Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:16

Wat fijn Celebi dat het goede weer zo'n goed doet en dat er geracet wordt :P :))

Mijn man is intussen goed genoeg afgericht dat elke ''Diddle ligt'' even gerapporteerd moet worden. Ook hier met argusogen aan het waken over het feit dat hij daarvoor voldoende rust vindt.
Mijn jonge Fjord is af en toe echt een stuiterbal met ADHD die een krat RedBull leeg heeft :') en ik vraag me soms af of die oude man wel blij is als hij steeds aan de kant moet gaan staan omdat dat ongeleide projectiel weer eens langs moet racen..
Afbeelding
Vanochtend om 5:00u hadden we in elk geval een slaap-opa :+:

Ik was gisteren blij verrast om hoe goed het een en ander al was opgedroogd, dus ik denk dat de oude beer vanmiddag lekker een uur of 3 op de ''zomertrack'' grasjes mag snoepen. In de goede hoop dat ik de jeugd eraf weet te houden met mijn stroomdraadjes :')

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:56

Akshay wat een lieve foto!

Ik gooi vanmiddag de regendeken er maar weer op. Ze geven de komende dagen best wat regen op en dan ook nog veel wind en guur weer. De combi regen en wind is nniet zo’n goede voor mijn merrie. Kijken of ze uberhaubt haar deken op wil. Meestal als ze een tijdje zonder gestaan heeft wil ze niet meer

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:59

Nee de mijne was ook weer boos toen ik aankwam met de deken. En ik snap het wel.. Nu is het mooi, maar morgenochtend als hij buiten gezet wordt zou hij me (in theorie dan) dankbaar zijn.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:16

Oh hier nog een boze idd... kan niet wachten tot ze weer lekker bloot kan blijven. Maar nu toch weer een dek op met de komende regen van morgen.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:29

dilemma is het altijd he.
ben blij dat ik dat niet meer heb.
en gelukkig had oma kelly vandaag de slobber wel weer op.
kon ook haast niet anders want ik heb de helft minder gegeven.
is toch wat per dag bekijken hoe het gaat dan met eten

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:39


ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:53

heerlijk *\o/* *\o/*

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:59

Grappig dat die van jullie er zo’n hekel aan hebben zeg.
Peri totaal niet. Hij heeft over heel veel dingen en een hele sterke mening maar een deken heeft hij geen problemen mee. Ik heb hem de eerst warme/goede dagen zelfs nog met een vliegendeken gehad want omdat de bodem nog nat was zaten er veel knutten en daar kan prins schimmel natuurlijk niet tegen. Dus die was heel blij met zijn vliegendeken met buikflap :+

En de eerste zonnige dag een paar weken terug toen moest die zelfs al met vliegenmasker _O- ook door de knutten. Die liet hij toen goed om zitten maar als hij de meerwaarde een keer niet inziet ligt een vliegenmasker of halster er zo vakkundig af :=

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:04

Ondanks dat ik echt de best passende dekens heb denk ik dat het hem toch enigzins oncomfortabel zit in verhouding tot lekker vrij bloot. Plus, hij staat nu sinds een ruim jaar 's nachts op stal in de winter en dan overdag buiten. Op stal heeft hij die deken natuurlijk gewoon echt niet nodig en is het al gauw net te warm. Buiten heeft hij 'm dan wel nodig als het de hele dag regent, maar vanuit stal is er geen (dan al niet betaalde) deken service en ze gaan al tussen 6 en 7 naar buiten, zelfs voor openingstijd dus ik kan die deken ook gewoon echt niet elke ochtend op gaan gooien. Ik doe altijd de meest dunne deken op die ik heb en tot nu toe gaat dat goed, maar ik gok dat hij veel liever die nachten bloot had gestaan en dus niet enorm happy is als ik op stal met die deken aan kom zetten. In de regen buiten is hij er volgens mij wel heel content mee. Zijn spieren in ieder geval. :j

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:11

pasvorm doet natuurlijk wel veel.
toen ik appie nog had had die een hekel aan zware dekens.
en het moest om zijn schoft echt heel goed zitten want hij was daar heel gevoelig.

kelly vind een deken wel prima,maakt haar ook niet veel uit hoe het zit.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:13

Mijne vind t sinds ik haar ken al verschrikkelijk als je aan haar borst zit. Als veulen al. En tja, daar moet je toch zijn met deken dus ze kijkt altijd lelijk met opdoen :=

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:16

Layka houd er wel van in de winter met flinke koud het lekker warm te hebben.

Maar toch vind ze het ook heerlijk als hij af mag en ze even goed mag rollen.

Als bij haar de deken niet fijn zit dan laat ze het ook wel merken.
Idem met zadel of singel... dat word ook dan aangegeven

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:50

Marissa vind bloot gewoon lekkerder. Maar ik heb het idee dat haar vacht niet helemaal meer waterdicht is en daarbij heeft ze niet meer genoeg vetjes om zonder deken de winter door te komen. Maar ze heeft m weer op, zonder gezeur ook nog. Heb dr omgekocht met Hartog Senior, bak voor haar neus en ik kon rustig de deken op doen _O-

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:55

Tijdens het eten is hier ook altijd de meest gunstigste tijd. _O-

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:51

Hier ook veel minder eetlust. Veel weggegooid de laatste tijd.
Dus nu maar minder per geweekte emmer. Voer nu ongeveer de helft van de gewone hoeveelheid. Dan gaat het meestal schoon op en twijfel dan weer heeft ze wel genoeg. Soms gooi ik dan nog liever wat weg.


