Wie is er ook op zoek naar een hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selena

Berichten: 5001
Geregistreerd: 02-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wie is er ook op zoek naar een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:20

Wat een leuk topic!

Wij verhuizen binnenkort naar een huis met veel ruimte en een tuin ipv een appartement. Eerst verbouwen en dan willen we op zoek naar een puppy. We zitten te kijken naar nestjes maar ook naar adoptiehondje. Ik ga het topic volgen :D

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Wie is er ook op zoek naar een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:56

Hier ook op zoek, nadat wij onze hond een paar maanden geleden hebben moeten laten inslapen. We denken dat we uit het ras zijn (Leonberger), maar ik wil eerst een paar fokkers bezoeken voor we de definitieve keuze bepalen. En dat valt nu natuurlijk niet mee. We beginnen nu rustig met een lijstje maken waar we zouden willen kijken en lijnen waaruit we een pup zouden willen (goed getest is bij zo'n groot ras natuurlijk heel erg belangrijk). Alleen het rondneuzen op alle sites is al leuk!

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:29

Skippy01 schreef:
liespower94 schreef:
Hoihoi!
Mijn vriend en ik willen ook graag binnenkort een puppy of adoptiehondje.
We verhuizen over 2 weken naar een nieuw groot huis vanuit een klein appartement.

Maar nu is eerst de vraag; wat voor hond?
We hebben al het geduld en tijd dus echt haast hebben we niet.
Wat we fijn vinden is een hond die overal mee naartoe mag, lekker meegaat het bos in, mee naast de fiets maar ook naast onze werkplekken ligt.

Dus de zoektocht mag beginnen, ik heb er veel zin in :)


Als je een hond wil die overal mee naartoe kan / mag (binnen het redelijke ;) ) zou ik vooral niet té groot gaan, geen rassen die mogelijk sneller agressie tonen naar andere honden en / of geslachtgenoten, en een hond waarbij recall enigszins ok is ;) (zo ken ik veel terriers die het liefst honden van hetzelfde geslacht opeten - dan ben je al heel gauw niet meer welkom met je hond hoor haha, en hebben veel primitieve soorten een gebrekkige recall - bij dat laatste spreek ik inmiddels uit behoorlijke ervaring :') )

Hoeveel energie vind je ok? Welke vacht heeft je voorkeur? Heb je een voorkeur voor formaat?

Altijd leuk he, om daar alvast over na te denken :j


Bedankt voor al je behulpzame vragen!
Ik wil wel graag een middel tot grote hond, we hebben een grote auto en ook een giga huis waarbij we beide thuis werken (ook na Corona) en er dus veel aandacht en tijd is voor een hond.
Inderdaad, liever niet agressief in karakter naar andere honden of mensen. Verder is er natuurlijk veel te trainen maar in de basis een hond met een 'positief denkend brein'.
Qua energie heb ik liever te energiek dan te weinig. Ik vind het leuk om met de hond te gaan hardlopen, wandelen, fietsen, kickbiken, dog agility, etc. Ik ben zelf ook altijd actief en ik vind het leuk als een hond erbij mee gaat!
Qua vachtlengte, kleur, etc. maakt mij niks uit. Ik stofzuig desnoods wel een rondje extra :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:42

lies_sparkle schreef:
Bedankt voor al je behulpzame vragen!
Ik wil wel graag een middel tot grote hond, we hebben een grote auto en ook een giga huis waarbij we beide thuis werken (ook na Corona) en er dus veel aandacht en tijd is voor een hond.
Inderdaad, liever niet agressief in karakter naar andere honden of mensen. Verder is er natuurlijk veel te trainen maar in de basis een hond met een 'positief denkend brein'.
Qua energie heb ik liever te energiek dan te weinig. Ik vind het leuk om met de hond te gaan hardlopen, wandelen, fietsen, kickbiken, dog agility, etc. Ik ben zelf ook altijd actief en ik vind het leuk als een hond erbij mee gaat!
Qua vachtlengte, kleur, etc. maakt mij niks uit. Ik stofzuig desnoods wel een rondje extra :)


