Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7962
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:31

Klinkt als een goed plan. Hier krijgt ze 1 schep tussen de middag (of wat later, maar net wat uitkomt).

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:32

Doe ik dat.

Sanet

Berichten: 7962
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:33

Hopelijk trekt het straks ook wat bij als het gras weer wat meer gaat doen.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:16

Ik heb ze nu in de wei staan,maar maandag gaat het weer regenen en moeten ze er weer uit.Normaal staan ze al 3 weken in de wei.

Sanet

Berichten: 7962
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:17

Ja, maar er zitten nog niet heel veel voedingstoffen nu in het gras. Dat wordt wel beter met hogere temperaturen en meer zon.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:19

Ja,ze krijgen nog volop hooi erbij gevoerd.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:08

ik zou er drie scheppen per dag van maken, even om de 4 of 6 uur geven :j
en krijgt hij naast dat hooi verder nog iets van vitamines?
ik zou eigenlijk ook kijken naar een eiwitbron,maar misschien is 3x per dag ook voldoende :j
ik geef zelf de masters senioren slobberbrok,die bevalt mij en kelly beter.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:29

Hij krijgt ook Echinaforce druppels voor zijn weerstand te verhogen.Hooi eet hij nog goed.In mei komt de tandarts weer.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:46

ja maar echinaforce is geen vitaminesupplement.
nou ja hopelijk doet de seniores genoeg,maar zou wel kijken dat ze wel alles krijgen wat ze nodig zijn?

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:50

Ik kijk het even aan.Nu 2 keer per dag een flinke volle voerschep vol.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:54

ja kan best zijn dat het genoeg is :j

Sanet

Berichten: 7962
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:06

Ik denk in ieder geval een mooi begin. Je kan altijd nog meer/anders gaan geven.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:21

Magnifique begint gelukkig weer wat aan te komen.. heb haar voeding ook omgegooid..
Ze krijgt nu 3x per dag 1/3e voerschep Pavo 18+ samen met 3x een schep Hartog Digest en 1x per dag een halve voerschep Speedibeet met nog 1/3e voerschep Pavo 18+ gemengd en dan uiteraard nog haar hooi. De balen hooi verschillen heel vaak helaas dus hangt vd kwaliteit af hoeveel ze daar van eet.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:42

fijn en dan straks ook weer het gras in?

kelly mag lekker op het erf scharrelen :j
blijf er wel bij hoor
Afbeelding

Freyr
Berichten: 694
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:55

Britta31 schreef:
Hoeveel Senior Priores voeren jullie?Mijn ruin is 1,64 en te mager.Hij goed gras en hooi.Ik dacht zelf aan 1 voerschep in de ochtend en 1 voerschep in de avond.


Ik voer mijn kwpn merrie ook 1 schep seniors priors en 2 scheppen zemelen elke ochtend en avond. Bij haar is het met name voor de darmwerking. Mocht ik zien dat ze iets in valt, dan gaat er een grotere schep of 1,5-2 scheppen per keer in.

Ik zou inderdaad ook beginnen hiermee en het 2 - 4 weken aankijken. Je kan dan naar 2 scheppen per keer of een keer extra voeren nog gaan als je paard niet voldoende aankomt.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 22:31

ellepel schreef:
fijn en dan straks ook weer het gras in?

kelly mag lekker op het erf scharrelen :j
blijf er wel bij hoor
[ [url=m/3425g2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nee wij hebben geen land bij stal. Ze staan in een grote zandpaddock.

hagelslag
Berichten: 9052
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 06:51

Soms vraag ik mij toch echt af wat nu moeilijker is.
Een paard moeten laten aankomen, of juist extreem erop letten dat ze niet te dik worden.

Als ik zo lees wat jullie voeren, en dan bedenk wat wij voeren en waar wij moeten opletten.
Layka krijgt hooi en een beetje vitalbiks en moet genoeg bewegen. Anders is ze tonnetje rond.

