[VOLG] Avonturen met Sheltiepup Perseus (Percy)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:02

Pluttersput het is zooenzo in Ede. Een enorme winkel met webshop ook. :))

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:29

Oh dat valt best mee! Is maar 1.5 uur rijden :D

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:54

kiwiwitje schreef:
Nikass schreef:
Je kan een autobench toch "op de groei" kopen?

Juist niet dan ben je de veiligheid kwijt. Hoe meer ruimte hoe meer ze geslingerd kunnen worden door de bench bij een aanrijding. :)


Oh zo ja, ja dat is natuurlijk zo.

Mjelleke
Berichten: 693
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:56

Wat een enorme dierenwinkel! Daar is die in Nieuwegein helemaal niks bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:57

Een metalen autobench is ook niet ideaal. Hij zit nog steeds in de kofferbak waar de kreukelzone is. Om de krachten op te vangen heeft de bench ook een kreukelzone. Bij een botsing kan de hond daarin goed klem komen te zitten.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 19:58

Pluttersput schreef:
Femke_Tweety schreef:
Is Groot met hoofdletter.

Dit is maar een stukje van de winkel :')


[ [url=m/STrQZ7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Stille meelezer.. en waar was dit zei je :D
Mijn puppy moet natuurlijk ook nog onnodige meuk hebben :')




:D :') :D

Ede


Het is groot, maar heeft wel ook echt veel afdelingen
Paard,
Hond
Kat,
Vissen,
Hengelsport (ik had het lollig gevonden als die afdelingen naast elkaar lagen, maar pech...)
Vogel (ironisch genoeg wel naast kat... :+ )
Knaagdier
Outdoor
En reptielen/amfibieën

Wel gaaf, veel bijzondere dieren in de winkel (ze hebben blijkbaar vergunning voor apart spul) en ik moet toegeven dat die er zelfs betrekkelijk goed uitzagen allemaal. (Ben normaal niet zo van de dieren in winkels, maar het zag er hier wel echt goed uit, echt ook ruime terraria, hamsterscaping, dat soort dingen)
Qua dieren, denk aan gigantische papegaaien, alligatorgeval, gekko's, kameleons, slangen, helmbasilisk, schilpadden etc. etc.)

In zijn totaal érg veel te zien dus.

Maar het eigenlijke oppervlak voor honden was nog niet eens zó idioot groot.

Wel de moeite om te gaan kijken, maar verwacht geen Bijenkorf of V-D met àlléén maar hondenspul.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:46

Ik wacht even tot begin september. Dan is Jaxx 3 keer geënt, en dan gaan we dan. Mijn moeder riep ook meteen: ik ga mee :')

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:02

[***] schreef:
Een metalen autobench is ook niet ideaal. Hij zit nog steeds in de kofferbak waar de kreukelzone is. Om de krachten op te vangen heeft de bench ook een kreukelzone. Bij een botsing kan de hond daarin goed klem komen te zitten.

Je hebt ook varianten die op de achterbank kunnen.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:38

Ja en de echt goede metalen benches vangen toch wel echt harde klappen op hoor. In sommige, zoals de onze, zitten er ook veiligheids luiken in als extra mogelijkheid om de hond er veilig uit te krijgen.

Als je zoals ons geen mogelijkheid hebt om de hond op de achterbank te vervoeren met bench ivm grote hond en een kind wat in de auto plek moet hebben, is een metalen bench in kofferbak toch wel the next best thing. Los/met rekje in kofferbak hebben ze sowieso geen kans - en gordels geven alleen maar schijnveiligheid en komen echt altijd slecht uit een crash test, van wat ik zo zie.

Ook het bevestigen van een bench in kofferbak kan nog wel een verschil maken zoals goed tegen de achterbank bevestigen en verankeren- in die test zie je bv ook wat er gebeurd als dat niet goed gedaan is en dat is idd ook niet prettig.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:08


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:30

cursebreaker schreef:
Ja en de echt goede metalen benches vangen toch wel echt harde klappen op hoor. In sommige, zoals de onze, zitten er ook veiligheids luiken in als extra mogelijkheid om de hond er veilig uit te krijgen.

Als je zoals ons geen mogelijkheid hebt om de hond op de achterbank te vervoeren met bench ivm grote hond en een kind wat in de auto plek moet hebben, is een metalen bench in kofferbak toch wel the next best thing. Los/met rekje in kofferbak hebben ze sowieso geen kans - en gordels geven alleen maar schijnveiligheid en komen echt altijd slecht uit een crash test, van wat ik zo zie.

Ook het bevestigen van een bench in kofferbak kan nog wel een verschil maken zoals goed tegen de achterbank bevestigen en verankeren- in die test zie je bv ook wat er gebeurd als dat niet goed gedaan is en dat is idd ook niet prettig.


