Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSannee

Berichten: 4365
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:38

Ach een flatcoat <3
Veel plezier mrt jullie nieuwe vriend! Kan me voorstellen dat het soms lastig managen is, een drukke speelse pup en een oudere hond die niet wilt spelen :+

MachieJarig

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:49

Ohhh een flatje! Hoe zoet!

Century schreef:
KimD schreef:
Dan heb je er zelfs een aantal redelijk in de buurt. KC Canida in Venlo (in Juni het NK, als je het leuk vind om te kijken), Blue Spirit van Carlo ligt daar ook ergens en in Sint-Oedenrode ligt de hal van Peter Spoorenberg maar of die überhaupt nog (vaste) plekken heeft en/of jonge honden doet weet ik eerlijk gezegd niet. In Vught ligt 4feet4fun van Daniëlle van Dam, zij geeft sowieso jonge honden lessen.


Dat NK, kan je daar gewoon heen als toeschouwer? Moet ik ergens een kaartje kopen? :) Ik wil het wel een keertje zien!


Gratis toegankelijk voor iedereen. NK is het laatste weekend van juni bij KC Canida. Op zaterdag de voorrondes en op zondag de finale.

TheJokerr
Berichten: 2775
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:55

StalMelyn schreef:
Bonne had het reuze naar de zin bij de dierenarts. Ook de onderzoeken vond hij prima en deed dat super knap.
Alles in orde maar uit plas onderzoek kwam toch dat er waarschijnlijk een beginnende blaasontsteking zit. Ze hadden enkele witte bloedcellen gevonden maar ook niet overmatig veel. Toch voor nu 6 dagen op ontstekingsremmers.

Hopelijk knapt Bonne snel op van de antibiotica!

Knappe Evi met Koningsspelen! En wat een verschil zo met die foto's!

Stom dat mensen een training zo kunnen verzieken omdat ze hun honden niet onder bedwang kunnen houden of gewoon lak hebben aan jouw training -O-

Nieuwe knappe pups erbij <3

Opvoeden met meerdere mensen is altijd lastig, hier doe ik wel het meeste omdat mijn vriendin er gewoon nog niet zo handig in is qua timing, maar doorslapen gaat steeds beter en met dit mooie weer zijn wij al 4 dagen ongelukjes vrij *\o/*

Zondag ga ik naar Animal Event, nog meer mensen? :D zonder honden hier dat wel, het is enkele reis 3.5 uur rijden :+

KimD

Berichten: 20458
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 23:06

Century schreef:
KimD schreef:
Dan heb je er zelfs een aantal redelijk in de buurt. KC Canida in Venlo (in Juni het NK, als je het leuk vind om te kijken), Blue Spirit van Carlo ligt daar ook ergens en in Sint-Oedenrode ligt de hal van Peter Spoorenberg maar of die überhaupt nog (vaste) plekken heeft en/of jonge honden doet weet ik eerlijk gezegd niet. In Vught ligt 4feet4fun van Daniëlle van Dam, zij geeft sowieso jonge honden lessen.


Dat NK, kan je daar gewoon heen als toeschouwer? Moet ik ergens een kaartje kopen? :) Ik wil het wel een keertje zien!


Nee hoor, kun je gewoon binnen wandelen! :D

Bo_Y

Berichten: 4579
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:11

Wat een leuke puppie!!

Hier zijn de we puppy af, senna is 1 geworden. En als cadeau mag ze naar de trimsalon, spadagje voor haar…
Afbeelding

Pippa13

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:06

@Fjordjes, hoe gaat het nu met Dozer?

@mavantos, wat groeit Harrie mooi uit. Ik vind hem mooi hoog op de poten, zonder lomp over te komen. Hij oogt ook al zo volwassen.

@Sirius, een Flatcoat wat een knapperd! En een hele leuke naam.

@Bo_y Gefeliciteerd met Senna! 1 jaar alweer. Is toch een beetje een mijlpaal. Time flies when you are having fun!

Vidar is gisteren weer naar de dierenarts geweest voor zijn jaarlijkse check up, prikken en druppels. Hij is zo braaf en blij bij de dierenarts, heel fijn! Wel moet hij 1.5 kilo afvallen, zijn wintervetjes moeten er af haha. Gelukkig maalt hij er zelf niet om (en wij ook niet). Nu het eindelijk wat droger is buiten en de paden begaanbaar zijn, kunnen we het canitrailen weer oppakken en dan is hij zo weer in vorm.

Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12065
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:37

Pippa13, het gaat goed met Dozer. Hij is momenteel aan het wisselen met z'n tanden en eet daardoor wat minder goed. Weet niet of de minder vaste poep daar ook aan te wijten is maargoed verder is ie vrolijk en speelt graag. Ook het alleen zijn gaat echt supergoed. Cursus gaat ook goed. Alleen het zindelijk worden wil nog niet echt lukken. Denk je dat ie buiten klaar is, plast ie 2 tellen later weer in de keuken. Maargoed, het zal alleen maar beter gaan. Blijf het buiten plassen belonen en binnen negeren we het.

Vidar ziet er goed uit! Fijn dat alles goed was bij de dierenarts.

Sirius, wat een leukerd! Lief koppie :)

Bo_Y wat een knapperd!

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:27

Gefeliciteerd met Senna! De tijd vliegt echt.

Oh ik vind Vidar zo ontzettend leuk <3

Nou hier is het helaas gisteren niet zo goed gegaan. Oefenrondje met de uitlaatservice toen ik er zelf bij was ging hartstikke goed en vond hij ontzettend leuk, maar gisteren mocht Harrie voor het eerst echt mee. Met de honden verzamelen vlak voor de wandeling was hij ineens zo bang/geschrokken dat hij zich uit zijn tuig heeft gewurmd/getrokken en zo een vrij drukke straat waar ze vrij hard rijden op is gerend. Gelukkig zag de auto die aan kwam rijden hem en blokkeerde zijn uitgang samen met een fietser. Zo hebben ze hem toch vrij vlot ergens in een hoek gekregen en kunnen vangen met een sliplijn. Hij is zo'n lijntje helemaal niet gewend en nogal een pieperd. Kon toen natuurlijk niet meer weg rennen, dus heeft schijnbaar heel hard gegild en getrokken. Super sneu, maar goed. Hij moest natuurlijk ook echt gevangen worden. Toen hebben ze die arme stakker terug thuis gebracht.

Hij heef zover we merken er gelukkig niets aan over gehouden. Vanmiddag ga ik even langs met hem, zodat hij in ieder geval zonder druk kan wennen aan haar mocht hij haar toch spannend vinden na het vangen. Gelukkig heeft ze ook allemaal gedragsopleidingen e.d. gedaan, dus we moeten even een stapje terug doen maar ik heb er vertrouwen in dat het allemaal goed komt. Ook ga ik even een halsband voor hem regelen en hem aan laten wennen, zodat hij zowel een tuig als een halsband heeft en niet meer ineens los loopt. Wij werken veel thuis en gaan de komende paar keren gewoon mee wandelen zodat hij rustig kan wennen.

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:38

Aaah, wat een ervaring. Freek was niet mee?
Gelukkig is alles goed gegaan en komt hij er met al deze begeleiding wel weer bovenop. Schrikken is het wel, ook als je zelf dat nieuws krijgt.

xSannee

Berichten: 4365
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:58

Ach wat een rottige ervaring mavantos :(:)
Arme Harrie... Goed dat je meteen even langs gaat vandaag! Rustig weer vertrouwen opbouwen!

Gefeliciteerd Senna!!
En knap koppie van Vidar, zo leuk ruwharig haha!

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:44

Freek was zeker mee. Ze zijn in dat opzicht altijd samen en ook nooit helemaal alleen thuis. Ze gaan wel eens apart van elkaar weg, maar dan is altijd een van ons thuis. Niemand blijft alleen achter hier :(:)

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:48

Oei wat schrikken! Gelukkig is het goed afgelopen en ook fijn dat zij jullie zo goed kan begeleiden.

Hoe gaan jullie om met een pup die extreem aan 1 persoon plakt? Als ik even naar boven ga terwijl mijn man gewoon beneden zit, gaat Tommy enorm huilen. Als mijn man wegloopt, is er niks aan de hand :+

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:53

Poah wat ontzettend schrikken mavantos! Ik vind het knap dat jullie dit meteen zo oppakken.