Maar de andere eten inderdaad ook wat minder hooi nu merk ik.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 08:17

Ik werd ook al boos aangekeken toen ik met een deken aankwam :') . Tis en blijft een prinsesje :')

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:19

hagelslag schreef:
Toch wel duidelijk dat sommige oudjes liever niet op de koudere grond liggen.

Als deze naar aanleiding van mijn Fjordje was, dan is dat hier niet het geval hoor. We zien Diddle minstens wekelijks liggen. Die ligt ook met mintemperatuur nog steeds (op bevroren grond :') ) buiten.
Het is alleen voor mijzelf iets wat ik heel erg graag in de gaten wil houden ivm de hoge energie van de jongste.

Deken wel/niet op heb ik ook even overwogen. Maar het voelde wel prima om het niet te doen. Het is na vandaag telkens maar ''een beetje regen'' dus hopelijk genoeg tijd om tussendoor op te drogen.

Afbeelding
Vanochtend hadden we dus dit om 5:00u. Jongste Fjord ligt met zijn kont tegen de oudste :+: en de IJslander was echt vertrokken :))

Kreeg er vanochtend weer een emmer grasmix in :):)

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:32

Wat eennlieve foto!

Mijn pony ligt nu dagelijks. Misschien dat ze met deken niet fijn kon liggen? Nu zonder ligt ze elke dag liggend te slapen. Even kijken of ze blijft liggen, want heb ze weer samen staan sinds gisteren en weet niet of ze het dan durft/doet met de boze grote in de buurt.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:51

Wat lief die ligfoto!
Dierenarts is vanmorgen geweest en heb stof om overna te denken. Zij denkt inderdaad ook artrose. We kunnen verder onderzoek doen: uitverdoven en dan rontgen maken of gewoon zo rontgen gaan maken. En dan afhankelijk van wat we tegen komen inspuiten (of niet).

Hij staat nu even op metacam en kan ik even nadenken wat ik wil.. hij heeft het alleen op de harde in krappe bochten dat hij korter loopt; soms wel, soms niet.. zelf kan ik de optelsom wel maken dat we op rontgen artrose tegen gaan komen. Hij had het 10 jaar terug al lichtelijk dus het logisch dat het erger wordt. Dan heeft hij nu last of omdat hij wat geks heeft gedaan of omdat het nu erg(er) is geworden.

Denk er zelf aan om hem eerst op ander beslag te zetten: siliconen tussen de zooltjes en te kijken hoe het dan is. Als dat nog niet helpt kan ik altijd nog de call maken voor rontgen en evt inspuiten.

Wat is jullie ervaring hiermee, met artrose in de voorvoeten én met inspuiten? Peri is 10 jaar terug ingespoten maar ik ben er nu een beetje huiverig voor. Ik heb helaas 3 paarden meegemaakt die ontstekingen in het gewricht hebben gehad. 1 door een spuit in het gewricht, 2 door een minuscuul wondje waardoor er een ontsteking in het gewricht kwam. 2 van de 3 paarden hebben het niet overleefd, 1 heeft het kantje boord overleefd. Realiseer ik me ook wel dat ik dikke pech heb gehad daarmee hoor maargoed..

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:29

maar door artrose kun je toch juist ontsteking krijgen in het gewricht en dan laat je dat spuiten met corticosteroïden tegen de ontsteking.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:37

Mijn paard heeft meerdere behandelingen in beide knieën gehad. Maar dat werd wel altijd superrrrrr schoon gemaakt van te voren. Dat rook je een dag later nog dat dat helemaal schoon geboend was.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:38

Je kan idd pech hebben, maar ik denk dat de kans klein is. Als ik zag hoe zorgvuldig ze de laatste keer bij mijn merrie waren. Ze werd 2 dagen erna ziek en dacht gelijk aan t inspuiten, maar de da verzekerde mij dat dat vrijwel nooit voorkomt. En bij haar was t t bekken gewricht daar ergens, damn daar ging echt een veelte lange naald in %)

(Achteraf een virus wat ze voor het inspuiten ook al iets last van had, maar dacht dat ze aan het miepen was over t hooi := )

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:46

Ja volgens mij is de kans echt 1/1.000.000 ofzo. Maar heb ik echt 3x een miljoen pech gehad..

Deden ze bij jullie ook 1e uren/dag verbandje om en injectie onder begeleiding van echo oid?

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:12

Ze hebben hier wel eens gewricht uitverdoofd in het onderbeen en dat ging nog net niet zo dik als gips mee naar huis en mocht pas de volgende dag eraf en boxrust. Volgens mij was dat alleen uitverdoven, maar misschien ook inspuiten. Dat weet ik niet meer.

Inspuiten in de rug ging onbeschermd weer mee naar huis, dat valt ook niet te zwachtelen... Voor t inspuiten wel geschoren en echt heel veel ontsmetten.

Op de rug zie je de locatie
Afbeelding

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:48

Afbeelding
Ook Marissa is aan het verharen. Heerlijk ff geborsteld, ze genoot er van.