Nieuw familielid zoeken - ben ik nu gek ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasja0705
Berichten: 2021
Geregistreerd: 03-08-10

Nieuw familielid zoeken - ben ik nu gek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 08:56

3 weken geleden moest ik mijn once-in-a liftime hond laten inslapen.
Léon was een supergave Tervueren-herplaatser met rugzak en gebruiksaanwijzing.
Ik zelf ben eigenlijk nog niet aan toe maar ik zie dat ons teefje echt van de leg is en een maatje mist.

Zij is een pittige Groenendaelerteef van nu 10 die wij 3 jaar geleden ook als herplaatser overgenomen hebben.

Dus ik dacht,ja dacht echt, ik ga eens rondsnuffelen naar weer een herplaatser.

Veel eisen heb ik niet ... reu, het liefst (jong-) volwassen (mag ook senior) en goed met katten.
Ras, formaat, vacht, maakt alles niets uit (want mijn droom vind ik toch niet - die was dus once in a lifetime)


Maar Halleluja... is de mensheid dan echt zo van de pot gerukt?
Als je even op mp kijkt... volwassen herplaatser niet onder de 350 - of totaal verknipt
Gemiddelde prijs voor een herplaatser is zelfs 500+ ???

Je wordt overspoeld met rescue honden tussen de 300 en 500 euri

Een mix?
Vroeger als ordinaire vuilnisbak gratis of max 50 euri .
Vandaag : plak er een "doodle" "poo" of "sky" aan en ze kosten vanaf 500 tm 1800
Uiteraard niet getest, enz
Qua prijs geen verschill met geteste rashonden.

Verhuisdieren of nog zo een site moet je eerst 25 (en 30) betalen voordat je met eigenaren in contact mag komen (en ook daar zijn driekwart buitenslandse stichtingshonden ) plus dat de hond van intresse niet meer te vinden is na aanmelding...
Geld weg.

Dan even scrollen door asiels... ook hier hoop rescues en hooguit
3 of 4 op de site maar lang niet allen.

Langskomen mag bij de meesten alleen op afspraak en nadat je formulier ingevuld hebt.
Even eens kijken of er met een arme snuit een klik is en vandaar uit verder, is er gewoon niet mogelijk....

Voor mijn Léon heb ik betaald - alleen zijn toebehoren toen (in 2014) ,voor ons Esra ( in 2020)helemaal niets en is zelfs gebracht

Ik ben best bereid te betalen hoor (asiel is ja ook niet gratis) maar dat wat je nu ziet als je echt gaat zoeken, is gewoon te idioot voor worden.

Of ben ik nu gek ?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Nieuw familielid zoeken - ben ik nu gek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:03

Er is in Nedrland een hondentekort. We importeren meer buitenlandse asielhonden dan dat er überhaupt honden naar het asiel gebracht worden (anders dan gevonden en weer opgehaald door de eigenaren), daarmee is ook voor tweedehands honden een serieuze markt ontstaan.

Ze zijn er overigens nog wel hoor, die gratis of vrijwel gratis honden, maar ze zijn over het algemeen herplaatst voordat je met je ogen kan knipperen als ze probleemloos zijn en geen pitbullachtige.

Captain

Berichten: 21395
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Nieuw familielid zoeken - ben ik nu gek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:04

Tsja, voor paarden willen we makkelijk duizenden tot tienduizenden euro's neerleggen maar met een hond (die in je huis leeft, waar je dus veel meer contact mee hebt en echt een huisgenoot is) vinden mensen al snel iets te duur..

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Nieuw familielid zoeken - ben ik nu gek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:09

Ik heb zelf wel goeie ervaring met verhuisdieren. Je kan je wensen opslaan in je profiel (inclusief particulieren of ook stichtingen en de omgang met katten) en dan krijg je iedere ochtend een mail met de dieren die bij jou matchen. Het kost inderdaad eenmalig geld, maar wij hebben er twee perfecte katten aan over gehouden.

