De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:43

Hier gaat het zijn gangetje. Wel wat problemen met de verharing allemaal.
Met dat raar weer zeker?
Napoleon niet meer mank gezien sinds een maand, maar soms wilt haar poot niet mee. En ze plast waar ze ligt.. Maar verder is ze heel blij, dus dat maakt het heel moeilijk.

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:23

Hier doen de heren het prima
Afbeelding
Jack zit enorm in de Rui

Afbeelding
Mickey verbouwt vooral zijn hok. Had hem zindelijk en hij deed alles op een bakje. Nu trekt hij zijn bakje weg en doet het keurig in de hoek. Regelmatig zet ik hem er weer puur om hem in beweging te houden. Is hij even bezig

Taifoen

Berichten: 1035
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:07

Hier gaat ook alles prima!
Dacht gisteren heel even dat onze voedster binnen was gaan hemelen, maar die lag gewoon diep te slapen gelukkig _/-\o_
Afbeelding

Ze lijkt een beetje op een oude dweil, in het echt is het verharen al helemaal verschrikkelijk :')

Laatst bij de dierenarts geweest, iedereen gezond en gevaccineerd :D

iiSunshine

Berichten: 1262
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:43

Bedankt iedereen voor de tips. Het zijn de Garden Sticks van Science Selective geworden :D
P.S. wat een lieve schattige konijntjes allemaal. jullie zorgen er goed voor zo te zien. <3

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:31

Verharen valt hier allemaal nog mee. Ze liggen alleen allemaal languit in de schaduw en graven de koele aarde op om in te liggen.

Nu even een snack…
Afbeelding

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:33

@taifoen Jack heeft er ook een handje van om er zo bij te gaan liggen.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:44

Zie ik net een heel nat bekkie bij hazeltje. Staat er opeens een tand scheef. Dus morgen maar een bezoekje aan de dierenarts…

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:39

De tand is weer helemaal kort. Gaan nu even in de gaten houden hoe hij terug groeit. Is dat weer scheef zal hij er wel uit moeten.

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 22:09

Hopelijk valt het mee dan.. Weet je hoe het gebeurt is?

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:53

Nee, heb geen idee.
Hij krijgt in elk geval apart te eten nu dat hij sowieso genoeg binnen krijgt.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:50

Vandaag toch nog even met hazeltje naar de dierenarts. Hebben pijnstiller en ontstekingsremmer mee. Moet het dagelijks schoonmaken en de troep er zoveel mogelijk uit duwen.

Hij eet wel goed, maar je kan merken dat hij niet in zijn normale hum is. We hopen in elk geval dat het niet een ontsteking in zijn kaakbot wordt, want vraag mij af of dat dan nog goed komt…

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:20

Hey iedereen :wave: ik lees nog steeds mee en hoop dat ik even mag binnenvallen over EC. Paar jaar geleden actief meegepraat maar toen werd het ineens heel druk en kon ik het niet meer bijhouden en had ik het opgegeven haha :') Wombat & Ziggy zijn nog steeds happy bij ons, Wombat is nu 4,5 en Ziggy is 4 jaar.

Helaas hebben we heel wat gedoe met de gezondheid gehad de laatste maand. Ze waren behoorlijk wat afgevallen, toen de tandjes alle twee laten doen en Ziggy ging weer netjes aankomen. Wombat ging het niet zo goed mee, nadat de tandjes gedaan waren kreeg hij oogontsteking, en daarna leek hij last te hebben van zn achterpootje.. maar dat bleek EC te zijn :( eerste keer voor mij als bunny mom dat ik dit zie. Hij krijgt nu panacur en 2 antibiotica. Op maandag begon hij soms wat om te vallen, maar afgelopen dinsdag was het echt ineens erg (en ik dacht, dit was het dan). Ipv de achterpootjes waren het nu zijn voorpootjes leek wel, en hij kon niet meer lopen zonder om te vallen en had enorm veel moeite om weer rechtop te komen. Weer terug naar de dierenarts, die zei gelukkig dat ze nog ergere gevallen gezien had (bijv tollen) die ook weer goed kwamen. Maar om hem in de gaten te houden, en veilig te houden bleven ze daar. Uiteindelijk bleven ze 3 nachtjes daar bij de dierenarts, en heb ik ze vanmorgen weer opgehaald.

