De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dalena

Berichten: 3124
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:57

Mijn andere konijn heb ik laten inenten en die had geen paspoort. Maar ik denk dat we ervan uit moeten gaan dat ze niet ingeënt is.

jeetje77

Berichten: 3469
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:03

En anders ff overleggen met de DA. Ik heb Jerry ook weer laten mee enten toen Rosie ging, omdat ik het handig vind als ze tegelijk gaan. Hij had in januari gehad en is in september weer geweest.

Wel een leukertje hoor.

Wij hadden eergisteren een heel blije oude dame. De achterdeur zat niet goed dicht. Rara wie was er heerlijk over het grasveld haar beentjes aan het strekken? Ze was zo aan het genieten en het was toch bijna 12 graden. Het is een blijft echt een buiten buitennijntje.

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:54

Ligt er een beetje aan met welk product ze eerder ingeënt is, dus dat zou ik wel navragen.

Herbie had ook geen paspoortje. De fokker kon wel een papier tonen van de DA met welke inentingen hij gehad had. (papier telde voor alle konijnen die hij had)

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:22

Wij hebben Max en Checo, ondanks dat de fokker zei dat ze geënt waren tegen rhd 1 en 2 toch laten enten bij de dierenarts voor rhd 1,2 en myxo. We durfden gewoon het risico niet te nemen dat ze toch niet geënt waren en we waren toen net Hikkie, Lassie en Bunnie verloren. De dubbele vaccinatie is bij hun in elk geval goed gegaan...

Maar overleg het met je dierenarts. :j

Snippergroen

Berichten: 6688
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:56

Zouden jullie met me mee willen denken? Mijn konijntjes wonen buiten in een ruime ren van 6m2. Voldoende ruimte zou je denken. Ze hebben altijd hooi tot hun beschikking en speelgoed in hun ren. Toch heeft mijn voedster bedacht dat ze er uit wil :+ Met het thuiswerken zie ik haar regelmatig aan het gaas bijten en krabben. Weten jullie waarom ze dit doet? Ik ga van het weekend een stuk tuin afzetten waar ze af en toe even los mogen. Ik hoop dat ze daar blijer van wordt. Die ruimte kan niet permanent beschikbaar zijn, maar kunnen ze wel dagelijks even 1 á 2 uurtjes rennen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48443
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:14

hm lastig Snippergroen... hopelijk helpt de extra ruimte voor een paar uurtjes....

Julia niest nog steeds, en Romeo reutelt nog een klein beetje... de AB lijkt wel iets te doen, maar niet voldoende... vrijdag ga ik naar een andere DA met ze, om een nose swab te laten maken... en misschien met een camera'tje te kijken of er geen strootje ofzo vastzit in de neus...

De DA waar ik eerst heen was gegaan, kan dat onderzoek ook doen, maar alleen op hun locatie in de stad Groningen, "buiten de bewoonde wereld"... dat is qua OV niet haalbaar voor mij (wagenziek, dus kan niet met de bus vanaf de trein) en met mn 45km-auto is het te ver... dus ik ga nu naar een kliniek die met de trein 20-25 minuten is, en dan 5-10 minuten lopen... of met mn 45km-auto een klein half uurtje rijden....

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:34

Snippergroen schreef:
Zouden jullie met me mee willen denken? Mijn konijntjes wonen buiten in een ruime ren van 6m2. Voldoende ruimte zou je denken. Ze hebben altijd hooi tot hun beschikking en speelgoed in hun ren. Toch heeft mijn voedster bedacht dat ze er uit wil :+ Met het thuiswerken zie ik haar regelmatig aan het gaas bijten en krabben. Weten jullie waarom ze dit doet? Ik ga van het weekend een stuk tuin afzetten waar ze af en toe even los mogen. Ik hoop dat ze daar blijer van wordt. Die ruimte kan niet permanent beschikbaar zijn, maar kunnen ze wel dagelijks even 1 á 2 uurtjes rennen.


