Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:41

El camino, wel fijn dat dit hem zo goed doet en nu weet waf het is, hopelijk blijft dit nog een tijdje goed en niet hb inderdaad.
Ook maar goed dat je niet bent gaan verhuizen, teveel stress dan.

Hier helaas ook nog steeds of alweer aan het aanmodderen :(
Vandaag is de smid weer geweest, geen hoefzweer, niet hb, niet vernageld of iets.
Hij heeft er nu naast haar leren zooltje ook een pad onder gedaan voor betere drukverdeling en dat doet haar wel redelijk goed.

Ik twijfel nu of ik de dierenarts vrijdag door moet laten gaan of toch kliniek bellen voor foto’s...

Sanet

Berichten: 7979
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:56

He wat een zorgen met de oudjes.
Hopelijk vinden jullie de juiste oplossing! Moed houden!

Mijn 22jarige is onder behandeling bij de kliniek. Inmiddels is het kniegewricht 3x ingespoten met haar eigen opgepompte bloed (IRAP). Over 2 weken nog 1 keer en dan gaan we ook kijken hoe ze nu loopt en of het voldoende hersteld is, dat we weer mogen gaan draven. Want de bovenlijn is niet zo heel mooi meer nu.
Dan is het nog de vraag of ze weer terug op niveau gaat komen of niet. Qua karakter vast wel, maar of het ook goed is voor haar lijf?
Fingers crossed!

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:25

ElCamino schreef:
update: Vorige week dierenarts bij Chico gehad over eventueel inslapen. Omadt zijn goede pootje het niet meer trekt. De arts wilde nog 1 ding peroberen met cortico's, na de injectie op poeders overgegaan. Die krijgt hij nu sinds vrijdag, en het effect is enorm.
De artsen weten na al die weken ws eindelijk wat het is : Sidewinder Syndrome of Crabwalker Syndrome.
Ze weten niet de oorzaak van dit syndroom , het is niet te testen en niet te genezen.
Het kan 2 oorzaken hebben : een afgescheurd heupbandje of iets neurologisch. Bij Chico is het 2e het geval. Vrij zeldzaam en heel kort gezegd valt zijn immuunsysteem zijn eigen lichaam aan of zoiets,
En erge is , de bijwerking kan HB zijn...
Nou ja, het is óf inslapen omdat zijn lijffie het niet vol gaat houden, óf dit in gang zetten. Dus we proberen dit nog.

Hij is het weekend enorm opgeknapt, loopt veel rechter en staat minder scheef....rent en bokt door de wei... kijken of we dit vast kunnen houden. Wanneer hij nu wel HB wordt is het klaar.

Ben aan het nadenken over een topic erover omdat het vrij zeldzaam is, maar heb eigenlijk nu al geen zin in alle betweters.....dus ga dat pas doen wanneer ik zeker weet dat het weer even goed gaat met hem



Heftig zeg!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:35

Wel fijn dat je nu weet wat het is El Camino. Maar niet fijn dat HB op de loer ligt. Desondanks ik zou ook die Cortico's geprobeerd hebben. Hoop voor hem dat het hem nog een hele poos op de been houdt.

En nog meer ouwetjes in de lappenmand.

@Romy is ze uberhaupt wel eens op de foto gezet? Zo nee zou ik naar de kliniek gaan. Veel meer mogelijkheden om uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is.

Ouwetje hier is helemaal verliefd op z'n Clips _O- En echt het erge, Clips doet af en aan wel lelijk tegen hem, maar als hij te lang bij dr uit de buurt is gaat ze hem nog ophalen ook _O- _O- _O- Heel af en toe is hij nu voorzichtig aan het spelen met het veulen. Hij is een beetje voorzichtig met haar, ze houdt nog niet genoeg rekening met zijn blinde kant. Het ventje was ook een beetje ingevallen, voelde zich zo goed dat hij zijn Wiesencobs liet staan (hij kon wel hooi eten in zijn opinie en dat krijgt hij dus echt niet meer weg) dus maar even op mijn strepen gaan staan. Eerst bak leeg dan er pas weer bij de rest. Hij was alleraardigst beledigd :')

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:05

Nee eigenlijk niet, ja zo een 14 jaar geleden ofzo vanwege peesblessure maar daarna nooit meer foto’s laten maken.
Ik wil het liefst wel foto’s laten maken maar mijn rekening niet zo graag _O-
Laatste paar maanden al veel geld in haar geïnvesteerd dus mijn spaarpotje hakt er wel in zeg maar.

