Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:04

Magrathea schreef:
En dat vind ik ook goed! Maar ik heb een tijdje terug nog een reportage gezien waarin mensen liepen te vertellen dat samen zingen en met 600 mensen in een kerk samenkomen echt essentieel is voor hun levensgeluk - essentieler dan dat niet-religieuze samenkomsten dat voor anderen zijn dus - en toen dacht ik wel even.. :n

Tja, en dat snap ik - als christen - dus ook niet. Bij ons zijn max 30 mensen in de dienst (in een gebouw waar er normaal 500 in kunnen), dragen mensen een mondkapje, zingt alleen de voorzanger (soms 2) op het podium en kunnen mensen thuis de dienst volgen via een livestream. Je mag alleen binnen als je je vooraf hebt aangemeld en na een gezondheidscheck. De plekken worden zo ingedeeld dat je hoe dan ook minimaal 1,5 meter uit elkaar blijft.
En guess what? Iedereen uit de kerkgemeente snapt het, is het ermee eens en houdt gewoon vol. Dus tja, het wordt wel een beetje ingewikkeld gemaakt door de mensen uit de reportage die jij noemt.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:05

Maar Dimphyl, lees jij volledige wetenschappelijke papers, die zowel de voor- als nadelen benoemen of lees je voornamelijk conclusies die in je straatje van pas komen? Je eigen gelijk bevestigen is nooit zo heel moeilijk, ook niet met wat wetenschappelijke papers in de hand. Het gaat er juist om dat je zo onbevooroordeeld mogelijk naar de verschillende kanten van een zaak kijkt.

Natuurlijk hebben mondkapjes zonder aanvullende maatregelen geen zin. Was dat maar waar, dan hadden we de hele economie weer zonder problemen open kunnen gooien door alleen een mondkapje te dragen. Het gaat er om dat de hele combinatie van maatregelen nodig zijn om het reproductiegetal zo laag te houden. Alleen je handen wassen is niet genoeg, alleen stoppen met handen schudden is niet genoeg, alleen in je ellenboog niezen is niet genoeg, alleen anderhalve meter afstand houden is niet genoeg en alleen maar een mondkapje gebruiken is niet genoeg. Het gaat erom dat je die combinatie van maatregelen gebruikt. En soms is de ene maatregel belangrijker en soms voegt die maatregel niet zoveel toe. Voor al die maatregelen geldt ook dat ze vooral effectief worden als er meer besmettingen zijn. Als één op de honderdduizend mensen besmet is, dan is de kans dat ik iemand besmet door een hand te schudden niet zo groot. Maar als ik hetzelfde doe als één op de honderd mensen besmet is, dan wordt die kans opeens duizend keer zo groot. Dat werkt voor een mondkapje niet anders.
En als iedereen elke tien minuten zijn handen wast, dan is de kans dat iemand via het schudden van handen besmet wordt een stuk kleiner dan als we maar één keer per dag onze handen wassen. De effectiviteit van een maatregel hangt van de omstandigheden af en dat geldt ook voor mondkapjes. Als je dan alleen maar focust op de situaties, waarbij de effectiviteit van een maatregel zo laag mogelijk is en daaruit concludeert dat die maatregel niks toevoegt, dan ben je vooral het bewijs voor je eigen gelijk aan het zoeken.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:06

Ik zie op LinkedIn zojuist een filmpje van een vrouw die de AH medewerkers aanspreekt over het feit dat ze haar erop wijzen dat ze straks een boete kan krijgen als ze zonder mondkapje in de winkel komt. Ze vertelde het alsof de medewerkers van de AH dan als een soort verraders zouden gaan bellen. Daarbij werd ook opgeroepen om massaal zonder kapje naar binnen te gaan.

Ik vind het zo in en in triest worden. De overheid voert een verplichting in en dan ga je zo walgelijk kinderachtig lopen doen tegen winkelpersoneel. Ik hoop van harte dat de winkels voldoende hulp krijgen vanuit de handhaving.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:20

Vacatures uitzetten voor beveiligers, in andere landen is best regelmatig al een beveiliger aanwezig. Zichtbaar bij binnengaan van een winkel. Als winkel investeren daarin of desnoods vanuit de gemeente mensen in de bijstand als tegenprestatie een paar uur bij een winkel toezicht houden. Win win, meer mensen een nuttige besteding en minder narigheid in een winkel.

