Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:12

Die lijken wel bloemen kip erin te hebben
Dat zit in deze( onze kuikens) araucana bloedlijnen ook in gefokt dus wellicht dat de kleuren daar weg komen
Wel heel mooi :j

Schoonebeek is hier inderdaad heel dichtbij leuk

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:20

Eerste 2 kuikens geboren dagje of 7 te vroeg. :')

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:00

Huh
Die waren niet voorgebroed ?
7 dagen te vroeg nog nooit mee gemaakt

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:10

Niet dat ik weet. Vind het ook apart, maar eigenlijk zouden pas aanstaande vrijdag uit komen. Een paar dagen eerder heb ik wel gehad, maar zoals nu niet.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:58

Hoe loopt het bij jullie allemaal met de kuikens en broeden? "D

Hiert sinds 2 weken een nieuwe haan dus de 1e eitjes liggen in de machine, hij is erg grondig met de dames dus ik heb goede hoop dat over 17 dagen er nieuwe kuikens uit komen :D
Mijn andere kuikens doen het ook echt super :D Groeien als kool en zitten nu met hun 5 weken al bijna helemaal in de veren. Helaas is het enige araucana kuiken met toeven een haantje :( en helaas lijkt het er ook op dat 90% van de kuikens haan zijn. Volgens mij heb ik in totaal 2 hennen en 12 hanen. :') Ik twijfel dus stiekem nog wel of ik niet nog een keertje araucana eitjes ga bestellen dit seizoen. Ik had namelijk langzaam een beetje het idee gekregen de haan met toeven te houden en 2 tomen van mijn kippen te maken en volgend jaar ook araucana eitjes te gaan verkopen O:)

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:25

Hier 15 van de 20 waren gisteren uitgekomen ben benieuwd wat ik morgen kan ophalen.

Van de 2x 12 eitjes onder de kippen heb ik nog maar 10 kuikens over. Maar blijkbaar was de Brahma kriel hen een moordenares die heeft 2 kuikens dood gepikt (ze kan het niet meer na vertellen). En gok andere verdwenen.

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:23

@liesjuh, balen dat er zoveel hanen bij zitten, stiekum hoop je altijd op 50% met een kleine meerderheid hen :+ Maar wij zijn ook voor 2 tomen gegaan, voorlopig het jonge spul nog aan 1 kant en de leghennen aan de andere kant. Dus ik ben bang dat er ook ooit nog een 3e bij moet voor de jonge kippen :D

@Marcella, wat balen dat er nog maar 10 van de 24 zijn, maar gelukkig heb je er dan nog 15 <3 Het is alleen altijd een tegenvaller als er zoveel uitvallen.

Wij hebben ook zo hier en daar wat minder, maar voorlopig gaan we voor de huidige kippen groot krijgen en volgend jaar weer kuikens. De jongste zijn nu 2 weken, maar mogen van mij wel verhuizen naar het volgende hok. 6 Brahma kuikens is toch wat anders dan 4 gewone kuikens :P

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:28

Wij hadden een roofdier in ons hok.... 1 kuikentje minder :-( Vanavond op zoek waar dat $%$$ beest binnen is gekomen.

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:42

Hier nu 12 van de 26 weg en een ervan lag vanmorgen dood in het hok. ;( -O-

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:52

|( Ze worden echt niet vanzelf een half jaar! Ik dacht op een gegeven moment dat wel wel heel veel kippen zouden krijgen, maar dat heb ik alweer heel erbij bijgesteld helaas...

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:58

marcella, enig idee wie bij jou op bezoek komt? :(

Santos, jij ook al een rover bezig :( hopelijk snel gevonden waar het binnen komt.

Oehh mijn haan doet goed werk, ruim 90% bevrucht :D
Dus de 1e 12 eitjes gaan morgen op de post en dan heb ik nu nog weer een order voor 12 eitjes staan dus dat gaat de goede kant op :D
De kuikens zit ik bijna te denken om ze al zonder warmte plaat te zetten in de nachten. Overdag zitten ze zowieso al zonder en als ik wat laat ben met de plaat terug zetten dan slapen ze al zonder dat ze een kik van ongenoegen gegeven hebben.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:07

Wij hebben er weet een vos bij gehad, het gehele kippenhok is verzakt en deels kapot daardoor en van de 15 kippen nog maar twee kippen over. ;(

We hebben nu besloten daar of een goed huisje voor te vinden of eerst een huisje te zoeken zodat ze later terug kunnen komen want het hok moet afgebroken worden en we durven ze niet ergens anders in de tuin te laten met deze vossen.

We balen er zo van zelfs in een hok kunnen we ze niet veilig houden, dus enige optie hok eraf, beton er onder en ook aan de weiland kant extra diep gaas in graven met beton en dan hopen dat het helpt. We hebben helaas twee nesten vossen en een wolf lopen dus veel wild is er niet en daardoor blijven ze hier maar komen ondat wij 1 van de weinigen zijn die nog wel pluimvee houden. -O-

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 13:02

Oh das zonde!!

