[VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benazir

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 01:37

Wat een knappe reu ! Welke kleuren verwacht je uit deze combo ? :)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom alle trainingen meteen worden stopgezet na de dekking ? Is het niet net gezond voor de teef om goed in vorm te blijven voor de bevalling ? Oprechte interesse :)

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 06:15

Zucht, begon elke fokker maar zo doordacht aan een nest.
Ik volg !!

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 08:18

Benazir schreef:
Wat een knappe reu ! Welke kleuren verwacht je uit deze combo ? :)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom alle trainingen meteen worden stopgezet na de dekking ? Is het niet net gezond voor de teef om goed in vorm te blijven voor de bevalling ? Oprechte interesse :)


Alles mag gevraagd worden hoor! :j In principe is het een gegeven dat je na de dekking stopt met de trainingen, het is fysiek natuurlijk een zware belasting op het lichaam. Maar in bijvoorbeeld agility mag het ook niet meer en kan je zelfs uitsluiting opleveren. Wat wij wel blijven doen is wandelen en dan bedoel ik niet een blokje om, wij wandelen geregeld 25+ kilometers en zolang dat mogelijk is mag ze gewoon mee. Dana (onze Schotse Collie) wandelde tot één dag voor de bevalling 45 minuten mee, onze dagelijkse ronde. Het ging niet meer op ons normale tempo maar ze hobbelde nog gezellig mee en de tweede dag na de bevalling wilde ze ook weer mee wandelen. Wat dat betreft mogen ze echt zelf kiezen wat ze willen.

Wat betreft kleuren kan er vanalles uitrollen, bruin, tricolor, zwart/wit of sable.

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:27

Leuk ik volg ook!

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 19:39

Maze heeft deze maand haar eerste wedstrijd gehad, eigenlijk is ze daar nog helemaal niet klaar voor en eigenlijk ook hartstikke onnodig. Maargoed, een gedeelte van haar nest was daar en het is natuurlijk ook wel weer een extra ervaring die ze mee kan pakken. Zeker op die locatie is altijd alles super chillen en een grote gezellige bende, dus vooruit, ingeschreven en gaan met die banaan. Ik was al dik tevreden geweest als ze alleen was blijven liggen bij de start en netjes had gewacht op haar release commando. Ze deed zoveel meer, ze verbaasde me enorm! Heel trots en voldaan naar huis met het kind en nu weer lekker 'achter de schermen' verder trainen. <3

Het leverde wel mooi haar eerste agility foto's op!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Verder nog alles rustig natuurlijk, Dana is nu loops en eigenlijk verwacht ik daarna Maze wel loops op kort termijn. Als ze loops is plan ik de ECVO voor haar & haar broer! :D

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:36

Ohhhh waarom volgde ik nog niet!!!?
Bij deze! Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen!

Pippa13

Berichten: 358
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:41

Ik volg ook! Ik ben ook enorm geïnteresseerd in bloedlijnen en het correct fokken van honden. Wij hebben zelf wel een totaal ander type werkhond (jacht). Maar ik vind het wel heel interessant om dit topic te volgen. Ben benieuwd op welke reu je uiteindelijk uitkomt en hoe de rest van de gezondheidstesten gaan verlopen voor Maze :j

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:27

Ik ben zeer benieuwd welke reu het tzt wordt.
Heel langzaam ben ik zelf aan het kijken wat ik voor pup weer wil. Wordt een bc, misschien een kind van Blekz maar geen idee nog.
In elk geval minimaal zijn karakter. En als het even kan zijn weinige wit.

Maar ik vind het ras vrij lastig. Boel gedoe wel hoor!

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 16:39

Machie schreef:
Ik ben zeer benieuwd welke reu het tzt wordt.
Heel langzaam ben ik zelf aan het kijken wat ik voor pup weer wil. Wordt een bc, misschien een kind van Blekz maar geen idee nog.
In elk geval minimaal zijn karakter. En als het even kan zijn weinige wit.

Maar ik vind het ras vrij lastig. Boel gedoe wel hoor!


Grappig! Jij bent ook van het ene uiterste naar het andere uiterste qua ras gegaan. :D Heb jij Blekz eigenlijk in eigendom of als gastgezin? Al iets gepland qua dekkingen?