Dergelijke personen zijn voor mij gewoon triest. 8)7 Wat willen ze ermee bereiken het virus gaat er niet mee weg, dan duurt het alleen maar langer. In azie is het beter onder controle omdat de mensen daar ietsje beter iets aannemen van de overheid.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:31

Qua nut mondkapje, bij mij op werk verplicht als personeel zijnde.
Verleden week had ik weer eens flink last van mijn allergie waardoor ik regelmatig moest niezen en niet altijd in de gelegenheid was om dat achter te doen zonder mondkapje.
Stond versteld over de hoeveelheid vocht wat ik uitnieste en in het mondkapje zat. Heb die dag denk zeker 20x nieuw kapje opgezet.

Van mij mag voortaan altijd iemand die verkouden/griep/ corona wat dan ook heeft een kapje opzetten. Net zoals al jaren gebruikelijk in Azie.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:58

nuscaniels schreef:
Qua nut mondkapje, bij mij op werk verplicht als personeel zijnde.
Verleden week had ik weer eens flink last van mijn allergie waardoor ik regelmatig moest niezen en niet altijd in de gelegenheid was om dat achter te doen zonder mondkapje.
Stond versteld over de hoeveelheid vocht wat ik uitnieste en in het mondkapje zat. Heb die dag denk zeker 20x nieuw kapje opgezet.

Van mij mag voortaan altijd iemand die verkouden/griep/ corona wat dan ook heeft een kapje opzetten. Net zoals al jaren gebruikelijk in Azie.


Ik heb laatst de kattenbak verschoond nadat de kat een behoorlijk stinkende substantie had geproduceerd. Mondkapje op en ik rook niks meer _/-\o_

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:59

Ik probeerde toestraks een veertje weg te blazen die voor mn neus hing, terwijl ik een mondkapje op had. Nou daar kwam 0 beweging in :P

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:32

Earth schreef:
Ik probeerde toestraks een veertje weg te blazen die voor mn neus hing, terwijl ik een mondkapje op had. Nou daar kwam 0 beweging in :P


Dan heb je er ééntje zoals het hoort :D
De test met de kaars is ook geschikt om dat te testen.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:48

karuna schreef:
Los daarvan je kunt ook een andere insteek nemen naar mondkapjes. Jij noemt ze lappen, muilkorven. Allemaal heftige negatieve woorden. Iets waar je steeds negatieve woorden voor gebruikt ga je haten. :(:) misschien helpt het je door het gewoon mondkapje of masker te noemen. Wie weet ga je er dan iets minder negatief over denken.


Ik stem voor liefdeslapje! Omdat je 'm draagt omdat je anderen lief vind en wil beschermen.

secrible schreef:
Ofzo. En dit artikel zegt het eerste.
Dus ja, wetenschap blijft altijd open voor falsificatie, maar zelfs met dat gegeven geeft dit onderzoek heel duidelijk aan dat we nog weinig conclusies kunnen trekken rondom mondkapjes.


Tsja, nood (een pandemie) breekt wet. Het gaat om een minimaal belastend iets. Omdat het geen negatieve gevolgen naast een beslagen bril heeft en mogelijk wél positieve zou ik ook de gok nemen. Tegen de tijd dat die conclusies wel getrokken kunnen worden is het wellicht te laat en zijn er mensen onnodig besmet. Ik ga me pas zorgen maken als er dingen worden doorgevoerd die lichamelijk ingrijpender zijn.


@Dimphyl - als iemand te dichtbij komt kan jij gewoon afstand nemen. Ik vraag het ook - wil je even afstand houden? En dan doen mensen dat gewoon. Ik ben wel benieuwd waarom jij denkt dat je de inschatting over het nut van mondkapjes beter kan maken dan een heel team aan experts. Omdat je goed kan Googelen?

safina schreef:
Ik vind het eigenlijk wel lekker om zo'n artikel te lezen en er dan gewoon geen uitgesproken mening over te hebben. Voor je het weet heb je opeens ergens een standpunt over en dat geeft dan weer zoveel gedoe. :D


