[Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luuntje

Berichten: 14000
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:57

Maureen wat vervelend.
Positief dat de medicijnen de pijn verminderen.
Maar naar dat ze zo hard miauwen en zo vaak.
Wanneer heb je weer een afspraak met die deskundige?

Amber_anne

Berichten: 6948
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:20

Jeetje TS dat is wel balen van de buurvrouw. Is het huis dan zo gehorig?
Gelukkig slapen katten het meeste van de dag dus zoveel last kan ze ook niet hebben

luuntje

Berichten: 14000
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:17

Ts hoe gaat het nu?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 20:54

Sorry voor de late reactie!

De hor zit erin.

Chloe valt soms nog wel uit naar Eevee. Blazen en grommen doen ze nog steeds maar al een stuk minder dan toen de hor er net in zat :D
Afbeelding

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:02

Dan gaat t op deze manier misschien toch voorzichtig de positieve kant op…. Ik duim voor jou en je poezels :)

luuntje

Berichten: 14000
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:59

Maureen fijn dat de hor werkt.
Hopelijk leren ze om elkaar te negeren.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 17:04

Ik heb maandag hopelijk een hele leuke update. *\o/* De dingen zijn iets anders gelopen dan ik bedacht had. Ik ben er nog een beetje cryptisch over omdat het plan eerst moet slagen (en het de gedragsdeskundige moet vertellen). Maar ik kan 1 ding al wel melden is dat ze vandaag zonder hor of wat dan ook geneusd hebben, aan elkaars kont geroken hebben en niet geblazen of gegromd hebben. *\%/* Daarna moest ik van blijdschap janken :')

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:57

Maureen95 schreef:
Ik heb maandag hopelijk een hele leuke update. *\o/* De dingen zijn iets anders gelopen dan ik bedacht had. Ik ben er nog een beetje cryptisch over omdat het plan eerst moet slagen (en het de gedragsdeskundige moet vertellen). Maar ik kan 1 ding al wel melden is dat ze vandaag zonder hor of wat dan ook geneusd hebben, aan elkaars kont geroken hebben en niet geblazen of gegromd hebben. *\%/* Daarna moest ik van blijdschap janken :')


Na, dat is ja maar een mooie update! En kont ruiken is hét begin .
Voor ons mensen niet echt te snappen maar voor katten en gigantisch vooruitgang :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 16:52

Binnenkort een update *\o/*

Afbeelding

josewoos

Berichten: 4818
Geregistreerd: 30-01-08

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:21

Maureen!! Wat een geweldige foto! *\o/* <3

Hevonen

Berichten: 5633
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:54

Wat fijn dat het zoveel beter gaat!

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:29

Wat fijn!!!!!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 10:04

Hier de update.

Ik merkte dat Chloe erg agressief bleef doen door de hor naar Eevee. Eevee rende in reactie elke keer naar boven waardoor Chloe in de hor sprong. Ik merkte dat ik er echt klaar mee was. Ik ben na gaan denken en kwam toen op het idee om beide katten naar een plek te brengen waar ze het beide niet kenden om te kijken of dat wel zou gaan.

Ik kwam toen bij een kattenpension uit. De katten zitten bij dit pension in een grote ruimte en met andere katten. Ik heb het pension gebeld, de situatie uitgelegd en ze vonden het een goed idee om het te proberen.

Van vriendinnen kreeg ik gemengde reacties. De ene vond het een goed idee, de ander verklaarde me voor gek en nog een andere vond het bijna dierenmishandeling :o Wat ik kan begrijpen. Een kat in een ruimte stoppen met andere katten die ze niet kennen kan heel stressvol zijn. MAAR. Ik ben al maanden bezig met koppelen wat niet gaat en voor beide katten stressvol is. En voor mij ook. Ik slaap al maanden slecht omdat 1 kat bij mij in de slaapkamer slaapt en mij vaak wakker houdt. Ik zag dit dus als enige oplossing.



Ik heb beide katten vorige week zondag dus naar het pension gebracht. Ontzettend vriendelijk ontvangen en ik mocht bellen wanneer ik een update wilde. Ik mocht ze beide gelijk in de groepsruimte zetten. Eevee kroop verassend genoeg gelijk uit haar mand en ging op onderzoek uit. De katten lieten haar allemaal met rust. Ik had echt verwacht dat ze allemaal naar haar zouden gaan maar dat was totaal niet de situatie. De sfeer was er juist relaxed.

