Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:22

Ik heb 2 stekjes over, als iemand interesse heeft Pb me.

- Echinidorus Leopard
- Cryptocoryne


Afbeelding

Afbeelding

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:22

Iemand interesse in bassleer biofish food xl? Het is te groot voor mijn visjes

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:57

Beide plantjes zijn vergeven

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:32

Momenteel heb ik jonge visjes zitten van de Loricaria rio atabapo. 7 maar, echter ze doen het tot toe erg goed in hun eigen aquarium. Dik 2 weken zijn ze nu.

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:28

wat leuk!
heb je eventueel een foto?

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 20:01

Heb mijn best gedaan :')
Maarja zandkleurig en op de bodem is geen goede combi

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 20:50

ja wat leuk!ik kan het zien hoor. is ook moeilijk om ze er goed op te krijgen.
wat gaaf, kleine babys *\o/*

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:01

Kan ik iemand blij maken met:

https://www.devisvoerwebwinkel.nl/aqua- ... 50l-h.html

Ik heb niet goed gekeken voor ik hem bestelde, ik ben bang dat Freddy uit zijn 40l bakje vliegt als ik deze ga gebruiken. ( en daarbij past het helemaal niet achter mijn bak. )

Voor 20 euro stuur ik 'm naar je op! ( verzendkosten komen hier dan nog wel bij! )

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:30

Ik kom even inbreken:
Iemand een klein plantenpakketje?
Verschillende soorten anubias, javamos, mosballetje, cryptocorynes.
10 euro excl verzenden
Afbeelding

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:42

Hoi allemaal!

Ik heb een aquarium klaar staan voor garnalen. Ik wil met de dry start methode proberen om de bak op te gaan starten.
Is het nou wel of niet handig om een voedingsbodem te gebruiken?

En is het mogelijk om evt. meerdere kleuren garnalen bij elkaar te doen?

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:55

Ik vind een voedingsbodem niet handig want die is vrij snel uit gewerkt en om het dan te vervangen is een heel gedoe. Ik voeg gewoon plantenvoeding bij en dat gaat prima.

Je kan meerdere kleuren garnalen bij elkaar zetten maar na verloop van tijd komen er wildkleur garnalen uit. Mits je dat niet erg vind natuurlijk.
Als je de kleur wilt behouden dan zou ik het op 1 kleur houden en eventueel minder mooie of wildkleur garnalen eruit halen.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:36

Eens met Fjordjes. Ik heb zelf voorkeur voor zandbodem waar ik voedingscapsules aan toevoeg. Aquasoil zou in principe ook kunnen, maar dat is na 2 jaar ook uitgewerkt. Mijn ervaring met soil is dat het ook uit elkaar kan vallen (het zijn klei-bollen) wat uiteindelijk ook wel rotzooi kan geven. Maar er zijn ook veel positieve ervaringen, maar het is niet mijn ding :')

Ik heb zelf in mijn bak aquasoil in filterzakken gedaan, dat op de bodem achter in mijn aquarium gelegd, waar de meeste planten komen en waarvan ik de bodem verhoogd wil hebben. Dat afgedekt met een goede 2-3 cm zand en de planten in het zand geplant. De wortels kunnen dan wel de aquasoil vinden voor voeding, het geeft geen rotzooi, en ik kan indien nodig nog extra voedingscapsules in het zand stoppen.
Op de voorgrond alleen zand met voedingscapsules.

Qua garnalen ligt het eraan wat je wilt halen. Neocaridina zijn over het algemeen makkelijker dan de kleurrijke Caridina, maar zoals Fjordjes zegt, bij Neocaridina blijft de kleur dan niet zuiver en krijg je wildkleur in je populatie.
Caridina kan je wel bij elkaar houden zonder dat kleuren mengen.
Let wel op welke waterparameters ze moeten hebben om te zien wat bij elkaar gehouden kan worden.

cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:46

Ik heb ze op een ph verlagende bodem zitten maar een voedingsbodem zou ik niet doen.
Ooit een aquarium overgenomen met voedingsbodem maar wat een ramp zeg.

