Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 13:00

Kan indd iets te lang zijn. Handje brokjes voor t slapen gaan maakt dan t verschil. Niet alle honden eten gelijk als ze misselijk zijn. Mijn reu ook niet

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 13:05

Een pup van 14 weken zou ik nog 4x voeren ipv 3x, en in jouw schema past een portie rond 21-22u ook nog prima.

Ik voer Ves om de twaalf uur. Das er een beetje ingeslopen maar werkt tot nu toe prima. Half 10 sochtends en half 10 savonds

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 13:32

De fokker van mijn pup adviseerde om onbeperkt te voeren, dat deed ze bij haar eigen honden en waren de pups ook gewend. Ik heb dit voor de zekerheid even gecheckt bij de dierenarts en die stond er ook wel achter dus dat doe ik (zolang ze niet te zwaar wordt natuurlijk)

Is het normaal dat een pup zijn eigen ontlasting eet bij een ongelukje in huis? Ik heb haar dit al een paar keer zien doen, ook buiten wel eens trouwens....

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 13:44

Ontlasting eten zou ik echt heel actief proberen te voorkomen/vermijden. Dat is ook een zelfbelonend succes dus als ze hiermee beginnen is dat heel lastig af te leren. Normaliter gaan ze ontlasting ook eten wanneer er toch tekorten of iets dergelijks zijn, dus ik zou dan toch eens naar je basis voer kijken. Eventueel zou je kunnen kijken naar suppletie/ondersteuning in de vorm van bv. veendrenkstof of bokashi e.d.

Hoe oud is de pup? Kan ook zijn dat het gedrag overgenomen is van de teef, die dit bij de pups doet wanneer ze jonger zijn. Maar hoe dan ook zou ik hier wel even actief mee aan de slag gaan. Uitzoeken of dit nu zelfbelonend gedrag is geworden of dat er toch een onderliggende oorzaak is zoals toch een tekort bv. Vaak is het een combinatie van en geven mensen dan bv bokashi, veendrenkstof e.d. Naast dat je moet managen om te zorgen dat ze het zo min mogelijk kunnen doen nog.

Onbeperkt voeren ben ik dan persoonlijk geen voorstander van wanneer de pups eenmaal het nest verlaten hebben. Zie daar eerlijk gezegd ook geen voordeel in, alleen maar nadelen - zeker op langer termijn, want dit kun je sowieso niet blijven doen dus imo niet iets waar je ze aan wil laten wennen (wanneer je wel terug moet naar gestructureerder voeren, word dat denk ik een stuk lastiger op deze manier). De meeste jonge honden zetten ook gewoon wel echt aan wanneer ze onbeperkt gevoerd zouden worden. Uitzonderingen daargelaten. Zou mijn keus in ieder geval niet zijn, wat een fokker ook zou zeggen. Mijn visie is vanuit een bepaalde basis te voeren en aan te vullen wanneer nodig - tijdens groei spurts e.d. wat meer energie kost van ze - en dan op ’t oog te voeren. Veel honden over-eten zich namelijk met alle gevolgen van dien. Maar goed, ieder z’n eigen ding natuurlijk :) Uiteindelijk moet je doen wat goed voelt en werkt voor je hond als individu.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 14:23

Ik heb er eentje die ontlasting opeet wanneer het binnenshuis is gedropt, maakt ook niet uit of het van haarzelf is of van mijn reutje of oppashond.
En mijn reutje doet het wanneer hij Kenner geperste(?) brokken heeft gehad, dan is het poepen, omdraaien en opeten.
Oplossing is hem gewoon geen Kenner meer voeren en eigen brokken meenemen wanneer we bij mijn ouders zijn.
Oh en de eigen brokken apart houden want anders voert mijn stiefvader het op dag 1 allemaal op en ben ik alsnog genoodzaakt om Kenner te geven of andere brokken te kopen, wat geen goede optie is ivm Mahdu's allergieën.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 17:14

Mjetterd schreef:
De fokker van mijn pup adviseerde om onbeperkt te voeren, dat deed ze bij haar eigen honden en waren de pups ook gewend. Ik heb dit voor de zekerheid even gecheckt bij de dierenarts en die stond er ook wel achter dus dat doe ik (zolang ze niet te zwaar wordt natuurlijk)

Is het normaal dat een pup zijn eigen ontlasting eet bij een ongelukje in huis? Ik heb haar dit al een paar keer zien doen, ook buiten wel eens trouwens....

