigenaar van Max kan dus ook niet alleen met Max weg.Lau07 klikt het met haar nieuwe maatje?


Sinds de verhuizing twee jaar geleden staat ze liever ook niet alleen. Op de wei er naast is prima, maar oh wee als iedereen weg is. Dat komt gelukkig niet zo vaak voor, want er staat gelukkig nog een oma in de kudde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:53

Vanwege de warmte nu toch maar Branco zijn laatste winter haar eraf gehaald. Op zijn buik en rug zat nog behoorlijk wat.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 22:40

Ah sneu Lau van haar maatje. Hoe gaat het nu met dr gemis en haar nieuwe buddy?

Branco verlost van de winterharen, zal hij blij mee zijn.

Bij ons staan ze sinds maandag weer 24/7 buiten. Merk echt dat hij moet wennen. Ik merk dat hij moe is (speelt het warme weer ook in mee denk ik) en terwijl alle paarden savonds in de wei staan te grazen gaat die van mij voorin het paddockje zo dicht mogelijk bij het hek staan. Hij moet denk ik weer even zijn ritme en rustmomenten vinden want de stal os voor hem altijd wel zijn rustplekje. Heb er de voorgaande jaren eigenlijk niets van gemerkt dus even kijken of het ritme weer bij wil trekken.

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 01:08

Queelens schreef:
Ah sneu Lau van haar maatje. Hoe gaat het nu met dr gemis en haar nieuwe buddy?

Branco verlost van de winterharen, zal hij blij mee zijn.

Bij ons staan ze sinds maandag weer 24/7 buiten. Merk echt dat hij moet wennen. Ik merk dat hij moe is (speelt het warme weer ook in mee denk ik) en terwijl alle paarden savonds in de wei staan te grazen gaat die van mij voorin het paddockje zo dicht mogelijk bij het hek staan. Hij moet denk ik weer even zijn ritme en rustmomenten vinden want de stal os voor hem altijd wel zijn rustplekje. Heb er de voorgaande jaren eigenlijk niets van gemerkt dus even kijken of het ritme weer bij wil trekken.


Oei hopelijk snel weer helemaal fit!

Hier begrijp ik niet hoe het kan dat hilde nog niet zweet met dit warme weer.


Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 07:16

Dat is idd nog flinke wintervacht. Het is nu ook echt veel te warm zeg... Pffffff... Ik probeer iedere dag zo goed mogelijk uit te borstelen, maar gisteren kwam er niet zo heel veel vanaf. Denk dat ze nu heeft bedacht dat dit de 2e verhaargolf was. Gelukkig begint de zomervacht op zommige plekken er al wel goed door te komen zoals op haar schouders etc. Ik was er gisteren halverwege de middag en even goed gevoeld of ze erg aan het zweten was. Dat deed ze eigenlijk niet. Staat gelukkig wel altijd een briesje op de wei en dat scheelt met de warmte.

Gisteren weer camera mee en weer een herinnering erbij. Kan er altijd echt uren naar kijken. Zo rustgevend even bij/op de wei zitten en kijken naar hoe ze lekker aan het eten zijn. <3


Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:45

Bizar inderdaad dat ze niet zweten met die lange haren! Gelukkig maar.
Peri had het gisteren ook niet echt warm. Zaterdag dan weer wel. Ik kan het altijd aan zijn lip zien haha daar krijgt ‘ie dan zon gekke hangkronkel in als hij bet warm heeft := maar heb hem gisterenavond wel weer een vliegendeken met buikflap op gedaan. Ik dacht zaterdag dat ik het nog wel even kon rekken maar hij had onder zijn buik weer een flink aantal plakkaten van de muggen.. rondom het hooiruif is het nog een klein beetje ‘nat’ de bodem dus daar gaan natuurlijk al die knutten zitten.. in de wei valt het wel mee maarja als die van mij de hele avond bij het hek en het hooiruif gaat staan omdat hij uit zijn ritme is dan staat hij veel tussen de knutten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:37

Branco had het wel warm hoor ondanks scheren, maar goed dat het haar eraf is anders had hij het nog warmer gehad.

Britta31

Berichten: 13152
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:18

De jongens staan onder ons slaapkamerraam.Gisteren in slaap gevallen met graas,kauw en bries geluiden.

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 20:38

Britta31 schreef:
De jongens staan onder ons slaapkamerraam.Gisteren in slaap gevallen met graas,kauw en bries geluiden.


Dat valt echt 10x beter in slaap dan gezoem van een mug... -O-

Vandaag was het beter weer dan gisteren. Vandaag dus even stukje gewandeld. Kuddegenootje was op buitenrit met drie paarden van de kudde en had oma's alvast op wei ernaast gezet.

Eerst het hapje even in de wei gevoerd.


En toen moest ik emmer even wegzetten en halster pakken om haar mee te nemen.

Lau07
Moderator

Berichten: 1582
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:43

Lief dat je het vraagt Queelens, het gaat nu weer goed met Chantal. Haar nieuwe maatje is een kleine ruin die erg makkelijk is en zich rustig laat commanderen door de snibbige oma. :D

Wat betreft het aanpassen aan het ritme, het is wel even een omschakeling ja, misschien helpt het als je Peri op een vast moment even binnen zet om te eten of beweging te geven?

Gezellig Britta, misschien houden de heren wel alle nachtmerries tegen. :D

Heerlijk rustgevend altijd jouw foto's en filmpjes, bagheera <3

Die dikke vachten zijn vervelend ja. Chantal heeft een vrij dunne vacht, maar heeft toch nog staan zweten. Met name op haar hals en bij haar oortjes.

Britta31

Berichten: 13152
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 06:43

Afbeelding
Goedemorgen allemaal.

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 06:46

Schattig al die oudjes, wij hebben hier ook een 26 jarige, nog zo fit als een hoentje <3

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:14

Britta31 schreef:
[ [url=m/aoji0M.jpg]Afbeelding[/url] ]
Goedemorgen allemaal.


Wat heerlijk als dit jouw uitzicht is vanuit je slaapkamerraam. <3

Goedemorgen!

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:56

Goedemorgen, lekker in de vliegendekens <3

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:05

Goedemorgen, love your view!!!!