Wat voor konijnen heb je, grote rassen toevallig? Dan is 6m2 wellicht wat krap als ze hun debiele 15 minuutjes hebben en even willen rennen.
Maar wat ik aan de mijne merk is dat ze vooral baat hebben bij veel afwisseling in hun leefomgeving (lees: steeds iets nieuws om te slopen :+ ) en niet zozeer meer ruimte (op dat kwartiertje rennen na dus). Misschien kun je hun vast verblijf extra leuk maken door speelgoed en inrichting vaker aan te passen? Ik maak weleens hele uitgebreide constructies van wilgentakken en kartonnen dozen, dan hebben ze wat mentale uitdaging bij het uit elkaar halen van de hele boel :P vooral de voedster is een speels beest, wordt bijvoorbeeld heel fanatiek van brokjes in een snoepbal of in een klein doosje dat ze open moet weten te krijgen op erbij te kunnen. Ontsnappen is meestal een teken van verveling, ik zou dus lekker gaan knutselen :j

Nog even mijn konijntjes voorstellen :)

Afbeelding

Toos die alles en iedereen in de gaten houdt :=

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:36

Snippergroen schreef:
Zouden jullie met me mee willen denken? Mijn konijntjes wonen buiten in een ruime ren van 6m2. Voldoende ruimte zou je denken. Ze hebben altijd hooi tot hun beschikking en speelgoed in hun ren. Toch heeft mijn voedster bedacht dat ze er uit wil :+ Met het thuiswerken zie ik haar regelmatig aan het gaas bijten en krabben. Weten jullie waarom ze dit doet? Ik ga van het weekend een stuk tuin afzetten waar ze af en toe even los mogen. Ik hoop dat ze daar blijer van wordt. Die ruimte kan niet permanent beschikbaar zijn, maar kunnen ze wel dagelijks even 1 á 2 uurtjes rennen.

Ik denk dat 1 a 2 uur ene groter stuk al mooi is. Onze konijnen zitten ruim en mogen dagelijks ook een paar uur de gehele tuin gebruiken, dan rennen en springen ze even als idioten en gaan dan gras eten.

Hier helpt het ook om het hooi steeds anders aan te bieden. In een toiletrol, dan weer gewoon los, dan in een ruif, regelmatig op een andere plek neerleggen.

@Fly_high wat een leukerds <3.

Bij ons is het soms even checken hoeveel konijnen we ook weer hebben :').

Afbeelding

Afbeelding

:)).

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:34

Oooh de reuzen. Mijn hart smelt…

En succes vast bij de dierenarts Banjer :j

Ik heb Max en Checo ondertussen zover dat ze op schoot springen. Dan ben ik een gelukkig mens.

En moet zeggen dat de kleurdwergen hier harder door de ruimte sjezen dan de reuzen. Maar ze hebben hier allemaal royaal de ruimte en genoeg om te kunnen doen.

Uitdaging kan op verschillende manieren. Voerballen zijn ook vaak leuk of dingen die ze mogen slopen.

Ik vind het ook altijd erg leuk om de groepsdynamiek te zien. Zo is het hier nu dutjestijd en ligt er 1 kluwen haar in het hok…

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:11

Nou, nieuwe ervaring in mijn konijnenhouden tijd.
Ik heb vandaag Ricciardo en Ziva in de wasbak gehad. Rico had vieze kont en poten. Kan zichzelf niet meer goed schoon houden. En bij Ziva de wammes gewassen waar snot in zat.

Je moet de bejaarden een beetje helpen.
Nu zitten ze te drogen tot ze naar buiten kunnen. Heb alleen de poten en en staart gewassen. Niet helemaal met de rug enzo.

Was verbazingwekkend hoe gelaten ze dat toelaten…

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NAIWHL op 05-02-22 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:14

Schatjes <3.

Snippergroen

Berichten: 6688
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:34

Bedankt voor de tips! Het zijn NHD's dus in principe hebben ze genoeg ruimte. De ren is ruim 8m lang dus ze kunnen wel aardig rennen. Inderdaad de boel maar even 'buitenspelen klaar' maken :) voorheen stonden ze aan de andere kant van mijn tuin (tuin is een L vorm om het huis) en had ik echt een afgezet stuk voor ze. Ben nog aan het uitzoeken hoe ik ze makkelijk die kant op kan laten gaan om daar te rennen. Misschien iets met een buizensysteem ofzo.

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:50

NAIWHL schreef:
Nou, nieuwe ervaring in mijn konijnenhouden tijd.
Ik heb vandaag Ricciardo en Ziva in de wasbak gehad. Rico had vieze kont en poten. Kan zichzelf niet meer goed schoon houden. En bij Ziva de wammes gewassen waar snot in zat.

Je moet de bejaarden een beetje helpen.
Nu zitten ze te drogen tot ze naar buiten kunnen. Heb alleen de poten en en staart gewassen. Niet helemaal met de rug enzo.