Als de bench de krachten niet opvangt door in elkaar te vouwen werken de krachten alsnog door op je hond. Dat is de reden waarom auto's een kreukelzone hebben, om de krachten van de botsing op te vangen in plaats van door te geven aan je lichaam.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:31

Femke_Tweety schreef:
Hannanas schreef:
Gefeliciteerd!
Lastige naam wel, ik heb het hier al tig keer proberen “lekker” te roepen _O-


De meningen zijn sowieso nogal verdeeld over de naam :+
Maar dat ben ik wel gewend :')


Probeer maar


Pèèèèr-suis (ui gewoon als in ui die je bij de frikandellen eet...)

Met klemtoon op è.

Dan loopt ie wel lekker.


Ik zou gewoon Peer roepen denk ik :+

Gefeliciteerd met je pup en geniet van de voorpret!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 22:34

Ik heb op bench-gebied inmiddels hetgeen ik hebben wil ;)

De meningen zijn toch verschrikkelijk verdeeld over autotransport, er is altijd wel iemand tégen hetgeen waar je voor kiest.
Maar ik ben vooreerst tevreden met wat ik heb...


Morgen nog even op pad voor een mand (ik kon niet slagen voor wat ik wil, nl zacht, comfortabel en rood én óf zwart.

Verder ben ik eigenlijk rond, op een gedeelte van het voer na.
Hetgeen ze nu krijgen hadden ze niet bij Zooenzo.
En nu wil ik niet per se altijd blijven voeren wat ze nu krijgen, maar toch tenminste in het allereerste begin wel, de overgang is al groot zát zonder óók nog verandering van voer in de eerste week, zeg maar.

Schapennet komt hoop ik morgen of overmorgen binnen.


Vandaag is het nestje ergens op visite geweest. Dus autoritje en nieuwe indrukken.

Morgen het binnen de rasvereniging verplichte zeer uitgebreide oogonderzoek.
Ook wel ook interessant wat daar uit komt.
Vader is 100% vrij op alle oogaandoeningen als ik het goed heb,
Moeder heeft 1 van de niet zeer ernstige oogaandoeningen in zeer lichte mate.
Ik verwacht eigenlijk geen bijzonderheden, en mocht er toch iets gevonden worden verwacht ik zeker niets ernstigs.
(Ze worden echt op een heel stel mogelijke afwijkingen getest)

Bij Shelties is ogen een aandachtspunt, en het mdr1 gen.

Dat laatste laat ik zelf nog even testen wanneer Perseus bij mij is.
Wil ik zelf even weten. Genetische gezien kan hij zowel vrij als drager als lijder zijn.

Waarbij ik moet aantekenen dat lijder hier niet betekent dat de hond een ernstige ziekte heeft.
In het dagelijks leven merk je er niets van.
Maar het kán een zeer ernstige overgevoeligheid voor bepaalde medicijnen opleveren, en dan moet je dus voor andere medicijnen kiezen en altijd even opletten.
Komt bij veel colliesoorten vrij veel voor.
Bij Habibi ben ik er altijd vanuit gegaan dat ze lijder was, ik checkte dus zelf áltijd de risicolijst bij nieuwe medicijnen.
Zit volledig in mijn systeem ingebakken, dud dat levert voor mij geen problemen op.

Overigens heb ik Habibi toevallig afgelopen jaar alsnog laten testen (is allemaal steeds makkelijker geworden) en tot mijn verrassing bleek ze volledig vrij te zijn.

Morgen dus oogcheck.
Gechipt zijn ze ook al.
1e enting ook dacht ik, moet ik wel nog even navragen wanneer zodat de tweede bij mij mooi aansluit qya tijd.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:38

Das idd wel fijn dat er zo goed gecheckt wordt en voor jezelf idd ook heel handig om die gen check up te doen ja :j

En succes nog met de zoektocht naar een mand. Zooplus is misschien nog een optie om eens te kijken?

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 23:30

Spannend zo’n oogonderzoek en slim om te laten testen op het mdr1 gen.

Qua ronde manden zweer ik bij de cosy cave, dat vinden bij ons alle honden echt heerlijk en ze zijn er in best wat kleuren.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:12

cursebreaker schreef:
Hannanas schreef:
Gefeliciteerd!
Lastige naam wel, ik heb het hier al tig keer proberen “lekker” te roepen _O-

Een stoffen reisbench is echt niet bestand tegen de krachten en kilo’s bij een aanrijding.


Nee, is een stoffen reisbench idd niet. Maar het beschermt wel tegen het uit de voorruit vliegen van een hond die anders los of met een gordel vast zit - dus in dat opzicht is het al beter als helemaal niks doen natuurlijk. Daar zou ik dan wel eerder voor kiezen, en dan verankeren aan de achterbank, tov bv een tuigje met gordel.


Ik vraag me wel af, als de hond echt gelanceerd wordt bij een ongeval, vliegt ie dan niet gewoon door een stoffen bench heen?
Ik ben alleszins voorstander van harde benches! Lijkt mij eigenlijk ook dat je voor een Sheltie niet zo veel geld kwijt zal zijn, echt hét voordeel van kleine hondjes imo. :D

Ik zag dat je nog een mand zocht, een vriendin van mij heeft een Fantail mand, echt heel erg mooi en comfortabel is ie! Wat ik hier thuis heb is stretchers met daarop een benchkussen en een mooi dekentje, ook heel fijn (en budgetvriendelijker dan de Fantail manden...).

