Starten met kippen houden: how to?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:16

dat zou onze hen ook zo doen. Ze hebben hier ook wel eens in de gang gestaan :D
En rustig buiten zitten duurt ook nooit lang
Afbeelding

Afbeelding

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:50

Wij hebben zojuist onze eerste 3 dames opgehaald. Toch wyandotte kriel geworden, we hebben de eitjes mogen bekijken bij iemand anders al eerder en waar we ze gekocht hebben, en ze zijn klein, maar prima voor ons, karakter en leuke gezelschapskippen vonden we toch nog net iets belangrijker dan grote eieren. :)
Ze vinden het nu allemaal nog super spannend, dus zitten voor vandaag nog even in het nachthok, morgen ochtend willen we hem open zetten zodat ze in de ren kunnen, en dan indien dat goed gaat kunnen ze hopelijk in de loop van de week ook lekker scharrelen in de tuin :D
Vind t wel spannend haha, eentje begon net een andere te pikken met een hoop kabaal in het hok, dus ik hou ze maar even goed in de gaten.
Betere foto's houden jullie tegoed wanneer ze wat meer gewend zijn


Afbeelding

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:22

Heel veel plezier met de dames <3

Wij begonnen ook met een paar kipjes, maar nu is de halve tuin kippenren :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:29

Faelynn, veel plezier met de kuikens! <3

Hier het een en ander gemist.

Degene die het haantje verloren is, heel veel sterkte!

Voor de vragen over het slachten.
Ik doe het ook zeker niet omdat ik het leuk vind maar ik denk wel dat het vlees van mijn haantjes een stuk beter is voor mijzelf, het milieu en alles eromheen dan wanneer ik een stukje kippenvlees uit de winkel haal.
De haantjes, waar ik dus vanaf dag 1 ook gewoon de wetenschap van heb dat ze ons gaan voeden, krijgen dezelfde aandacht, voer en ruimte als de rest van de kippen. Als er eentje dood gaat zit ik alsnog als een klein kind te janken, als er een ziek is zal ik ook alles in mijn macht doen om het te genezen.
Het slachten is niet leuk, en de eerste keren ook absoluut niet makkelijk. Maar om vervolgens het vlees te eten geeft wel echt voldoening. Hij heeft een goed leven gehad, hij is geliefd, en hij is net zo verwend als de rest. Ik doe het slachten per 4 per dag en doe het vroeg in de ochtend. Daardoor is hun krop nog leeg, ze zijn nog slaperig omdat het niet echt licht is nog en de rest van de kippen slapen rustig door. Het gaat daardoor allemaal erg rustig en fijn voor iedereen (zo ver het natuurlijk fijn kan zijn).
Ik slacht ze tussen de 25 en 45 weken.
Het vlees is wel absoluut heel anders dan het vlees van een kip uit de winkel (die overigens 90% van de tijd gewoon nog maar kuiken zijn en daardoor dus zo super mals). Kwa structuur vind ik dat je het een beetje kan vergelijken met kalkoen. Maar ik vind het wel erg lekker en ben mijn haantjes ook erg dankbaar voor het vlees <3


Hier gisteren de eitjes voor de 1e keer geschouwd. Helaas van de cream legbar maar 4 van de 12 eitjes bevrucht :( De rest was gelukkig een heel stuk beter :D

horsii

Berichten: 7688
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 23:00

Wat gezellig kinke.

Faelyn, leuk. Veel plezier met je knappe kipjes.

Meet Peppa en Pippi, dochter mocht namen verzinnen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jessicauvita

Berichten: 2579
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:02

Weet iemand misschien een adresje in noord Holland waar ze sabelpootjes verkopen? Omgeving Den Helder - Alkmaar / Hollands Kroon

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:05

Heb 36 eieren in de broedmachine sinds vandaag. Ben benieuwd.

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 07:25

Hier gaat onze eerste kippendroom helaas meteen gepaard met wat verdriet. Een van de kipjes werd gepikt, het leek meer en deel van de tijd goed te gaan, geen ruzie oid, maar gister ineens besloot een kip haar tot bloedens toe te pikken (een van de nieuwe kippen heeft nog al praatjes, is erg brutaal) ik zag het gelukkig snel, en na contact met de fokker het advies gekregen om de gepikte kip uit het hok te halen, en om te ruilen voor een ander. Kipje word nu goed verzorgd bij de fokker, en ik heb zelf 2 nieuwe gehaald (eentje extra dus) omdat onze ruimte groot genoeg is en we ze zo makkelijker 2 om 2 bij elkaar kunnen voegen.
Maarja ik was natuurlijk al wel gehecht geraakt aan die kip, dus vond het erg verdrietig om haar terug te brengen, al is het waarschijnlijk beter voor de kip zelf.
Wel super service van de plek waar ik ze gekocht heb, "omruilen" was geen probleem, en krijg met al m'n vragen en dingen waar ik tegenaan loop enorm veel hulp en advies.