Alhoewel we bij iris best moeten voeren om haar een beetje mooi op gewicht te hebben/houden.
Maar goed, iris is in de groei....
Toen iris boxrust had kreeg ze natuurlijk alleen wat mineralenbrok en meer niet.
Toen ze eindelijk ook naar buiten mocht kreeg ze ook eindelijk weer veulenbrok.
Met die 2 zakken hebben we behoorlijk lang gedaan :Y)
Dus die zijn nu zo goed als op.
Nu heb ik de opvolger van pavo veulenbrok. Alleen iris heeft haar eigen mening |o
https://www.instagram.com/reel/C56DvcMCFtT/?igsh=MWxocWpzbDBlbGFpdQ==
Ze ging gister de veulenbrok eruit sorteren _O-
Ik heb serieus na een half uur de bak voor haar neus weg gehaald en mijn zusje heeft hem savonds weer in haar box gedaan zodat ze dan verder kon sorteren

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 07:43

Haha iris is wel een portret of niet :') . Heerlijk zulke karakters ook.

hagelslag
Berichten: 9052
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:20

Iris is inderdaad best aanwezig met haar mening :Y)

Het kan echt best grappig zijn. Maar gister had ik echt zoiets van eh ja... sorry iris maar voordat jij hier klaar mee bent.... nee daar ga ik niet op wachten.
Dus ik heb haar weer naar buiten gelaten _O-
Het zal mij benieuwen hoe ze vanmiddag gaat eten tijdens de verbandwissel _O-

Layka is opzich ook best eigenzinnig.
Maar nog niet zo dramatisch als iris.
Iris spant toch echt de kroon

Akshay
Berichten: 2069
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:35

hagelslag schreef:
Soms vraag ik mij toch echt af wat nu moeilijker is.
Een paard moeten laten aankomen, of juist extreem erop letten dat ze niet te dik worden.

Als ik zo lees wat jullie voeren, en dan bedenk wat wij voeren en waar wij moeten opletten.
Layka krijgt hooi en een beetje vitalbiks en moet genoeg bewegen. Anders is ze tonnetje rond.


Beide is lastig. Ik heb jarenlang met Diddle aan de ''jeetje wat een vetkees'' kant gestaan. En nu ben ik aan het voeren voeren voeren om hem voller te krijgen.

Het is wel duurder aan deze kant van het spectrum :))
Afgelopen zaterdag ben ik de agrobs myo flakes gaan halen, en nog een agrobs seniorenvoer. Samen met een bodyboost brokje. En verdikkeme, meneer éét het graag, dus er gaan per dag 2 volle voerscheppen (droog gemeten) myoflakes in!

Het lastigste vind ik nu vooral dat ik een combinatie heb gemaakt van 1 senior, dus bijvoeren. 1 jongvolwassen paard met veel te efficiente stofwisseling, dus eigenlijk niet voeren :+ en 1 jongjong paard wat ivm groei wel voldoende gevoerd moet en die lopen in dezelfde weide/paddock :))

Het gaat mijn oudje nu overigens ook echt wat beter, want hij staat wat vaker ''tussen het gedoe'' van de andere twee jongens en verdedigt daarin ook echt zijn plekje. Voorheen ging hij vlug aan de kant als ze aan kwamen, en nu plant hij zichzelf stevig op de grond om zijn plekje te behouden zegmaar :D
Afbeelding
al blijft dit geweld weggelegd voor de jeugd :))

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:55

Eigenlijk is het wel normaal dat veulens kieskeurig zijn.
Ze leren normaal gesproken wel van de moeder wat ze wel en niet kunnen eten.
Net als met kinderen gewoon blijven aanbieden,uit de hand gaat het dan nog sneller :j

hagelslag
Berichten: 9052
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:18

ellepel schreef:
Eigenlijk is het wel normaal dat veulens kieskeurig zijn.
Ze leren normaal gesproken wel van de moeder wat ze wel en niet kunnen eten.
Net als met kinderen gewoon blijven aanbieden,uit de hand gaat het dan nog sneller :j


Jaaa klopt dat ze het van hun moeder normaal leren.