Hij valt nog steeds om..maar begint zich iets beter terug rechtop te zetten zei ze. Thuis heb ik ondertussen een veilige omgeving kunnen maken, want hij had eerst vele plekjes waar die zich kon bezeren (tegels etc). Nu blijven ze in een groot hok met een deken zodat hij zich niet kan bezeren..

Ik hoop zo dat we snel verbetering zien en hij weer gewoon kan lopen, maar de dierenarts zei al dat je soms niet weet wanneer dat zal zijn. Iemand ervaring hiermee? :(:)

Bij de dierenarts:
Afbeelding

Vandaag weer thuis :(:)
Afbeelding

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:03

Och arm ding! :(:)
Ik heb alleen ervaring met een 10-jarig oudje met EC. Die bleef kracht verlies hebben achter, maar verbeterde wel redelijk vlot qua scheefheid en omvallen toen we begonnen met Panacur. Hopelijk bij jullie ook!

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:31

Dank je wel :(:) vandaag is dag 12 van de panacur, maar t is alleen maar slechter dan toen we startte. Vandaag lijkt ie thuis ook achteruit zijn gegaan, tenzij hij gewoon veel moet wennen aan een andere ondergrond vergeleken met bij de dierenarts. Vind het echt lastig hem zo te zien sukkelen. :(

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 01:02

Hier helaas ook ervaring... Kan inderdaad wel een tijdje duren voor je verbetering begint te zien, net zoals het ook heel vaak voorkomt dat ze eerst verergeren na het starten van de behandeling. Stress verergert het ook (tijdelijk) dus misschien dat de verhuis van de dierenarts naar huis en de nieuwe omgeving de oorzaak zijn?
Ik zou het zeker nog een weekje aankijken als hij niet verder verslechtert. Is inderdaad vreselijk om ze zo te zien :(:)

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:38

Hier helaas ook ervaring, maar in lichtere gevallen. Geduld is toch wel het sleutelwoord in de rottige ziekte volgens mij.

Ik ga zo weer met Hazeltje naar de dierenarts. Hij eet nog zo lastig en wil ff zeker weten dat het niet aan te lange tanden ligt. Omdat hij de laatste 3 weken weinig geknaagd heeft…

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:48

Hier ook eentje die omviel, maar niet tolde. Ook cirkeltjes lopen en een zwakke achterhand, maar niet echt slepen met de poten. Duurde toch wel een paar weken voor die terug wat bewoog. Niet te rap opgeven! Hij leeft nu 6 jaar later nog steeds en het enigste wat ik er nog van merk is dat zijn voorpoten uiteen schuiven bij vermoeidheid.

Bij Napoleon denk ik soms ook, zou ze nu EC hebben. Ze is totaal niet meer zindelijk. Plast gewoon waar ze ligt en haar achterpoten willen niet altijd meer mee. Die poten zijn al langer een probleem wel, door haar spondylose. Kan natuurlijk ook zijn dat deze nu op haar zenuw duwt die de urineblaas aanstuurt. Met pijnstilling zie ik weinig verschil, maar geef ik nog wel met momenten als ik het niet vertrouw. Krijgt ze dan ook weer diarree van.. Twijfel ook nog of ik haar terug een kuur synopet ga geven in november, want daar zag ik nu ook niet veel verschil mee. Het is dat ze verder nog zo vrolijk is en echt om aandacht en blaadjes komt vragen..

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:57

Dank jullie voor de reacties :(:) Kan dus echt lang duren voor je verschil merkt. Heb vannacht wel een pittige nacht gehad, werd wakker om 1u dus ik ging even kijken, Wombat lag op z'n zij en kon niet omhoog komen. Heb er tot 2u bijgezeten en hem steeds moeten helpen. Hij leek steeds in de buurt van het drinkbakje om te vallen, bleek dat hij probeerde te gaan drinken maar dat lukte hem dus niet. Had het bakje naar hem toegebracht en schuin opgetild en toen heeft ie best veel gedronken. Daarna weer terug naar bed gegaan maar ik bleef piekeren en viel pas weer om 4u in slaap :O