Nou inderdaad, dan moet je die weer op feesboek en Twitter te gaan lopen roeptoeteren enzo... :')

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:51

Liefdeslapje klinkt als beflapje ;(

Overigens vind ik het heel knap als je na acht maanden al wetenschappelijke papers uit een vakgebied kunt interpreteren, niet zijnde jouw vakgebied. Neem aan dat je dat ook allemaal naast je baan doet, dus er niet fulltime mee bezig bent.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:54

Eh liefdeslapje ik ook andere ideeen bij ja. :') maar ja als het helpt om een mondkapje ok te vinden waarom niet :))

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:05

nps schreef:
@Dimphyl - als iemand te dichtbij komt kan jij gewoon afstand nemen. Ik vraag het ook - wil je even afstand houden? En dan doen mensen dat gewoon. Ik ben wel benieuwd waarom jij denkt dat je de inschatting over het nut van mondkapjes beter kan maken dan een heel team aan experts. Omdat je goed kan Googelen?


maar dit valt eigenlijk wel heel erg mee. Er zijn weinig experts die zeggen dat mondkapjes zo ontzettend goed werken en er zijn ook weinig experts die zeggen dat mondkapjes helemaal niet werken. Van Dissel bleef zelfs na het uitzetten van een pro-mondkapjes beleid aangeven dat het OMT niet voor mondkapjes was en ik heb nergens gelezen dat ze die mening ineens verandert hebben.

Ook onder experts is er gewoon geen consensus over het nut van de huidige mondkapjes die we gebruiken (en dat laatste is volgens mij een belangrijke nuance, we hebben het niet over FFP2 maskers e.d.). Dat is ergens ook wel logisch, want het "mondkapje" is nu gewoon geen gestandaardiseerd voorwerp. Het is een beetje hetzelfde als zeggen dat "een jas van toegevoegde waarde is in de winter"
Heb je het over een ski-jack(FFP2 masker), of over een overhemd die je over je kleding heen draagt (een enkelvoudig katoenen lapje zonder extra filter)?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:16

Ja en die winterjas werkt een stuk beter in een sneeuwstorm. Maar toch kan dat overhemd net het verschil zijn tussen op tijd gered kunnen worden van onderkoeling tegenover net niet, omdat zo'n overhemd nog net dat beetje extra warmte vasthield.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:23

Ja, dat kan. Of juist niet, omdat je door dat overhemd natter bent geworden en daardoor eerder doodvriest. Of whatever je kan bedenken. Voor vanalles is wat te bedenken. Aangezien je niet weet hoe de omstandigheden zijn en dat is nou juist het probleem. Waarschijnlijk krijg je van 10 wetenschappers 10 verschillende antwoorden, waarbij de 1 de risico's van het natte overhemd groter vindt dan de warmte die het vasthoudt en de ander het juist wel weer verstandig vindt en alles er tussenin.

Het enige wat ik wil zeggen is dat de vraag "werkt een mondkapje bij het terugdringen van het virus" te simpel en te algemeen is om van een wetenschapper te verwachten dat je daar een eenduidig antwoord op kan geven(voor zover een wetenschapper dat überhaupt kan). Er zijn teveel variabelen en teveel ongestandaardiseerden begrippen.
Het wordt makkelijker als je onderzoeksvraag is "werkt een FFP2 mondmasker bij de huidige besmettingsgraad" bijvoorbeeld.
Maar binnen "werkt een mondkapje?" is voor iedere mening wel een bak experts te vinden die je volledig ondersteunt in je mening.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:37

Alleen zijn er volgens mij geen wetenschappers die stellen dat het dragen van het mondkapje het risico verhoogt. Wel dat een mondkapje waarschijnlijk (want wetenschappers) het risico verkleint, maar hoeveel het risico verkleind wordt, dat hangt af van de specifieke omstandigheden. En door die specifieke omstandigheden kan dat heel weinig of zelfs niks zijn. En dat laatste is nogal logisch, als ik in mijn eentje midden in een weiland ga zitten, dan heeft een mondkapjes echt geen beschermende functie.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:38

secricible schreef:
Ja, dat kan. Of juist niet, omdat je door dat overhemd natter bent geworden en daardoor eerder doodvriest. Of whatever je kan bedenken. Voor vanalles is wat te bedenken. Aangezien je niet weet hoe de omstandigheden zijn en dat is nou juist het probleem. Waarschijnlijk krijg je van 10 wetenschappers 10 verschillende antwoorden, waarbij de 1 de risico's van het natte overhemd groter vindt dan de warmte die het vasthoudt en de ander het juist wel weer verstandig vindt en alles er tussenin.