Dit zijn de 2 nieuwe dames.

Afbeelding



.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:20

Wat een service, leuke kipjes!!

Wat heb je in de broedmachine Marcella?

Peppa en Pippi zijn grappige kipjes!

Wij hebben zowel onder de hen, als in de BM .... Eind mei hopelijk ook heel veel kuikens. Half Marans / olive-eggers, de andere helft USA zijdehoen.

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:29

Eigen eieren.

Binnenkort een deel opruimen van de kippen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:31

Faelynn, wat jammer zeg! Hoeveel ruimte hebben ze? De 2 nieuwe zijn ook wel weer super leuk <3 <3

Santos en marcella, spannend het broeden :D Hier zitten de eitjes morgen op dag 14 :)


Iemand een idee wanneer je normaal over stapt op vleeskippen voer in plaats van kuiken voer?

Ik zit ook te twijfelen, ik denk dat een van mijn 2 araucana's weer broeds aan het worden is. Ik twijfel om haar eitjes te geven, of kuikens als ze dan al zo super broeds is als die uitkomen. ik heb nog nooit een hen eieren uit laten broeden, wel een hen kuikens gegeven maar ik was daar eigenlijk niet zo tevreden over. De kloek wilde de kuikens niet het kuikenvoer laten eten wat ik voor ze neer strooide maar nam ze meteen mee naar het gras of later naar het legvoer van de rest. Van die kuikens (had er 4 onder gestoken) is er maar 1 die slachtleeftijd gehaald heeft en die was half zo groot bijna maar als de rest :( Ik twijfel dus nogal erg of ik het wel weer opnieuw wil doen.

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:58

Kuikens bij een broedse hen waren hier ook geen succes. Mocht een hen broeds mag die wel eieren.

Hier dag 2.

horsii

Berichten: 7688
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:09

Hier drie broedse dozen van de zes volwassen kippen.. zijn niet broeds af te krijgen.
Krijgen geen eitjes haha.

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:21

Kwam er gisteren achter dat de orpington groot broeds was. Die mag ook niet. Maar heb 2 andere mutsen die wel mogen.

Moet alleen even een opstapje maken voor de kuikens dat ze ook weer binnen kunnen komen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:38

Hier 2 jaar geleden 1 Barnevelder hen broeds gehad in de hele zomer,
Vorig jaar 2x een barnevelder hen (geen idee of het dezelfde was) waarvan 1 uiteindelijk 4 kuikens gekregen heeft om te proberen.
Dit jaar zijn beide araucana's al broeds geweest en ik heb het vermoeden dat een van de 2 opnieuw broeds wil worden.

Ik had 2 jaar geleden 5 hennen, vorig jaar op het begin 7 en daarna 6 en dit jaar heb ik 8 hennen

Hier haal ik ze 2 a 3x per dag van het nest af, Toen ze enkel nog in het kippenhok hun eieren deden leggen was het makkelijker want dan sloot ik het hok en was het binnen 2 dagen klaar, mocht ik alleen 2 dagen eieren zoeken.
Nu leggen ze in de schuur dus het nest afblokken is lastiger, maar ik haal dan het nep ei weg van dat nest en dat helpt ook al aardig. So far nog niks gehad wat als ik het broeds af wilde maken langer dan 4 dagen broeds was. De nachten zet ik ze ook terug op stok bij de rest.

Verder mogen de barnies eigenlijk ook niet broeds worden O:)

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 10:47

Hoop dat er vervanging van de orpington geboren wordt. Mevrouw is zo dik dat ze haar kont niet schoon kan maken.

Noem haar ook Dikkie dik. :+

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:09

Ohh de dikkertjes! Ik had ooit eens een "Big mamma", die was ook flink zwaar. Ik heb haar toen der tijd verkocht samen met de kip waarmee ze gekomen was omdat die andere kip levensgevaarlijk voor de kuikens was, zelfs toen die 20 weken waren probeerde ze ze nog te verscheuren. (die kip hete overigens heihei, net zo slim ook O:) )

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 14:42

XxLiEsJuHhxX schreef:
Faelynn, wat jammer zeg! Hoeveel ruimte hebben ze? De 2 nieuwe zijn ook wel weer super leuk <3 <3 .


