Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hettieheks
Berichten: 1258
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:00

2 weken geleden in de spoed was ik voor mijn pup met blaasontsteking €220 kwijt, gisteravond precies hetzelfde bij een andere arts en toen was ik €145 kwijt. Verschil van bijna €100

3heathcliff5
Berichten: 481
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:38

Ik snap dat met alle medische mogelijkheden behandelingen tegenwoordig duurder uit kunnen vallen. Maar ik heb echt 0 begrip voor klinieken zoals Evidensia dat er recordbedragen worden gevraagd voor nagenoeg geen behandeling. Een paar jaar geleden naar de spoed dienst met een kater met verstopte plasbuis. Helaas had een Evidensia kliniek 30 km verderop toen dienst. Kater werd opgevoeld, diagnose: kan een verstopping hebben, maar blaas is nog niet heel erg gevuld, gabapentine voorgeschreven, 0 behandeling en evt dag later terugkomen als hij nog steeds niet geplast heeft. Kostte me €200,-! Snel verdiend voor een kat over z’n buik aaien en 2 tabletjes.
Dag later kat nog steeds verstopt. Weer spoeddienst gebeld, nu doorverwezen naar een andere kliniek met weekenddienst. Kat gespoeld, katheter, pijnstilling etc en 3 overnachtingen. Zou helaas een hoge rekening worden. Uiteindelijk slechts €460 afgetikt, waarbij de kat dus wel behandeld was en 3 nachten op de kliniek is geweest met rond de klok toezicht.

Nee, als Evidensia spoeddienst heeft bel ik voortaan wel ff verder tot ik bij een normale kliniek terecht kan.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:42

BeFunny schreef:
Fitzroy schreef:
Ik kan het artikel niet lezen, maar jemig, wat een bedrag. Ben ik slecht als ik mijn kat wel zou laten inslapen?


Bij mij ligt het aan wat de kat mankeerd.
Mijn laatste kat had bot kanker en die hebben wij het leed bespaard.

Maar ik vraag me af welke operatie bij een kat 12000 euro moet kosten.

Ik heb nog niet alles gelezen. Maar 12000 euro voor de operatie van een kat, hoe dan???? Ik (mens) heb zelf een 3 uur durende operatie aan mijn gebroken knie gehad met 3 dagen ziekenhuisverblijf en nazorg. Dat heeft volgens mijn ziekenkostenverzekering 3000 euro gekost.

BeFunny

Berichten: 10822
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:54

Nouja schijnt dus dat het niet duidelijk is of het om één operatie gaat of meerdere. Een bedrag kan natuurlijk wel oplopen.

Maar ik vind het ook schokkend dat er zo'n verschil is met de schatting.

Kinke

Berichten: 20573
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:19

Marije_jiplover schreef:
Prijsafspraken via de KNMvD waren er ooit, maar de voorloper van de Autoriteit Consument en Markt (heette destijds iets van mededingings autoriteit oid) heeft dat verboden, want dat viel onder illegale prijsafspraken.
Elke dierenarts werd dus verplicht om eigen tarieven te bedenken.


En hoe bizar is het dan nu dat de Anicura's en Evidensia's van deze wereld mogen bepalen wat iets kost. Ik zag die docu op tv en ze zijn zo gehaaid met die overnames. Als een overname onder een bepaalde waarde blijft mag men doen wat men wil. Ook al zijn het honderden overnames. En Nederland is lekker traag en er moet eerst een onderzoek gedaan worden en dan gaan ze nog eens kijken of de wetgeving veranderd moet worden etc.etc. Tegen die tijd zijn vast bijna 100% van de praktijken ingelijfd. Iets zegt me ook dat uit dat onderzoek, uitgevoerd door stichting opendeur, de conclusie wordt getrokken dat er helemaal niks aan het handje is :(

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:19

Wat mij momenteel opvalt is dat ik facturen van de DA vrijwel meteen krijg toegestuurd, terwijl dat vroeger vaak maanden duurde.

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:33

anjali schreef:
Wat mij momenteel opvalt is dat ik facturen van de DA vrijwel meteen krijg toegestuurd, terwijl dat vroeger vaak maanden duurde.


