Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:29

Paint_Lover schreef:
Ik heb op mijn interne filter de filter grid van Juwel zitten en nog geen garnalen gevonden in mn filter :)

Zo ziet mijn filter eruit:
[ [url=m/hcvNiP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LVPFjb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze heb ik ook en toch lukt het ze om erin te komen :')

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:08

Ja helaas kan ik die dingen er niet op zetten want bij mij zit er van dat wanddecor om de filter behuizing heen.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:10

Ze vinden toch wel een manier om erin te komen

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:59

Heeft er iemand interesse in een hele grote pluk javamos, kan verstuurd worden gaat prima heb ik al vaker gedaan .

Afbeelding
Als je interesse hebt laat maar weten mag voor 10 euro weg

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:21

We denken dat de garnalen via een andere manier het filter in kruipen, ik heb een binnenfilter en daarop zit een losse kap en die is wat verbogen waardoor er achter de wanddecoratie een kier zat en ik vermoed dat ze er zo in kruipen. Helaas kan ik de behuizing er niet uithalen omdat hierop wanddecoratie is vastgepakt dus hebben we de kier maar dicht gekit.

Afbeelding

TheNovelist

Berichten: 1509
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:06

Goedenmiddag! Hopelijk mag ik hier mijn vraag stellen :)
Ik heb nu al +/- 2/2,5 jaar mijn 100L bak, en ik vind de inrichting en de bodem niet meer mooi.
Toen ik de bak opstartte had ik er ook een voedingsbodem in gedaan. Het nadeel is nu, als ik ook maar 1 ding verschuif in het grind, er een enorme donkere voedingsbodemstofwolk komt. Hierdoor wil ik ook mijn voedingsbodem en eigen bodem vervangen. Eigenlijk wil ik mijn hele bak even een goede upgrade geven.
Hoe pak je dit het beste aan? Kan ik gewoon alle planten en hout eruit halen en daarna mijn bodem opzuigen en vervangen? Of moet dit in delen etc.?
Voordeel is dat ik momenteel heel weinig vissen heb omdat ik pas nieuwe wil halen als ik blij ben met mijn bak. Nu zitten er alleen garnalen en 6 marmeren bijlzalmen in.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:21

Als je je filter laat meedraaien in de tijdelijke bak behoud je de bacteriën en kun je je vissen enzo prima overzetten.
Om de schok te verkleinen qua waterwaarden en temperatuur kun je je aquariumwater gebruiken voor de tijdelijke bak, thermostaat hang je er ook in als je die gebruikt.
Dan kun je je aquarium helemaal leegtrekken, de planten zou ik wel even in emmers steken of bij je vissen en garnalen.
Eenmaal opnieuw ingericht hang je het filter en de thermostaat weer in je aquarium en dan zouden de vissen en garnalen gelijk over moeten kunnen.
Ik zou ze wel net zo overzetten als je doet bij de aanschaf van nieuwe vissen: in een bak of zak en elke 10 minuten wat water erbij tot de hoeveelheid verdubbeld is, dan zonder water in je aquarium overzetten.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:33

Wat heeft mijn gourami op z'n kop zitten?

Afbeelding
Vind het niet op stip lijken, het is wat wit/doorzichtig.

Anoniem

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:43


fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:50

Spruit schreef:
Het begin van het einde. Iridovirus.
https://aquariummentor.nl/iridovirus/


Verdorie.. Nou dan komen er dus geen gourami's meer in m'n aquarium... Heb een koppel van deze maar dan is dat dus voor beide einde verhaal.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:50

Goeramis zijn allemaal doorgfokt er mega zwak..ik vind ze prachtig maar heb ze ook al in de ban gedaan

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:09

Ik geloof dat de wildvang nog wel redelijk sterk zijn maar dan zit je met bepaalde soorten weer dat ongeveer 90% ofzo sterft voor ze in de dierenwinkel arriveren. -O-

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:00

Helaas heeft de gourami het niet overleefd.. Heb nu alleen nog het vrouwtje, die mag zo lang blijven maar ik ga geen mannetje meer aanschaffen.

Vandaag alle babygarnalen overgezet naar hun grote verblijf, het waren er 27!

DJZ

Berichten: 3114
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:08

Ik kom even onder de meeleessteen vandaan, want ik heb een probleem in mijn bak..

Ik heb een juwel Rio 180, daarin zit een schooltje van 6 kardinaal tetra's, nu nog maar 5 vijfstreepbarbelen, 4 platy's en 1 ancistrus. Al sinds november kamp ik met witte stip en ik ben hier 2 vissen aan verloren (1 platy en 1 vijfstreepbarbeel). Ik heb nu al 3 keer behandelt met eSHa Exit, ververs voor de behandeling 25% van het water en 2 dagen na de behandeling opnieuw. Ik behandel 4 dagen met dit middel, voordat ik de lampen weer aanzet. Dan is er ook niks meer aan de vissen te zien,. De laatste behandeling (halverwege januari), nadat het terug was gekomen, heb ik de temperatuur geleidelijk naar 30 graden gezet (gelezen op google, dat dat ook effectief zou werken tegen stip ivm de cyclus)... Nu kijk ik opnieuw in mijn bak en zie weer enkele witte stippies op een paar visjes zitten (op de tetra's en barbelen. De platy's en ancistrus hebben er tot nu toe geen last van gehad).
Wat kan ik nog meer doen om van die verrekte stip af te komen????