Dit kan 1000 oorzaken hebben. Hoe de fokker er mee omging in t nest qua zindelijk maken maar ze zien het mama in het nest ook doen en dat gedrag kopieren ze. Of dat kunnen ze in ieder geval doen.

TheJokerr
Berichten: 2775
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 22:01

Ik zou bij een jonge hond die gevoelig is voor misselijkheid idd aanhouden 4x daags of de 3x daags uit elkaar trekken. Als je "zo kort" op elkaar voert maakt de laatste en eerste voer beurten zo lang uit elkaar.

Ontlasting eten is wel hardnekkig als je er niet tijdig bij bent inderdaad.

Harvey heeft het wel is gedaan, gelukkig niet van zichzelf en hij doet het sinds het voeren van KVV ook niet meer, maar wat is dat hoor zeg }:0

Ace krijgt hier om half 6, half 12, half 6 en meestal rond half 11. Die laatste varieert met bedtijd en dat er nog ruimte is na zijn maaltijd om te wandelen voor het slapen gaan.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 22:29

Van onbeperkt voeren naar maaltijden voeren is vrij simpel, je vult het voerbakje op vaste tijden bij en eventueel tijdelijk wat minder zodat ze meer geneigd zijn om het voer vlot op te eten. Andersom is lastiger bij goede eters, dan is de kans op overeten groot. Ik zie ook wel voordelen van onbeperkt voeren, maar kom bij de snel te magere poedels vandaan, bij rassen die gemakkelijk te zwaar worden is het anders. Hier gaan de pups weg op onbeperkt brok en 2x per dag kvv en het advies om dit minimaal een week zo voort te zetten (ze krijgen ook voor zo'n 10 dagen brok mee), daarna kan er eventueel overgeschakeld worden naar volledig brok (of volledig kvv), en/of 4x per dag voeren waarbij de eerste portie kort na opstaan en de laatste portie vroeg voor bed.

StalMelyn

Berichten: 2057
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:42

Het topic was ontstipt -O-
Maar ben weer bijgelezen!

Als eerste Machie, heel veel sterkte nog met Dozer. Wat ontzettend sneu Y;(

Kim, ik snap heel goed dat je dat eist van pupkopers. Zou ik zelf ook doen denk ik. Denk ook niet dat het haalbaar is om thuis te werken. Althans, mij was het zeker niet gelukt. Ik was zelf ook gesloopt met een pup in huis :+
Na 3 weken ging ik 1 dag naar kantoor en Bonne naar mijn ouders en 4 dagen thuiswerken en dat was soms al lastig.

Zie hele leuke strandfoto's voorbij komen. Bonne was 8 maanden oud en toen ging hij een week mee op strandvakantie in Ouddorp. Dit jaar gaan we weer :D

Bonne heeft dus kophuid liggen als wij weg zijn maar hij kauwt dan eigenlijk nooit. Gaat dan lekker slapen als hij alleen is.


Hier zijn we vrijdag naar het snuffelbos geweest onder begeleiding. Heel veel geleerd weer, over honden algemeen, gedrag en Terriër specifiek gedrag. En uiteraard specifiek Bonne's gedrag.
We kwamen binnen en Bonne mocht los waarna hij meteen een spoor volgde. Heel rustig en gecontroleerd en liet zich niet afleiden.
Hier gaf ik meteen het eerste probleem aan want Bonne hoort en ziet je dan ook niet meer als hij ergens druk mee bezig is en met zelf wandelen moet je soms gewoon je hond bij je kunnen roepen. Hier komt dus timing bij kijken. Niet gewoon roepen maar timen wanneer hij ontvankelijk is. Zij deed dat voor en Bonne kwam ook direct. Maar ja, Bonne gaat wel vaker sneller naar vreemden want die zijn leuker. Nu gebeurde het later ook wel een keer dat hij naar haar keek, ze riep en hij dacht ja doei, ga lekker wat anders doen :+
In de training moet ik dus beter gaan timen -kreeg ook goed tips waar ik op moest letten qua houding van Bonne- want dat scheelt onnodig en zinloos roepen en ik moet anders gaan belonen. Dus niet uit de hand voeren maar de beloning(en) voor me uit gooien zodat Bonne alsnog zijn neus kan gebruiken. Iets dat hij dus heel graag doet. Dus daar ga ik mee aan de slag. Zo heb ik nog wat tips om mee een de slag te gaan.