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:27

Sinds ik de kuikens opsluit niks meer verloren gelukkig. Schijnbaar zijn er katten gezien op mijn tuin en ik heb de dag erna een reiger betrapt.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:05

Wij sluiten alles op elke avond maar zelfs dat houd ze niet tegen zeker nu ze zo hebben gegraven dat het hok gewoon scheef gezakt is. Helaas mag en kun je daar niets aan doen.
:(

Onze katten komen er gelukkig nooit bij, 1 probeerde zelfs een vos te grijpen die om de tuin kwam gelukkig is die er goed vanaf gekomen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 08:19

Ik sluit altijd alles op, kippen en kuikens O:) Ze zijn mij te kwetsbaar in de nachten en ik vind dat het dan mijn verantwoording is ze zo veilig mogelijk te houden en ze dus achter slot en grendel te laten slapen.
Hier hebben we ook ruim voldoende vossen rond lopen (platte land in Frankrijk) en vast en zeker nog genoeg ander spul dat ze in de nachten maar al te graag op zou peuzelen.

Hier hebben de kuikens afgelopen nacht voor het eerst zonder plaat geslapen, eigenlijk wat vroeg maar ze wilde er echt niet meer onder slapen en ze zitten al ruim 2 weken compleet in de veren. Ze zijn wel nog maar 6 weken, ga het even in de gaten houden, anders gaan ze deze week verhuizen naar hun uitgroei vila (de konijnenhokken bij hun kuiken ren, die is aan 4 kanten van beton en voor heeft het een poortje met hele fijne spijlen, daar komt niks in :D

Seven, heftig zeg met zoveel roofdiern om jullie heen! Je kan jezelf niks kwalijk nemen want je heb gedaan wat je kon! Hopelijk kan je wat bedenken nog om het weer stevig te krijgen voor ze :D

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 08:24

Kippen niet dat zijn ratten en muizen killers dus die gaan hun gaan maar.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 08:38

Dank je liesjuh
We hebben inderdaad alles gedaan maar alsnog voel ik me wel schuldig. Ze zijn natuurlijk wel mijn verantwoordelijkheid.

Nu gewoon de schouders er weer onder en dan maar besluiten wat we weer gaan doen en welke kippen veel geluk met de auracana's en blauw legggers hebben we niet gehad de laatste 5 jaar

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 08:39

Ik heb weer een plekje in de broedmachine geregeld en cream legbar eieren geregeld.

Mer1980

Berichten: 18868
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:58

Wat sneu dat je kippen gepakt zijn Seven, ik heb rondom een hek van 2 meter hoog van martergaas en beton 30 cm de grond in en stroom erop, daarin een nachthok met automatisch luik, nu al (afkloppen ) 3 jaar vos-vrij. Maar daarvoor helaas ook al heel wat kippen verloren aan de vos. Veel verdriet van gehad en toen maar eens veel geld uitgegeven. Mijn ouders hebben ook een groot deel gesponsord.

Ik wil ook nog Cream legbar. Heb er 1, maar wil er wel graag nog een paar ooit....

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:36

Hier gelukkig nog geen vos langs gehad (klop het ook hard af), de buren komt hij wel regelmatig langs.

Marcella, hier delen de kippen graag hun nachthok met muizen 8)7

Zo spannend. Donderdag is het alweer dag 21 :D volgende week rond deze tijd dus hopelijk weer een aantal klein grut <3
De grote kuikens zijn vanochtend verhuisd naar hun nieuwe plekje, de konijnenhokken. Overdag zaten ze daar al maar nu gaan ze er ook slapen, (het deurtje van de linker hokken kan dicht dus dan zitten ze daar veilig :D De foto was de 1e dag dat ze erin gingen, Ondertussen hebben ze een schaduwdoek, zit het net mooier en hebben ze nog een extra doek aan de linkerkant voor schaduw en donkerte in hun nacht deel :)
Afbeelding

Ik ben erg trots op deze groep die er al zo enorm groot en vol veren terwijl ze nog geen 7 weken zijn.
De barnies heb ik toen ze klein waren toch niet goed gekeken want van de 5 is er toch zeker wel 1 hen en misschien zelfs 2 hennen erbij. Die rechts onder klopt kwa kleuren nu echt helemaal niks van, maar voor nu blijft hij hier ook uitgroeien net als zijn broertjes.
Afbeelding

En de araucana's. Ik vermoed dat alles op deze foto hennen zijn (rechtsonder een serieus twijfelgeval wel en ik nijg er eigenlijk meer naar haan toe ook.
Afbeelding

Alles op deze foto's bestempel ik nu als haan.
Afbeelding

Ook een leuke vergelijk foto van hun 1e groeibak hoe enorm hard ze groeiden(hier sliepen ze nu al 2 weken enkel nog maar in)

ongeveer 1 week oud
Afbeelding
bijna 7 weken oud
Afbeelding


Verder twijfel ik weer eens norm of ik mijn hennen aan het einde van het seizoen verkoop. Ik ben gewoon niet tevreden over hoe ze leggen. Ik dacht dat barnies bekend stonden erom dat ze goed leggen. Maar nu de afgelopen week sinds maandag nog maar in totaal 5 + 1 (onder de zitstokken kapot gevallen) eitjes gehad van 5 hennen. Ik vermoed dat het weer eraan mee speelt maar ik ben toch wel wat teleur gesteld in ze al vraag ik mij ook af of het misschien aan het voer ligt ze krijgen leg korrel bijna onbeperkt, ze zijn niet te dik en ook niet te mager, geen luizen ofzo..