Ik denk dat dat ook gewoon komt door de meer geautomatiseerde administratie. Dus dat vind ik nog niet zo gek.

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:49

BeFunny schreef:
purny schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/artsen-pleiten-voor-verplichte-huisdierenverzekering-alleen-dan-kunnen-we-hoge-premies-drukken~a915c6e7/

Artsen pleiten voor verplichte huisdierenverzekering: ‘Alleen dan kunnen we hoge premies drukken’


Opzich ben ik voor.
Maar dus ook een verplichte basis dekking dan.
En dat er dan mensen zijn die enkel een basis verzekering hebben dat hou je dan. Dan zijn die dieren Iig verzekerd van basis zorg.



Ik ben tegen ik heb zelf een prima buffer en bij hoge kosten is het gewoon einde verhaal ongeacht of ik het kan betalen

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:00

Yipee schreef:
anjali schreef:
Wat mij momenteel opvalt is dat ik facturen van de DA vrijwel meteen krijg toegestuurd, terwijl dat vroeger vaak maanden duurde.


Ik denk dat dat ook gewoon komt door de meer geautomatiseerde administratie. Dus dat vind ik nog niet zo gek.


Prima ontwikkeling, liefst gelijk betalen in de praktijk. Mocht het boven de 200/300 euro dan zo snel mogelijk de factuur in huis. Dan weet je waar je aan toe bent, betalen moet je toch. :)

lor1_1984

Berichten: 12066
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:15

Ik krijg de factuur gelijk mee of ze mailen hem zodat ik thuis gelijk kan inzien hoe duur het was en het bedrag aanvragen om over te maken.
Ik heb budgetbeheer en met de dierenarts een overeenkomst dat ik een factuur krijg omdat ik niet ff makkelijk kan pinnen.
Binnen 14 dagen moet het betaald zijn, ik heb het meestal in 7 dagen overgeboekt afhankelijk van hoe snel de budgetbeheerder het oppakt en rekening houdend met weekenden en evt feestdagen.
Een heel enkele keer duurt het een dag ofzo langer maar altijd binnen de termijn.
Onder normale omstandigheden moet je een factuur onder de ik dacht €50,- (kan inmiddels verhoogd zijn) direct afrekenen aan de balie, in mijn geval krijg ik een factuur mee voor een rekening van onder de €10,-.
Moest er uiteraard wel gegevens voor aanvoeren en ze toestemming geven om contact op te nemen met de budgetbeheerder maar dat vind ik geen probleem, zij willen immers ook zekerheid dat dingen kloppen en dat ik betaal. :)

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:04

Ze roepen nu in het nieuws op dat eigenlijk het een verplichting moet gaan worden om huisdieren te verzekeren...gaan we daar echt naartoe in Nederland zodat alle prijzen ongehoord hoog kunnen gaan stijgen? De reden is dat veel mensen dure operaties niet meer kunnen betalen. Men vergeet echter 'eventjes' dat bij veel rassen diverse operaties en ingrepen uitgesloten worden van vergoeding vanuit verzekering. Lekker systeem zo. Moet onmogelijk worden huisdieren te houden en ook weide dieren (zie wolven gedoe)

BeFunny

Berichten: 10822
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:08

Het ligt eraan wat het precies inhoud.

Bij verplicht verzekeren hoort ook een verplichting vanuit de verzekering. Dus ik zou dat toch even afwachten.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:38

Een verzekering is geen liefdadigheidsvereniging, maar gewoon een bedrijf wat winst wil maken. In de meeste gevallen betaal je veel meer dan wat het je ooit op zou leveren.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:29


Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:31

Bij een verplichte verzekering kunnen ze de asiels wel gaan uitbreiden. :+
Kom op zeg. Het is een dier, geen mens.