Chloe daarintegen had gelijk een vuurdoop :+ Ik deed het mandje open en gelijk kwam er een mega grote kat genaamd Sjaak, even gluren wie er in het mandje zat. Gelijk grommen :') De verzorger haalde de kat toen weg en toen kroop Chloe eruit. Beide katten gingen gelijk een mandje in. Echt allebei totaal de andere kant op. Toen even afscheid genomen en weggegaan.

En toen was mijn huis zo leeg. Het was er echt saai -O- Gelukkig op kantoor gewerkt maar ik sliep wel alleen. Ik heb maandag nog wel even gebeld hoe het ging en Chloe was al op avontuur en liep rond. Eevee vond het nog wat spannend. Ze hadden beide wel goed gegeten dus daar was ik blij mee :D Ik voelde me aan de ene kant wel schuldig dat ik ze daar een week laat, maar het was echt m'n laatste kans. De laatste nacht gaan ze waarschijnlijk ook nog samen in een hok (als het goed gaat). En dan haal ik ze de zondag weer op.


Ik heb afgelopen dinsdag weer gebeld en toen gaf de verzorger aan dat de katten zich niet goed voelden in de groep. Ze gingen woensdag proberen om de katten samen in een verblijf te zetten om te kijken hoe dat zou verlopen. Ik heb gezegd dat mocht het niet goed gaan ik ze wel eerder op kom halen.

Toen heb ik de donderdag wer gebeld. De katten hadden de ochtend samen in een verblijf doorgebracht. En ze hebben niet gevochten of wat dan ook :wow: Wel hebben ze elkaar genegeerd en niet gesnuffeld of wat dan ook. Ik was blij verrast. De verzorger zei ook dat het 2 dingen kan betekenen. De katten vinden het nog te spannend om de ruimte te verkennen en wat te doen of ik ben de katalysator.

Na een paar uur zijn ze weer de groep in gegaan. Chloe heeft een omslag gehad en loopt al rond, springt overal op en zoekt toenadering + miauwen naar de verzorgers. Dat is wel hoe ik haar ken :D Dus daar ben ik heel blij mee. Eevee is nog terughoudend. Ik gaf al aan dat het niet heel anders zal veranderen omdat het bij mij ook weken geduurd heeft voordat ze op haar gemak was.

Afgelopen vrijdag ben ik op de fiets naar het pension gegaan. 1,5 heen en 1,5 uur terug. Gelukkig met de elektrische fiets :D
Ik kwam aan en ze brachten me naar het verblijf. Chloe lag op een mooie hoge plank te chillen. Toen ze me zag brandde er nog niet echt een lampje, maar nadat ze aan mijn hand geroken had begon ze toch te miauwen. Ze kwam heel lief kopjes geven. De interactie tussen haar en de andere katten was heel fijn. Totaal geen agressie.

We waren 10 minuten bezig om Eevee te zoeken. Die had zich goed verstopt. Ik grapte nog of ze haar per ongeluk meegegeven hadden aan iemand anders :+ Ze herkende me eerst niet dus rende weg. Chloe kwam toen achter mij aan en Eevee had toen door dat ik het was. Ze kwam tevoorschijn en wilde ook knuffels halen. Beide katten kwamen toen op me af. Ze hebben geen enkele keer geblazen of gegromd naar elkaar. Zoals je ziet in het filmpje is er wel spanning maar ik heb nu goede hoop <3 Ze stonden op een gegeven moment zelfs te neuzen en aan elkaar kont te ruiken. Dat heb ik helaas niet op film.




Man ik ben zo blij. Toen ik weer buiten stond, was ik me toch een partij aan het janken :') Stomme beesten. Echt. Hilarisch gewoon. _O-



En toen was het zondag.... Katten opgehaald en thuis gelijk losgelaten in de woonkamer. Chloe begon met een dikke staart maar er gebeurde niks. De avond en nacht zijn goed verlopen. Op wat geblaas na. Ze hebben zelfs een paar keer geneusd! De enige keer dat het fout ging was toen Eevee bijna bovenop Chloe ging liggen :+

Afbeelding

Wel merkte ik dat Chloe aan het niezen was af en toe. Helaas zat vanochtend haar oogje ook dicht en was ze nog steeds aan het niezen. Ik hou haar even goed in de gaten en als haar eetlust afneemt bel ik de dierenarts.