Overigens herken ik je verwarring qua kosten wel. Ik vind rescue honden vaak ook erg aan de prijs, maar kan er wel inkomen dat dit geld kost met castreren en overvliegen. Voor Nederlandse particulieren ben ik ook echt verbaasd.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:19

Jette schreef:
Ik heb zelf wel goeie ervaring met verhuisdieren. Je kan je wensen opslaan in je profiel (inclusief particulieren of ook stichtingen en de omgang met katten) en dan krijg je iedere ochtend een mail met de dieren die bij jou matchen. Het kost inderdaad eenmalig geld, maar wij hebben er twee perfecte katten aan over gehouden.

Overigens herken ik je verwarring qua kosten wel. Ik vind rescue honden vaak ook erg aan de prijs, maar kan er wel inkomen dat dit geld kost met castreren en overvliegen. Voor Nederlandse particulieren ben ik ook echt verbaasd.

Op dat verhuisdieren staan over de 2000 honden, en er zijn niet te tellen stichtingen die honden uit het buitenland halen. Dus dat er een tekort is durf ik te betwijfelen. Ik heb ook een profiel ingevuld op verhuisdieren en buitenlandse honden uitgesloten. Krijg haast dagelijks een match, dus wel aanbod. Maar ik woon in het noorden en er is nog nooit een passende hond aangeboden binnen 150 km.

sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Nieuw familielid zoeken - ben ik nu gek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:29

Ik heb een half jaar op verhuisdieren gestaan, en nu een leuk, lief, klein en soms stoer hondje.
De aanschafkosten vielen mee, moest alleen daarna wel naar de dierenarts voor achterstand met haar gebitje, had ontstoken kies, dat was wel 250 euries. Maar goed, ze is het meer dan waard.

sasja0705
Berichten: 2021
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 09:49

Captain schreef:
Tsja, voor paarden willen we makkelijk duizenden tot tienduizenden euro's neerleggen maar met een hond (die in je huis leeft, waar je dus veel meer contact mee hebt en echt een huisgenoot is) vinden mensen al snel iets te duur..


Zo jammer weer
Dat was dus NIET de insteek van mijn post...
Lezen is een kunst... ik wil zonder meer betalen voor een herplaatser, masr niet als er van alles geschreven wordt, zielig verhaal opgehangen WAAROM men hond moet herplaatsen en dan ff 500 vragen. ..

Zoals geschreven heb ik voor mijn Leon betaald, hiervoor ook betaald voor een hond uit asiel.

Maar nu wordt het een absoluut verdienmodel OVER de rug van honden gemaakt.
Of nu herplaatsers, oeps-nestjes of rescues.

En dat gaat dus ten koste van de hondzelf en mensen die een goed thuis willen bieden.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:51

Ik merk het ook wel, ik werd in het verleden heel vaak gevraagd of ik een hond wilde opvangen, had wel een opvang kunnen beginnen, en nu bijna niet meer, ja toevallig laatst bij de dierenarts was er een hond waar we gevraagd werden of we die wilde hebben...

Ook puppie prijzen zijn zo omhoog gegaan, moet er nog even aan wennen..

Mocht je tijd hebben en het leuk vinden om te doen, dan zitten er bij Takis ( https://www.facebook.com/TakisShelterCrete) op Kreta 500 honden die een huis zoeken, ook echt super mooie honden die je zo mee mag nemen, maar wel zelf ophalen zodat je een hond meeneemt waar je een klik mee hebt..

Of deze bv, is wel heel knap en niet duur voor een pup:
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... e-15-weken

sasja0705
Berichten: 2021
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Nieuw familielid zoeken - ben ik nu gek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 09:53

Het is dat ik geen pub wil, anders had ik mij al op een wachtlijst van Tervs laten zetten...
En - raar raar - de goede Belgen fokkers doen dus NIET mee met de hype van het moet meer en meer...
Natuurlijk zijn de prijzen voor pups ook daar omhoog gegaan ivm dat alles duurder is
Maar geen 2 of 300 euro meer als voorheen...