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:21

Is er hier nog iemand die 112 prascend tabletten wil overnemen? Stuur maar een berichtje en dan komen we wel uit de prijs:)

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:53

Elcamino, fijn dat het zo beter lijkt te gaan en hopelijk blijft zo de HB weg..
Romy, vaak begint de DA toch met een kreupelheidsonderzoek (van onder naar boven verdoven tot ze goedlopen in het been). Zou zomaar kunnen, als het in de hoef zit, ze alleen dan daar een foto van hoeven te maken en dat is niet de hoofdprijs.

Hoe houden jullie eigenlijk je oudjes? Verhouding qua uren stal/wei en ruimte in de wei (dus kleine wei, grote wei). Wel/niet met andere paarden en zo ja hoeveel?
Ben daar nu een beetje nee aan het strugglen :P

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:32

Moon staat 24/7 buiten, met zn 2 vriendjes! Wei is 3x grootte van een normale rijbak vgm

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:40

Queelens schreef:
Hoe houden jullie eigenlijk je oudjes? Verhouding qua uren stal/wei en ruimte in de wei (dus kleine wei, grote wei). Wel/niet met andere paarden en zo ja hoeveel?
Ben daar nu een beetje nee aan het strugglen :P


Ik heb overdags 4 bij elkaar staan, en 1 apart. Is en omdat de wei hier gewoon op is, ze dus op de paddock moeten blijven en ik nr 5 niet bij de firma draak durf te laten. De paddock is 26x28 en een klein stukje is nu afgezet voor nr 5.
De oude heer staat onder bescherming van de grootste draak en leider hier dus die heeft echt niks te vrezen van de rest.
Nr 5 doet ook heel naar tegen de oude man, ook al reden om dr apart te houden. En de nr 2 in rang hier is ook niet heel aardig, maar ze laat em wel heel (in tegenstelling tot nr 5) Het veulen houdt gewoon wat te weinig rekening met zijn blinde kant, maar doet niet vervelend tegen hem. Dus zo op de paddock gaat dit goed.
Als ze (merrie en veulen) op de wei mogen mag de oude heer met hun mee. En dan is gras even belangrijker dan zijn grote liefde :') Die en nr 5 moeten dit jaar overleven op de paddock (ben er ook niet blij mee maar het is even niet anders).
Snachts staan ze allemaal in hun eigen box, even rust van elkaar, en omdat de oude heer Wiesencobs krijgt en er lang over doet om die op te eten.

Het is soms even schuiven en doen :+ Maar ik kijk gewoon wat gaat en wat niet. En soms kan dat op de wei anders zijn dan op de paddock.

Sanet

Berichten: 7979
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:32

Ik heb Syb nu met blessure apart staan op een stuk weiland van maximaal 15x15.
Maar anders staat ze op een groter stuk met nog 2 andere Friese dames. Meer stallen heb ik niet :)
Ze staan normaal van half 8 tot 18.00 buiten, soms wat langer, soms wat korter.
Ze gaan in de ochtend graag naar buiten en in de middag ook graag weer mee naar binnen. Binnen hebben ze onbeperkt hooi uit de slowfeeders.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:01

Mijn 28 jarige gaat van 's ochtends 8:30 uur tot 's avonds 17:00 naar buiten (in de zomer tot later of bijvoorbeeld 's nachts buiten en overdag binnen, afhankelijk van de temperatuur).

De grootte van het stuk waar ze op mag met één ander paard is verschillend. Niet zo heel groot vanwege strookbegrazing. Wel is er meer dan voldoende ruimte om lekker een gallopje te doen. En als het gras op is beginnen ze weer op een ander deel en wordt het met de dag groter door extra stroken. :o

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:24

Die van mij staat van 9.00 tot 18.00 uur ongeveer buiten op paddock van 30x15m met haar maatje. In de zomermaanden gaat hun wei open die ongeveer 50x15 m is dus dan hebben ze meer dan het dubbele.
Vind het wel heel fijn dat ze met 1 ander paard maar staat, dat is ook echt haar maatje, heb haar ook wel vaker in een groep gehad maar daar komt zij niet tot haar recht.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:52

Die van mij staat op het moment veelte kort buiten |( :n gaan van 10 tot 15.00 en dat vind ik veelte kort.. dus moet daar even iets op gaan verzinnen...was gezegd toen ik daar heen ging dat ze in de zomer aangepaste tijden hebben maar is dus niet zo. ik ga om de dag ..dus als ik ga dan zet ik er s avonds zeker nog 2 uur op de wei. Ook staat ze nu alleen...wel met maatjes om der heen dus ze vind het niet erg maar liever heb ik er 1 of een paar bij.

al moet ik zeggen dat ze dit ook wel ok vind want merk dat ze snel gestresst word als er iemand bij staat die onrustig is.

op zich voor der cushing is het niet heel de dag op de wei ook niet heel slecht en ze hebben nog gras...dus dat raakt nu niet snel op. maar toch het idee dat ze zo vroeg binnen staat met dat mooie weer maakt me wel verdrietig.