Dan denk ik aan bijv. een stabij, drentse patrijshond, een vizsla, diverse spaniels (de springers zijn beide al best flinke middenmaatjes), diverse collies (border, bearded), barbet, koningspoedel... Iets meer 'out of the box' misschien ook de finse lappenhond? Je kunt best veel kanten op met je wensen zeg maar ;)

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:47

Wij gaan volgend jaar als we gaan verhuizen ook op zoek naar een hond/pup, we weten alleen echt nog niet zo goed wat bij ons past. Het liefst geen kleine hond en niet langharig. Het liefst een middel tot grote hond :) Mams werkt thuis dus kan de hele dag bij de hond zijn, ze vind lang wandelen geweldig en wij vinden wandelen ook leuk & we hebben een erg grote achtertuin.

Heeft iemand inspiratie? Wij dachten zelf aan een labrador, vizsla, maar weten zelf niet nog meer..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:14

Coalizione schreef:
Wij gaan volgend jaar als we gaan verhuizen ook op zoek naar een hond/pup, we weten alleen echt nog niet zo goed wat bij ons past. Het liefst geen kleine hond en niet langharig. Het liefst een middel tot grote hond :) Mams werkt thuis dus kan de hele dag bij de hond zijn, ze vind lang wandelen geweldig en wij vinden wandelen ook leuk & we hebben een erg grote achtertuin.

Heeft iemand inspiratie? Wij dachten zelf aan een labrador, vizsla, maar weten zelf niet nog meer..


Wat voor karakter zoeken jullie? Vanuit de rassen die je noemt, ga ik ervanuit dat 'zachtaardig' een eis is. Maar tussen een labrador en een vizsla zit ook nog best wat verschil in karakter natuurlijk. Wil je vooral fijn wandelen (wat met iedere gezonde hond in principe kan) of wil je ook hondensport gaan doen, en zo ja: welke?

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:53

Coalizione schreef:
Wij gaan volgend jaar als we gaan verhuizen ook op zoek naar een hond/pup, we weten alleen echt nog niet zo goed wat bij ons past. Het liefst geen kleine hond en niet langharig. Het liefst een middel tot grote hond :) Mams werkt thuis dus kan de hele dag bij de hond zijn, ze vind lang wandelen geweldig en wij vinden wandelen ook leuk & we hebben een erg grote achtertuin.

Heeft iemand inspiratie? Wij dachten zelf aan een labrador, vizsla, maar weten zelf niet nog meer..

Volgend jaar ga je pas verhuizen. Ga na de verhuizing eerst maar eens bekijken hoe of wat en dan beslissen. En wie weet komt er tussentijds wel iets leuks op je pad.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie is er ook op zoek naar een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:03

Welk hondentype zouden jullie aanraden die absoluut geen jachtdrift hebben en heel rustig zijn?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Wie is er ook op zoek naar een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:18

Ik ben al weken verlieft op een hondje in Noord Spanje maar zie helaas door de Corona geen kans om hem naar Nederland te halen. Hij wordt particulier aangeboden dus helaas ook geen stichting met transport ofzo.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:32

Letsdunit schreef:
Ik ben al weken verlieft op een hondje in Noord Spanje maar zie helaas door de Corona geen kans om hem naar Nederland te halen. Hij wordt particulier aangeboden dus helaas ook geen stichting met transport ofzo.

Misschien kan je een stichting contacteren die wel transporten regelt en vragen of die particulier de hond naar het asiel mag brengen de dag van transport.

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:41

Wat een leuk topic!

Wij zijn ook al een poosje aan het rondkijken voor een hond. Absoluut nog niks concreets, ik wil graag eerst een blijvende beslissing maken over het ras :+

Ik werk een paar dagen per week in een dagopvang voor honden. Bedoeling is dat de hond mee naar werk kan (uiteraard gedoseerd in de groep). Mijn collega heeft een Beauceron teef waar het ook mee moet klikken. Maximaal 25-30 kilo. Goed trainbaar, minimale jachtdrift. Mag best een eigen mening hebben. Geen kortsnuit en liefst weinig vachtonderhoud.