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:01

pillow schreef:
Op dat verhuisdieren staan over de 2000 honden, en er zijn niet te tellen stichtingen die honden uit het buitenland halen. Dus dat er een tekort is durf ik te betwijfelen. Ik heb ook een profiel ingevuld op verhuisdieren en buitenlandse honden uitgesloten. Krijg haast dagelijks een match, dus wel aanbod. Maar ik woon in het noorden en er is nog nooit een passende hond aangeboden binnen 150 km.


Dat gaat dus om buitenlandse honden. Dat betekent dat er in Nederland een tekort is, dat vullen we deels aan door middel van import. Op verhuisdieren staan overigens ruim 1000 honden ter adoptie (en nog eens een kleine 500 ter oppas), maar het leeuwendeel is daar dan ook nog van een stichting uit het buitenland.

Het feit dat je binnen 150km, dat is uiteindelijk half Nederland, nog geen geschikte hond heb gevonden na een aantal weken tot maanden is juist een heel duidelijk teken van een tekort. In landen met een overschot is het heel gebruikelijk dat asiels 100 tot 300 honden bevatten en deze na een aantal weken tot maanden na inleveren in laten slapen om ruimte te maken voor de volgende groep 100 tot 300 honden. Hier in Nederland is inslapen vanwege overschot niet aan de orde en inslapen vanwege ernstige gedragsproblemen zeer zelden, ook in asiels.

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:19

Ik weet niet of er binnen de vereniging van de tervuren ook een herplaats afd zit?

Zo was ik ook ingeschreven bij de whclub.
Uiteindelijk via een asiel mijn kanjer gekregen .

Nu heb ik een halve tervuren maar nu via mp. Voor 50 euro . Gezonde jonge volle reu van toen anderhalf. Hij is nu 6 inmiddels.
Het zijn spelden in de hooiberg maar het kan wel.
Dus hoop ook voor jou succes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:24

Dat rashonden via een vereniging veel duurder zijn geworden is niet iets wat de fokkers zelf verzonnen hebben of een hype is. Het heeft ook met de belasting te maken. Hoe het precies zit weet ik niet, ik dacht dat het met btw te maken heeft die er nu bij is gekomen en er eerst niet op zat.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:09

sasja0705 schreef:
Zo jammer weer
Dat was dus NIET de insteek van mijn post...
Lezen is een kunst... ik wil zonder meer betalen voor een herplaatser, masr niet als er van alles geschreven wordt, zielig verhaal opgehangen WAAROM men hond moet herplaatsen en dan ff 500 vragen. ..


Wil je dan liever een herplaatser waar helemaal niets over beschreven wordt qua achtergrond?? Of bedoel je daarmee de verhalen van de diverse stichtingen?
Anyway, je betaalt nu nou eenmaal veel meer voor een hond dan voorheen. Asiels hebben natuurlijk hun kosten, maar een beetje stichting ook. Gezien de kennelijk nog altijd grote vraag naar honden zit er qua stichtingen inmiddels ook een hoop kaf tussen het koren want dat is een verdienmodel op zich geworden. En ik heb zo maar het idee dat de eerste lichting coronahonden, al dan niet uit het buitenland afkomstig, inmiddels ook in het herplaatscircuit is beland dus het is al met al nog best lastig denk ik. Voor welk bedrag ook, zekerheid dat je een niet verknipte hond krijgt heb je bij een herplaatser denk ik nooit. Ik zou me nu denk ik eerder afvragen wat het addertje onder het gras is als er een herplaatser heel goedkoop of voor niets wordt aangeboden.