*probeert zich heel hard te bedenken hoe oud Blekz is.

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:56

Nee joh ik zat al in de herdershondjes. Alleen 3 oostblokkeffers zijn er echt echt genoeg. En de border collie is gewoon echt wel een heel gemakkelijk ras.

Blekz is op dierendag precies 2.5 jaar geworden. Helaas is hij gastgezin hond. Of Nouja… zo erg is dat ook niet ;) de eerste dekkingen zijn nog niet gepland, maar er is wel de nodige interesse in hem. Ik verwacht dat hij vanaf komend voorjaar beschikbaar wordt. Hij is overal op goedgekeurd, alleen z’n ogen moeten nog.

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:16

Oh ik had dit topic gemist, ik volg ook mee! Gave reu heb je op het oog, ben ook wel benieuwd naar je andere/reserve opties.
Ben rustig beetje rond aan het kijken welke lijnen me aanspreken voor een pup over een paar jaar. Mijn oudste border is inmiddels bijna 11 en de andere 8. Ooit zal er hier dus wel weer een pup bijkomen, al hoop ik dat dat nog heel lang duurt.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 17:34

TeSzZz schreef:
Oh ik had dit topic gemist, ik volg ook mee! Gave reu heb je op het oog, ben ook wel benieuwd naar je andere/reserve opties.
Ben rustig beetje rond aan het kijken welke lijnen me aanspreken voor een pup over een paar jaar. Mijn oudste border is inmiddels bijna 11 en de andere 8. Ooit zal er hier dus wel weer een pup bijkomen, al hoop ik dat dat nog heel lang duurt.


U roept, wij draaien, hier een kleine greep van de reuen die gepasseerd zijn of ik toegestuurd heb gekregen. Sommige vielen direct af, sommige later vanwege lijnen (te hoog COI bijvoorbeeld). Sommige reuen waren interessant maar als je dan contact zoekt met de eigenaar krijg je dat contact niet. :+ :')

Sommige zijn wel interessant en moet ik nog verder onderzoeken. :j

Deze stonden nog op mijn telefoon. :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 21:13

OH wat leuk, een nestje Mini Mazes <3

Voor mijn gevoel is Maze zelf nog een baby :') tijd gaat zo bizar snel!

Zouden meer fokkers zo enorm bewust met hun nestjes om moeten gaan. Vond je nestje met Dana zo leuk gelukt, moet met Maze toch net zo goed lukken! <3

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:56

He wat leuk! Ik volg ook mee! Heb weinig verstand van Border Collies, maar ik vind ze zooo gaaf! Ik heb zelf alleen maar vuilnisbakken honden...

Wat is Maze een knappe dame!

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 17:42

Leuk, nieuwe volgers! Maar ook in het topic zal er geduld nodig zijn. Ik wacht wederom op een loopsheid. :+ Dan kunnen we voor de ECVO gaan met Maze, haar broer, Vixem & James (de kortharen van mijn eerste nestje Schotse Collies). Leuk feitje is dat het bij ee BC maar een jaar geldig is en bij de SC levenslang. :')

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:12

KimD schreef:
Leuk, nieuwe volgers! Maar ook in het topic zal er geduld nodig zijn. Ik wacht wederom op een loopsheid. :+ Dan kunnen we voor de ECVO gaan met Maze, haar broer, Vixem & James (de kortharen van mijn eerste nestje Schotse Collies). Leuk feitje is dat het bij ee BC maar een jaar geldig is en bij de SC levenslang. :')


Wat houdt het dan in als bijvoorbeeld Maze nu vrij zou zijn maar volgend jaar het wel heeft?
Heeft dat dan nog gevolgen voor haar 1e nestje bijvoorbeeld toen de ogen nog wel goed waren?

Vind het wel interessant :)

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 10:59

Nicky91 schreef:
KimD schreef:
Leuk, nieuwe volgers! Maar ook in het topic zal er geduld nodig zijn. Ik wacht wederom op een loopsheid. :+ Dan kunnen we voor de ECVO gaan met Maze, haar broer, Vixem & James (de kortharen van mijn eerste nestje Schotse Collies). Leuk feitje is dat het bij ee BC maar een jaar geldig is en bij de SC levenslang. :')


Wat houdt het dan in als bijvoorbeeld Maze nu vrij zou zijn maar volgend jaar het wel heeft?
Heeft dat dan nog gevolgen voor haar 1e nestje bijvoorbeeld toen de ogen nog wel goed waren?