@Maartje_M, doen jullie beide wel min of meer evenveel qua training, uitlaten, voeren etc?

cursebreaker

Berichten: 11543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:00

Schrikken hoor mavantos!! Gelukkig goed afgelopen. Goed idee van de halsband of eventueel zelfs voor nu een anti-ontnsappingstuig overwegen wanneer jullie oefenen met de uitlaatservice en voor wanneer hij daar tzt ook elke keer mee gaat.

Maartje
Hoelang gaat dit door? Stopt hij ook of blijft het doorgaan totdat je weer in de kamer bent? Ik zou dan in kleinere stapjes nu thuis al gaan trainen hierin. Is soms lastig want als je iets moet doen in huis, dan moet het natuurlijk. Maar bv opbouwen met eerst eens achter de deur gaan staan, als hij stil is terugkomen en belonen - hoeft niet mega uitgebreid, gewoon eventueel alleen met stem beloning en het rustig houden - en dan qua tijd wat uitbreiden. Dat hij de connectie gaat leggen met: ze komt gewoon weer terug, niks aan’t handje. Als dat kwartje valt, is langer weg zijn ook minder snel een probleem. Denk dat je vooral nu even moet focussen op die eerste momenten van weggaan en zijn en proberen te focussen op hem een veilig en rustig gevoel te geven, dat hij in gaat zien dat het niet spannend is als je weg bent.

Onze herder dame heeft dit bv nog steeds deels op andere locaties wel, dat ze het echt moeilijk vind als ik (of de rest van m’n gezin) uit zicht ga of soms zelfs al alleen met afstand ertussen maar wel nog zicht. Door vreemde locaties en voor haar minder betrouwbaarheid en een minder veilig gevoel, komt dat sneller naar boven nog steeds. Ze hersteld zich wel, maar die eerste 20sec vooral bv als ik een winkeltje inloop ofzo, kan ze nog steeds een drama queen zijn. Erna is het wel goed, al blijft ze wel echt staren totdat ik weer buiten ben :') Wachtend bij tankstations e.d. gaat ze wel gewoon met een van ons lekker snuffelen en haar ding doen, maar in bv stadjes en met winkeltjes zijn die prikkels voor haar meer stressvol nog en dan is dat moeilijker. Maar dit soort dingen hebben we ook door corona een hele tijd niet meer structureel gedaan buitenshuis en erna ook niet meer super goed opgepakt omdat het niet heel vaak voorkomt - is dus wel trainbaar, maar sommige honden zijn er ook wel gevoeliger voor en zeker als ze zo jong zijn nog. Vaak is dat wel snel om te buigen wanneer ze jong zijn, dus als je daar even mee oefent denk ik dat het wel zo bijtrekt :j In de auto kan ze bij ons dan bv wel gerust makkelijk blijven zitten als ik bv naar een toilet moet onderweg ofzo. Daar heeft ze de veiligheid van de bench die haar rust bied. Maar Arya is hier ook gevoelig voor wel. Binnenshuis hebben we daar toen ze jonger was ook aandacht aan besteed - omdat ik toch ook gewoon m’n ding moest kunnen doen boven wanneer m’n man werken was enz. Ik gebruikte de bench daar voor omdat dat voor haar een plek was waar ze rustig werd ook en vertrouwd was - die gebruikten we ook met leren alleen blijven als we allemaal de deur uit gingen namelijk.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:10

Ik ben meer thuis dus het is wel logisch dat hij aan mij plakt en niet aan mijn man. Toevallig werkte mijn man gister thuis en die heeft hem dus de hele dag niet gehoord :+
Tommy wil overdag nog niet in de bench slapen terwijl het ‘s nachts juist echt super goed gaat. Maar ik kan sowieso nergens heen in huis zonder dat hij achter me aan loopt. Ik kan eigenlijk ook niet opstaan als hij slaapt want dan is hij alweer wakker. Hij stopt vaak ook niet met huilen tot ik terug ben. Het is allemaal beduidend minder als de kinderen thuis zijn, maar ja, die moeten toch echt naar school en op tijd naar bed :=
Stomme is, hij moet ook regelmatig met mij mee naar de stal (paarden aan huis) en dan leg ik hem vast aan de riem en zijn tuigje en is het negen van de tien keer geen probleem.

cursebreaker

Berichten: 11543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:16

Ik was in de tijd dat Arya jong was ook fulltime thuis met haar en mijn man werkte fulltime buitenshuis dus ik weet hoe het is ook al was Arya niet zoals dit - maar het is een herder dus die plakt sowieso aan me vast, ook bijna 5 jaar later nog en ze had wel neiging ertoe, als ik daar geen sturing in zou hebben gegeven.

