Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siers83

Berichten: 7349
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:01

Jolmer kukels zijn lief <3

QueelensJarig

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:08

Lastig is dat vur. Je hebt wel bepaalde ‘krachtvoeren’ die vervangend kunnen zijn voor hooi, maar daar ga je ze geen hele dag of nacht zoet op houden.

Ergens in zijn verteringsstelsel gaat het niet altijd even lekker. Ik zou hem eens door laten meten door een homeopaat en kijken of je hem ergens mee kan ondersteunen of het zelfs oplossen zodat hij wel ruwvoer kan blijven eten voordat je aan iets vervangend gaat.

Ik zei een pagina terug dat ik vroeger niet zo van de alternatieve geneeskunde was, maar ik merk dat het bij dit soort zaken echt zoveel beter KAN helpen dan de reguliere geneeskunde. Ik rijd nu ook een jong paard waarbij het ergens in de vertering/darmen ook niet goed gaat. Bij de dierenartsen ben je zo uitgespeeld want die constateren niets in het bloed, de mest en urine. Dit probleem wat zich al jaren voordoet blijkt nu in twee weken druppels opgelost :+

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:11

Vur ik zou beginnen met bijvoeren van grasbrok ik geef zelf fibre nuggets van Pavo en bietenpulp.
Zolang hij nog hooi eet zou ik dat gewoon blijven voeren. Zeker in de nacht.

Nutrimash van vitalbix is ook een zeer mooi product om zeker in het begin bij te geven. Je kunt ze gewoon alle 3 door elkaar mengen en laten weken en dan geven.

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:32

@Celine: Wat lief! <3

@Vur: Welkom! Wat voor ruwvoer krijgt hij nu? Wat voer je verder bij?

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:46

Bedankt voor jullie tips tot zover.

Hij krijgt nu heel de dag en nacht droog voordroog voor sportpaarden, niet heel fijn maar ook niet heel grof stengelig, daarnaast 1 kg sportbrok zoals hij zijn hele leven al krijgt en 's nachts krijgt ie een slobber van speedibeet gemengd met slobber van Cavalor, ben even de naam kwijt.

Sanet

Berichten: 7948
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:24

Vur, je zou kunnen kijken naar iets als Hartog Grasmix.
Daarnaast kun je overwegen of je iets als biergist wilt bijvoeren om de spijsvertering wat te ondersteunen. Ik voer dit graag aan mijn paarden als hun mest even iets minder is.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:00

Jolmer, je kuikens <3

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:24

Grasmix gooit de voerlevernacier morgen even af hier om te proberen. Biergist is ook wel een goeie. Kun je dat in de winkel kopen of bij een boer?
Ik ga alle tips 1 voor 1 proberen en ga volgend jaar armer hooi inkopen. Zat ook nog aan zemelen te denken. Iemand daar ervaring mee?

Sanet

Berichten: 7948
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:35


Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:56

Jolmer, wat een droppies <3
En [***] heeft maat 185, maar ik ben dan weer zo een miep dat dure amigo dekens wil met linersysteem _O-

Vur, lastig! Hier ervaring met zemelen, maar niet lang genoeg gegeven om het effect er van te zien, in die korte periode wel tevreden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34638
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:50

Ik ben zelf nog niet zo thuis in voer. Branco kan hooi ook niet geweldig wegkrijgen, maar hij is er wel lekker mee bezig. Hij eet daarnaast 2 grote emmers van deze slobber per dag, 1 in de ochtend en 1 in de avond: https://petsplace.nl/cavalor-fiber-beet ... s4QAvD_BwE.

Voordeel hiervan ten opzichte van de seniorenslobber die we eerst hadden, dit hoeft geen uren te weken maar is in 15 minuten klaar voor gebruik. En het is ook totaal voer. Makkelijker voor de stalhoudster en hij doet het er ook heel goed op.

En we hebben gister ontdekt dat hij echt wild wordt van wortels, hij zag dat mijn dochter een grote schep in zijn voerbak deed, rukt ie zich bijna los van de poetsplaats omdat hij naar stal wil rennen :')

Jolmer die kuikentjes zijn lief!!

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:56

Romy1234 schreef:
Jolmer, wat een droppies <3
En disco heeft maat 185, maar ik ben dan weer zo een miep dat dure amigo dekens wil met linersysteem _O-

Vur, lastig! Hier ervaring met zemelen, maar niet lang genoeg gegeven om het effect er van te zien, in die korte periode wel tevreden.


Niets mis met de liners van Horseware. :D Ik vind zelf alleen die Airmax niet zo heel lekker liggen op mijn paard. Denk dat ik die maar weer door ga verkopen.

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:56

SusanH schreef:
Ik ben zelf nog niet zo thuis in voer. Branco kan hooi ook niet geweldig wegkrijgen, maar hij is er wel lekker mee bezig. Hij eet daarnaast 2 grote emmers van deze slobber per dag, 1 in de ochtend en 1 in de avond: https://petsplace.nl/cavalor-fiber-beet ... s4QAvD_BwE.

Voordeel hiervan ten opzichte van de seniorenslobber die we eerst hadden, dit hoeft geen uren te weken maar is in 15 minuten klaar voor gebruik. En het is ook totaal voer. Makkelijker voor de stalhoudster en hij doet het er ook heel goed op.

En we hebben gister ontdekt dat hij echt wild wordt van wortels, hij zag dat mijn dochter een grote schep in zijn voerbak deed, rukt ie zich bijna los van de poetsplaats omdat hij naar stal wil rennen :')

Jolmer die kuikentjes zijn lief!!