Het enige wat ik wil zeggen is dat de vraag "werkt een mondkapje bij het terugdringen van het virus" te simpel en te algemeen is om van een wetenschapper te verwachten dat je daar een eenduidig antwoord op kan geven(voor zover een wetenschapper dat überhaupt kan). Er zijn teveel variabelen en teveel ongestandaardiseerden begrippen.
Het wordt makkelijker als je onderzoeksvraag is "werkt een FFP2 mondmasker bij de huidige besmettingsgraad" bijvoorbeeld.
Maar binnen "werkt een mondkapje?" is voor iedere mening wel een bak experts te vinden die je volledig ondersteunt in je mening.


De vraag zou dan eerder moeten zijn - in hoeverre voorkomt een mondkapje de verspreiding van earosolen in een afgesloten ruimte waar mensen dicht op elkaar zitten? En wat extreem lastig te onderzoeken en te meten is - in hoeverre werkt het mondkapje als visueel bewustwordingsding (er is echt iets aan de hand)?. Wat ik ervan begreep is dat het OMT eerder tegen was omwille van de schijnveiligheid - ik heb een mondkapje op, dús ik kan dichtbij komen en was dat was de reden om het eerder niet te verplichten, niet zozeer de werking. De besmettingen móeten naar beneden, punt. We hebben simpelweg niet de tijd om te wachten tot de consensus er wel is, tegen die tijd zijn we waarschijnlijk allemaal gevaccineerd en zijn er extra mensen besmet geraakt wat potentieel voorkomen hadden kunnen worden. Ik zie echt geen risico in de toekomst dat dit vaker gaat gebeuren, een noodsituatie als deze gaan we hopelijk niet meer meemaken.

Liefdeslapje, beflapje... de "standaard" mondkapjes doen mij dan weer een beetje denken aan een maandverbandje ;). En dan nog - dit zijn altijd nog betere associaties dan een muilkorf ;).

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:57

Karl66 schreef:
Alleen zijn er volgens mij geen wetenschappers die stellen dat het dragen van het mondkapje het risico verhoogt. Wel dat een mondkapje waarschijnlijk (want wetenschappers) het risico verkleint, maar hoeveel het risico verkleind wordt, dat hangt af van de specifieke omstandigheden. En door die specifieke omstandigheden kan dat heel weinig of zelfs niks zijn. En dat laatste is nogal logisch, als ik in mijn eentje midden in een weiland ga zitten, dan heeft een mondkapjes echt geen beschermende functie.

Ik heb ook al wetenschappers gelezen die juist zeggen dat een mondkapje zorgt dat mensen zich minder kwetsbaar voelen en het daardoor dus de andere maatregelen verslechterd. En wetenschappers die zeggen dat door het slechte gebruik van mondkapjes (vieze mondkapjes, met je handen er aan zitten enz.) het risico juist vergroot wordt, omdat de nadelen groter zijn dan de minimale winst van minder aerosool-verspreiding.

Jou vraagstelling is idd nog beter nps, maar je begrijpt iig mijn punt :D
Het OMT (van Dissel) heeft letterlijk gezegd "Om te illustreren: 200.000 personen moeten ten minste een week een mondkapje dragen om misschien één besmetting te voorkomen." en "wetenschappelijk bewijs ontbreekt domweg voor de mondkapjesplicht", dus ook op de werking hadden zij een aardige kritiek. Hij refereerde daarmee naar een onderzoek waarnaar ook gerefereerd werd in het artikel hier eerder genoemd. Maar hun afweging was dus idd zoals ik hierboven genoteerd heb. De mogelijke minimale voordelen zouden (iig met de informatie van destijds) niet opwegen tegen de nadelen.
Op het feit dat hetzelfde (noorse) onderzoek zegt dat niet bewezen is dat mondkapjes niet werken is destijds iig geen reactie gekomen van het OMT. En daar kun je ook weer heel veel van vinden natuurlijk.