Was verbazingwekkend hoe gelaten ze dat toelaten…

[ [url=m/V1RZGQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Rf0eCa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb Jack laatst gewassen want die had de kont ook enorm vies. Hok wordt dagelijks schoongemaakt maar constant bal met keutels aan zijn kont. Geen idee waarom. Jack vond het wassen ook prima

Indi_Vito

Berichten: 2743
Geregistreerd: 06-10-09

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:55

Jeej we zijn compleet. De ren is bijna af en de konijnen zijn er. Maar er kwam zo'n wind opzetten gisteren dat we zijn gestopt, er moet nog een golfplaat op, hoewel ik er over denk hem helemaal dicht te maken, en we willen er toch nog iets van plastic tegenaan maken dat ze uit de wind zitten.
Afbeelding
Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48443
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:07

mooie ren Idi_Vito!
NAIWHL: wat een brave nijnen, dat ze zich zo laten wassen! En wat zijn ze cute <3
_San87_: geweldige nijnen! Zijn ze nou groter dan de hond? :D (wij hebben ook een Vlaamse Reus gehad, die groter was dan Nikita, de Lhasa Apso die ik toen had)
Fly_high: wat een leuke nijnen! Gezellig, samen op de bank :D

Ik ben met Romeo & Julia naar Winsum geweest... de DA zei dat een nose swab geen nut had, omdat ze geen snot hebben. Heb hem verteld wat we allemaal al gedaan hebben... en toen hebben we penicilline meegekregen... weet de naam niet meer, iets met diplo... of duplo... ? We moeten heb subcutaan spuiten, en dat mogen we gelukkig zelf doen.

het niesen lijkt ineens een stuk minder te worden... gister avong nog even een niesbui... maar heel toevallig (?) had ik ze net weer vers hooi gegeven... eerder heb ik ze niet op hooi zien/horen reageren, maar nu viel het me wel op... heb het hooi direct nat gespoten met de plantenspuit... het niesen was daarna meteen weg...

Zou het dan toch een allergie voor hooi zijn, die nu pas naar buiten komt/opvalt? :=

jeetje77

Berichten: 3469
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:56

Dat natmaken ga ik dan ook proberen. En zou je eventueel kunnen nakijken welke penicilline ze krijgen. Ik vind Rosie namelijk steeds meer niezen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48443
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:10

Heb ff gegoogled… Duplocilline

jeetje77

Berichten: 3469
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:21

Tnx, ga ook ff googlen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:45

@Banjer, Tammie is groter, Truffel is even groot en de jongens zijn iets kleiner :)).

Een hooiallergie kan heel goed. Heb je altijd hetzelfde hooi?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48443
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:02

Ja, hetzelfde hooi… goede kwaliteit, van onze staleigenaar gekocht :)

_Tarzan

Berichten: 11184
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:47

Hier onverwacht een nieuwe bewoonster erbij.
Stond gisteren iemand voor de deur hier uit de straat, kennissen van ons. Ze moest haar ene konijn laten inslapen en vroeg of die wat over bleef bij ons mocht komen wonen :') Vriendlief weer geweldig blij natuurlijk maar kon geen nee zeggen _O-

Dus welkom lieve Pluis <3
Ik wist niet wat ik moest verwachten, maar ze past echt bizar goed in mijn groepje haha!
Heb haar maar meteen (op neutraal terrein) bij m'n groepje van Macho, Luna en Lila gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:50

Wat een leukerd... En wat fijn dat ze meteen zo lekker in de groep past :D

_Tarzan

Berichten: 11184
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:58

Ik wist niet wat voor konijntje het was, dus het was een leuke verrassing toen het een fluffy hangoortje bleek te zijn, die spaar ik namelijk zo ongeveer :')
Ze lijkt heel lief en onzeker te zijn dus denk dat het wel goed gaat komen, ze heeft alleen even mot gehad met Macho net :+

jeetje77

Berichten: 3469
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:03

Oh wat een leuke, die zou ik ook houden. Al weet ik dat Rosie absoluut geen dames erbij accepteert.

_Tarzan

Berichten: 11184
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:43

Het groepje van Macho, Luna en Lila is vrij normaal en accepteren vrij snel als de nieuwe normaal doet, de andere 3 zijn nogal terror-error dus dat had ik ook niet meteen aangedurfd :')

Ze is inderdaad echt leuk <3