Ik heb zelf al wel een lijstje met rassen maar ben benieuwd waar jullie mee komen. Op de dagopvang zie ik veel lopen en elk ras heeft zo z'n mindere exemplaren waardoor de keuze nog moeilijker wordt :')

fjord_brucht

Berichten: 699
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Re: Wie is er ook op zoek naar een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:20

Wat ook lastig is. Een ander huis zoeken voor je hond.. ik heb hier nu een kruising boerenfox x chihuahua van 2 jaar waar we een ander huis voor zoeken. Had hem ook op Facebook staan op zo'n herplaatsing site. Maar daar weer heel snel van afgehaald. Vond dat zo dood eng. Bang om hem bij de verkeerde mensen te plaatsen.

Het is een schat van een hond maar hier niet op zijn plek

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:23

fjord_brucht schreef:
Wat ook lastig is. Een ander huis zoeken voor je hond.. ik heb hier nu een kruising boerenfox x chihuahua van 2 jaar waar we een ander huis voor zoeken. Had hem ook op Facebook staan op zo'n herplaatsing site. Maar daar weer heel snel van afgehaald. Vond dat zo dood eng. Bang om hem bij de verkeerde mensen te plaatsen.

Het is een schat van een hond maar hier niet op zijn plek

Daar moet je gemakkelijk een nieuw baasje voor vinden, tenminste als hij geen al te ernstige gedragsproblemen heeft.Er is momenteel heel veel vraag naar honden zoals deze.Je zou iets als een wederzijdse proefperiode kunnen doen?

fjord_brucht

Berichten: 699
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:45

anjali schreef:
fjord_brucht schreef:
Wat ook lastig is. Een ander huis zoeken voor je hond.. ik heb hier nu een kruising boerenfox x chihuahua van 2 jaar waar we een ander huis voor zoeken. Had hem ook op Facebook staan op zo'n herplaatsing site. Maar daar weer heel snel van afgehaald. Vond dat zo dood eng. Bang om hem bij de verkeerde mensen te plaatsen.

Het is een schat van een hond maar hier niet op zijn plek

Daar moet je gemakkelijk een nieuw baasje voor vinden, tenminste als hij geen al te ernstige gedragsproblemen heeft.Er is momenteel heel veel vraag naar honden zoals deze.Je zou iets als een wederzijdse proefperiode kunnen doen?

Hij heeft geen grote gedragsproblemen.
Hij vind mannen alleen doodeng. Als hij die voor het eerst ziet.
En honden die hij niet kent die zijn eng. Maar zodra hij die kent is er niks meer aan de hand.
Maar kreeg zoveel raar volk er op af.
Die zouden in de auto stappen en hem op komen halen. En daar begin ik dus niet aan.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:47

Wat veel mensen op zoek naar een hond!! Super leuk!
@fjord brucht, ja moeilijk als je niet iemand in je omgeving hebt die hem wilt. Denk inderdaad dat hij wel snel weg kan zijn, maar ja je wilt wel een fijn huisje.. proefperiode kan fijn zijn, of hem op je eigen facebook zetten en hopen dat iemand die je via via kent hem wilt overnemen.

@flux, wat leuk! Ik denk dat er best wat honden in je eisenlijstje passen, labrador is misschien net wat te groot maar zou wel passen. Retrievers en herders zijn beide wel rasgroepen die passen denk ik. Dan is het daarna toch ook wel grotendeels voorkeur en honden ontmoeten.

@letsdunit ahhh dat is lastig!! Wat emily zegt lijkt me een goede oplossing, en anders denk ik toch wachten tot de grenzen wat meer open gaan... hoop voor je dat het snel kan!!

@anjali ik denk dat je dan richting de echte gezelschapshondjes moet gaan kijken, maarja alle honden zijn wel eens druk en alle honden vinden een rennend konijn best interessant. Groot deel hierin is toch zeker ook wel training (natuurlijk geen jachthond of herdershond nemen, die passen niet zo goed). Misschien is een wat oudere herplaatser een goed idee, honden worden altijd gematigder met leeftijd, zo rond de 3 jaar scheelt al veel.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:50

Er zitten hier wel een aantal kenners volgens mij.... Zoals eerder gezegd denken we nu aan een Leonberger, maar wellicht zijn er ook nog andere opties die wij niet bedacht hebben?