Wij zijn vorige zomer gaan rondkijken naar een hond. Dat moest ook een herplaatser maar geen rescue worden, een american stafford reu. We zijn uiteindelijk op een kruising stafford gevallen, gewoon particulier via -jawel- het verguisde marktplaats waar we op zich niet heel serieus zochten maar daar kan je in elk geval selecteren op afkomst (buitenland/nederland), leeftijd, geslacht en particulier of niet. Al weet je natuurlijk nooit of je niet beduveld wordt. Bij de asiels kun je ook op allerlei criteria selecteren. Zelfde geldt wel min of meer voor verhuisdieren maar daar heb ik nooit een match gezien die paste bij wat wij wilden. Inmiddels hebben we dus de meest geweldige hond ever, er zat (en zit nog wel een beetje, work in progress zeg maar) echt wel wat werk aan, maar ik kan wel met volle zekerheid zeggen dat dit onze once in a lifetime hond is.

Daarnaast denk ik dat het een beetje hetzelfde is als bij het zoeken naar een paard: je moet er tegenaan lopen en geluk hebben, en afhankelijk van je wensen langer of korter zoeken. Maar het kan echt wel. Ik zoek geen hond meer maar ik kijk nog altijd rond naar "het aanbod", gewoon uit nieuwsgierigheid. Er is echt nog wel veel leuks te vinden, in alle rasgroepen, maar niet voor een heel klein bedragje zeg maar.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:55

sasja0705 schreef:
Zo jammer weer
Dat was dus NIET de insteek van mijn post...
Lezen is een kunst... ik wil zonder meer betalen voor een herplaatser, masr niet als er van alles geschreven wordt, zielig verhaal opgehangen WAAROM men hond moet herplaatsen en dan ff 500 vragen. ..

Zoals geschreven heb ik voor mijn Leon betaald, hiervoor ook betaald voor een hond uit asiel.

Maar nu wordt het een absoluut verdienmodel OVER de rug van honden gemaakt.
Of nu herplaatsers, oeps-nestjes of rescues.

En dat gaat dus ten koste van de hondzelf en mensen die een goed thuis willen bieden.

Waarom mag er geen 500,- gevraagd worden met een zielig (of gewoon eerlijk?) verhaal waarom de hond herplaatst moet worden?
Waarom vind jij dit een verdienmodel over de rug van de honden?
Pups zijn duurder geworden in aanschaf, voer en dierenarts zijn duurder geworden. Waarom mag de aanschafprijs voor een herplaatser daar niet in mee omhoog? Ze maken echt geen winst hoor om hun hond voor 300-500 te herplaatsen. :+

Ik vind vast blijven houden aan prijzen van jaren terug zoiets geks. Iedereen weet toch dat dat alles omtrent dieren de laatste jaren duurder is geworden. Ik ben er blij mee dat er nu normale prijzen worden gevraagd ipv honden of Shetlanders gratis af te halen zijn. :)

sasja0705
Berichten: 2021
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 16:03

anca schreef:
Ik weet niet of er binnen de vereniging van de tervuren ook een herplaats afd zit?

Zo was ik ook ingeschreven bij de whclub.
Uiteindelijk via een asiel mijn kanjer gekregen .

Nu heb ik een halve tervuren maar nu via mp. Voor 50 euro . Gezonde jonge volle reu van toen anderhalf. Hij is nu 6 inmiddels.
Het zijn spelden in de hooiberg maar het kan wel.
Dus hoop ook voor jou succes.