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:15

Te heet en kippen stoppen ook met leggen. Verder, kalk dus iets als zeeschelpen/oesterkalk/oid? Want op legkorrel alleen krijgen ze daar niet genoeg van (anders kan er geen haan en nog niet leggende kip veilig van mee-eten). En iets als meelwormen, scharrelen voor torretjes, etc.? Kip is omnivoor, enkel legkorrel dekt niet alles.
Er zijn speciale nesten te krijgen trouwens, dan kan je bepalen van welke kip een ei is,omdat die kip opsluiten (dus vaak controleren). En er is aan de cloaca ook te zien of ze leggen of geheel niet. Maar selectie op goede eiproductie is een dingetje, deel is voergerelateerd, maar deel is ook aanleg en dus fokselectie. Fokker vinden die daar echt op fokt is nog niet zo simpel. Probeer dus eerst na te gaan waar het aan ligt en of je kan uitvinden welke kippen het beste produceren bij jouw. Kan best dat je een deel moet schuiven met raszuiver en eiproductie, bv tentoonstellingskwaliteit kan wel eens ten koste gaan van productie, aangezien hoeveel eieren de kip legt niet gekeurd wordt op een show.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:31

Ahh sprry, niet duidelijk genoeg gezegd over hoe mijn kippen verder leven (dacht dat hier wel eens al verteld te hebben).
Mijn kippen leven los op het erf/tuin en stukje weide. Ze hebben met zijn 9e ongeveer 700m2 ruimte, van gras tot struiken tot grint. Ze kunnen dus naar hartelust scharrelen naar een hele hoop kruipers, gras, takjes, kruiden, vruchten en noem maar op. Ze hebben natuurlijk hun schaaltje grit en krijgen ook wel eens dingen als meelwormen enz.
Speciale nesten is niks voor mijn kippen. Ze leggen enkel in hooi en waar een nep ei ligt, elk ander idee van een nestplek word volledig afgekeurd door ze O:)

Eiproductie is ook inderdaad net als karakter mijn focus punten met het kweken.

Kwa voer vind ik erg lastig. Want wanneer is een voer nu echt goed voor de eiproductie en wanneer niet? Ze krijgen een "poule pondeuse" korrel (graan wil ik niet), ik wissel soms wel eens van winkel maar merk niet snel verschil.
Kwa weer, we hebben hier juist afgelopen week veel onweer en juist wat koeler gehad dan de week ervoor en aankomende week. Temperatuur tel ik nu deze week dus niet mee, wel onweer en dus de luchtdruk.
Raszuiver zijn (op mijn olijflegger na want dat is ten aller tijde een vuilnisbakken "ras") al mijn kippen.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:39

Blijft over wat voor aanleg/selectie op eiproductie de fokker van je kippen gedaan heeft en ook in hoeverre jij daar bovenop kan zitten in de volgende generaties. Het kost meer tijd en selectie op individu dan enkel gezondheid, kleur en karakter. Zo alles wegkiepen en opnieuw beginnen is dus geen garantie op beter leggende kippen. Raszuiver houden is relatief makkelijk, maar voor eiproductie moet je echt weten wat elke kip doet.
Nu legt elke kip een net iets anders gekleurd en gevormd ei, dus hoeveel verschillende heb je er zeker? Leg dat om te beginnen vast, dan krijg je wat beeld of ze allemaal weinig doen of dat er 1-2 harde(re) werkers tussen zitten. En aangezien ze los lopen en eigewijs zijn qua waar willen leggen, hoe zeker ben je dat je alles gevonden hebt? Kan je ze opsluiten in een deel van de ren zodat je alles kan vinden en redelijk weet tot hoe laat je eitjes mag verwachten elke dag?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:22

Ik vind altijd alle eitjes, ze hebben hun vaste plekken, zo eigenwijs zijn ze nu ook weer niet. Ze willen gewoon niet leggen in speciale legboxen, wegrol nesten enz maar willen gewoon onder de tafel in het hooi of nog 2 andere mogelijke plekjes leggen. Als ik een dag geen ei vind op de normale plekken ga ik verder kijken, maar dan kan ik er 95% zeker van uit gaan dat ze gewoon niks gelegd hebben. Ik kan wel maar ga ze niet klein opsluiten, dat ga ik gewoon niet doen. Kwa eivorm is niks uit te halen, die verschillen zijn veel te klein om echt te kunnen zien.


Zoo spannend weer :D Morgen gaat de broedmachine alweer in lock-down en donderdag verwacht ik de kuikens al :D