Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:34

Die kussentjes kende ik ook nog niet, zag wel laatst zo een soort iets voorbij komen bij een hoefsmid voor ijzers, dat die echt een afdruk achter laat, ook wel handig.

Ahhh wat een mooie foto’s Esther <3

Hier ook alles wel zn gangetje, ze begint spieren te krijgen :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze ging mij van de week alleen echt hard op mijn tenen staan, ze schrok.
Gelijk maar ff coolingsgel erop gedaan, die eigenlijk voor haar bestemd is maar werkte wel _O-

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:17

We zijn hier weer een week verder met Chico. Dagen na de osteo behandeling had hij erg veel last. Nare was dat hij direct de dag erna een ijzer verloor, zijn rechter achterijzer en dat is nu net het been waar hij steeds op steunt omdat links in de rug de blessure zit. Door het wegdraaien komt er zoveel druk op de hoefwand dat de boel gewoon scheurt....
Smid kreeg er amper een ijzer onder, arm dier.
Maar....we oefenen iedere dag met rechtop lopen (ik ondersteun dan zijn rechterheup en hij gaat dan links wél goed belasten) en op de balans kussens en hij lijkt iets beter te worden.
Gisteren heeft de smid alleen voor gedaan en dat ging gelukkig goed. Nu komt hij donderdag weer om te kijken of achter nu wel gaat lukken. Helaas is zonder ijzers absoluut geen optie

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:53

Wat balen zeg, hopelijk snel wat beter.

Hier ook pech, eigen stomme schuld.
Vorige week wat tips gekregen voor het rijden, ging top dus 2 dagen later zelf mee aan de gang gegaan, teveel van dr gevraagd waardoor ze nu 2 dikke achterbenen heeft, overbelast :(
Blijft moeilijk accepteren dat ze gewoon ouder word en niet alles meer kan.

Voor de rest is ze in ene heel snel aan het verkleuren, krijgt overal witte haren op dr lijf, officieel is ze een appaloosa maar doorkleuren heeft ze nooit gedaan, zal wel puur ouderdom zijn _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:59

lijkt wel een stekelharige vos :D

hier superfijn nieuws, gisteren de achtervoetjes gedaan en dat ging eigenlijk heel goed! Het voetje van het been waar de blessure zit kon goed opgetild worden. Maar beter nog: het rechterbeen wat hij steeds overbelast omdat hij niet op links kan staan ging nu ook goed!! Er zit een extra breed ijzer onder en dat moet meer steun geven en we gaan weer door met oefenen....

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:01

Ze is aan 1 kant ook stekelharig, maar dat is niet deze kant _O-
Of tenminste was niet aan deze kant haha

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:56

Mijne krijgt ook sinds 2 jaar opeens grijze haartjes erbij, met name bij de kaak, luchtpijp etc, onder zijn voorpluk en her en der wat op zijn lijffie.... zal eens foto maken vanmiddag

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 22:45

Maar ook zo snel in ene dan?
Een maand geleden had ze nog gewoon dr vacht zoals altijd, dit is echt in een maand tijd dus gebeurd, zie met de dag meer haren

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:54

Nee bij Chico niet opeens.... ik zie et wel tijdens het verharen meer worden. En hij is nu juist heel erg aan het verharen en dan komen er opeens meer tevoorschijn.
Hij verliest nu pas zijn laatste deeltje dikke vacht.
De wintervacht was er al af, de vacht daarna is dunner maar nu krijgt hij echt zomervachtje pas.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:57

Dat zijn best wat witte haartjes!


Afbeelding
Hier was iemand het niet eens met de keuze van het kapsel (thanks to vriendlief :') )

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:28

Hahaha Esther dat deden wij vroeger ook altijd bij de pony's.

@Elcamino fijn dat het beter gaat met Chico.