Maar ja juist daarom zou ik idd wat gaan oefenen met kleinere stapjes en dan opbouwen wanneer het kan, omdat je er in verhouding meer bent en hij al zo erg aan jou hangt. In het begin nam ik Arya mee naar school met het ophalen van m’n zoon, maar dat heb ik ook niet eeuwig gedaan en ernaartoe gewerkt dat ze idd wel thuis kon blijven als ik 15minuutjes weg was om hem op te halen.

Het klinkt alsof het teveel is nog voor hem allemaal als je zegt dat hij dan ook echt blijft huilen tot je terug bent - het feit dat het ook zo overgaat in huilen is al teken dat het gewoon heftig is voor ‘m. Ik zou met kleine stapjes beginnen en ik zou dan bv proberen hem te beperken voorlopig met ook constant overal achter je aan te kunnen lopen - niet de hele tijd, maar gewoon al eens af en toe. Daar al eens beginnen. Zodat hij toch wat zelfstandigheid leert maar vanaf een punt dat het ‘do-able’ is voor hem, en dit stapje voor stapje opbouwen en ook wanneer je naar boven gaat stapje voor stapje opbouwen voor nu, dat je het punt voor gaat zijn dat hij zo gaat huilen. Soms hebben ze gewoon even wat meer sturing nodig en gaat niet alles vanzelf, maar het echt huilen erbij is gewoon wel een teken dat het teveel is nu en dat wil je liever echt voorkomen voordat het omslaan in structureel gedrag en je steeds minder gaat kunnen doen.

*En ja soms moeten dingen gewoon en is het niet anders, maar met dit nu is er echt nog wel winst te behalen denk ik, om hem te helpen het minder spannend te maken en hem te leren dat het oke is dat je even weg bent :j Imo is dat echt heel erg fijn voor zowel hond en sowieso straks ook jezelf, als een jonge hond dit leert. Bij de een is dat met meer tussen stapjes nodig als de ander en op een korter of langer tempo, dat is maatwerk (& daar zul je soms wat meer in moeten aanpassen als blijkt dat ze wat meer aandacht hierin nodig hebben)

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:29

Tommy is een Sheltie dus zal ook wel deels in het ras zitten. En ik ben het helemaal met je eens hoor, ik vind echt dat hij moet leren zelfstandiger te worden want hij kan simpelweg niet zijn hele leven achter mij aan hobbelen :+ als ik naar boven ga, slaat hij het stadium piepen echt gewoon volledig over en gaat meteen in de huil-stand.
Ik ga aan de slag met de tips, echt super fijn! In de boekjes die ik voor mijn zoon uit de bieb had, staat dat je hem moet laten huilen tot hij stopt :+

KimD

Berichten: 20458
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:43

Maartje_M schreef:
Oei wat schrikken! Gelukkig is het goed afgelopen en ook fijn dat zij jullie zo goed kan begeleiden.

Hoe gaan jullie om met een pup die extreem aan 1 persoon plakt? Als ik even naar boven ga terwijl mijn man gewoon beneden zit, gaat Tommy enorm huilen. Als mijn man wegloopt, is er niks aan de hand :+


Welkom in de wereld van Shelties / collie-achtigen en gefeliciteerd met je pup, jij bent zijn baas.

Een hond heeft maar één baas en hier is de keuze heel duidelijk. Dit is niet iets wat je direct kunt afleren, maar wel moet sturen want het gaat van kwaad tot erger.

Als je pup dit doet moet je man eigenlijk proberen met de pup te spelen of iets leuks te doen zodat de pup leert dat het niet het einde van de wereld is om met de reserve achter te blijven.