Caridina’s kunnen wel met elkaar kruisen maar komt geen wildkleur uit.
Al heb ik een stam zitten die al heel lang 1 kleur is maar soms rolt er nog een ander kleurtje uit
Ik had zowel mn neocaridina’s als de caridina’s op kleur zitten en niet bij elkaar.
Wel een keer een neocaridina groep op kleur bij een caridina groep op kleur zitten en ik kan je vertellen dat was geen succes.
Garnalen uit verschillende stammen kunnen onbewust een bacterie oorlog veroorzaken en dan krijg je een hoop uitval dat kan overigens ook gebeuren uit 2 kleuren van een zelfde soort.

Ik heb inmiddels alleen nog de Caridina Taiwan Bee Blue panda‘s en zitten bij mij gewoon op leidingwater met regelmatig genoeg jongen.

Ik was een beetje klaar met al die bakken onderhouden :')

Afbeelding

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:58

Bedankt voor jullie antwoorden! Voedingsbodem laat ik er dan uit. Dan ga ik voor een zand bodem met planten voeding.

En over de kleuren en welke soort ga ik dan nog even goed over nadenken. Dan denk ik dat ik het toch bij 1 kleur ga laten.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:26

Bedenk wel dat caridina garnalen op osmosewater moeten, het zou op kraanwater kunnen maar is eigenlijk niet goed voor ze. Dan is de neocaridina makkelijker, die kan gewoon op kraanwater.

cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:20

fjordjes schreef:
Bedenk wel dat caridina garnalen op osmosewater moeten, het zou op kraanwater kunnen maar is eigenlijk niet goed voor ze. Dan is de neocaridina makkelijker, die kan gewoon op kraanwater.


Dat is echt onzin je moet alleen zorgen dat ze heel langzaam aan kraanwater gaan wennen of kopen die al op kraanwater zitten en een ph verlagende bodem hebben.
Het scheelt wel per gemeente met de hardheid van het water maar hier gaat het prima.

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:25

Ben ik weer met een vraag!
Ik heb een zak gevonden met terrarium stenen. Is dit ook te gebruiken in het aquarium of is dat niet handig..?
Zou ik bijvoorbeeld ook in een bouwwinkel naar stenen kunnen kijken of echt beter naar specifieke aquarium stenen?

En is het zo dat met een donkere bodem de garnalen mooier eruit komen qua kleur?
Ik vind de Rilli garnalen leuk en de vuur garnalen.

En ook nog een vraag over soil. Dat zou dus na verloop van tijd zijn uitgewerkt. Maar als je dan vloeibare plantenvoeding gebruikt, dan kan de soil er inblijven toch? Of moet dat echt vervangen worden. Zit toch nog te twijfelen over de bodembedekking :o

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:45

VanessaSH schreef:
Ben ik weer met een vraag!
Ik heb een zak gevonden met terrarium stenen. Is dit ook te gebruiken in het aquarium of is dat niet handig..?
Zou ik bijvoorbeeld ook in een bouwwinkel naar stenen kunnen kijken of echt beter naar specifieke aquarium stenen?

En is het zo dat met een donkere bodem de garnalen mooier eruit komen qua kleur?
Ik vind de Rilli garnalen leuk en de vuur garnalen.

En ook nog een vraag over soil. Dat zou dus na verloop van tijd zijn uitgewerkt. Maar als je dan vloeibare plantenvoeding gebruikt, dan kan de soil er inblijven toch? Of moet dat echt vervangen worden. Zit toch nog te twijfelen over de bodembedekking :o


Geen probleem, Vanessa! Het is goed om je in te lezen en vragen te stellen als je begint en we helpen er graag bij!

1. Stenen: het ligt eraan welke stenen. ‘Terrariumstenen’ zegt niet perse iets over het soort steen dat het is. In beide hobbies worden verschillende soorten steen gebruikt. Veel soorten stenen zijn prima te gebruiken, maar sommige soorten geven kalk af wat voor problemen in je waterwaardes kan zorgen.
Een foto zou helpen!

2. Een donkere bodem kan helpen om de garnalen beter te zien (meer contrast), maar dat ligt dus ook aan welk garnalen je neemt. Blauwe garnalen vind ik mooier tot hun recht komen op een lichte bodem, gele of oranje garnalen weer beter op een donkere.
Ik heb zelf voorkeur voor een lichte bodem omdat ik dit natuurlijker vind overkomen. Ik ben ook ooit begonnen met een zwarte bodem maar ben na verloop van tijd toch naar licht gegaan. Soms moet je gewoon ontdekken en ervaren waar je voorkeur ligt ;)
Wat betreft vuurgarnalen en de rili, het zijn beide dezelfde soort garnalen (Neocaridina davidii = vuurgarnaal) alleen verschillende kleurstammen. Dus je bedoelt hier rode vuurgarnalen en rili vuurgarnalen.
Tip! Rili heb je ook een verschillende kleuren, rode rilis, oranje rili, blauwe rilis.