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 16:39

Oogonderzoek goed, vrijdag enting en totale check-up.

En dan dinsdag de Grote Dag.

Er gaat iemand mee hem ophalen.
Is wel fijn, hoef ik niet meteen alleen een uur auto te rijden met een pup die net bij zijn nest weg is.

Klein beetje ruimte voor wat geruststelling etc.

Alleen had ook goed gekomen, maar dit is prettiger.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:22

Is toch fijner inderdaad als er iemand mee gaat. Dat adviseren wij hier ook. Kan er eentje op de pup letten en bij ongelukjes of onrust even helpen en de ander kan gewoon autorijden. Wel zo veilig. En stiekem ook gezellig

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 22:13

Zo, volgens mij ben ik rond.

Geslaagd voor een mand in de kleur die ik wou online (leuke prijs ook nog)

Zojuist op marktplaats een bod gedaan op een draagtas. (Ik ben nogal eens op pad, loop ook graag. En dat is net even te veel voor een jonge pup) Even overlegd met een vriendin en met de fokker over het type.

Enige dat ik echt moet gaan ervaren is of mijn zeer brakke nek en schouders dat aankunnen.
Zo nee wordt het een kwestie van alleen in uitzonderlijke situaties waar ik echt wel afstand wil lopen (sheltiewandeling) gewoon doorbijten en verder mijn planning beter aanpassen.
1 van de twee of een combinatie gaat het worden.
Wordt vanzelf wel duidelijk.
(Auto ongeluk 2 jaar terug, nek is écht een dingetje)


Verder kwam ik op marktplaats een oud boek over Shelties tegen, met allerlei stam lijnen enzo.
Niet in perfecte staat, er schijnen aantekeningen in te staan, dus een leuk laag bod gedaan.
En voor 3,50 krijg ik het...
Stiekem vind ik dat soort oude aantekeningen eigenlijk nog wel leuk, heeft bijna een meerwaarde voor mij...


En nu dus klaar met allerlei dingen kopen.
Komende dagen vooral pakketjes verzamelen :') :')


Eigenlijk ben ik klaar met de belangrijkste voorbereidingen nu.
Afwachten tot dinsdag :D

Ik zorg alleen nog even dat ik uitgebreid boodschappen doe dit weekend.
Ik ga wel heel vlot beginnen met kort alleen laten, maar ik hóef dan in ieder geval niet weg, en kan gewoon de tijd even de deur uit die ik trainingstechnisch verstandig vind. 5 minuten ofzo in het begin.
Niet meteen het risico dat er iets misloopt met boodschappen en dat je op dag twee al twee uur weg bent.
Dat zou ik sneu vinden.
De bedoeling is dat ik vlot genoeg terugben in het begin, dat er geen echte stress ontstaat bij Perseus.
Gaat goedkomen.

pjer
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 00:27

waarom neem je ipv een draagtas niet een soort kinderwagen/buggy (of een opvouwbare bolderwagen van marktplaats) want als je nu al nekpijn hebt, gaat dat echt niet fijn zijn.. zo'n hondje weegt toch een paar kilo. Of.. lekker gek idee.. misschien in een draagzak / zo'n grote lap voor baby's en dan op je buik of rug tillen... dat is misschien nog fijner met wandelen..

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 00:44

Buggy is niet practisch/haalbaar in 'mijn' bos.
In een stad zou dat zeker t meest practisch zijn.


Dus t wordt sowieso een beetje behelpen.
Is ook wel weer een leuke uitdaging.

Mazzel is natuurlijk wel dat ik probleemloos vaker op een dag kort kan wandelen, omdat ik vanuit huis rechtstreeks het bos in kan.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:10

Wij hebben een hele fijne kleine buggy, die we ook mee het bos in slepen! Heel licht, grote wielen. Gaat makkelijk door de modder, en is over boomstronken te tillen als het moet. Ook heel wendbaar bovendien!

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:56

Wat een heerlijke berichten Femke!
Wat fijn dat Perseus zo op je pad gekomen is. U kan het aftellen echt beginnen.

Wat voor een draagtas heb je nu?
Wat ik met onze Corgi fijn vond, was een oude goede rugtas die ik op mijn buik droeg. Door de heupband dicht te doen, zat een gedeelte van het gewicht op mijn heup en niet aan mijn schouder. Dat vond ik heel veel schelen t.o.v. tassen die alleen maar aan je schouder(s) hangen.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:39

De jogger varianten zijn uitermate geschikt voor bos en strand ik heb er een die achter de fiets kan en als buggy om 7 pups mee te kunnen nemen en je kan van alles meenemen zonder zelf te boven sjouwen met spullen

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 10:40

Wordt hem voor mij écht niet.

Niet practisch hoe ik leef en woon.
Maar ik waardeer de goede bedoelingen.