Ja, de Belgenfokkers (Tervueren en Groenendaeler) zijn al op de hoogte.
Het is werkelijk een spelt maar vlak voordat ons Groenendaelerteefje in 2020 kwam, werd mij ook een Tervuerenteefje aangeboden. Van een uitstekende fokker en zelfs gratis toen - omdat zij mij via de fokker van Léon kenden.
Het was dat de klik tussen Léon en haar was.
Ik zelf heb ook geen haast maar Esra hier is echt van de leg.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:14

Wij hebben een van onze honden uit Roemenie. Ze is nu bijna een jaar bij ons, een geweldig dier. Wij betaalden 350 euro + 40 dacht ik , voor de sterilisatie. Honden vanaf 6 jaar zijn 250 euro. Ze is gekomen via SOS Dogs. De prijs vind ik heel netjes. Ze is daarvoor uit Roemenie gehaald, opgevangen, geent enz. Die mensen zijn ook echt begaan met de dieren. Nog niet zo lang geleden kreeg ik nog een mailtje waarin ze vroegen hoe het met Raven ging.

sasja0705
Berichten: 2021
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 16:17

absque_dubio schreef:
Waarom mag er geen 500,- gevraagd worden met een zielig (of gewoon eerlijk?) verhaal waarom de hond herplaatst moet worden?
Waarom vind jij dit een verdienmodel over de rug van de honden?
Pups zijn duurder geworden in aanschaf, voer en dierenarts zijn duurder geworden. Waarom mag de aanschafprijs voor een herplaatser daar niet in mee omhoog? Ze maken echt geen winst hoor om hun hond voor 300-500 te herplaatsen. :+

Ik vind vast blijven houden aan prijzen van jaren terug zoiets geks. Iedereen weet toch dat dat alles omtrent dieren de laatste jaren duurder is geworden. Ik ben er blij mee dat er nu normale prijzen worden gevraagd ipv honden of Shetlanders gratis af te halen zijn. :)


Vragen mag men alles :)

En voor een hond uit een asiel zou ik dat ook betalen.
En raar dat de prijzen bij de serieuze en goede fokkers max met 150 gestegen zijn in de laatste jaren.

Maar 500 en meer betalen voor een hond, waar men "op eens " allergisch is, of geen tijd meer , nooit geënt is,nooit überhaupt een DA gezien heeft, die nu naar Corona gewoon overbodig is geworden - nee,daar pas ik.
Dat is geld vangen over de rug van de hond.
En zouden deze mensen werkelijk zo een probleem (allergisch, gezondheid, geen tijd meer hebben) hebben, dan zouden ze de hond naar een asiel geven.

Maar hoh, dat kan natuurlijk niet, want afstand doen bij een asiel kost knaken en is ach zo zielig...


En ik betaal ook geen 1000-2000 euri voor een oridinaire poedel of husky of Aussie mix uit NIET geteste ouders puur omdat men nu met"doodle" "poo" "shep" of "sky
dik geld wil verdienen...

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:27

sasja0705 schreef:
Maar 500 en meer betalen voor een hond, waar men "op eens " allergisch is, of geen tijd meer , nooit geënt is,nooit überhaupt een DA gezien heeft, die nu naar Corona gewoon overbodig is geworden - nee,daar pas ik.
Dat is geld vangen over de rug van de hond.
En zouden deze mensen werkelijk zo een probleem (allergisch, gezondheid, geen tijd meer hebben) hebben, dan zouden ze de hond naar een asiel geven.


Nooit geënt is te controleren via het paspoort. Maar waarom is de reden van herplaatsen van belang voor het bedrag dat er volgens jou voor gevraagd mag worden? Er zijn ook nog altijd mensen die een hond niet naar het asiel willen brengen omdat ze dat de hond niet willen aandoen (al is die gedachte waarschijnlijk gebaseerd op een niet kloppend/verouderd beeld)

sasja0705
Berichten: 2021
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 16:59

Sandra_H schreef:
sasja0705 schreef:
Maar 500 en meer betalen voor een hond, waar men "op eens " allergisch is, of geen tijd meer , nooit geënt is,nooit überhaupt een DA gezien heeft, die nu naar Corona gewoon overbodig is geworden - nee,daar pas ik.
Dat is geld vangen over de rug van de hond.
En zouden deze mensen werkelijk zo een probleem (allergisch, gezondheid, geen tijd meer hebben) hebben, dan zouden ze de hond naar een asiel geven.