Maar ook uit de hand wou iris de brokjes niet hebben. Met snoepjes is het vaak ook, de eerste x spuugt ze hem uit en een dag later eet ze het

Celebi
Berichten: 3687
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:33

De vorige stal waar ik stond was mijn oudje hoogzomer ongeveer 40 kilo te mager en de botten staken uit zijn wintervacht. Toen ben ik gaan voeren voeren en voeren en uiteindelijk had ik er bijna 20 kilo bij maar nog steeds stond hij te schraal en hij kreeg steeds meer buikpijn. Ik denk van de vele bijvoeding in combinatie met het hele stugge harde ruwvoer waar niks in zat. Het viel hem heel zwaar op de maag denk ik. Hij kwam toen op een stal met mooi voordroog. Binnen een paar dagen was hij gestopt met hoesten en was zijn mest weer goed van kleur en structuur. Al na een paar weken zag ik verschil. Het enorme bijvoeren heb ik meteen gestaakt bij de overgang. Hij deed het er echt goed op. In het landseizoen viel hij alleen weer flink af maar nu was het goed bij te voeren met een norme hoeveelheid Fibrebeet en 18 plus muesli.

Alleen gek genoeg, oke nee heel gek is het niet maar toch, staat hij nu weer 15 kilo te zwaar na deze winter. Het was echt heel nat, we hebben vaak niet kunnen trainen in de bak, op een periode was ik zelf vaak ziek en kwam er ook nog vorst zodat de bak weer twee weken te hard was. Al met al echt weken aan weinig doen. Plus we hadden balen die de paarden heel lekker vonden. Mooi droog zacht spul, maar waarschijnlijk gemaaid met ontiegelijk veel suiker vanwege de natte zomer. Veel paarden zijn daardoor nu weer te dik geworden, zo ook mijn oudje. Dus die staat nu weer op een medium rantsoen met dieet voer en zijn ruwvoer wat aangelengd met stro. Ik durf hem geen crashdieet te geven met het weideseizoen in aantocht omdat hij daar juist vaak afvalt door het schrale land.

Maar eerlijk is eerlijk, te dik of te dun: ik vind het beide lastig zolang ze niet in het juiste management daarvoor staan. Het is gewoon schipperen als je daar zelf weinig inspraak in hebt. Zeker als je dus zo'n oudje hebt die het ene moment er top bij staat, dan opeens mager gaat worden of opeens weer dikker staat. Vaak is de stal naar 1 kant nog wel goed uit te zoeken, door rijker of armer ruwvoer. Juist beperkt of onbeperkt. Slowfeeders met kleine mazen of grote mazen. De hele dag land of beperkt tot geen land. Maar als je daar tussenin schommelt zoals ik heb je het dus beide soms nodig en die flexibiliteit ga ik denk ik niet snel vinden op een plek waar hij hier ook veel buiten komt. Er zit hier wel een stal die bijna full service is en waar hij heel fijn kan staan denk ik, maar maximaal 4 uur buiten in de winter vind ik toch moeilijk, zeker met een paard die 24/7 buiten gewend is.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:24

Gave foto Akshay!

Hier is Mona ook wel aan de schrale kant, maar in de zomer komt ze goed aan. Ze is ook al wat aangekomen gekukkig l. Maar toch, met haar 30 jaar klaag ik niet!

Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24052
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:41

Hier gaan we van links naar rechts. Van veelte vet, naar te dun, naar te vet. Wel over de jaren. Maar het us en blijft lastig. Ze is nu weer best aan t afvallen doordat ze op hooi staan omdat ze op het voordroog maar vieze billen bleef houden. Dat is op hooi iets minder, en ze valt best af. Maar goed, niet heel erg zo voor het weideseizoen. Het is iig niet van de pijn als het goed is, wat paar jaar terug wel gebeurde achteraf.

Ik hou wel de vinger aan de pols en ze krijgt nu weer wat senioren voer erbij, want het moet te snel gaan. En ik vind dat ze qua hvh hooi wel ook minder eet. Ze doen met z'n 2en met 18 kilo, iets dat ze normaal alleen eet. Wellicht omdat dit veel grover hooi is, meer vezels, minder nodig? Ze lijkt iig niet opgetrokken/leeg in de buik.

Voermanagement is lastig. Ze mogen alleen geweekt of gestoomd hooi, voordroog blijft ze maar van aan de scheit, dan is een lading weer vies en moeten ze het niet, dan weer te lekker en vreten ze veelte veel.... Dan vallen ze teveel af, dan worden ze weer te dik. never ending story in management :Y)

Ik vind Iris leuk, heerlijk figuur met haar eigen mening die ze goed laat blijken :))

Akshay, coole actiefoto dat !