Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:49

Huertecilla schreef:
Babootje schreef:
Wat wel is onderzocht dat het dragen van mondkapjes 1 van de meest effectieve maatregelen is om een Coronabesmetting te voorkomen.
https://www.nu.nl/coronavirus/6168661/m ... tting.html

Wel een beetje bijblijven HC...


Inderdaad Babootje, ´beetje´ bijblijven. Ik roep al sinds maart vorig jaar dat maskers helpen :(:)

Zoek eens op wat het Peltzman effect ís ;)


Ik weet wel wat het Peltzman effect is HC. Het excuus dat het kabinet aan het begin van de pandemie gebruikte om ons toch vooral geen mondkapjes te laten hamsteren. :)
Maar zoals jij het in jouw post hierover gebruikt zou het beter zijn om de kapjes niet te gebruiken, omdat het wel gebruiken ervan risicogedrag zou opleveren. Dat is in deze situatie onjuist, omdat aangetoond is dat het dragen van mondkapjes de overdraagbaarheid sterk vermindert.

PS; ik heb jouw uitlatingen in maart vorig jaar niet gevolgd en ik voel ook niet de noodzaak om in dat opzicht "bij te blijven".

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:21

HC, die besmettelijkheid is niet per se een goed iets. Dat moet heel sterk samenhangen met de lagere IFR. Is die balans er niet, dan is deze variant, ongeacht milder, toch een stuk problematischer onder aan de streep. Want dat houdt gewoon in dat we als Nederland veel meer maatregelen moeten gaan nemen om de ziekenhuiszorg draaiende te houden en de doden te beperken. Dan heb je longcovid en andere consequenties voor de 'niet-kwetsbaren' die de natuurlijke besmetting krijgen (dus natuurlijke immuniteit) zoals jij het graag noemt, nog niet eens meegenomen.

Ik refereer even naar het linkje waarin die berekening werd gemaakt (bigone postte die eerder al en ik heb hem ergens herhaald, maar even geen tijd om terug op te zoeken. Misschien heeft iemand anders die paraat).

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:59

lovee schreef:
Nikass schreef:
Het lijkt mij dat hij thuis moet blijven. Hij kan toch nog een keer corona krijgen en/of besmetting doorgeven?



Hij kan niet thuis werken


Maar toch thuis blijven!

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:12

Een medicijn van GSK en Vir Biotechnology voor mensen die geen zuurstof nodig hebben, heeft groen licht gekregen van de geneesmiddelenwaakhond in de UK.
Dan zal het EMA wel snel volgen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:44

Citaat:
Meer herbesmettingen door omikron'
In Zuid-Afrika raken meer mensen met de omikronvariant voor een tweede keer besmet, dan dat dat gebeurde met eerdere varianten. "Eerdere besmettingen beschermden tegen de deltavariant, maar met omikron lijkt dat nu niet het geval", zegt Anne von Gottberg. een microbioloog van het Zuid-Afrikaanse volksgezondheidsinstituut.


Nos

Geen fijn bericht zo, herbesmetting kennelijk snel gebeurd -O-

NeedjeJarig

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:48

Zijn toch ook zat mensen die met eerdere varianten meerdere keren besmet zijn geweest?!

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:49

Pff. Nog geen sprake van paniek, maar ik ben er echt niet gerust op.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:49

Coby schreef:
Een knap staaltje ik snap er niks meer van _/-\o_
Stel je hebt een kind met een fikse verkoudheid. Die moet thuis blijven toch? Nou nee dat hoeft helemaal niet. Wanneer je zegt dat het kind een zelftest heeft gedaan mag die gewoon verkouden naar school. Geen bewijs van testen is nodig. Alles op goed vertrouwen ;) en laat ik nu dat vertrouwen daarin flink kwijt raken
De GGD heeft het zo druk dat dit ook gewoon kan.


Als je officieel advies vraagt aan de GGD kom je daar niet mee weg. Mijn dochter is verkouden. Is afgelopen zaterdag negatief getest (klas zat in quarantaine), mijn zoon was begin van de week verkouden en is negatief getest (dibsdag getest, vandaag dw uitslag) en toch mag ze niet met een zelftest naar school morgen. Dag Sinterklaasje...

Dus ik baal daar wel van, maar afijn we weten waarom we het doen. Dus we gaan zo 40 minuten rijden om vandaag getest te kunnen worden. En dan 48 uur wachten op de uitslag, met een beetje pech.