Ik laat alles even bezinken en ga er mee aan de slag. Denk er ook over om een praktijkwandeling bij haar te doen. We gaan sowieso terug naar het snuffelbos en heb een 5 keer strippenkaart gekocht en de volgende 2 keer staan alweer gepland in mei en juni.

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:14

Pfffff vanochtend kwamen we beneden en had Nori net alles onder gediarreet en gekotst. Ik werd wakker en dacht dat ik een kotsgeluid hoorde, maar wist het niet zeker. Eenmaal beneden maakte ik de deur open en daar lag al meteen kots achter. Toen ik de woonkamer inkwam schrok ik me kapot. Echt gewoon zeker 10 m2 zat onder en het stonk! Heel sneu voor hem :(:) buiten was het ook nog water wat eruit kwam.

Anderhalf uur bezig geweest om alles schoon te maken en in de was te gooien enzo. Nori zijn billen nog gewassen. Dat is wel echt een nadeel met zo’n fluffy hond… ‘S ochtends hebben we hem een beetje gestoomde maaltijd gegeven en ‘s middags ook. Sinds de ochtend heeft ie niet meer gepoept of gekotst. Vanavond een klein beetje brokken weer geprobeerd. Net een ronde gedaan en ook toen weer niet gepoept. Vannacht slaap ik on high alert :\

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:25

Oh jeetje wat sneu voor 'm zeg.. Hopelijk nu een droge nacht.

Dozer begon om 5u te piepen, dacht vanwege aandacht omdat ie dat de nachten ervoor ook had gedaan. Maar werd steeds erger dus toch maar buiten gelaten en ja hoor hij moest poepen. Oeps sorry Dozer dat ik je heb laten wachten. Daarna terug in de bench gedaan en heeft ie verder geslapen, had ik niet verwacht dus rond kwart over zes schrok ik weer wakker en dacht waarom hoor ik hem nog niet
Hopelijk slaapt ie nu wel door, 5.30 gaat de wekker weer

Oshaa
Berichten: 1048
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:50

Machie Veel sterkte!

Gaabje Dat is niet leuk wakker worden! Hier gelukkig nooit meegemaakt, maar wij hebben tot nu toe altijd in een huis zonder verdiepingen gehoord. Dan hoor je sneller als er iets is. Beer heeft weleens piepend voor de deur gestaan omdat hij heel nodig naar buiten moest (om 3 uur 's nachts). Daar zijn we wakker van geworden. Hoe is afgelopen nacht gegaan?

fjordjes het is alweer een paar dagen geleden - hoe is het nu? Is die nog misselijk geweest 's nachts? Ik heb al geen idee meer hoevaak ik Layla voerde toen ze jong was. Deed meerdere keren op een dag een paar minuten trainen en daar kreeg ze ook brokjes voor. Net zoals ze altijd iets kreeg als ze de bench in ging voor het slapen (handjes brokjes ofzo). Nu is het 2 "maaltijden" en tussendoor trainen met brokjes. Hun laatste maaltijd is vaak rond 21 uur en dan weer om 8 uur 's ochtends.

-------------------------------------------------------------------

Hier voelt het weer een beetje alsof we een andere hond hebben! Layla is haar tweede loopsheid met kerst begonnen en eind maart waren zo'n beetje de 3 "hormonale" maanden voorbij. En dat hebben we gemerkt! We dachten dat ze gewoon volwassen / rustiger was geworden (vooral tijdens de 2 laatste maanden). De periode eindigde met dat ze een paar dagen echt niet fit was (waarschijnlijk door schijnzwangerheid). Na 4 dagen ging de knop om en is ze weer helemaal wild. Ik zie haar de helft vd tijd voorbij duikelen in de tuin en Beer moet het ook wel een beetje ontgelden.