In de winter gaat ze ook deze tijden de wei op.

Britta31

Berichten: 13155
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:14

Die van mij staan aan huis en zijn 24/7 buiten op 1 hectare met een warme droge stal.Ze kunnen zelf kiezen of ze binnen gaan staan.Ze zjn 24 en 30.Ze moeten hetvwel delen met 2 geitjes.

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:15

Mijn senior staat van 7:30 tot 21:30 buiten (geloof ik) met rond 17:30 een verplichte voerpauze op stal in de zomer. In de winter is het 7:30 tot 17:30. Ze kan sowieso zelf kiezen of ze binnen of buiten staat. Ze heeft een paddock van 15x20 die ze moet delen met een andere merrie en eventueel een wei van 22x42 die niet altijd open gaat maar wel regelmatig.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:33

Bij ons staan ze nu dag en nacht in het land, vanaf najaar s nachts binnen en overdag op zand en verharding.

Tot nu toe ziet ze er goed uit deze zomer, was vorige jaren stuk minder. Gister gereden na 10 dagen vakantie en ze liep heerlijk.

Moeten jullie ook zoveel voeren om oudjes op gewicht te houden? Nou heeft mijn paard geen tanden meer maar is altijd al wel zo geweest, enige zorg is haar gewicht altijd,

Femke_Tweety

Berichten: 12007
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:13

Bij mij ook zorgen om gewicht, maar de andere kant op.

Tweet is écht zwaar...

Sanet

Berichten: 7979
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:44

Hey Evelien. Wat leuk om jou hier ook tegen te komen.
Fijn dat het goed gaat met Sien.

Mijn Syb is altijd eerder te vet dan te licht. Dus daar heb ik niet veel ervaring mee. In haar slechte periode heb ik Seniores bij gevoerd. Ze eten dat makkelijk weg (ook zonder tanden).

Gaat het grazen Sien nog goed af of merk je dat je daar echt voor optimale condities moet zorgen (niet te lang gras oid?).

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:00

Zr krijgt idd 4x per week van die seniorenslobber. Kort gras kan ze niks mee, ze kan het niet afbijten. Lang gras gaat prima. Maar ze is 25, dan mag het haha. Kuil en bix etc gaat gelukkig prima maar het is wel eens lastig in groep waar veel dik worden van lucht.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 20:37

Gewicht is hier ook prima, ze is heel slank gebouwd maar krijgt niks tekort.
Moet ook wel zeggen dat ze gezegend is met een erg goed gebit voor haar 26 jaar, laatste keer zat er 1 kies heel iets los maar die laten ze zitten omdat als ze die eruit halen en teveel ruimte komt en de rest dan ook snel los kan gaan zitten.

Morgen afspraak maken met de kliniek, wil ze toch op locatie laten komen aangezien ik geen trailer weet te regelen, huren kost best wel wat, dan kan ik ze net zo goed hier laten komen, scheelt mij ook weer anderhalf uur reistijd.
Hopelijk kunnen ze wat vinden, ze had van de week echt pijn, rechtuit en op het zachte lijkt alles goed maar met draaien en wegstappen loopt ze echt hondsberoerd :(

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:37

ah balen romy...hopelijk kunnen ze wat vinden!

Die van mij is nu oko wel beetje dik...maar liever te dik als te dun. ook heeft ze vanaf jongs af aan eigenlijk al een slecht gebit.. nu is het helemaal vlak bijna geen profiel meer.

ze krijgt gewoon basis brok 1 kilo per dag en halfje muesli 18+ en dan gewoon kuil en gras.

Nu hebben ze fijn kuil dus dat eet ze goed..als het weer dag grovere is dan krijgt ze dat lastig weg.
Had voor in de winter toen ze was schraler was Fiber Beet ..super spul! Hoeft niet lang te weken en ze vind het heerlijk en kwam er goed van aan :)

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:37


jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:58

Moon is een heel klein beetje te slank (ook in zn spieren) maar daar werken we aan!
Afbeelding
(Hoge schoft vertekend wat, die heeft hij altijd gehad)

Femke_Tweety

Berichten: 12007
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:08

Lijkt me niets te slank eigenlijk.

Iets krap in de spieren misschien, maar gewicht is gewoon prima toch?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:12

Ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd! Ok, het is geen spierbundel, maar dat gewicht is toch prima?