3. Soil raakt uitgewerkt (kan wel 2 jaar duren hoor, afhankelijk van het merk). Vloeibare plantenvoeding kan dit niet helemaal vervangen.
Verschillende soorten planten voeden ook op verschillende manieren. Sommige planten (Anubias, java-varen en veel stengelplanten) halen hun voeding met name uit het water. Voor hen is voeding in de bodem/soil minder belangrijk, of zelfs helemaal niet, maar moeten zij juist vloeibare plantenvoeding krijgen.
Andere soorten, zoals Cryptocorynes en Echinodorus soorten, halen juist heel veel voeding uit de bodem (en maken ook enorme wortelstelsels) en hebben veel minder vloeibare plantenvoeding nodig.

Tip: wat betreft vloeibare plantenvoeding kan je beter met weinig beginnen. Overschot aan voedingsstoffen is vaak eerder een probleem voor de gehele bak dan een tekort.

Oftwel, veel dingen zijn afhankelijk van wat jij wilt doen en wat je wilt houden.
In de aquarium-hobby zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden! :) Vooral qua inrichting is er niet perse een ‘de beste’ manier waarmee je het kan doen. Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt :D

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:57

Garnalen voelen zich vaak wel beter op een donkere bodem en zullen dan hun kleur beter laten zien dan op een lichte bodem.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:16

fjordjes schreef:
Garnalen voelen zich vaak wel beter op een donkere bodem en zullen dan hun kleur beter laten zien dan op een lichte bodem.


Dat is mijn ervaring niet. Als er voldoende verstop-plekken zijn (mos, planten, stenenpartijen met hoekjes en gaatjes) EN er zijn geen vissen aanwezig, dan maakt het echt niet uit welke kleur bodem je erin hebt liggen.

Een donkere bodem kan ermee helpen dat het voor de garnalen donkerder voelt = beschutting = veilig, dus ja, het kan zijn dat ze eerder zich op hun gemak voelen, maar als ze al even in de bak zitten en aan de omgeving zijn gewend, dan maakt het echt niet uit, is mijn ervaring.

De grootte van je garnalen populatie (meer = beter) en de hoeveelheid aan veilige plekken die ze hebben speelt meer een rol dan de kleur van je substraat :)

Maar zoals ik zei, meerdere wegen leiden naar Rome, en wat voor de ene persoon wel werkt, werkt bij een ander persoon niet. Vissen en garnalen hebben ook persoonlijkheden, dus waar de ene een super rustige betta heeft die gerust met 100en garnalen leeft, zal de betta van de andere die 100en garnalen in een nacht uitmoorden :+

Gelukkig valt Alduin onder de eerste categorie aan bettas :')

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:35

Melyoramel schreef:
fjordjes schreef:
Garnalen voelen zich vaak wel beter op een donkere bodem en zullen dan hun kleur beter laten zien dan op een lichte bodem.


Dat is mijn ervaring niet. Als er voldoende verstop-plekken zijn (mos, planten, stenenpartijen met hoekjes en gaatjes) EN er zijn geen vissen aanwezig, dan maakt het echt niet uit welke kleur bodem je erin hebt liggen.

Een donkere bodem kan ermee helpen dat het voor de garnalen donkerder voelt = beschutting = veilig, dus ja, het kan zijn dat ze eerder zich op hun gemak voelen, maar als ze al even in de bak zitten en aan de omgeving zijn gewend, dan maakt het echt niet uit, is mijn ervaring.