Vanmorgen toen ik weer ik ging kijken was Ziggy eruit gesprongen en Wombat lag in het huisje op z'n zij.. denk dat ie daar wel even heeft gelegen.. :n Hij kan nu dus echt niet zelf omhoog komen tenzij ik hem help. Aangezien er morgen storm aankomt, en Ziggy nu elke keer eruit springt en niet terug kan springen ga ik ze vandaag naar binnen halen.. hopen dat het helpt en ook misschien een ietswat stevigere ondergrond, ik denk dat ie een beetje moeite heeft met de vele 'padding' nu en dat het te zacht is. Zo kan ik hem wat beter in de gaten houden want ze zitten nu achter in de tuin. Heb hem vanmorgen met de medicatie ook maar wat water gegeven :(:) Toen merkte ik trouwens ook dat zn voorpootjes een beetje stijf waren? Alsof hij ze lastig kon buigen.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:35

Ik heb ze naar binnen verhuisd, maar Ziggy terroriseert echt de hele boel... heb haar nog nooit zo gefrustreerd gezien. Haalt alle handdoeken overhoop, houdt niet op met 'graven'. Ze zijn al 4 jaar een koppel en altijd samen geweest. Kan ik ze apart zetten? ziggy terug zetten? Of is dat vragen om problemen als ik ze over een week weer samen zet? Ze begon zelfs al van frustratie te 'graven' op wombat zo met de voorpootjes.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:52

Ik heb Lou toen alleen naar binnen gehaald, in een klein hok gezet en ingesloten met handdoeken zodat hij wel gewoon rechtop kon blijven zitten. Anders kon hij inderdaad ook niet anders dan op zijn zij liggen...

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:15

Zo sneu om ze zo te zien he.. Heeft hij toen lang zo binnen gezeten tot hij weer wat beter was? Heb je daarna problemen gehad om hem weer terug te koppelen? Wombat doet het gelukkig wel een stuk beter hier binnen op de iets stevigere ondergrond, hij valt niet continu om nu. Heb net overlegd met de dierenarts en die stemde in om ze idd uit elkaar te halen als Ziggy niet rustiger wordt. Anders zijn ze alle twee gestresst en dat helpt niemand.. En als het nodig is daarna weer opnieuw koppelen. Maar als het weer het toelaat, dan laat ik ze samen buiten op het gras 1x per dag, hopelijk helpt dat ermee.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:35

Ik heb hem helaas na 4 weken laten gaan. Hij stopte toen plots met eten en was al heel erg afgevallen. Er zat ook niet meteen verbetering in dus dat wilde ik hem niet langer aandoen.

Goed idee denk ik om ze even uit elkaar te halen. Elke dag eens samen buiten laten zou ik denk ik in het begin niet doen. Hier was één konijn een half uur uit de ren op de tuintafel om getrimd te worden al voldoende voor ruzie nadien. En steeds verplaatsen wat daar dan ook nog bij komt lijkt me toch stress voor Wombat en dat helpt natuurlijk niet. Je kan het proberen natuurlijk, moest je dan zien dat dat goed meevalt kan je het wel doen.

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:22

Ik zou dat precies ook niet doen. De ziekte is fysiek heel uitputtend voor hen.

Hier ook Chester binnen gehaald toen en hij zit daar nog steeds. Weersveranderingen zijn ook een trigger.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:17

Ah sorry om te horen dat je hem hebt moeten laten gaan :(:) wat een rot ziekte is het ook

Gelukkig settelde Ziggy en zitten ze nog gewoon samen. Ze wast hem en ligt altijd lekker bij hem.

Afbeelding

Bedankt voor jullie inzicht over het eens per dag buiten op het gras. Dan laat ik dat nog even denk ik. Vanmorgen had Wombat ook ineens echt een wat schever hoofdje, dat had hij tot nu toe nog niet heel erg. Hij heeft het nog niet de hele tijd. Morgen twee weken sinds panacur, hoop echt dat we snel verbetering zien. Hij eet en drinkt wel prima.

@gigi bedoel je dat weersveranderingen een trigger kunnen zijn als het daarna weer beter gaat? Dus dat het daarvan terug kan komen? Ze hebben hier meer moeite met de zomer (die er namelijk aan komt) dan de winter.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:22

Fijn dat ze gewoon samen kunnen blijven! Hopelijk betert het snel! :(:)