Je kan je obv die nuance in de situatie bijvoorbeeld indenken dat met de huidige besmettingsgraad het OMT meer pro een mondkapje zou kunnen zijn, omdat er nu wellicht geen 200.000 mensen nodig zijn maar 1000 ofzo (ik noem maar een getal). Maar ik vind het jammer dat zo'n onderbouwing niet terug te vinden is van een 180graden zwieper in een beleid. Net als met het testbeleid.
Laatst bijgewerkt door secricible op 25-11-20 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:59

Citaat:
Ik heb ook al wetenschappers gelezen die juist zeggen dat een mondkapje zorgt dat mensen zich minder kwetsbaar voelen en het daardoor dus de andere maatregelen verslechterd. En wetenschappers die zeggen dat door het slechte gebruik van mondkapjes (vieze mondkapjes, met je handen er aan zitten enz.) het risico juist vergroot wordt, omdat de nadelen groter zijn dan de minimale winst van minder aerosool-verspreiding


Ik blijf dat een moeilijke vinden omdat dat niks met het mondkapje an sich te maken heeft, maar met menselijk gedrag... dat doet dan eigenlijk niks af aan de bescherming van het mondkapje.

Dat is denk ik hetzelfde als 'een veiligheidsgordel maakt t veiliger' waar je dan tegenover zet 'ja maar als ze de gordel om de nek doen is het risico om gewond te raken bij een ongeval groter, dus doe maar niet'.. zoiets?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:04

Maar volgens mij is dat nou juist de crux rondom mondkapjes. De werking van een mondkapje is altijd hetzelfde, maar een mondkapje kan effectief zijn bij een hoge besmettingsgraad, en niet meer effectief bij een lage besmettingsgraad. Alleen de werking van het mondkapje bepalen is niet echt voldoende om te bepalen of het bijdraagt aan het verlagen van de infectiegraad. En dat is nou uiteindelijk wel het doel natuurlijk....

Je laatste zin snap ik wel, maar het zou meer zijn als dat we een veiligheidsgordel in auto's gaan installeren om minder auto-ongelukken te krijgen, maar als iedereen dan daardoor roekeloos gaat rijden en het aantal auto-ongelukken juist stijgt kun je je afvragen of die gordel dan bijdraagt aan zijn doel (ongelukken verminderen). Dan kan die autogordel op zichzelf nog wel veiliger zijn, maar als die uiteindelijk alleen maar nadelen oplevert heb je er dus niks aan.

Net als dat een medicijn super effectief kan zijn, maar als iedereen het verkeerd inneemt en er daardoor aan overlijdt (als vergelijking met onhygienisch gebruik van mondkapjes), je je doel ook voorbij bent geschoten. Ondanks dat de werking van het medicijn prima kan zijn.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:58

En dat is de hele crux, afgelopen zomer met een lage besmettingsdruk was de verplichting er niet en nu met een hoge druk komt hij wel.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 17:44

De cijfers in duitsland en belgie zijn ook niet laag gebleven na invoering van mondkapjesplicht ;)

Ik snap jullie allemaal, en nee, ik heb inderdaad geen verdere wetenschappelijke achtergrond of ervaring met het lezen van onderzoeken, maar, nogmaals, ik heb geen oogkleppen op, ik lees niet alleen wat ik wil lezen. Ik vraag me echt af of sommige mensen hier dat juist doen.. er zijn gewoon geen eenduidige 'ja het helpt' antwoorden voor de 'lapjes' die wij moeten gaan dragen (want de FFP2 maskers mogen wij als burger nog altijd niet dragen)

Als ik straks weer aan het werk kan, betekend dat voor mij zo'n 10 uur per dag zo'n kapje op, wil ik naar mijn moeder, zit ik 6uur in de trein met een kapje op.. ik trek dat echt niet, psychisch gezien dan. Krijg het benauwd, hoofdpijn en echt tot aan kotsend in de trein van de paniek.. en dat komt niet omdat ik her toevallig een muilkorf noem.. ik heb leuke, met allerlei printjes etc, heb inzet stukken zodat ze niet op mijn mond rusten en ik me dus al meer 'vrij' voel, maar toch blijft het gevoel hetzelfde.
Ja, dan kun je zeggen dat ik een schop onder mijn kont moet hebben, maar ik zie het gewoon niet zo.
Ze hebben niet bewezen nut, ik ben geen risico groep, heb er zelf geen moeite mee om afstand te houden of wat ook, bij mensen die ik niet ken, maar die mondkap gaat me gewoon echt voorbij aan hoezo we dat moeten doen - de voordelen wegen mi. Niet op tegen de nadelen die ik ervaar.