De grootte van je garnalen populatie (meer = beter) en de hoeveelheid aan veilige plekken die ze hebben speelt meer een rol dan de kleur van je substraat :)

Maar zoals ik zei, meerdere wegen leiden naar Rome, en wat voor de ene persoon wel werkt, werkt bij een ander persoon niet. Vissen en garnalen hebben ook persoonlijkheden, dus waar de ene een super rustige betta heeft die gerust met 100en garnalen leeft, zal de betta van de andere die 100en garnalen in een nacht uitmoorden :+

Gelukkig valt Alduin onder de eerste categorie aan bettas :')


Hier een stuk over kleur bodem en garnalen, vond dat wel interessant
https://www.aquascapen.nl/hoe-houd-ik-m ... -op-kleur/

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 00:49

Hoihoi iedereen, ik heb sinds kort een 45 liter aquarium aangeschaft. Mijn ex had vissen en ik vind het te leuk om zelf ook niet een aquarium op te starten. Wat zijn naast pomp, filter, test strippen voor het water must haves voor het starten? En welke combi visjes zou leuk zijn in een 45 liter aquarium?

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 03:03

Melyoramel schreef:
Vissen en garnalen hebben ook persoonlijkheden, dus waar de ene een super rustige betta heeft die gerust met 100en garnalen leeft, zal de betta van de andere die 100en garnalen in een nacht uitmoorden :+

Gelukkig valt Alduin onder de eerste categorie aan bettas :')


CAT. 2 -> Jack. Die had daar geen nacht voor nodig.

CAT. 1 -> Freddy. Hij is lief, hij is mooi, maar te oenig om een ingevroren bloedworm te vangen. :')

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:48

xbelieveitx schreef:
Hoihoi iedereen, ik heb sinds kort een 45 liter aquarium aangeschaft. Mijn ex had vissen en ik vind het te leuk om zelf ook niet een aquarium op te starten. Wat zijn naast pomp, filter, test strippen voor het water must haves voor het starten? En welke combi visjes zou leuk zijn in een 45 liter aquarium?


Welkom xbelieveitx!

Leuk dat je ook een aquarium wilt opstarten!

Must haves vind ik:
- aquarium
- verlichting (LED)
- filter
- thermostaat (indien je tropische vissen wilt houden)
- substraat (zand, grind, aquasoil)
- decoratie (hout, stenen)
- planten (Cryptocoryne, Anubias, Microsorum, Sagittaria, Lilaeopsis, Ludwigia)
- equipment (lange pincet, visvoer, plantenvoeding)

Tussen haakjes heb ik wat voorbeelden gegeven, bij de planten staan wat makkelijke plantenfamilies waar ik altijd succes mee heb gehad.
Ik ben zelf meer fan van een natuurlijke look, vandaar dat ik bij decoratie hout en stenen heb neergezet. Het geeft je aquarium een mooiere look en geeft verrijking voor je vissen.

45 liter is niet ontzettend groot voor een aquarium. Een grote mix van soorten zou ik hier niet in houden.

Wat suggesties:
1. Alleen een betta (kempvis) (thermostaat nodig). Dit is een grote vis (5-6 cm) onder de kleine soorten die in dit formaat bak gehouden kunnen worden. Kan het makkelijkst solitair gehouden worden, eventueel met garnalen/slakken erbij, maar dat is afhankelijk van de persoonlijkheid (zie post hierboven). Heel erg mooie en ook interactieve vissen! Ze zijn soms net puppies als ze je naar de bak zien lopen.

2. Een school (6-10) nano vissen, met garnalen en eventueel slakken. Vissen die hiervoor in aanmerking komen zijn o.a. chili rasboras (Boraras brigittae) of pareldanios (Danio margaritus/Celestichtys margaritus). Mooie, kleurrijke vissen die ook leuke dynamieken in de groep vertonen (dominantere mannetjes hebben meer kleur, kleine schermutselingen voor de rangorde).

Algemeen advies: blijf weg bij (vrouwelijke) guppies, mollies en platies, deze vermeerderen zich super snel, dat gaat niet in een 45 liter. Neem ook geen kardinaaltetras, een populaire soort, die heeft een grotere bak nodig.
En neem geen ‘algeneter’ vis, veel van deze soorten worden > 15 cm, die hebben een grotere bak nodig.

Maar vooral: veel lezen, opzoeken en nadenken! Wat wil je houden? Is je bak geschikt voor wat je wilt houden? Doe je research :)

Hopelijk kan je hier weer een stukje meer vooruit!

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 10:17

wat ook wel handig is om als je in de dierenwinkel bent en je ziet leuke visjes, ter plekke even op google zoeken hoe groot ze worden.
ik heb wel gehad dat je jonge visjes koopt en ze dus later echt best groot worden en dan word het in een 45 liter bakje wel wat krap!