Zei er iemand wortels??? :wow: :~

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34638
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:58

Ik snap dat niet hoor, ik vind wortels echt goor :')

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:59

SusanH schreef:
Ik snap dat niet hoor, ik vind wortels echt goor :')

_O-

maike11
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:54

@Jolmer, kukels zijn lief <3
@SusanH :')

Lau07
Moderator

Berichten: 1570
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:58

ach Jolmer wat een schattige kuikentjes <3

Haha Susan, mijn veulen/bijna jaarling vindt wortels dus ook echt goor. :')
Ik heb ook goede ervaring met de fibre beet die jij linkte. Sowieso vind ik fibre beet echt topspul, ook als ze eens ziek zijn of snel afvallen is dit een goed middel om ze snel weer op de been te helpen.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:01

Dat fibre beet ziet er mooi uit. Wortels doen ze hier ook een moord voor, maar 1 wordt er door het rijden iets te enthousiast van, raar maar waar

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:56

Fibrebeet heb ik ook een tijdje gevoerd.
Goede ervaringen mee
Nu doen ze het hier top op de 18+ van pavo en lucerne. Plus de hele dag hooi/kuil natuurlijk

Wortels?! Haha
Ik vind een wortel op zn tijd best lekker maar dat ie zich zo losrukte joh Susan hahaha.


Die dekens van Amigo vind ik ook wel top Romy!
Maar die zijn inderdaad best prijzig haha. Maar snap je keus!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:04

Hier krijgen ze Pavo Natures best!
Doet ze het nog goed op. Shettie krijgt een handje voor de smaak, die is al rond genoeg :') .
En verder krijgen ze onbeperkt hooi, in hun stalletje.

Vraag me af of ze veel buiten komen vandaag, ze hebben de keus maar vinden beide natten voeten niet ideaal :')

QueelensJarig

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:13

Bij dochorse zijn amigo dekens nu in de sale 25%. Ik overweeg er ook een te kopen. Ik ben eogenlijk helemaal fan van mijn bucas turnout maar iedere keer als ik zijn deken afdoe begint hij te jeuken.. ik begin bijna te denken dat hij ineens niet meer zo goed tegen die fleecevoering kan? :?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:13

Hier pavo 18+ en pavo slobber.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:42

Wortels...Jeff is gek op wortels een appel blieft meneer niet tenzij je hem goed voorkauwt dan wil hij wel een stukje. Hooi eten wordt ook lastig hier tandarts moet ook weer langs komen.

Jeff krijgt pavo 18+, luzerne en van subli de senioren priores. Een schepje glucosamine en vitamine E.

de merrie brok lust hij niet laat hij staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:26

Queelens schreef:
Bij dochorse zijn amigo dekens nu in de sale 25%. Ik overweeg er ook een te kopen. Ik ben eogenlijk helemaal fan van mijn bucas turnout maar iedere keer als ik zijn deken afdoe begint hij te jeuken.. ik begin bijna te denken dat hij ineens niet meer zo goed tegen die fleecevoering kan? :?


Goed om te weten, ben gelijk gaan kijken maar qua liners niks meer op voorraad helaas. Nu via marktplaats 1 gevonden incl liner, even kijken of ik met diegene over de prijs uit kan komen.
[***] heeft nu ook een amigo op maar dat is 250 grams en dus nu de enige waterdichte deken die ik voor haar heb.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:24

Nou, vanmorgen de iriscopie gehad.
Ik vond het mega -interessant.
Heb je er wat aan ??? misschien wel bij en jong paard wanneer je wat wilt veranderen nav de uitkomst in je rijden of voeding.
Voor Chico was het wel duidelijk te zien dat hij veel te verduren heeft gehad.
Zijn Faschia bijvoorbeeld was goed te zien. En ook dat zijn rechterkant veel meer te verduren heeft dan links. Dat klopt, want hij heeft steeds op rechts alles moeten opvangen.
Je kon ook de "schade' aan de lver, nieren, milt etc zien door de medicatie.
En met name de psygische dingen die hij heeft meegemaakt.

Ik kon er vooral veel aan zien door zijn ogen te vergelijken met de ogen van veel andere dieren die ze op de foto heeft gezet. En haar uitleg daarbij.

Ik heb Annette Timmer gekozen omdat zij "onder haar steen" heel veel gedaan heft en ervaring heeft opgedaan vóórdat ze het openbaar maakte, het is geen beginner. Ze heeft de humane opleiding gedaan en daarna een aantal jaar zich in paarden verdiept. Ik weet ook iets van haar wat nog niet openbaar gemaakt mag omdat ze meer bewijsmateriaal wil verzamelen en datgene was mede de trigger om haar te kiezen uit het google-rijtje van de iriscopie.

Ik krijg nog een verslag van haar, ze zou graag méér sidewinders op de foto willen om te kijken of er overeenkomsten zijn dus ik ga de mensen die ik ken met een sidewinder benaderen. Wellicht kunnen we dan in het begin stadium al dingen ontdekken bij ze.

Ze gaf aan dat de ogen van Chico wel de meest "getekende" ogen waren die ze ooit gezien had en neemt hem op in haar boek. En ze wil graag over een half jaar terugkomen, al weet ze niet of er dan nog meer te zien is omdat zijn ogen al zo getekend zijn door de tijd en alles wat hij meegemaakt heeft.

Ze is er ruim 1.5 uur geweest, en ik vond het interessant om me eens in te verdiepen.