Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766


Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:06

SusanH schreef:
moonsparkle schreef:
Dat had ik ergens ook geschreven toen had iemand gereageerd met dat Mark Rutte daar geen uitzondering voor wou oid, nou ja we wachten het af.


Mijn moeder was daar heel stellig in, ik moet het eerst horen. Ze willen zo min mogelijk uitzonderingen.

Bij deze :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:30

marrlinde schreef:
Maar als het dan over de mensen gaat die wel ziek worden, waarom is er zo weinig inzet op de ander mogelijkheden die risico's te beperken? Het enige wat genoemd wordt als optie is het vaccin, alle andere zaken die mogelijk effect kunnen hebben op ziekte of het beloop horen we eigenlijk niets over? Hoeveel wetenschappelijk onderzoek is daar op ingezet, in plaats van enkel het ontwikkelen van een vaccin? Daar ben ik oprecht benieuwd naar, overgewicht/vitaminegebrek/onderliggende factoren die van invloed zijn en misschien effectiever of proactiever behandeld zouden kunnen worden?

Bedoel je soms afstand houden en handen wassen? :o

En eh, 4 maanden nadat het voor het eerst ontdekt was was covid in Nederland. Hadden al die mensen in die tijd af moeten vallen?

Natuurlijk moet gezond leven gestimuleerd worden maar dat gaat ons op de korte termijn niet helpen

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:17

Nee, dat bedoel ik niet. Al kunnen mensen met overgewicht daar in een jaar tijd uiteraard best wat aan proberen te doen. :+

Ik bedoel meer het echte wetenschappelijke onderzoek naar de impact van andere zaken op het verloop van de ziekte, op basis van onderzoek onder zieken die bijvoorbeeld opgenomen zijn en het beloop. Wat kan daar uit gehaald worden aan informatie, wat is er bijvoorbeeld makkelijker haalbaar om zwakke groepen toch preventief sterker te maken. Één van de locaties waar ik gewerkt heb heeft bijvoorbeeld gekeken naar vitamine D en het beloop waar op die kleine schaal bleek dat bij heftig beloop ook sprake was van erg laag D. Dit is natuurlijk te kleinschalig om grote conclusies uit te trekken, maar dit soort zaken zijn in feite makkelijker, sneller, goedkoper en minder ingrijpend om bij mensen te versterken dan een vaccin. Zo zullen er vast meer opvallende overeenkomsten zijn die op grotere schaal onderzoek kunnen vragen toch? Niet dat het gehele probleem daarmee opgelost zou zijn, maar alle percentages die je met simpele maatregelen kan laten dalen zijn mooi meegenomen toch. ;)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:26

Van vitamine D weet ik dat daar meerdere onderzoeken naar lopen. Naar de meeste alternatief gesuggereerde middelen lopen wel 1 of meerdere onderzoeken, bij de meeste onderzoeken komt echter geen verschil naar voren (vit. D overigens wel iets waarschijnlijk). https://www.thelancet.com/journals/land ... 13-8587(21)00003-6/fulltext

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:48

Wat mij ook zorgen baart is dat ik denk dat dit niet het laatste virus zal zijn wat ‘ontstaat’ om de mensheid wat uit te dunnen. Ik zit te wachten op een mutatie die niet door het vaccin wordt gedekt. Een virus zal blijven proberen om te overleven en blijven muteren en om vaccins te omzeilen.
Ik ben echt geen wappie maar het was gewoon wachten op iets wat de mensheid zou tegenhouden in de enorme overbevolking en de levensstijl van overconsumeren en de uitputting van de aarde.
Net zoals bij dieren die een overpopulatie hebben, dan breekt er een virus of ziekte uit die de helft uitroeit, de sterke blijven leven en die gaan weer voortplanten en verder. En wat doen wij? Wij sluiten onszelf op, proberen te ontsnappen en ontwikkelen vaccins. Maar we gaan gewoon door met voortplanten maximaal en overconsumeren en de aarde uitputten. En dus zal dit niet de laatste zijn. Er komt gewoon nog een keer zoiets, of andere rampen zoals ernstige orkanen, tsunami’s, overstromingen of extreme droogte.
Ik wil niet weten hoe de wereld er over een paar honderd jaar uitziet. Ik maak het niet meer mee maar ik denk dat de mensheid dan de wereld en daarna zichzelf kapot heeft gemaakt.