We hadden gisteren wel weer wedstrijd. Dit keer een "Games" trial, waarbij er 3 onderdelen waren:
- Speed: 16 dozen met 2 - 4 "hides" en 2 - 4 distractors (verse honden snoepjes). Je hebt 1 minuut om ze allemaal te vinden en "finish" te roepen. Dat laatste is belangrijk omdat je dus niet zeker weet hoeveel er zijn.
- Aerial: 16 objecten die in de lucht / tegen een muur hangen. Als ze in de lucht hangen op max 1m hoogte, tegen een muur tot max 1.20m. 1 "hide" en 1 distractor. Je hebt 2 minuten om de juiste te vinden.
- Distance: 1 "hide" in een ruimte van max 90m2 met allerlei objecten (maar de muren doen vaak ook mee). De handler moet in een box aan de rand blijven staan en de hond moet zelfstandig de ruimte af speuren.

We deded met alle 3 mee, maar hadden geen illusies verder - Games zijn best lastig, zeker voor een novice hond. Er is ook maar 1 niveau in. En ze is ook het de hele dag in de auto zitten en dan steeds even kort presteren nog niet echt gewend.
Speed is een game die veel mensen vreselijk vinden (het is ook echt heel pittig). Ik wilde het toch 1x proberen, dus voor 1 ronde ingeschreven. De rest hebben we 2x gedaan.

Al met al ben ik super tevreden! We hebben 1 qualifying score gehaald voor onze eerste Aerial ronde. Bij deze hingen de objecten (pinatas) midden in de ruimte - iets wat we nog niet vaak hadden gedaan. Ze werkte echt super netjes en gaf heel duidelijk aan (ze trok bijna de pinata eraf) dat ze het had gevonden. De tweede ronde ging wat minder. Nu hingen ze op 1.20m aan de muur, en het was onze laatste van de dag. Ze probeerde het wel, maar ze kwam er net niet. Wel heel goed geprobeert!

Bij Speed zei de jury dat ze daar heel goed in kan worden met wat meer ervaring. Ze had 1 vd 3 heel duidelijk en bij de 2 andere was er een kleine gedrags verandering, die ik niet oppikte, maar we wel aan kunnen werken. Volgens de jury heeft ze een hele methodologische zoekstijl, waardoor ze goed gaat zijn in Speed. Ze begon alleen wel met haar hoofd in de eerste doos te steken en die rond haar nek te dragen. Als je dan maar 1 minuut hebt zijn die 15 verloren seconden daar wel heel veel!

Distance dacht ik dat ons ding ging worden, omdat ze heel goed zelfstandig werkt. In de eerste ronde ging ze alles keurig af, en vervolgens mis ik "schijnbaar" haar indicatie. Mijn trainer was erbij (ze was dit keer niet de judge) en die zei dat Layla mij 2x echt aanstaarde (wat haar indicatie is), maar ik niks deed. En toen had Layla ook zoiets van - doei! Heb het totaal niet gezien! Was onze eerste ronde van de dag en ik was denk ik een beetje zenuwachtig :+ .

Bij de 2de keer is ze aan de haal gegaan met 1 vd objecten (een plastic rat) en heeft ze die in de lucht gegooid en uitgebreid mee gespeelt. De jurt vond het erg grappig. En dan sta je in je box en kan je niks. Ze ging uiteindelijk wel weer aan het werk, maar de tijd was om. De "hide" zat in een gleuf in de muur - iets waar we pas sinds kort op aan het oefenen zijn en nog niet echt in combinatie met objecten op de grond (het is vaak of een hide op een muur of objecten). Ze heeft wel de rat nog als extra prijs gekregen!


Afbeelding

Al met al echt heel veel geleerd en een goede ervaring! In september is er een 3-daagse trial waar we nu onze pijlen op richten (met misschien wat kleine wedstrijden tussendoor).

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:47

Oshaa ik geef hem nu tussen 21.30/22u een handje Brok en dat lijkt te helpen.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:59

Oh bah, wat naar Gaabje! Veel sterkte!

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:05

Dank voor de beterschapswensen!
@Oshaa lief dat je ernaar vraagt :) het gaat wel beter. Vanochtend had hij wel nog diarree maar niet meer zo vloeibaar als eerst. Z’n ochtendmaaltijd nog even opgedeeld in ochtend en middag. Middagrondes heeft ie niet gepoept en deze avond wel weer redelijk stevig. Dus gaat weer de goede kant op. Hij was wel wat slomer maar op zich viel het mee hoe ziek hij zich voelde gezien de ravage. Hij at en dronk ook nog gewoon goed dus dat was wel heel geruststellend.

Die games lijken me wel echt zenuwslopend! Valt dit allemaal onder detectie? Fijn dat Layla ook weer de oude is!