Al met al is het pension dus wel een goed idee geweest *\o/*

Afbeelding

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:13

Wauw, zo zie je maar dat het gewoon goed is om je eigen gevoel te volgen.
Vind t ook erg slim bedacht om de andere katten als mediators te gebruiken.
Goed gedaan! :j

josewoos

Berichten: 4818
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:06

Wat een heerlijke update!
Zo fijn ook dat het pension met je mee dacht hierin en mee wouden werken. Echt een hele goede keus geweest *\o/*

Het niezen in de gaten houden hoor, ik heb zelf ervaring met niesziekte bij katten en ben daar zo huiverig voor geworden :=
Eetlust hoeft hierbij niet eens af te nemen. En je kan met deze ziekte er beter zsm bij zijn om te behandelen, het is ook heel besmettelijk voor andere katten

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:10

josewoos schreef:
Wat een heerlijke update!
Zo fijn ook dat het pension met je mee dacht hierin en mee wouden werken. Echt een hele goede keus geweest *\o/*

Het niezen in de gaten houden hoor, ik heb zelf ervaring met niesziekte bij katten en ben daar zo huiverig voor geworden :=
Eetlust hoeft hierbij niet eens af te nemen. En je kan met deze ziekte er beter zsm bij zijn om te behandelen, het is ook heel besmettelijk voor andere katten

Hier dacht ik ook aan. Ik denk dat je beter meteen kan gaan.

Ik ben wel heeel blij voor je. Dat haalt bij jou spanning weg en dat werkt ook weer op de katten. Wie weet merkte Chloe flinke spanning op toen Eevee erbij kwam en je de twee wilde introduceren en gaf ze daar Eevee de schuld van, waardoor ze dus constant op Eevee af wilde komen. En dat wordt zo'n visueuze cirkel.

Nu je bij het pension al snel merkte dat ze het beter deden werd je al stukke rustiger waardoor de spanning die je normaal had ook een stuk minder is, waardoor de katten er minder op reageren.

Het lijkt mij iig best een mogelijkheid dat dat het was. Dat is eenmaal iets waar je niet zoveel aan kunt doen

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 16:20

Ik mag morgenochtend langskomen bij de dierenarts :)

En dankjewel LoveGlove. Ik ben er zelf ook super blij mee! Ze bleef idd ook echt op Eevee jagen en dat heeft ze nu nog geen enkele keer gedaan.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:36

Wat fijn deze vorderingen!

Wel even een dingetje.... als je morgen met de ene kat naar de dierenarts gaat heb je hele grote kans dat de andere kat dit niet accepteert omdat ze anders ruikt en kan je weer opnieuw beginnen... Misschien toch nog heel eventjes aankijken of zien of er een dierenarts in de buurt ook aan huis komt.. Normaal gezien ben ik heel erg pro - liever teveel dan te weinig naar de dierenarts, maar in dit geval wel iets om over na te denken.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 16:39

Zo denk ik er inderdaad ook over. Maar ik hoop dat het nu meevalt omdat Chloe juist degene was die aggressief was.

tamary

Berichten: 29210
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 20:21

Neem ze allebei mee (in 1 transport kratje zelfs als het past), dan ruiken ze hetzelfde en ze maken hetzelfde mee. Daarnaast is het heel goed mogelijk dat beide poezen er last van hebben, handig dus als de DA ze even beide ziet.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 20:59

Dat lukt voor morgen helaas niet meer. Ik moet dan vervoer regelen. 1 kat kan in een speciale reismand mee op de fiets maar 2 lukt niet. Zodra ik merk dat de ander er ook last van krijgt ga ik ook met die. Al wacht ik morgen eerst even af.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 11:53

De dierenarts was niet voor niets

Chloe heeft niesziekte en waarschijnlijk krijgt Eevee het ook nog. Die heeft nog geen klachten. Ik heb oogzalf, pillen en loxicom meegekregen wat ze allebei moeten gaan innemen. Nu hopen dat Chloe snel opknapt.

Afbeelding

josewoos

Berichten: 4818
Geregistreerd: 30-01-08

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:11

Goed dat je dus bent gegaan
Bij thuiskomst ging het goed tussen de 2?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 12:16

Ja ze hebben net samen onder de bank gelegen :D

Mandyy

Berichten: 30502
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:36

Wat fijn dat het zo goed gaat met ze samen!
Hopelijk knapt Chloe snel op en blijft het Eevee bespaard. :(:)