Sorry, maar ik moest het even kwijt. Aan de ene kant snap ik het echt wel waarom we deze maatregelen hebben maar aan de andere kant vraag ik me soms af of we er wel goed aan doen. En of het wel nut heeft/gaat brengen wat we hopen namelijk terug naar het oude normaal. Misschien komt dat wel nooit meer echt terug en zal er altijd angst blijven voor een nieuw virus of mutatie.

Hmm, volgens mij heb ik een rotdag.... -O-

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:07

Weet je wat voor virussen het beste overleven? Verkoudheid bijvoorbeeld. Superspreaders die niet dodelijk zijn en waar je gewoon mee door kunt lopen zodat je lekker veel mensen kunt besmetten :j

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:01

Suzanne F. schreef:
Wat mij ook zorgen baart is dat ik denk dat dit niet het laatste virus zal zijn wat ‘ontstaat’ om de mensheid wat uit te dunnen. Ik zit te wachten op een mutatie die niet door het vaccin wordt gedekt. Een virus zal blijven proberen om te overleven en blijven muteren en om vaccins te omzeilen.
Ik ben echt geen wappie maar het was gewoon wachten op iets wat de mensheid zou tegenhouden in de enorme overbevolking en de levensstijl van overconsumeren en de uitputting van de aarde.
Net zoals bij dieren die een overpopulatie hebben, dan breekt er een virus of ziekte uit die de helft uitroeit, de sterke blijven leven en die gaan weer voortplanten en verder. En wat doen wij? Wij sluiten onszelf op, proberen te ontsnappen en ontwikkelen vaccins. Maar we gaan gewoon door met voortplanten maximaal en overconsumeren en de aarde uitputten. En dus zal dit niet de laatste zijn. Er komt gewoon nog een keer zoiets, of andere rampen zoals ernstige orkanen, tsunami’s, overstromingen of extreme droogte.
Ik wil niet weten hoe de wereld er over een paar honderd jaar uitziet. Ik maak het niet meer mee maar ik denk dat de mensheid dan de wereld en daarna zichzelf kapot heeft gemaakt.

Sorry, maar ik moest het even kwijt. Aan de ene kant snap ik het echt wel waarom we deze maatregelen hebben maar aan de andere kant vraag ik me soms af of we er wel goed aan doen. En of het wel nut heeft/gaat brengen wat we hopen namelijk terug naar het oude normaal. Misschien komt dat wel nooit meer echt terug en zal er altijd angst blijven voor een nieuw virus of mutatie.

Hmm, volgens mij heb ik een rotdag.... -O-

Dan heb ik altijd rotdagen want dit denk ik ook.

Ik zeg heel vaak deze corona is een voorproefje van wat ons ooit nog te wachten staat.
Want wat leren we er van? Niets, helemaal niets.

Wel denk ik dat we terug gaan naar het oude normaal, om dan lekker weer een nieuw virus de hele wereld over te slepen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:07

Het debat over de avondklok is best interessant... van alles wat ze vorigen week vonden dat ze nu bij zitten te draaien.. Politiek :+ wat een klotebaan ..

En het lijkt alsof GL de jongeren buiten wil laten.. maar dat zijn toch de grootste verespreiders van de laatste periode? dan moeten ouderen binnenblijven.. maar die zijn vnl toch al binnen denk ik?