Nooit geënt is te controleren via het paspoort. Maar waarom is de reden van herplaatsen van belang voor het bedrag dat er volgens jou voor gevraagd mag worden? Er zijn ook nog altijd mensen die een hond niet naar het asiel willen brengen omdat ze dat de hond niet willen aandoen (al is die gedachte waarschijnlijk gebaseerd op een niet kloppend/verouderd beeld)


Mag aan mij liggen maar ik vind het eerlijker om te zeggen " ik verkoop mijn hond en die kost 500" punt.
Maar een zielig verhaal ophangen en ook nog "met pijn in ons hart,blabla" en DAN 500( en meer) vragen en DAN zeggen hond is niet geënt en ook niet gechipt... nee, dat is geld willen vangen.
Maar dat is mijn mening.

En vanwege het "niet aandoen" qua asiel is niet achterhaald, dat is gewoon omdat asiels geld vragen voor afstand (en terecht)


Nogmaals een herplaatser mag van mij gerust geld kosten - ook de 500 desnoods maar dan aub up to date en bvb met zijn toebehoren.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:04

oja ik geloof zeker dat het afstandsgeld de belangrijkste reden is om niet naar het asiel te willen. En door pijn in het hart etc prik ik ook zo heen, al zal dat in veel gevallen best waar zijn. Maar dat zou voor mij geen reden zijn om een dier te laten lopen dan.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:14

Serieuze en goede fokkers is de basisprijs al hoger dan die weggeefpuppys die er jaren terug waren. Dat voor deze laatste categorie nu normaal geld wordt gevraagd (en gegeven) werd tijd.

Je bent wel erg zwart-wit. 1-2k voor een mode hond. Is dan toch niet relevant voor dit topic? Want jij wil ze niet. Waarom dan toch vallen over het geld wat ze hiervoor vragen? Jij wilt ze niet. Maar een ander wel. :+
En als jij ook geen 300-500 voor een hond met ‘zielig verhaal’ wilt betalen, dan kijk je idd in het asiel. En dan wacht je af tot er wat naar je zin voorbij komt. Kan wat langer duren maar met jouw eisen kwa niet te duur en geen zielig verhaal van de particulier, moet je maar even geduld hebben..

Ik zou mijn honden ook niet naar het asiel brengen, maar ook voor 500plus via bijv marktplaats het juiste huisje zoeken. Ik ben blij dat ik dat niet hoef, maar volgens TS verdien ik dan geld over de rug van mijn hond. Wordt vergeten dat ik dan ‘gewoon’ een serieus goed huis zoek voor mijn hond, en zulke mensen betalen met liefde wel een vergoeding voor een fijne goed opgevoede hond die in aanschaf en onderhoud heel veel meer heeft gekost.

Edit;
Even marktplaats erbij gepakt. Op de eerste pagina kom ik al genoeg honden tegen onder de 500,- die evt gechipt geholpen etc zijn?
https://link.marktplaats.nl/m1986537509 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1993969069 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1984757506 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1993277021 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1992405061 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1990967370 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1959428467 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1985682260 ... nt=app_ios

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:27

Om nog heel even op het geld terug te komen: stel (stél he.....want over mijn lijk dat dat ooit gebeurt) dat ik mijn hond zou willen herplaatsen, dan zou ik er alleen al een redelijk bedrag voor vragen om nog enigszins te voorkomen dat hij in verkeerde handen valt. En nee....natuurlijk voorkom je dat er niet mee, maar het is wel een grotere drempel dan een hond die voor niets, of een drol en drie knikkers van de hand gedaan wordt.

sasja0705
Berichten: 2021
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Nieuw familielid zoeken - ben ik nu gek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 20:49

Heeellluuuup...
Kennelijk heb ik mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt of er wordt zoals gewoonlijk op bokt erg selectief alleen dat gelezen waarop men een TS kan aanvallen.