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:56

Ik ken Esha exit niet, maar heel soms (eens in de twee jaar) gebruik ik esha 2000.
Vaak doe ik wel iets overdozeren, en pas na een dag op 5 een flinke water wissel van 50%.
Doe ook niets met het licht.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:46

Helaas toch nog een babygarnaal gevonden in m'n filter.. Snap er geen fiets van hoe die erin komen, vermoed via het uitstroompijpje waar die in gaat. Gelukkig is m'n man loonwerker en hebben ze genoeg afdichtringen liggen dus een paar ringen gepast en nu een ring om het uitstroompijpje gedaan, tot nu toe geen garnalen meer gevonden in het filter. Altijd handig zo'n loonwerker :D

Jessy_luna
Berichten: 294
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:06

Mijn vriend werkt in de koeltechniek, ook altijd makkelijk met pijpjes ringetjes en slangetjes oid!

Na altijd kleinere aquaria te hebben gehad nu eindelijk eens een grotere: de Juwel Rio 180! Op dit moment zwemmen er 5 vrouwen guppen in en een klein schooltje van 9 zwarte neons.
Mijn plan is om er melanoteania preacox in te houden en het schooltje neons uit te bereiden met misschien nog een iets kleiner corydoras soort op de bodem. Nu is mijn vraag in welke aantallen ik deze vissen zou houden, heeft er iemand tips of suggesties? Ik zat zelf te denken aan dan totaal 17 zwarte neons, 12 praecox en 10 cory's met nog de 5 guppen (die ik niet weg wil doen omdat ik zorg voor wat ik ooit gekocht heb).

Ik hoor het graag! Ook tips over de scape of de plantjes zijn welkom. Zal ik nog wat toevoegen of mist er echt iets?
Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:48

Ik heb ook een juwel rio 180. Maar dan met zo'n bolle kant.

Qua vissen heb ik altijd begrepen dat je het cm vis achter elkaar moet zetten en dan in de lengte van je aquarium rekenen, dus als de vis 5 cm is en de lengte van het aquarium 50 cm kun je 10 vissen van die soort houden.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:03

Dat is de juwel vision die hebben wij ook maar vind het niet fijn kijken.
Heb altijd t idee dat ik dubbel zie als ik ergens goed naar moet kijken.
Zou nooit geen panorama glas meer nemen.

Jessy_luna
Berichten: 294
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:15

En wat voor en met name hoeveel vissen hebben jullie daarin fjordjes en cinniz?

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:24

In de lido 200 hadden we
15 rasbora gallaxy’s,
1 netbotia maar dat was puur voor de slakken,
2 dwerg goerami’s,
5 waaierhand garnalen,
9 japonica xl garnalen
1 ancistrus.

In de vision 180 die hebben we met vis en al overgenomen.
3x Keizertetra
6x Marmer bijlzalm
1x Roze tetra
8x Kardinaal tetra
2x algeneter groot
5x platy’s
5x japonica
5x helenaslak
3x gup

Maar inmiddels is er al iets gesneuveld en zit er een externe pomp op.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:30

Ik heb het aquarium nog maar kort, had eerst een 30 liter maar veel te klein voor de vissen.

Er zitten nu in:

5x neontetra
5x kegelvlekbarbeeltjes
3x otocinclus
1x honing gourami (helaas is vorige week 1 dood gegaan)
+/- 60-65 neocaridina garnalen

Wil volgende week of die week daarop nieuwe vissen halen.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 06:25

Afbeelding

Jaaaa heb weer speldenprikjes in aquarium!!

Mijn platy's jagen er enorm op maar de ouders krijgen die wwl weg. Zo ook mijn Corydoras. Echter mijn L015 dat is heel ander verhaal. Zijn er opties om de familie speldenprik tegen dat bakbeest te beschermen? Ik vang liefst niets uit.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:19

dierenfan schreef:
[ [url=m/qQQkiW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaaa heb weer speldenprikjes in aquarium!!

Mijn platy's jagen er enorm op maar de ouders krijgen die wwl weg. Zo ook mijn Corydoras. Echter mijn L015 dat is heel ander verhaal. Zijn er opties om de familie speldenprik tegen dat bakbeest te beschermen? Ik vang liefst niets uit.


Babies! Zo schattig! Geen idee hoe je ze goed kan beschermen, behalve dan de L015 eruit halen. Hopelijk groeien er wat kleintjes mooi op!

Ik heb afgelopen weekend een (hopelijk) paartje zwarte antennebaarsjes gehaald, een soort die ik al een tijdje wil. Ik weet het, veel inteelt, maar prachtige vissen. En het blijft soms lastig, gekweekte vissen met mogelijk inteelt of wildvang en daardoor bedreigde populaties. Anyhow, die discussie daarbuiten gelaten.

Het zijn twee vrij jonge individuen, maar lijkt wel man en vrouw te zijn. Eentje veel grotere antennes, langer lichaam en territoriaal (tegen de corydoras, die mogen overal komen behalve ‘dat’ hoekje waar hij graag hangt :') de andere antennebaars hangt hij wel graag mee rond), de andere ronder lichaam, kortere antennes en rozig buikje.
Tot nu toe zijn de garnalen nog veilig, maar ik hou er rekening mee dat dat niet zo is als ze eenmaal groter worden. Natuurlijke stimulatie laat zo maar zeggen :+ Scheelt dat ik nog 200+ garnalen in de andere bak heb…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:05

Oooh leuk! Antennebaarsjes staan ook op mijn favoriete vissen lijstje! Helaas zijn mijn aquaria daar te klein voor. :o
Je aquarium is echt zo mooi geworden weer!