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:31

Suzanne F. schreef:
Wat mij ook zorgen baart is dat ik denk dat dit niet het laatste virus zal zijn wat ‘ontstaat’ om de mensheid wat uit te dunnen. Ik zit te wachten op een mutatie die niet door het vaccin wordt gedekt. Een virus zal blijven proberen om te overleven en blijven muteren en om vaccins te omzeilen.
Ik ben echt geen wappie maar het was gewoon wachten op iets wat de mensheid zou tegenhouden in de enorme overbevolking en de levensstijl van overconsumeren en de uitputting van de aarde.
Net zoals bij dieren die een overpopulatie hebben, dan breekt er een virus of ziekte uit die de helft uitroeit, de sterke blijven leven en die gaan weer voortplanten en verder. En wat doen wij? Wij sluiten onszelf op, proberen te ontsnappen en ontwikkelen vaccins. Maar we gaan gewoon door met voortplanten maximaal en overconsumeren en de aarde uitputten. En dus zal dit niet de laatste zijn. Er komt gewoon nog een keer zoiets, of andere rampen zoals ernstige orkanen, tsunami’s, overstromingen of extreme droogte.
Ik wil niet weten hoe de wereld er over een paar honderd jaar uitziet. Ik maak het niet meer mee maar ik denk dat de mensheid dan de wereld en daarna zichzelf kapot heeft gemaakt.

Sorry, maar ik moest het even kwijt. Aan de ene kant snap ik het echt wel waarom we deze maatregelen hebben maar aan de andere kant vraag ik me soms af of we er wel goed aan doen. En of het wel nut heeft/gaat brengen wat we hopen namelijk terug naar het oude normaal. Misschien komt dat wel nooit meer echt terug en zal er altijd angst blijven voor een nieuw virus of mutatie.

Hmm, volgens mij heb ik een rotdag.... -O-


Dat heb ik dus ook..! Wat is het volgende, want er zijn altijd pandemie's ed geweest en dat zal er ook blijven.. Dat is de natuur..

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:34

Eens Suzanne F.

Ik vind ook in sommige gevallen dat dood gaan bij het leven hoort.
Maar dat is een lastige uitspraak als het heel dichtbij je komt. :(

Wel een interessant stuk voor een nieuw topic denk ik, ik heb hem al eens vaker voorbij zien komen.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:11

sureido, dood hoort idd bij het leven, maar moet niet dichtbij komen idd.
Zo zei laatst iemand tegen mij "ze moeten eens stoppen met alles en iedereen te willen redden" en daarmee doelde ze nogal op de steeds ouder worden de mensen.
Ze vergeleek met met myxomatose bij konijnen.

Ik vond het best hard eigenlijk en mijn maag draaide om bij het idee bv mijn moeder te verliezen (puur niet behandelen omdat ze boven de 65 is).

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:14

Lastige kwestie inderdaad. Want het is wel een feit dat we met teveel zijn. Zo heb ik ook mijn bedenkingen bij vaccins voor 90+.

Maar zou ik die bedenkingen nog steeds hebben als ik iemand dichtbij me heb van 90? Want dat heb ik niet.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:19

Met te veel zijn we, dat is zeker zo.
Ik ook hoor, maar sommige 90 jarige zijn in betere conditie dan een 50 jarige. Daar kan je nooit een leeftijdsgrens aan trekken vind ik.

Mijn moeder is 66 maar valt wel in de risico groep. Zij zegt als artsen de keus moeten maken tussen mij en iemand van bv 20, kies dan aub voor de 20 jarige. Die heeft nog een heel leven voor zich.
Dan komt mijn egoïsme boven maar wil dr niet kwijt en ze behoort ook nog jaren mee te gaan. Maar gun het ook weer aan de 20 jarige en zijn familie.
Echt lastig

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:26

Daarom ben ik ook eerder voor geboortebeperking dan voor mensen niet redden (maar op zich kan dit denk ik beter in het unpopular opinions topic)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:54