We zoeken een grote hond (zeg boven de 35 kg), langharig, zonder al te veel jachtinstinct (we willen graag dat hij op het erf blijft nl), en bovenal vriendelijk tegen mens en dier. Hij mag natuurlijk gewoon binnen, maar we wonen buitenaf en zijn vooral in de zomer in onze vrije tijd heel veel buiten aan de gang, dus handig als hij een beetje erfvast is. Geen blaffer, waken bij onraad mag natuurlijk, maar is geen must. Verder is gezondheid van groot belang, omdat je bij de grotere hondenrassen toch al meer kans hebt dat ze niet heel oud worden natuurlijk. Iemand nog ingevingen?

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:19

fjord_brucht schreef:
Wat ook lastig is. Een ander huis zoeken voor je hond.. ik heb hier nu een kruising boerenfox x chihuahua van 2 jaar waar we een ander huis voor zoeken. Had hem ook op Facebook staan op zo'n herplaatsing site. Maar daar weer heel snel van afgehaald. Vond dat zo dood eng. Bang om hem bij de verkeerde mensen te plaatsen.

Het is een schat van een hond maar hier niet op zijn plek

Hoe groot is hij en heb je ms een foto? Misschien wel wat voor mij.

fjord_brucht

Berichten: 699
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:33

pillow schreef:
fjord_brucht schreef:
Wat ook lastig is. Een ander huis zoeken voor je hond.. ik heb hier nu een kruising boerenfox x chihuahua van 2 jaar waar we een ander huis voor zoeken. Had hem ook op Facebook staan op zo'n herplaatsing site. Maar daar weer heel snel van afgehaald. Vond dat zo dood eng. Bang om hem bij de verkeerde mensen te plaatsen.

Het is een schat van een hond maar hier niet op zijn plek

Hoe groot is hij en heb je ms een foto? Misschien wel wat voor mij.

Ik krijg geen foto's op bokt.
Hij is iets groter dan een jack russel daar lijkt hij ook heel erg op

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:57

noox schreef:
@flux, wat leuk! Ik denk dat er best wat honden in je eisenlijstje passen, labrador is misschien net wat te groot maar zou wel passen. Retrievers en herders zijn beide wel rasgroepen die passen denk ik. Dan is het daarna toch ook wel grotendeels voorkeur en honden ontmoeten.


Jaa, klopt. Er passen veel in mijn eisenlijstje, dat maakt het ook zo ontzettend moeilijk :') . Ik vind labradors erg tricky. In veel gevallen vind ik ze lomp, oenig en onwijs voedselgefixeerd. Altijd blij - dat wel - maar mag van mij wel iets relaxter. Sommige labradorkruisingen vallen me op werk wel positief op maar dat zijn echt gokjes natuurlijk. Werklijn-labrador lijkt me dan wel weer wat op papier maar ken er geen in het echt.

Herders ben ik niet zo van. Dat herder-gedrag past me niet. Ik wilde altijd een aussie maar mede om het herderen ben ik van gedachte veranderd :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:11

anjali schreef:
Welk hondentype zouden jullie aanraden die absoluut geen jachtdrift hebben en heel rustig zijn?


Gezelschapshondjes zijn daar het meest geschikt voor. Coton de tulear, bichon frise, Malteser. Dat type hondje.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:13

turtlelito schreef:
Er zitten hier wel een aantal kenners volgens mij.... Zoals eerder gezegd denken we nu aan een Leonberger, maar wellicht zijn er ook nog andere opties die wij niet bedacht hebben?

We zoeken een grote hond (zeg boven de 35 kg), langharig, zonder al te veel jachtinstinct (we willen graag dat hij op het erf blijft nl), en bovenal vriendelijk tegen mens en dier. Hij mag natuurlijk gewoon binnen, maar we wonen buitenaf en zijn vooral in de zomer in onze vrije tijd heel veel buiten aan de gang, dus handig als hij een beetje erfvast is. Geen blaffer, waken bij onraad mag natuurlijk, maar is geen must. Verder is gezondheid van groot belang, omdat je bij de grotere hondenrassen toch al meer kans hebt dat ze niet heel oud worden natuurlijk. Iemand nog ingevingen?



Hoe langharig wil je? Wetterhoun, Spinone Italiano, langharige Oostenrijkse pinscher zal waarschijnlijk net te klein zijn, maar past ook wel, old english sheepdog?

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:25

turtlelito schreef:
Er zitten hier wel een aantal kenners volgens mij.... Zoals eerder gezegd denken we nu aan een Leonberger, maar wellicht zijn er ook nog andere opties die wij niet bedacht hebben?

We zoeken een grote hond (zeg boven de 35 kg), langharig, zonder al te veel jachtinstinct (we willen graag dat hij op het erf blijft nl), en bovenal vriendelijk tegen mens en dier. Hij mag natuurlijk gewoon binnen, maar we wonen buitenaf en zijn vooral in de zomer in onze vrije tijd heel veel buiten aan de gang, dus handig als hij een beetje erfvast is. Geen blaffer, waken bij onraad mag natuurlijk, maar is geen must. Verder is gezondheid van groot belang, omdat je bij de grotere hondenrassen toch al meer kans hebt dat ze niet heel oud worden natuurlijk. Iemand nog ingevingen?



Wij hebben een kruising met een spaanse mastiff. erfvast, zeer goede waker(hoort aan zn blaf wel of het menis is of een der is wel iets maar geen spoed) zeer lief voor iedereen die hij kent en goed met vee. kwa leeftijd geen idee maar kom herplaatsters van 13-14 jaar tegen.


Wij zijn ook langzaam aan het rondkijken. begin dit jaar onze boxer laten inslapen en we missen dat karakter toch wel heel erg. en ook onze andere hond mist een maatje enorm. maar helaas nog niet zo makkelijk om aan een boxer te komen. al op een wachtlijst voor een nestje gestaan maar helaas werden er maar 2 teefjes geboren en we stonden 3de.

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:13

Coalizione schreef:
Wij gaan volgend jaar als we gaan verhuizen ook op zoek naar een hond/pup, we weten alleen echt nog niet zo goed wat bij ons past. Het liefst geen kleine hond en niet langharig. Het liefst een middel tot grote hond :) Mams werkt thuis dus kan de hele dag bij de hond zijn, ze vind lang wandelen geweldig en wij vinden wandelen ook leuk & we hebben een erg grote achtertuin.

Heeft iemand inspiratie? Wij dachten zelf aan een labrador, vizsla, maar weten zelf niet nog meer..


Een viszla !

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:15

turtlelito schreef:
Er zitten hier wel een aantal kenners volgens mij.... Zoals eerder gezegd denken we nu aan een Leonberger, maar wellicht zijn er ook nog andere opties die wij niet bedacht hebben?

We zoeken een grote hond (zeg boven de 35 kg), langharig, zonder al te veel jachtinstinct (we willen graag dat hij op het erf blijft nl), en bovenal vriendelijk tegen mens en dier. Hij mag natuurlijk gewoon binnen, maar we wonen buitenaf en zijn vooral in de zomer in onze vrije tijd heel veel buiten aan de gang, dus handig als hij een beetje erfvast is. Geen blaffer, waken bij onraad mag natuurlijk, maar is geen must. Verder is gezondheid van groot belang, omdat je bij de grotere hondenrassen toch al meer kans hebt dat ze niet heel oud worden natuurlijk. Iemand nog ingevingen?


Een hovawart?

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:16

Skippy01 schreef:
anjali schreef:
Welk hondentype zouden jullie aanraden die absoluut geen jachtdrift hebben en heel rustig zijn?


Gezelschapshondjes zijn daar het meest geschikt voor. Coton de tulear, bichon frise, Malteser. Dat type hondje.


Een lhasa apso, havanezer ?