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:11

Dag allemaal,

Wij hebben een ontzettend leuke pup manneke op het oog. Tweede hond naast onze Midas, gecastreerd manneke, die dit jaar 4 word.
Midas is opgegroeid met honden om zich heen. Als pup ging hij mee naar het werk waar ze ook 2 honden hebben,heren. En met regelmaat zit hij ook bij de ouwe sok van mijn moeder. Hij knapte helemaal op met de komst van Midas. Toen zijn grote vriendin ging hemelen, was hij best wel down.
Hij word een dagje ouder en Midas word dus 4. Dit leek ons wel de mooie leeftijd een 2de hond in huis te nemen.
Ik heb namelijk het idee dat met wachten tot die ouwe is gaan hemelen niet handig is qua leeftijd.
4 jaar en dan een pup erbij lijkt mij een mooie leeftijd.

Hoe is jullie ervaring en denkwijze?!

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:44

Dozer eet niet of nauwelijks. Hij is verder gezond, poepen en plassen gaat prima. Als ik hem brokken geef dan kijkt ie ernaar en soms neemt ie een paar happen en dan gaat ie spelen. Als ik er een beetje natvoer doorheen doe ja dan is het zo op. Snoepjes en snacks eet ie wel gewoon op. Hij krijgt nu 3x per dag 190 gram cavom voor puppys, dit kreeg hij bij de fokker ook.
Moet ik het maximaal een half uurtje laten staan en dan weghalen en dan pas eten krijgt bij de volgende ronde? Ik vind dat voor een pup nog vrij lastig, met een volwassen hond maakt dat niet zoveel uit maar een pup is nog klein en heeft z'n eten hard nodig

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:02

Meeko deed dit ook, hij wilde echt geen brokken. Nu krijgt hij gestoomd vlees en dat gaat veel beter, al wil hij 's ochtends niet altijd gelijk eten. Hij is aan de slanke kant en niet enorm voedsel gemotiveerd, dus als dit werkt, dan vind ik het prima zo.

Pippa13

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:11

@horsie84, er is geen perfecte leeftijd om er een tweede hond bij te nemen. Het ligt heel erg aan de hond(en) die je al in huis hebt. Sommige honden zijn heel jong al stabiel en volwassen, andere honden (zoals die van mij) zijn laatbloeiers en zijn pas tussen 4-6 jaar oud stabiel. Een pup zal gedrag overnemen van de hond die al in huis is, zowel het goede als het niet goede gedrag. Zoals ik het lees heb jij een evenwichtige, rustige en sociale hond in huis. Die goed weet om te gaan met andere honden en hondentaal begrijpt. Jij kent je hond het beste, dus het blijft je eigen beslissing. :j

@fjordjes, dat is vervelend, maar zo herkenbaar! Ook pups kunnen al moeilijke eters zijn. Ik zou gewoon zijn brokjes geven en er wat natvoer doorheen doen. Of een eitje (gekookt of rauw), tonijn uit blik of bonebroth. Je kan eindeloos variëren met voertoppings. Let er wel op dat je niet helemaal overboord gaat, anders komt hij misschien te veel aan. Zowel op Bokt (slowfeeder topic) als op Google kun je genoeg vinden over leuke voertoppings. Succes!

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 17:40

fjordjes schreef:
Dozer eet niet of nauwelijks. Hij is verder gezond, poepen en plassen gaat prima. Als ik hem brokken geef dan kijkt ie ernaar en soms neemt ie een paar happen en dan gaat ie spelen. Als ik er een beetje natvoer doorheen doe ja dan is het zo op. Snoepjes en snacks eet ie wel gewoon op. Hij krijgt nu 3x per dag 190 gram cavom voor puppys, dit kreeg hij bij de fokker ook.
Moet ik het maximaal een half uurtje laten staan en dan weghalen en dan pas eten krijgt bij de volgende ronde? Ik vind dat voor een pup nog vrij lastig, met een volwassen hond maakt dat niet zoveel uit maar een pup is nog klein en heeft z'n eten hard nodig

En kvv?

Rush weigerde eerst paar maand ook brokken te eten. Dus volledig op kvv gezet. Inmiddels eet ie weer 50% brom en 50% kvv.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:38

Kvv voor grote rassen vind ik nu geen aanrader omdat het vaak veel kalk bevat en dat is niet goed voor het groeien.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 18:47

fjordjes schreef:
Kvv voor grote rassen vind ik nu geen aanrader omdat het vaak veel kalk bevat en dat is niet goed voor het groeien.