Grinnik grijze haren komen vanzelf, ook bij ons :+ :P

Romy hoeft niet van ouderdom te komen. Het is en een Appie, toverbal dus :D :+ En ik heb zelf een Paintmerrie, die alleen tijdens het verharen ook stekelharig wordt. Bij haar is dat vanwege het Rabicano gen. Maar die toont zich dus alleen als ze verhaart.

De ouwe heer hier is nog steeds de grote hengst :') En wil echt alleen maar zijn vossemerrie. En het is echt zo briljant om te zien hoe, eigenlijk nog aardig, ze hem op z'n plek zet. De vos, Clips is echt tegenover andere paarden niet aardig. En dat is nog heel zacht uitgedrukt :=

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:36

Rina dat klopt, maar ze is 26 en heb haar al bijna 19 jaar en nog nooit zoveel witte haren bij dr gezien.
Vind het wel leuk trouwens als ze stiekem wit word haha.

Esther, inderdaad deden wij vroeger ook altijd qua kapsel :)

Zit trouwens met iets en hopelijk hebben jullie advies voor mij:
Anderhalve week geleden heb ik iets te veel gevraagd tijdens het rijden, had ze geen moeite mee maar nadat ik afgestapt was en de bak uitliep zakte ze met haar achterhand wat weg, alsof ze op een flinke steen stond zeg maar.
Sindsdien heeft ze achter vocht in en rondom de kogels zitten, elke dag wel aan het koelen geweest maar trekt niet weg.
Sinds die tijd ook niks meer met haar gedaan maar heeft ze ook geen pas kreupel gelopen, gisteren naar de wei toe liep ze zoals gewoonlijk naast mij te dribbelen en dat ik haar los liet trok ze een sprint maar ook dan geen pas kreupel.

Nu zeggen een aantal stalgenootjes van mij, ik zou haar gewoon weer rustig aan het werk zetten.
Maar ik weet het niet hoor, heb al zolang met haar voor de tijd lopen aanmodderen en ben bang dat ik het straks in ene weer erger word of iets dergelijks.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:44

Pfoe lastig!
Heb t zelf nooit gezien, maar misschien wat spierpijn/overbelasting?
En doen wat jij goed voelt hoor, als ze lekker lang naar buiten kan krijgt ze wel genoeg beweging van haar zelf. Als je het niet vertrouwt zou je altijd een dierenarts kunnen bellen :)


Afbeelding
Lekker rondje naar buiten!

nessinator
Berichten: 1791
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:47

Ik zou met je stalgenoten meegaan; rustig aan het werk. Desnoods een half uurtje stappen, dan komt de doorbloeding op gang en kan het vocht afgevoerd worden. Dat zou mijn idee zijn in ieder geval.
Wel bijzonder die witte plekken, heb paarden ook nog nooit op die manier grijs zien worden. Wel gemerkt dat bij oudere paarden haar dat teruggroeit over een wond of schaafplek vaker wit is dan bij jonge paarden.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:51

Nou ik ben er vanavond toch even opgegaan, vooral veel gestapt en klein drafje maar niks aan de hand.
Na de tijd zo goed als al het vocht weg, niet warm, niks.
Ben benieuwd hoe het morgen is.

nessinator
Berichten: 1791
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:43

Dat klinkt goed Romy! Hoop dat het vocht vandaag nog steeds weg is!

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:51

Hoe houden jullie oudjes zich met deze hitte ?
Chico staat op de wei van 09 tot 14.00 en daarna op stal. Dit regelt de pensionhouder.
Verder douche ik hem zodra ik er ben, ga met hem naar zijn weilandje om mest te scheppen en waterbak te vullen, dan staat ie in een windje met zijn natte lijf.
Als we klaar zijn terug en weer op stal nogmaals douchen..... lekkere slobber en verder helemaal niks...