Het gaat NIET om het bedrag op zich of dat ik GEEN of weinig geld wil betalen voor een hond.
Dat is pertinent niet waar en hoeft mij ook niet verondersteld te worden.



Het valt mij alleen op dat:

1) voor herplaatsers op eens bedragen gevraagd worden die zowat aan een puppyprijs van een rashond (met stamboom) gelijken.

Dat heeft niets meer te maken met een "redelijke" prijs te vragen om te voorkomen dat de hond in verkeerde handen beland.

2) dat voor kruisingen ZONDER test ,enz prijzen gevraagd worden waar men u tegen zegt - puur omdat men dus met een poedel /aussie of husky gekruisd heeft ( met alle gevolgen van dien) en daar een modenaam aan plakt.

En hier tegenover staat :
dat dus fokkers, echte serieuze fokkers, hun prijzen NIET aan deze gekte aangepast hebben.
Weliswaar zijn ook hier de prijzen gestegen maar dat kan ook niet anders, want alles wordt duurder.
Alleen heb ik nog geen fokker (serieuze dan!!!) vinden kunnen wiens prijzen vóór Corona 1000€/ pup waren en nu op eens 2000
-even als voorbeeld.

En nog eens voor de duidelijkheid: ik zoek geen hond voor nop of 50-100 Euri.

Ik zoek gewoon een maatje die bij ons past en of die dan nu gratis is of 1000€ uiteindelijk kost, zal dan worst wezen

Hoop nu is het duidelijk

sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:51

Ik vind dat je gelijk hebt, dat er veel gevraagd wordt voor herplaatsers waar soms ook nogal een rugzakje bijzit.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:11

Broodfokpups, ook "raszuivere", waren al lang flink aan het stijgen qua prijs. Dat de kruisingen gelijk qua prijs zijn is logisch, aangezien het voor hen geen verschil maakt of ze het ene of het andere ras erop zetten. Dat kruisingen minderwaardig zijn is al een aantal jaar niet meer. Broodfok"rashonden" werden net zo min getest. Overigens zijn broodfokpups al minimaal 10 jaar over het algemeen duurder dan bewust gefokte en geteste pups. Het voordeel is dat ze niet geheimzinnig doen over de prijs, niet moeilijk doen over het meegeven (ongeacht thuissituatie) en relatief veel voorraad hebben, dus weinig tot geen wachttijd. Dat vinden veel mensen belangrijker dan gezondheid, + dat mensen vaak denken dat broodfokpups goedkoper zijn dan goed gefokte honden en als deze al zo duur zijn, hoe duur zullen de correct gefokte honden dan wel niet zijn (want slecht tot niet te vinden door de geheimzinnigheid).

Herders, zeker het type verdedigingswerk, zijn qua pupprijzen vrij laag gebleven. Om bijvoorbeeld een labradorpup te nemen, volgens de vereniging is daar de gemiddelde prijs (2023) nu 1700 euro. Dat is flink hoger dan de 500-800 euro die je voor een herplaatser betaalt. Op zich is een derde tot half pupgeld voor een jonge herplaatser zonder (ernstige) gedragsproblemen of medische problemen helemaal geen onlogisch gedrag.

Je koopt bij een herplaatshond niet langer volledig een belofte en daardoor is de waarde lager (zoals bij paarden je doet bij een net ingereden 3-jarige, t.o.v. van een 7-jarige die niet gepresteerd in de sport heeft). Maar in tegenstelling tot vroeger ben je niet langer "afval" aan het kopen. In landen waar het overschot van honden hoog is en dus ook nog met kill-shelters gewerkt wordt, zie je dat de prijzen van de herplaatsers nog wel zeer laag zijn. Veel aanbod, weinig vraag. In ons land is dat andersom en dat zie je terug in de prijzen. Waarbij het meestijgen voor een deel nodig is om doorverhandelen te voorkomen.