Rivendell

Berichten: 6848
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:39

Verplichte verzekering is denk ik ook niet voor iedereen haalbaar. En inderdaad, uitkeren is vaak lastig door uitsluitingen.
Ik ben zo dankbaar voor mijn dierenarts. Zij heeft echt normale prijzen en is altijd bereikbaar voor spoed.
Wat kosten betreft, ik woon in Drenthe en de prijzen zullen hier lager zijn dan in het westen. In het westen is huur/hypotheek vaak hoger.
Qua medicatie zie ik wel grote verschillen. Een zelfde medicijn is bv in Amsterdam 25 euro en hier 18. Zelfde leverancier, zelfde merk.
Nog een voorbeeld.
Kostenraming gebitsreiniging kat in Amsterdam 585 euro. Bij mijn dierenarts 225.
Sommige praktijken vragen echt de hoofdprijs, ook degene die niet aangesloten zijn bij ketens.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:09

Die dure DA- praktijken zagen de tak af waar ze zelf opzitten. Want op deze manier zullen er veel minder (huis)dieren gehouden gaan worden (dat is ook een plan van sommige politieke partijen) maar dan krijgen zij zelf ook geen klanten meer. Degene in dit topic die 10.000 euro heeft moeten betalen voor de operatie van haar kat zal het waarschijnlijk wel laten om weer een kat te nemen!

lor1_1984

Berichten: 12066
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:00

Ik ga dus terug naar minder huisdieren (door natuurlijk verloop) en ik trek de grenzen eerder.
Geen doorverwijzing naar een tweede/derdelijns kliniek bijvoorbeeld, uitgebreid bespreken wat de opties, prijzen en slagingskans per optie zijn en euthanasie is ook een reële optie.

Met mijn vorige dierenarts binnen de praktijk waar ik sinds 2014 kom had ik de afspraak dat ze eerlijk zou zijn over de opties en slagingskans maar ook wanneer ze dacht dat het niet meer haalbaar zou zijn.
Zij heeft toen ik belde voor een afspraak om mijn nierkat te euthanaseren in eerste instantie geweigerd omdat ik compleet over mijn toeren was.
Heeft ze ook aangegeven, met de mededeling dat ze me een paar dagen later zou opbellen om indien gewenst de afspraak alsnog in te plannen.
Puur uit bezorgdheid dat ik te impulsief zou beslissen in mijn emotionele toestand.
Toen ze me terugbelde stond ik er nog hetzelfde in.
Bloedwaarden waren redelijk oké maar de kat was zichzelf niet meer, was broodmager terwijl ze 3x zoveel at als normaal en de medicatie sloeg niet (voldoende) aan.
Enige optie was nog 2-3x per week dialyse maar dat was duur, moest de rest van haar leven en was enkel levensrekkend plus dat het naar de dierenarts gaan veel stress gaf.
De dierenarts is aan huis gekomen, zag de kat en zag in een oogopslag dat het idd klaar was, geen onderzoek voor nodig.

Een ander had mss nog naar een tweede/derdelijns kliniek gegaan ermee, de kat aan de dialyse gedaan en evt andere behandelingen, medicatie etc geprobeerd.
Daar oordeel ik verder ook niet over, iedereen heeft andere grenzen wb de behandeling en zorg voor zijn huisdieren.

Verzekering verplicht stellen is leuk maar 1 van mijn honden moet ik al meer premie voor gaan betalen omdat het een kortsnuit is.
Daarbij zijn ogen, luchtwegen, rug, poten en gebit bij voorbaat al uitgesloten en ivm zijn voedselallergie en secundaire epilepsie zijn de spijsvertering, huid en de behandeling bij epileptische insulten ook uitgesloten.
Blijft dus zo ongeveer niets over buiten vaccinatie/titerbepaling en consulten om.
Voor hem heb ik ivm zijn gesteldheid ook al de grens dat grote ingrepen niet meer gebeuren en bij kleinere dingen er gekeken gaat worden naar hemzelf en de slagingskans per optionele behandeling.
Stel dat hij een gecompliceerde breuk krijgt in een poot dan is de keuze ipv een dure operatie wsl amputatie of euthanasie en met zijn rug wordt amputatie erg lastig dus dan blijft euthanasie over.
Ik zou kapot zijn mocht die situatie zich voordoen maar het zou voor hem de beste keuze zijn zegmaar getuige het feit dat hij van ellende uit elkaar valt.
Momenteel is hij relatief gezond, hij heeft door een verandering in zijn dieet zelden rare bultjes en puistjes, door parasietenbestrijding te schrappen heeft hij geen epileptische aanvallen meer en is zelfs van de medicatie af.