Ik wil niet onaardig zijn. Maar das echt de grootste onzin.. dat kvv vaak veel calcium bevat…

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:54

Nori had vandaag helaas een mindere dag qua diarree en toch wat meer ongemak had ik het idee. Toch maar weer meer gestoomde maaltijd geven, dat lijkt zijn darmen beter te doen op het moment.
Ik zou morgenavond een proefles ringtraining hier in de buurt gaan volgen. Die maar afgezegd. Trainster gaf aan dat het heerst en haar honden het ook hebben gehad.

In other news, ik heb wel een tweedehands dog copenhagen comfort walk air tuig kunnen vinden!
Afbeelding

xSannee

Berichten: 4354
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:09

Er zijn ook kvv vormen die de juiste percentages calcium bevatten, er zijn wel merken die ook rollen hebben speciaal voor pups. Het is voor zo'n grote hond natuurlijk best aan de prijs, maar kwalitatief goede brok vaak ook haha

Als hij echt dagen het brok slecht eet zou ik toch proberen of hij ander brok, gestoomd vlees of kvv wel eet. Toen Evi niet meer at was er ook echt een medische reden, dus als hij hiervoor wel normaal at zou je ook dat nog kunnen onderzoeken (als het blijft he)

Ik las ook over onbeperkt voeren, denk dat Evi dan een 10tonner was geweest haha!

Oh Pien, leuk het snuffelbos! Wil ik voor Evi ook nog een keer!

Gaabje wat rot van de diarree zeg, sneu om hem zo aan te treffen. Hopelijk knapt hij op.

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:28

edit:
Ohh en nog een update van Oshaa, leuk! Vind het zo tof om jullie updates en verhalen te lezen van alles wat jullie ondernemen.

Dat snuffelbos klinkt idd echt heel leuk!

Ik zou inderdaad dan ook kijken naar ander voer of eerst nog idd toppers proberen, wat Pippa aanraad. Maar ik ben ook wel benieuwd hoe deze pup het op gestoomd vlees of kvv zou doen bv. Maar ik zou idd niet te lang aanklooien met alleen die brok, wanneer het eten niet goed gaat. bij jonge pups en honden wil je idd gewoon dat er toch genoeg binnenkomt.

En idd kvv voor grote honden kan he-le-maal prima en ik sluit me bij kiwi aan. Er zijn enkele losse rollen waarbij de calcium/fosfor niet altijd perfect in verhouding is, maar tenzij je 100% alleen die specifieke rol/diersoort voert, trekt zich dat wel recht bij een uitgebalanceerd kvv menu, waarbij je afwisselt met meerdere diersoorten (als je ‘m alsnog zou voeren, maar er zijn zoveel keuzes in rollen en merken waarbij de verhoudingen goed zijn). Heel vaak gaan grote honden juist op brok groeipijnen krijgen, dus dat kvv per definitie niet goed is voor een grote hond is inderdaad echt niet waar. In heel veel brok zit vaak ook een veel te hoog calcium gehalte juist, en ook in de specifieke grote rassen brokken en pup brokken zie je dit nog vaak genoeg zelfs :o en het nadeel is dan juist dat je Alleen die brok voert, waardoor er juist sneller groeipijnen optreed, waarbij je met kvv afwisselt met tig soorten waardoor de calcium verhoudingen gemiddeld gezien normaal juist wel correct blijven - mits je wel even goed kijkt naar wat je allemaal gaat geven in zo’n menu.



Hier even een rustig dagje. Ik ben gisteren met m’n dame naar de Mechelse Heide/Nationaal park Hoge Kempen geweest, vlak over de grens in BE en waar ik nog wat foto’s van heb. Komen we graag, maar het was alweer even geleden. Wat was het heerlijk - het heeft me wel weer veel gekost maar dat is maar zo. Het was lekker rustig en qua temperatuur perfect wandel weer met af en toe bewolking en een zonnetje. Heel veel gesnuffeld, zoek spelletjes, balans oefeningen op omgevallen boomstammen en korte trainings momentjes verder en we gingen heel voldaan naar huis :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 23-04-24 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt