Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26569
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:00

Leuk om die kleintjes zo op een rijtje te zien. Je ziet (behalve formaat) ook al duidelijk verschillen in kleur. De 2e van links is echt een stuk donkerder dan zijn/ haar boertjes/zusjes en ook bij de 2e van rechts lijk ik al wat grijs onder de veertjes te spotten. Klopt dat?

Je smeert ze trouwens in met vaseline zeg je. Mag ik vragen waarom je dat doet? Is dat om plukken door paps en/ of mams te voorkomen of heeft het een andere reden?

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:03

Oooh wat zijn ze zoet.
Ik vind die doorzichtige kroepjes er altijd een beetje luguber uitzien maar ook wel weer heel schattig als ze gevuld zijn. :=

IMAY1990

Berichten: 1899
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:21

Ik vind die kuifjes echt episch...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 17:33

Poekkie: Het bijvoeren valt best mee hoor! Het is geen leuk werk want er kan veel mis gaan als je het fout doet (bijvoorbeeld voeding in de luchtpijp met longontsteking of verstikking tot gevolg, of kropverbranding of bacteriën en gisten in de krop.
Maar als je het vaker hebt gedaan valt is het niet zo heel moeilijk!

Dido: Ja, het begint al echt ergens op te lijken! <3

JPitty: Dat doe ik bij het andere nest idd :j Dat doe ik omdat de ouders dat hopelijk een vies smaakje vinden en de jongen zo wat beschermd zijn. Maar tot nu toe heeft het nog weinig effect helaas. Morgen verwacht ik een pakketje binnen met een speciale spray tegen plukkende vogels (een soort Bitex voor vogels zoals je ook tegen duimen bij kinderen hebt :+ ). Dat schijnt niet altijd te werken maar ik wil het wel proberen.
Ze worden wel echt heel plakkerig en ranzig van de vaseline (de ouders ook :+ ) dus ik hoop dat de spray werkt.

Jolien: Hahaha, ja die huid is zo dun dat je er doorheen kunt kijken! Je kunt ook hun hartje en organen zien kloppen wanneer je ze ondersteboven zou houden :D

IMay: De kuifjes beginnen nu echt te groeien <3

Dido2316

Berichten: 2003
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:38

Oh, hopen dat het werkt dan! Dat zou wel echt ideaal zijn! En zeker het proberen waard :j

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26569
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:14

Ah, ok. Dat dacht ik al dat je dat om die reden deed. Hoop dat die spray helemaal helpt en ze niet meer gaan lopen plukken... Lijkt me voor de kuikens ook niet leuk. Was het nou voor dit plukkende ouderpaar het eerste nest?

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:34

Ze zijn echt super leuk! Groeien goed! Komen echt al kuifjes op!

Wij hebben momenteel kippen kuikens van 1 en 2 weken oud(Brabanter, Lavender Araucana en gewone Araucana) wat een verschil met deze baby's!

We hebben inmiddels ook een aluminium volière, dus wie weet kunnen wij in de toekomst ook een paar valkjes gaan houden. Voor nu volg ik dit topic, omdat het gewoon heel leuk is om de ontwikkeling te volgen, maar daarnaast is het ook erg leerzaam

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:42

Die linkse ziet er echt uit als een baas met attitude :D En die met kleurtjes ziet er ook uit als zoet vogeltje!

De kuifjes lijken wel botachtig qua structuur. Bijzonder dat die kenmerken al zo snel zichtbaar zijn!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 20:12

JPitty schreef:
Ah, ok. Dat dacht ik al dat je dat om die reden deed. Hoop dat die spray helemaal helpt en ze niet meer gaan lopen plukken... Lijkt me voor de kuikens ook niet leuk. Was het nou voor dit plukkende ouderpaar het eerste nest?


Nee, het tweede nest dat ze groot brengen. In het eerste nest plukte Dainty een klein beetje en kreeg ze nog het voordeel van de twijfel.
Soms stoppen ze namelijk na de eerste keer plukken. Maar helaas is dat dus niet het geval -O- De vorige keer deed ze het ook pas toen de kleintjes rond de 3 a 4 weken waren. Dan gaan ze al bijna uit het nest en kunnen ze moeders beter ontwijken.

Rytir: Ja, dat is er wel eentje met karakter denk ik :D Die zit eigenlijk altijd kaarsrecht overeind om zich heen te kijken wanneer ik even controleer of alles nog goed gaat :')
Mijn gevoel zegt dat het een man is, maar dat kan nog best veranderen hoor _O-

Wat leuk, SumSum! En kippen zijn idd heel anders! Al groeien die volgens mij ook echt als kool?

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:22

Wat mooi om ze zo van groot naar klein te zien met alle verschillen die er dan nog zijn. Heb je nog veel moeten zoeken naar verloren ringen of blijft dat nu heel aardig zitten?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 20:30

Tot nu toe heb ik 2 keer moeten zoeken naar ringen :D Maar verder blijft het tot nu toe goed zitten!
Inmiddels zijn er 6 geringd! In ieder nest 3 :j
Dus we zijn alweer over de helft! Ik gok dat de jongere helft van het nest iets langer nodig heeft voor ik ze kan ringen. Dat komt omdat de oudste kleintjes vaak meer voeding opeisen en dus sneller groeien waardoor ik eerder kan ringen.
Daarom voer ik de kleinste babies ook 2 keer daags bij, zodat ze niet helemaal ondergesneeuwd worden door hun oudere broers en zussen. Tussen de oudste en jongste baby in het nest van Magic & Médora scheelt het 10 dagen en dat is best een verschil qua grootte zoals je ook op de foto van alle 6 op een rij kunt zien :=

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:31

Owww wat groeien ze toch hard zeg!!
Leuk zo die foto. Bijzonder hoe dat verschil zo groot is eigenlijk in 1 nest!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 20:33

wendy1987 schreef:
Owww wat groeien ze toch hard zeg!!
Leuk zo die foto. Bijzonder hoe dat verschil zo groot is eigenlijk in 1 nest!


Eigenlijk is het vrij logisch, want een pop legt meestal om de dag een ei, dus ze komen steeds om de dag uit het ei gekropen :D
Tussen alle jongen zit dus steeds ongeveer 48 uur/2 dagen tijd wanneer ze uitkomen. En als er 6 babies in het nest zitten ben je zo 10 dagen verder tussen de oudste en jongste. Ze groeien echt gigantisch hard! :wow:
En ergens is het voor de kleinste jongen wel fijn dat ze broers/zussen hebben die ruim een week ouder zijn, want omdat die ook groter zijn kunnen ze daar goed tussen kruipen en warmer blijven. Maar qua voeding vissen ze natuurlijk af en toe wel achter het net omdat de oudste vogels ook een grotere mond hebben en de ogen al open zijn :P

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:50

Afbeelding
1,5 week oud
Afbeelding
3 dagen oud

Groeien ook heel snel!

horselover22

Berichten: 651
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:43


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 08:55

Oooh, die kipjes! <3 Als we de ruimte hadden...

Horselover, dat is ook echt een schatje :j
Tot nu toe een heel rustig karakter, maar het is natuurlijk afwachten hoe het zich verder ontwikkeld.

Dido2316

Berichten: 2003
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:07

Kipjes zijn ook zooo leuk! Eigenlijk is Bokt heel slecht voor ons, als we ooit echt een huis met een tuin hebben..... zie ik daar zomaar een halve kinderboerderij ontstaan _O-

Met een volière met valkjes natuurlijk :) <3

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26569
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:37

Ben het met je eens Dido2316. Bokt is wat dat betreft nog best een beetje tricky... :D

Ben nu heel blij dat ik een appartement op 2 hoog heb, zonder tuin of balkon. Dat is een mooie stok achter de deur om niet voor de verleiding van dieren in huis halen te vallen. Hoewel ik er wel eens af en toe over na denk hoe het zou zijn om 1 of 2 katten te hebben. Klein minpunt is dat ik planten heb die giftig zijn voor katten... Maar voor bijvoorbeeld vogels is dit gewoon té klein en dieren als kippen od kan helemaal niet.

Dido2316

Berichten: 2003
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:48

Ik ben blij dat we een mooie ruime woonkamer hebben, ruim zat voor 2 valkparkietjes in elk geval! Maar verder is dit huis ook echt te klein. En een kleiner balkon dan dat wij hebben kan haast niet :')

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26569
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:55

Dido2316, geen balkon is nog veel kleiner... -O-

Dido2316

Berichten: 2003
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:57

JPitty schreef:
Dido2316, geen balkon is nog veel kleiner... -O-


_O- _O-

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:03

Kippen raad ik heel erg af om in huis te houden tenzij je veel stof wil hebben. :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 16:56

_O- Kippen in huis lijkt me ook niet fijn.
Of nog erger, een haan in huis :=

Tevreden babies <3
Afbeelding

Dido2316

Berichten: 2003
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:07

Heerlijk, wat een rust straalt er zo van ze af zeg!
Is je anti-plukspul al binnen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 17:07

Ja, ik heb het andere nest er al mee ingespoten.
Ik ben benieuwd of het wat gaat helpen!