Je hebt een sheltie, dan zou ik juist niet teveel beperken en dergelijke. Dit hoort echt in het ras, het is net klittenband en je maakt ze vaak diep ongelukkig als ze niet overal bij kunnen zijn.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:26

Hij mag ook echt met zo veel mogelijk dingen mee, maar hij kan natuurlijk iet zijn hele leven met alles mee op sleeptouw, dus een beetje zelfredzaamheid zou fijn zijn. Het is ook zo jammer dat onze andere hond nog niet zo veel van hem moet hebben, want ik denk dat dat een goede steun voor hem had kunnen zijn

love_mandy

Berichten: 2957
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:59

Mavantos, wat een schrik zeg. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Fijn dat jullie even een stapje terug kunnen doen en langzaam gaan oefenen.

Maartje, herkenbaar :') toen Odin nog jonger was deed hij dit ook. Eigenlijk is het allemaal vanzelf minder geworden toen we ook meer gingen oefenen met alleen thuis zijn. Nu was hij nou ook weer niet zo overstuur dat hij echt maar bleef janken gelukkig, dus wel een tandje minder. Hij vind met wandelen wel dat mijn vriend en ik echt bij elkaar moeten blijven. Als een van ons een stukje vooruitloopt vind hij dat niet leuk. Hij gaat dan niet blaffen of piepen maar wel trekken. Hoort natuurlijk ook bij het ras. Die willen de groep graag bij elkaar houden allemaal.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:01

Ik denk dat in dat laatste wat je zegt precies ook een probleem zit. De kinderen zijn een nachtje logeren en we zijn dus niet compleet. Ik hoop dat het ook iets minder wordt als ze dalijk weer thuis zijn.

mariettek

Berichten: 1703
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:35

Wat lastig dat Tommy zo aan je hangt. Het kan heel schattig lijken, maar het is ook echt fijn om af en toe je handen vrij te hebben. Heeeeel langzaam opbouwen is dan inderdaad wel handig. Zoals hierboven stond, de ander laten spelen terwijl jij even boven/weg bent en stoppen met spelen als hij rustig lijkt.
Het is wel een lastige, Nessie heeft het in mindere mate. Ze heeft wel duidelijk voorkeur en is rustiger als ik er ben, maar ik mag wel weg.
Sowieso kun je een kanon naast haar afschieten als ze slaapt, ze wordt dan echt niet wakker :+ Dus weglopen is dan ook heel makkelijk.
Nu mogen de nachten waarin ze slaapt nog wat langer worden... Ik mis lang slapen O:)

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:57

De nachten gaan heel goed maar hij staat ook nog naast mijn bed. Misschien hem wel eens boven zetten maar niet direct naast me om een beetje af te bouwen, iets meer afstand te creëren.
Overdag wordt hij letterlijk van ieder geluidje wakker; het kattenluik, de hond die beweegt, iemand die opstaat… dat is vooral heel vermoeiend, want zo komt hij niet aan zijn slaap en wordt sneller druk en ‘lastig’

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:04

Vandaag grote vooruitgang! Terwijl wij buiten bezig waren is hij zelf naar binnen gelopen om op zijn of eigenlijk Mino’s kussen te gaan slapen! En tussen die 2 is ook vooruitgang te zien <3

Afbeelding

Afbeelding

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:24

Dat klinkt positief! Fijn dat hij zelf de afstand nam en lekker ging slapen. Komt echt wel goed hoor. Zo'n kleintje moet gewoon nog overal aan wennen en de hele wereld ontdekken.

Wij zijn gisteren even langs de uitlaatservice gelopen om zonder druk Harrie even opnieuw kennis te laten maken. Dat vond Harrie een slecht idee. Die ging vol in de ankers en durfde echt niet naar binnen. Uiteindelijk won de nieuwsgierigheid het toch van de angst en nam hij was snoepjes van haar aan. Na tien minuten ging hij zelfs uit zichzelf bij haar kijken. Toen was hij weer ontspannen en was alles weer goed

We hebben nu een halsband voor hem om mee te oefenen, zodat niet zijn tuig uit schiet als hij écht weg wilt en dan niets om heeft. Donderdag is het hemelvaart, dus rustig met de uitlaat ronde en dan gaat mijn vriend samen met Harrie en Freek mee lopen.

Het is fijn om te zien dat hij ondanks de spanning toch heel nieuwsgierig is. Eenmaal gesnuffeld en gemerkt dat het goed is, is de spanning ook snel weg.