Ik heb een laag inkomen maar tot een jaar of 2 geleden kon ik veel dierenartszorg zonder problemen betalen.
Inmiddels zijn de prijzen overall (denk aan energie, boodschappen etc) zó gestegen dat het gewoon steeds moeilijker wordt om bij hogere dierenartskosten te kunnen behandelen zonder in de financiële problemen te komen.
Mijn dieren zijn ook voor deze tijd aangeschaft, toen de kosten nog lager waren en Evidensia/AniCura etc de boel nog niet grotendeels overgenomen hadden.

Tancreda4

Berichten: 24092
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:01

Bij kleine huisdierenarts betaal ik al jaren direct na bezoek voordat je de deur uit loopt. Met paard verschilt het per kliniek, maar vaak wel bij ophalen. Laatst had ik er eentje die pas na een maand hem stuurde, en ik pony al direct zo mee mocht nemen. Dat voelde raar :)) DA die op stal komt van de paarden is altijd factuur later, sinds kort kan je ook sommige dingen met de handmatige pin direct betalen. Scheelt ook admi kosten.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:22

Fitzroy schreef:
Bij een verplichte verzekering kunnen ze de asiels wel gaan uitbreiden. :+
Kom op zeg. Het is een dier, geen mens.

Ik denk ook dat ze echt geen "oude" kat van 15/16 jaar voor 12000 euro laten opereren.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:27

Ik schrok ook van de rekening vandaag.. Dik 400 euro voor de enting + tanden..
Totdat ik zag dat ze twee rekeningen samen hadden gegooid; het spoedbezoek op zaterdagavond inclusief opvoelen en spuiten stond er ook bij. Dat verklaart haha. Maar het blijft veel geld :=

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:31

Pareltjes schreef:
Ik vind het zo’n dooddoener, bij een advocaat ben je ook 250 euro per uur kwijt. Dus omdat een ander een hoog uurtarief vraag is het automatisch maar ok dat iedereen dat doet?


Nee, het laat alleen wel zien dat je voor de kennis van een academisch opgeleid iemand moet betalen. Of sowieso voor diensten die iemand levert en die niet iedereen kan leveren.

xoranlover

Berichten: 6637
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:00

purny schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/artsen-pleiten-voor-verplichte-huisdierenverzekering-alleen-dan-kunnen-we-hoge-premies-drukken~a915c6e7/

Artsen pleiten voor verplichte huisdierenverzekering: ‘Alleen dan kunnen we hoge premies drukken’



Ik ben hier zo op tegen. Ik fok af en toe een nestje met mijn katten. Mijn dierenartspraktijk is een praktijk waar veel mensen die fokken (verder weg en dichtbij) naar toe gaan omdat ze daar alle testen kunnen doen en omdat er goede afspraken zijn tussen de fokkers en de dierenarts. Ik mag mijn katten niet verzekeren omdat ik ermee fok. Voor mij geen probleem. Ik wil het ook niet. Want als ik het niet kon betalen fokte ik niet. Maar als ik zie wat mensen moeten betalen aan een verzekering en wat er dan allemaal niet meeverzekerd is. Er ik en verzekering die drachtige poeze accepteert maar je krijgt een keizersnede dan bijvoorbeeld niet vergoed… ja waar gaat het dan om.

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:57

DierenLot heeft ook over deze kwestie gepost op LinkedIn zag ik net. Goed dat ze het onder de aandacht brengen én het pijnpunt (de grote ketens) benoemen.

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:10

Verpakkingskosten.
Het kwam gewoon in een simpel doosje met de postnl. Voor dat geld had ik op zn minst een gouden strik verwacht.

Ging enkel om dat doosje ventipulmin :+

Evidensia leverde dit…
Afbeelding