Vind het wel interessant :)


Oeh! Ik had je berichtje gemist, sorry!

Het ligt er een beetje aan waar ze niet vrij op zou zijn, voor het eerste nest zou het sowieso niks uitmaken. Ik laat haar testen zodra haar ze loops is en als ze daar vrij is heeft ze haar pups voordat de volgende test verplicht is. Ik laat haar daarna niet jaarlijks testen overigens want dat heeft dan geen meerwaarde als je niet fokt.

Maargoed, terug naar de ECVO, het mooiste resultaat is natuurlijk vrij van alles maar niet alles is even erg als het niet vrij is en in welke vorm het niet vrij is.

MPP bijvoorbeeld is in sommige rassen een groot probleem en sinds enkele jaren wordt het standaard voor alle rassen vrij/niet vrij onderzocht en aangevinkt. Per ras wordt dan bepaald of MPP niet vrij gevolgen heeft voor het fokken maar bij de BC is dat niet het geval.

Maar Cataract (congenitaal/niet-congenitaal) & Retina Dysplasie, CEA/PRA zijn natuurlijk een groter probleem. CEA/PRA wordt ook DNA getest, net zoals Glaucoom. Dan zijn er wel gevolgen voor de fok.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:27

KimD schreef:
Nicky91 schreef:

Wat houdt het dan in als bijvoorbeeld Maze nu vrij zou zijn maar volgend jaar het wel heeft?
Heeft dat dan nog gevolgen voor haar 1e nestje bijvoorbeeld toen de ogen nog wel goed waren?

Vind het wel interessant :)


Oeh! Ik had je berichtje gemist, sorry!

Het ligt er een beetje aan waar ze niet vrij op zou zijn, voor het eerste nest zou het sowieso niks uitmaken. Ik laat haar testen zodra haar ze loops is en als ze daar vrij is heeft ze haar pups voordat de volgende test verplicht is. Ik laat haar daarna niet jaarlijks testen overigens want dat heeft dan geen meerwaarde als je niet fokt.

Maargoed, terug naar de ECVO, het mooiste resultaat is natuurlijk vrij van alles maar niet alles is even erg als het niet vrij is en in welke vorm het niet vrij is.

MPP bijvoorbeeld is in sommige rassen een groot probleem en sinds enkele jaren wordt het standaard voor alle rassen vrij/niet vrij onderzocht en aangevinkt. Per ras wordt dan bepaald of MPP niet vrij gevolgen heeft voor het fokken maar bij de BC is dat niet het geval.

Maar Cataract (congenitaal/niet-congenitaal) & Retina Dysplasie, CEA/PRA zijn natuurlijk een groter probleem. CEA/PRA wordt ook DNA getest, net zoals Glaucoom. Dan zijn er wel gevolgen voor de fok.



Geeft niks!

Thanks voor de uitleg! :D

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 19:41

Afgelopen week moest ik foto's maken van Mazikeen vanwege een portret dat iemand tekent. Ze staat normaal echt vreselijk op foto's en zo wilde ik haar niet vereeuwigd hebben, dus een poging gewaagd.

<3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met agility begint er ook eigenlijk wat vorm in te komen, knap kind!

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 18:11

Inmiddels is Maze loops geweest dus gaan we voor de ECVO, dinsdag 10 januari staat die op het programma! *\o/*

De reu is inmiddels ook definitief, dat wordt Kovu, de bruine reu.

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:09

Oh zeg, er komt een vervolg *\o/*

fannetje

Berichten: 3552
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:58

Heel benieuwd hoe dit nestje gaat worden. Gave reu iig.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 16:29

Vandaag met Maze het ECVO oogonderzoek, ze is helemaal vrij verklaard en gedroeg zich voorbeeldig. Best bewonderingswaardig! _O-


Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:32

Gefeliciteerd *\o/*

ElfBeau_067

Berichten: 2001
Geregistreerd: 03-11-22

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:38

Wat fijn! En wat leuk dat je er zo uitgebreid over verteld!