Het nachthok is ongeveer 1m2, deze kunnen we eventueel nog uitbreiden als dat nodig is, maar gezien het krielen zijn, verwachten we dat dit precies goed is voor de 4, ze gebruiken nu nog niet eens de helft, en we zijn van plan het bij 4 te houden :o klopt af..

Dan hebben ze daar nog een kleine "vakantie" ren bij zitten van 3,5m2 maar dit is meer zodat we een dubbele afsluiting hebben tegen roofdieren, (nachthok staat in de ren) want daar zitten er hier echt heel veel van (Veluwe). En dat ze dus wel beetje kunnen scharrelen als ze niet in de tuin kunnen, wanneer we op vakantie zijn bijvoorbeeld.


Als ze straks gewend zijn, kunnen ze overdag in de tuin, geen idee hoe groot dat is, maar zeker wel 200m2 met 2 grasvelden, en overal planten en struiken, fruitkistjes om in te verstoppen etc. Ik hoop alleen dat we ze dan nog terug vinden overdag of dat ze braaf zelf 's avonds terug hun nachthok in gaan, en niet besluiten in de schuur of in een boom te gaan zitten ofzo :') daarom laat ik ze nu eerst nog even in de ren met nachthok, als alles vertrouwd voelt, mogen ze de rest gaan ontdekken.

Ik heb nog niet echt goede foto's, sowieso alleen nog met de 3 kipjes, die donker bruine is er dus niet meer en daar zijn die andere 2 voor terug, maar voor het idee.


Afbeelding


Afbeelding

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 17:11

XxLiEsJuHhxX schreef:
Faelynn, veel plezier met de kuikens! <3

Hier het een en ander gemist.

Degene die het haantje verloren is, heel veel sterkte!

Voor de vragen over het slachten.
Ik doe het ook zeker niet omdat ik het leuk vind maar ik denk wel dat het vlees van mijn haantjes een stuk beter is voor mijzelf, het milieu en alles eromheen dan wanneer ik een stukje kippenvlees uit de winkel haal.
De haantjes, waar ik dus vanaf dag 1 ook gewoon de wetenschap van heb dat ze ons gaan voeden, krijgen dezelfde aandacht, voer en ruimte als de rest van de kippen. Als er eentje dood gaat zit ik alsnog als een klein kind te janken, als er een ziek is zal ik ook alles in mijn macht doen om het te genezen.
Het slachten is niet leuk, en de eerste keren ook absoluut niet makkelijk. Maar om vervolgens het vlees te eten geeft wel echt voldoening. Hij heeft een goed leven gehad, hij is geliefd, en hij is net zo verwend als de rest. Ik doe het slachten per 4 per dag en doe het vroeg in de ochtend. Daardoor is hun krop nog leeg, ze zijn nog slaperig omdat het niet echt licht is nog en de rest van de kippen slapen rustig door. Het gaat daardoor allemaal erg rustig en fijn voor iedereen (zo ver het natuurlijk fijn kan zijn).
Ik slacht ze tussen de 25 en 45 weken.
Het vlees is wel absoluut heel anders dan het vlees van een kip uit de winkel (die overigens 90% van de tijd gewoon nog maar kuiken zijn en daardoor dus zo super mals). Kwa structuur vind ik dat je het een beetje kan vergelijken met kalkoen. Maar ik vind het wel erg lekker en ben mijn haantjes ook erg dankbaar voor het vlees <3


Hier gisteren de eitjes voor de 1e keer geschouwd. Helaas van de cream legbar maar 4 van de 12 eitjes bevrucht :( De rest was gelukkig een heel stuk beter :D



Zie dat ik hier niet meer op gereageerd heb, ik had de vraag gesteld.
Maar mooie uitleg hoor! Zelf eet ik geen vlees, maar alle lof dat je het op deze manier kan. Liever inderdaad een eigen kippetje waarvan je weet dat die een mooi leven gehad heeft, en een zo stress en pijnvrij mogelijke dood, dan een stuk vlees uit de industrie. Zou goed zijn als meer mensen die wel de behoefte hebben aan af en toe een stukje vlees, het op deze manier zouden doen :j