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:09

Electra63 schreef:
Die achterstand en vooral de thuissituatie van sommige kwetsbare kinderen is o.a. de aanleiding van een aantal kinderartsen en sociologen om te pleiten om deze scholen open te houden.

Om dit hypocriet te noemen, vind ik dan wel bijzonder.


Die vind ik extra hypocriet, want er is veelvuldig gevraagd om mee te denken hoe scholen beter en veiliger open kunnen blijven.
Bedenk: er zitten nu hele klassen thuis vanwege besmettingen, ziekte van de leerkracht, teveel kinderen ziek. De kinderartsen (socioloog weet ik zo niet) hebben niet mee willen denken over manieren waarop we het onderwijs zo veilig mogelijk wel in stand konden houden. Ze interesseren zich, zo lijkt het, niet voor de leerachterstanden die je oploopt als je als leerling in quarantaine moet of ziek wordt, niet om de impact die het kan hebben als een familielid ernstig ziek wordt, en niet voor de kinderen die langdurige klachten hebben. Zelfs niet voor de kinderen die nu wel degelijk in het ziekenhuis komen.

Dat vind ik inderdaad hypocriet, want dat lijkt helemaal niet te gaan om het belang van de leerlingen zelf.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:22

Needje schreef:
Zijn toch ook zat mensen die met eerdere varianten meerdere keren besmet zijn geweest?!

Definieer 'zat'. Hoeveel? En zijn er dat verhoudingsgewijs meer of minder dan met deze variant het geval is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:25

oomens schreef:
Needje schreef:
Zijn toch ook zat mensen die met eerdere varianten meerdere keren besmet zijn geweest?!

Definieer 'zat'. Hoeveel? En zijn er dat verhoudingsgewijs meer of minder dan met deze variant het geval is?


Ik weet 1 bokker die het toen 2x heeft gehad, maar of dat een andere variant was? Heb niet het idee dat ze dat bij iedereen testen :n

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:30

Ik ken een persoon die gevaccineerd is en nu 2 keer corona heeft gehad. Welke variant word niet getest.
Afgelopen week dus en voor het vacineren.
Zich wel aan de regels houd maar een virusbommetje kleuter heeft rondlopen die het lekker mee sleept.

Dus dat kan ook nog.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:34

Hier ook 2 x corona gehad. Voor het vaccineren. Geen idee welk variant, zat wel een jaar tussen.

Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:42

karuna schreef:
Citaat:
Meer herbesmettingen door omikron'
In Zuid-Afrika raken meer mensen met de omikronvariant voor een tweede keer besmet, dan dat dat gebeurde met eerdere varianten. "Eerdere besmettingen beschermden tegen de deltavariant, maar met omikron lijkt dat nu niet het geval", zegt Anne von Gottberg. een microbioloog van het Zuid-Afrikaanse volksgezondheidsinstituut.


Nos

Geen fijn bericht zo, herbesmetting kennelijk snel gebeurd -O-

Quote je nu bewust maar de helft van het stukje?
“ Het ziekteverloop na een herbesmetting verloopt wel minder heftig, zegt ze. Het instituut is nog bezig met een onderzoek naar de variant.”

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:43

Ik ken enkele mensen die meerdere keren Corona hebben gehad. Zowel gevaccineerd als ongevaccineerd en ook iemand met long-covid die weer een herbesmetting had.

Maar ze testen inderdaad niet welke variant iedereen heeft. Meestal zat er wel ongeveer een jaar of langer tussen.

Zebrastreep

Berichten: 9804
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:51

Dat is natuurlijk net zo als met de griep , dat krijg je ook vaker in je leven maar is dan elke keer wel een andere variant al kan het van dezelfde groep zijn.

Toch ben ik er nog wel rustig onder , want de resultaten van de onderzoeken die nog lopen zijn volgens mij nog niet eens binnen. Dus nog even afwachten maar.

Roodvos

Berichten: 6685
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:13

IMANDRA schreef:
HC, die besmettelijkheid is niet per se een goed iets. Dat moet heel sterk samenhangen met de lagere IFR. Is die balans er niet, dan is deze variant, ongeacht milder, toch een stuk problematischer onder aan de streep. Want dat houdt gewoon in dat we als Nederland veel meer maatregelen moeten gaan nemen om de ziekenhuiszorg draaiende te houden en de doden te beperken. Dan heb je longcovid en andere consequenties voor de 'niet-kwetsbaren' die de natuurlijke besmetting krijgen (dus natuurlijke immuniteit) zoals jij het graag noemt, nog niet eens meegenomen.

Ik refereer even naar het linkje waarin die berekening werd gemaakt (bigone postte die eerder al en ik heb hem ergens herhaald, maar even geen tijd om terug op te zoeken. Misschien heeft iemand anders die paraat).


Eigenlijk nutteloze moeite, het landt toch niet.
[CV] Algemeen Coronatopic #8

IMANDRA @ [CV] Algemeen Coronatopic #8

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:15

Karuna schreef:
Meer herbesmettingen door omikron'
In Zuid-Afrika raken meer mensen met de omikronvariant voor een tweede keer besmet, dan dat dat gebeurde met eerdere varianten. "Eerdere besmettingen beschermden tegen de deltavariant, maar met omikron lijkt dat nu niet het geval", zegt Anne von Gottberg. een microbioloog van het Zuid-Afrikaanse volksgezondheidsinstituut.


Nos

Geen fijn bericht zo, herbesmetting kennelijk snel gebeurd -O-
Citaat:
Quote je nu bewust maar de helft van het stukje?
“ Het ziekteverloop na een herbesmetting verloopt wel minder heftig, zegt ze. Het instituut is nog bezig met een onderzoek naar de variant.”


Besmet is besmet en dus risico om anderen te besmetten. En dat laatste stuk stond er nog niet bij. Kennelijk aangevuld daarna :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:19

Huertecilla schreef:
Grappig hoe goed nieuws ontkend wordt tot hard bewezen en mógelijk slecht direct omarmd als reden voor alles dicht en vaccineren ook al helpt dat maar beperkt.

Ik ga plan voor morgenavond maken. Blijf gerust achter de geraniums, ik, wij gaan naar Torremolinos. De meesten zijn gevaccineerd, besmettingen laag, de risicogroepen zitten achter de geranium, dus *\%/* Maskertje mee (en twee reserve), rubbers mee (en twee...), mobieltje blijft in auto +:)+
Carpe diem; leef gerust zelf niet maar láát leven :)*

Gelijk heb je, veel plezier vanavond.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:35

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Die achterstand en vooral de thuissituatie van sommige kwetsbare kinderen is o.a. de aanleiding van een aantal kinderartsen en sociologen om te pleiten om deze scholen open te houden.

Om dit hypocriet te noemen, vind ik dan wel bijzonder.


Die vind ik extra hypocriet, want er is veelvuldig gevraagd om mee te denken hoe scholen beter en veiliger open kunnen blijven.
Bedenk: er zitten nu hele klassen thuis vanwege besmettingen, ziekte van de leerkracht, teveel kinderen ziek. De kinderartsen (socioloog weet ik zo niet) hebben niet mee willen denken over manieren waarop we het onderwijs zo veilig mogelijk wel in stand konden houden. Ze interesseren zich, zo lijkt het, niet voor de leerachterstanden die je oploopt als je als leerling in quarantaine moet of ziek wordt, niet om de impact die het kan hebben als een familielid ernstig ziek wordt, en niet voor de kinderen die langdurige klachten hebben. Zelfs niet voor de kinderen die nu wel degelijk in het ziekenhuis komen.
Dat vind ik inderdaad hypocriet, want dat lijkt helemaal niet te gaan om het belang van de leerlingen zelf.


En vergeet niet de schade en stress die kinderen oplopen doordat hun ouders hun baan verliezen doordat de maatschappij weer op slot gaat.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 17:03

Wij krijgen deze week weer een Overlegcomité met bijhorende persco lees ik. Dat is wel bijzonder snel na de vorige :=
Uiteraard zijn er alweer dingen uitgelekt in de pers. :+

NeedjeJarig

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 17:11

Deze week als in morgen?

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 17:14


Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 17:17

Ha ja, in België inderdaad. Dat vergeet ik er vaak bij te zetten :o Volgens mij morgen inderdaad.

Soort afleidingsmanoeuvre door het boven water komen van die fraude en andere wantoestanden bij de contacttracing misschien? :+

imaudy
Berichten: 5080
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 17:29

Nou gezien de nieuwe cijfers...de maatregelen lijken helemaal niet te werken en de feestdagen moeten nog komen :(