Shadow0 schreef:Dan zou ik niet naar de parlementaire enquete luisteren als ik jou was. En ook niet over degene die op zeker moment komen gaat, over het willens en wetens doodleuk door laten gaan van een besmettelijk virus, en het onderdrukken van informatie die kan leiden tot een betere aanpak.
Maw je raad aan om de kop in het zand te steken, want dan is het er niet?
Ondertussen het onderzoek nog eens gelezen en haal er nu wat meer uit dan wat ik de eerste keer las.
Citaat:
For COVID-19, this evidence is of low or very low certainty because it is derived from observational studies with important risk of various biases, or indirect evidence from randomised studies of other (non-betacorona) respiratory viruses with methodological limitations.
De resultaten uit onderzoek specifiek rondom covid zijn danwel indirect, danwel obv observaties en dus erg matige bewijslast.
Citaat:
Despite the uncertainty, the range of possible RR reduction must be considered in the context of the local epidemiology and be translated into absolute risk reductions.
Ondanks alle onduidelijkheid moet je wel in rekening houden dat de mate van effectiviteit samenhangt met het aantal besmettingen. Wat vrij logisch is, want als het iets doet doet het uiteraard in absolute zin meer als er meer besmettingen zijn.
Zij geven als voorbeeld noorwegen, waar 200.000 mensen een mondkapje moeten dragen om 1 infectie te voorkomen en dat is met een aanname dat een mondmasker 40% risicoreductie (RR)geeft (en de RR in onderzoeken varieert van 8-82% afhankelijk van welk mondkapje je gebruikt) Van Dissel heeft volgens mij iets soortgelijks gezegd over NL.
Tegelijkertijd, als je een masker draagt terwijl je voor een superspreader zorgt is de RR 1 op 2. Maw: de context is zeer belangrijk in deze, naast de effectiviteit van een masker. Lijkt me een goede nuance, die kan verklaren waarom een mondmaskerplicht tijdens een golf bijvoorbeeld wel te verantwoorden zou kunnen zijn en in relatief rustige periodes wellicht niet.
Citaat:
Those developing recommendations and policy makers can make choices about the type of facemask, influenced by baseline risk, cost, equity, acceptability, and feasibility, but they should be transparent about the context and criteria they consider in their recommendations. Public health measures to implement facemask use will be more crucial in settings with higher baseline risk for transmission.
Deze quoot spreekt voor zich. Ik heb al eerder gezegd dat ik het jammer vindt dat de ommezwaai van het beleid nauwelijks gepaard is gegaan met deze transparantie. Van afwijzen van mondkapjes naar een verplichting.
Citaat:
Even if additional studies show that facemasks have small relative effects or no effect when used broadly, framing the precautionary principles when baseline risk is high might suggest that facemasks use in community settings with reduced physical distancing might be justified.
En zelfs als onderzoek geen effect laat zien, kan het soms in de juiste omstandigheden toch te verantwoorden zijn, juist vanwege die context.
Citaat:
In highly populated areas that have high infection rates—eg, USA, India, Brazil, or South Africa—the use of masks will probably outweigh any potential downsides.
Lijkt me ook heel duidelijk.
M.a.w. Er lijkt een kleine wetenschappelijke basis te zijn om in hoog risico gebieden (hier worden bijvoorbeeld scholen genoemd, maar iig plekken waar veel mensen bij elkaar zijn en ttv hoge infectiegraad) mondkapjes te adviseren.
Volgens mij kun je dan een prima wetenschappelijke onderbouwing aanleveren waarom je mondkapjes zou willen adviseren. Hoeveel mensen moeten op bepaalde plekken een mondkapje dragen om er enig effect van te hebben bijvoorbeeld.
En dan is het aan een rechter om dat af te leggen tegen de “lasten” van een mondkapje als je ipv een dringend advies de boel wil verplichten.