Suzanne F. schreef:
Wat mij ook zorgen baart is dat ik denk dat dit niet het laatste virus zal zijn wat ‘ontstaat’ om de mensheid wat uit te dunnen. Ik zit te wachten op een mutatie die niet door het vaccin wordt gedekt. Een virus zal blijven proberen om te overleven en blijven muteren en om vaccins te omzeilen.
Ik ben echt geen wappie maar het was gewoon wachten op iets wat de mensheid zou tegenhouden in de enorme overbevolking en de levensstijl van overconsumeren en de uitputting van de aarde.
Net zoals bij dieren die een overpopulatie hebben, dan breekt er een virus of ziekte uit die de helft uitroeit, de sterke blijven leven en die gaan weer voortplanten en verder. En wat doen wij? Wij sluiten onszelf op, proberen te ontsnappen en ontwikkelen vaccins. Maar we gaan gewoon door met voortplanten maximaal en overconsumeren en de aarde uitputten. En dus zal dit niet de laatste zijn. Er komt gewoon nog een keer zoiets, of andere rampen zoals ernstige orkanen, tsunami’s, overstromingen of extreme droogte.
Ik wil niet weten hoe de wereld er over een paar honderd jaar uitziet. Ik maak het niet meer mee maar ik denk dat de mensheid dan de wereld en daarna zichzelf kapot heeft gemaakt.

Sorry, maar ik moest het even kwijt. Aan de ene kant snap ik het echt wel waarom we deze maatregelen hebben maar aan de andere kant vraag ik me soms af of we er wel goed aan doen. En of het wel nut heeft/gaat brengen wat we hopen namelijk terug naar het oude normaal. Misschien komt dat wel nooit meer echt terug en zal er altijd angst blijven voor een nieuw virus of mutatie.

Hmm, volgens mij heb ik een rotdag.... -O-


Volgens mij ben je vooral realistisch. En nee, da's niet altijd leuk. Maar ik ben het wel met je eens, denk ik. Vrees ik.

Het lastige is ook dat we bijna allemaal wel iemand hebben waarvan we weten dat ze theoretisch niet vooraan in de rij zouden moeten staan. Mijn vader van 83, mijn achterbuurman van bijna 90 en ikzelf eigenlijk ook. En toch willen we elkaar niet missen. Da's de ellende, als je er eenmaal bent dan kun je jezelf of je geliefden niet zomaar wegtoveren. En daarin ben ik het dan wel met Sheran eens: we (of wie er dan ook staat voor die 'we') hadden er beter niet kunnen zijn want dan missen we er ook niks aan.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:55

sureido schreef:
Lastige kwestie inderdaad. Want het is wel een feit dat we met teveel zijn. Zo heb ik ook mijn bedenkingen bij vaccins voor 90+.

Maar zou ik die bedenkingen nog steeds hebben als ik iemand dichtbij me heb van 90? Want dat heb ik niet.



Het is een lastige kwestie met veel verschillende meningen.
Maar ik heb ook mijn bedenkingen bij vaccineren van 90+ terwijl ik nog wel een oma heb en mijn man ook van 93 en 94 jaar. Zij zijn zelf erg nuchter en willen beide eigenlijk niet gevaccineerd worden omdat ze vinden dat ze die prikken beter kunnen gebruiken voor mensen met nog een leven voor zich. Mijn oma heeft in de eerste golf corona gehad (met minimale klachten), maar ze heeft toen ook duidelijk aangegeven dat ze niet meer naar het ziekenhuis wil.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:15

Rutte wil niet van de tijd afwijken. Wordt lastig om dan genoeg steun te krijgen ben ik bang, zeker als ik net zijn argumentatie hoor.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:26

Nou ja, dan is het wel makkelijker om het niet door te laten gaan toch? Dan heeft hij voet bij stuk gehouden en heeft de kamer tegen kunnen stemmen... zo is het eerlijk dan toch?