Hier thuis ook al eens de test gedaan, beide mondkap op, trek van een sigaret genomen, en naar elkaar geblazen, nou reken maar dat de rook gewoon bij elkaar kwam, ondanks kapjes..

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:07

Dimphyl schreef:
De cijfers in duitsland en belgie zijn ook niet laag gebleven na invoering van mondkapjesplicht ;)

Ik snap jullie allemaal, en nee, ik heb inderdaad geen verdere wetenschappelijke achtergrond of ervaring met het lezen van onderzoeken, maar, nogmaals, ik heb geen oogkleppen op, ik lees niet alleen wat ik wil lezen. Ik vraag me echt af of sommige mensen hier dat juist doen.. er zijn gewoon geen eenduidige 'ja het helpt' antwoorden voor de 'lapjes' die wij moeten gaan dragen (want de FFP2 maskers mogen wij als burger nog altijd niet dragen)
.


Laat ik nou als gewone burger al 3 maanden FFP2 maskers hebben, in twee uitvoeringen. Overal ruim verkrijgbaar, te bestellen op diverse site die ook in grote aantallen aan de zorg leveren. Niet mogen dragen is achterhaald volgens mij. Voordeel van deze is natuurlijk dat jezelf ook bescherming geniet, wel zo prettig als er mondkaploze medemensen te dicht bij komen.

Wat betreft je ''thuistest'', da's een grappig verhaal. Sigarettenrook naar elkaar blazen, echt ?? Praat jij dan altijd zo uitblazend de hele dag??
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 25-11-20 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:09

CharleyT schreef:
Dimphyl schreef:
De cijfers in duitsland en belgie zijn ook niet laag gebleven na invoering van mondkapjesplicht ;)

Ik snap jullie allemaal, en nee, ik heb inderdaad geen verdere wetenschappelijke achtergrond of ervaring met het lezen van onderzoeken, maar, nogmaals, ik heb geen oogkleppen op, ik lees niet alleen wat ik wil lezen. Ik vraag me echt af of sommige mensen hier dat juist doen.. er zijn gewoon geen eenduidige 'ja het helpt' antwoorden voor de 'lapjes' die wij moeten gaan dragen (want de FFP2 maskers mogen wij als burger nog altijd niet dragen)
.


Laat ik nou als gewone burger al 3 maanden FFP2 maskers hebben, in twee uitvoeringen. Overal ruim verkrijgbaar, te bestellen op diverse site die ook in grote aantallen aan de zorg leveren. Niet mogen dragen is achterhaald volgens mij. Voordeel van deze is natuurlijk dat jezelf ook bescherming geniet, wel zo prettig als er mondkaploze medemensen te dicht bij komen.


Ik ervaar juist het tegenovergestelde, mensen met mondkap komen heel dicht bij mij of anderen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:11

Janinevv schreef:
CharleyT schreef:

Laat ik nou als gewone burger al 3 maanden FFP2 maskers hebben, in twee uitvoeringen. Overal ruim verkrijgbaar, te bestellen op diverse site die ook in grote aantallen aan de zorg leveren. Niet mogen dragen is achterhaald volgens mij. Voordeel van deze is natuurlijk dat jezelf ook bescherming geniet, wel zo prettig als er mondkaploze medemensen te dicht bij komen.


Ik ervaar juist het tegenovergestelde, mensen met mondkap komen heel dicht bij mij of anderen.



Ik heb dat ook al ervaren, maar dat is geen mondmaskerprobleem, maar een dommemensenprobleem :Y)

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:13

Janinevv schreef:
Ik ervaar juist het tegenovergestelde, mensen met mondkap komen heel dicht bij mij of anderen.


Tsja, da's jou waarneming, en nu?