Sanet

Berichten: 7967
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:54

Mijn meisjes staan overdag binnen (was net nog 25 graden op stal, dus dat gaat mooi). En ‘s nachts staan ze lekker in het land. Op het land in het donker vonden ze even gek: Uuuhm hallow? Het is donker en we staan buiten... joehoe, je vergeet ons!
Ik spoel ze zoveel mogelijk af, wanneer dat kan. Training is even op 0 gezet. Omdat ze zo laat naar buiten gaan en vroeg weer naar binnen, kom ik niet aan mijn uren slaap. Dus ze hebben gewoon lekker ff vrij met zn allen.

nessinator
Berichten: 1791
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:56

Mijn senior is een arabier, die heeft de tijd van haar leven :+

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:28

Hier eigenlijk ook goed, haar papa had iets Arabisch bloed dus ze zweet ook niet snel, alleen als ze net van de wei komt iets bij de flanken maar staat ook met vliegendeken op.

Ze staan in de ochtend tot 12 uur buiten en dan lekker op stal.
Haar 7 jarige maatje stond gisteravond 21.30 uur blank van het zweet op stal en die van mij heel chill en droog _O-

Als ik op stal ben spuit ik haar wel lekker af trouwens en rijden doen we niet.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:17

Moon staat zoals altijd buiten! Hij heeft een drink-en-zwem-poel (waar hij niet ingaat), oude treurwilgen, containers en een stukje bos voor schaduw, fris water. Hij is buiter beter af dan binnen waar het nu 41 graden is denk ik. Overigens is hij wit, dus heeft hij niet zo veel last van de warmte of vliegen als zn vosse vriendinnetje

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 01:11

Hier werd vanmorgen verklaart dat ik een zonnesteek opgelopen had _O- Gisteravond al stond er 1 mij met grote ogen aan te kijken dat ze op de paddock met inloopstal moesten blijven. Dat kon toch echt niet, wilde echt op stal. En vanmorgen kreeg ik echt deze blik :roll: :wow: 8)7 toen ik dr op het stukje wei achter de bak wilde zetten. Iets met ik sta toch goed in de inloopstal _O-
Nou wordt het daar overdags bloedverziekend heet, en achter en op de bak staan ze onder de bomen waar het ondanks de hitte beter vertoeven is.

Ouwe man doet het op het moment niet naar de zin. Begint een tikkie in te vallen. De warmte trekt wel aan hem. En dat de nieuwe bij hem en zijn eerste vrouw staat, doet het niet helemaal goed. Die pakt em blijkbaar toch af en toe. Vond nl krassen en beetwonden op z'n vel. Hij staat smorgens en savonds een poosje apart zodat hij zijn Wiesencobs in alle rust kan eten. Morgen moet hij maar bij zijn 2e vrouw (die ene die me voor gek verklaarde :D ) hopen dat het veulen hem een beetje met rust laat. Anders moet hij toch maar even apart.

Verder doe ik even helemaal niks met ze. Op mijn werk is iemand ziek, en heb ik er een paar paarden extra bij te verzorgen. Aangezien ook ik heel slecht tegen de hitte kan, ben ik ondertussen ook wel afgebrand. Van mij mag het weer een 10 graden koeler. Dit is echt niet meer leuk.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:11

rina, sneu voor je oude heer..... gauw afkoelen maar...
Chico stond gisteren ook doorweekt op stal. Heeft ook nog een gedeelte wat dikker haar dus vond hem sneu. 2x langdurig onder de douche, lekker koude slobber gegeven.... en gewoon volhouden.

Een 3 jarig friesje hier stond echter zeiknat, te pompen en ontzetten te hijgen op stal. Heb de pensionhouder maar gebeld en gevraagd de eigenaar te bellen.... die had het slechter dan Chico...

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:17

Ik zit nog niet zo lang in dit topic en ben niet heel actief, maar wil jullie even vertellen dat Paddock helaas vannacht is ingeslapen.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:19

Ah gos, sterkte :(:).

Sanet

Berichten: 7967
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:33

Wat verdrietig! Heel veel sterkte :(