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:32

Het is eigenlijk niet voor niets dat ze een tweekindpolitiek in China hebben. Heel eerlijk? Dat mogen meer landen doen, naar mijn mening. In veel culturen is het namelijk heel gewoon om 4 of meer kinderen te hebben, omdat de leefomstandigheden zwaar zijn en willen de ouders het liefst dat er voor hun gezorgd kan worden op ouder leeftijd. Het is allemaal een gevoelig onderwerk, wat ik ook snap, maar kijk wat er nu ook in Nederland gebeurd. Er zijn hier nu ook veel grote gezinnen van toch ook vaak buitenlandse komaf. Zelfs in steden waar het niet altijd even moeilijk was om een huis te krijgen is dat nu bijna onmogelijk. In verband met emotionele banden denk ik dat mensen die ook graag nog willen leven en gered kunnen worden zeker behandeld moeten worden, maar er moeten gewoon minder mensen geboren worden. Als men 90+ is en nog goed in het leven staat, wie is dan om te bepalen van; 'Nee, jij bent al oud genoeg, dus jij mag niet meer geholpen worden' als diegene een hartstilstand krijgt en gereanimeerd wil worden o.i.d.? Toch denk ook ik dat er wel eens een keer een echte ziekte komt dat nog ernstiger kan zijn en moeilijk te bestrijden is. Een besmettelijke Ebolavirus bijvoorbeeld. Hier denk ik normaal nooit aan, maar juist door dit topic bedacht ik mij wel hoeveel virussen er wel niet zijn en wat er in het verleden al is gebeurd.

Maar goed.. Toch hoop ik dat we snel weer in het oude normaal komen en de horeca tegen het voorjaar weer open kan. Op je spaargeld leven of grote leningen moeten nemen om je zaak te redden is niet lang meer vol te houden. Hopelijk werkt die avondklok. 20:30 is een prima tijd.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:46

Je beseft dat die tweekind politiek is om meer kinderen te krijgen daar? :+ Ze wilde vergrijzing etc. Tegen gaan

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:51

lenaa_tje schreef:
Je beseft dat die tweekind politiek is om meer kinderen te krijgen daar? :+ Ze wilde vergrijzing etc. Tegen gaan


De tweekindpolitiek is een verruiming van de 1-kindpolitiek die onstaan was om verhongering van de bevolking te voorkomen. Doordat mensen daar bij maar 1 kind liever een jongen dan een meisje wilde, is er een groot tekort aan vrouwen ontstaan. Dit is één van de hoofdredenen dat ze nu 2 kinderen toelaten.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:08

Mizora schreef:
lenaa_tje schreef:
Je beseft dat die tweekind politiek is om meer kinderen te krijgen daar? :+ Ze wilde vergrijzing etc. Tegen gaan


De tweekindpolitiek is een verruiming van de 1-kindpolitiek die onstaan was om verhongering van de bevolking te voorkomen. Doordat mensen daar bij maar 1 kind liever een jongen dan een meisje wilde, is er een groot tekort aan vrouwen ontstaan. Dit is één van de hoofdredenen dat ze nu 2 kinderen toelaten.

Ook maar niet om minder kinderen te krijgen zoals hierboven wordt gesteld

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:10

lenaa_tje schreef:
Mizora schreef:

De tweekindpolitiek is een verruiming van de 1-kindpolitiek die onstaan was om verhongering van de bevolking te voorkomen. Doordat mensen daar bij maar 1 kind liever een jongen dan een meisje wilde, is er een groot tekort aan vrouwen ontstaan. Dit is één van de hoofdredenen dat ze nu 2 kinderen toelaten.

Ook maar niet om minder kinderen te krijgen zoals hierboven wordt gesteld

Waarom is die twee-kind politiek dan? Als jr vergrijzing tegen wil gaan dan stel je toch juist geen grenzen aan de hoeveelheid kinderen?

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:12

Ze kwamen van 1 en gingen naar 2 :)
Als je kijkt naar Nederland heeft zo iets invoeren ook weinig zin. Wij zitten gemiddeld gezien op 1,6 kind geloof ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:15

lenaa_tje schreef:
Ze kwamen van 1 en gingen naar 2 :)

Ja, dat weet ik. Die politiek is toen ingesteld om de bevolkingsgroei te laten krimpen. Toen kwamen ze erachter dat er te weinig meisjes geboren werden, wat leidt tot een vrouwentekort, waarna de 2-kind politiek is gesteld.

Dus die wet is niet ingesteld om meer kinderen te krijgen, maar om naast de bevolkingsgroei te beperken door een limiet te leggen op het aantal kinderen, te zorgen dat er ook meisjes geboren worden.