Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:59

Ik heb nutrient capsules van Tropica :j werken prima. Die van Easy Life heb ik ook in huis en gebruikt, maar dat zijn klei-sticks. Zit zeker voeding in en helpt wortelgroei stimuleren, maar als je eens een plant eruit trekt en zo’n halve stick, wordt je hele aquariumwater bruin van de klei.b

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 00:43

Zijn er hier aquarianen die purigen gebruiken?

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:56

Ik heb purigen :) in principe gewoon filtermateriaal maar helpt ook om het water helderder te maken. Als je bruinig water hebt door tannins (van hout) helpt purigen om dat weg te krijgen.

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:48

Ik gebruik het ook in een aquarium, maar ik merk geen verschil met m'n andere bakken. Is wel lastig vergelijken, want al m'n aquaria zijn op het moment kraak helder :')

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:40

Afbeelding

Samen een stukje spirulina delen

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:22

Hier eergister een Juwel Rio 125 aangeschaft en gister ingericht :D

2 stukken spiderwood (nog verzwaard, zo leuk als het gaat drijven *not!*), valisneria Americana 'gigan', anubias, nymphoides hydrophylla Taiwan, sagitteria subulata, cryptocoryne wendtii 'green', taxiphyllum 'flame'. Uit de huidige bak heb ik wat stekjes van de achtergrondplant gepakt maar natuurlijk weet ik daar de naam niet meer van...

Nu n week of 3 indraaien en dan mogen de bewoners van mn huidige 25ltr over naar hun nieuwe villa _O-

Huidige starterswoning:
Afbeelding

Aankomende villa <3
Afbeelding


Huidige bewoners zijn n 15tal boraras Mureh en uhm.... n stuk of 150 := Blue Dream garnalen (3 lichtingen jongen).

Denk dat er tzt uitbreiding van de Mureh's komt en dan nog n schooltje kardinaaltetra's, wat Cory's en n Kuhli of 2 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:30

Merah kun he beter op kamertemperatuur houden, in tegenstelling tot kardinalen. Merah en andere borarasjes brandt je fysiek op door ze verwarmd te houden. De oudsten zijn zonder verwarmingselement 4j geworden bij mij. Corys hangt af van welk soort je neemt. Mijn kuhli's heb ik ook op kamertemeratuur en die heb ik al 6 jaar :)

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:00

De mijne zitten al bijna n half jaar op 22/23 graden samen met mn Blue Dreams en doen het daar erg goed op...

Ben er nog niet zeker van wat ik erbij ga zetten maar heb ook helemaal geen haast ;)

Kuhli's hebben we vroeger in ons 260ltr aquarium gehad, 23 graden en die heeft het minstens 8 jaar uitgehouden :) ook de tetra's die erin zaten zijn ongeveer zolang meegegaan.
Toen aqua verkocht omdat wij emigreerde dus geen idee of ze daarna nog lang geleefd hebben....

Thanks voor de tips!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:09

is dat zo met die boraras.
die heb ik ook,wist ik niet eens van die temperatuur
zitten bij mij op 23 graden geloof ik,hoop dan maar dat ze er geen last van hebben.
grappig eigenlijk, ik noem ze rasbora.

zit trouwens net te kijken op google,maar daar staat temperatuur van 23-26 graden?
wat is dan kamertemperatuur?
ik heb het hier thuis 19,5 in de woonkamer namelijk.

mooi begin paint lover,mooie bak zo!
als je dan over een aantal maanden weer kijkt hoe alles volgegroeit is.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:29

Ik heb baardalg op m'n kienhout, moet je daar iets mee doen? Moet nog plantenvoeding bestellen welke is de beste?

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:31

Vloeibare co2 op spuiten met een spuitje dan gaat dat dood

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:34

snorkel1986 schreef:
Vloeibare co2 op spuiten met een spuitje dan gaat dat dood


Is dat alleen voldoende of moet daar ook nog gewone plantenvoeding bij?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:45

ik doe er niks aan, garnalen kunnen trouwens wat last hebben van de co2.
lees je er even goed over in hoe het zit met baardalg :j .

ik heb plantenvoeding van colombo.
maar ik vergeet het altijd haha, heb ook rootsticks van easy life in de bodem bij de wortels.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:31

Ja ik heb van die tabletjes bij de wortels erin geduwd maar lijkt niks te helpen

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:46

Afbeelding

Dit zit er nu op het kienhout, geen idee wat het nu is. Lijkt ook niet echt op baardalg

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:49

ik denk van dat schimmel/ bruinalg wat komt bij het opstarten.
meestal is dat wat wit,maar kan ook donkerder zijn.
je kunt kijken of je het hout er uit kunt halen en even onder een lauwe kraan met een afwasborstel die alg of schimmel wat het is er af kunt vegen?

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:49

Oké ga ik morgen proberen

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:30

fjordjes schreef:
snorkel1986 schreef:
Vloeibare co2 op spuiten met een spuitje dan gaat dat dood


Is dat alleen voldoende of moet daar ook nog gewone plantenvoeding bij?

Geen extra plantenvoeding. De enige tijden dat ik baardalg zie opkomen in mijn aquarium is wanneer ik teveel vloeibare voeding geef :+ Vloeibare CO2 (EasyCarbo) helpt om baardalg te bestrijden, niet overdoseren want daar kunnen garnalen en vissen last van hebben. Maar het is symptoombestrijding, de oorzaak van baardalg ligt vaak ergens anders :j


ellepel schreef:
is dat zo met die boraras.
die heb ik ook,wist ik niet eens van die temperatuur
zitten bij mij op 23 graden geloof ik,hoop dan maar dat ze er geen last van hebben.
grappig eigenlijk, ik noem ze rasbora.

Rasbora is meer de ‘volksmond’ naam, Boraras is de wetenschappelijke naam (Boraras merah, Boraras brigittae). Maar er wordt veel meer ‘rasbora’ genoemd dan die daadwerkelijk in dezelfde genus vallen (wel dezelfde familie). De kegelvlekbarbeel wordt in het engels ook wel de ‘harlequin rasbora’ genoemd, maar de wetenschappelijke naam is Trigonostigma heteromorpha. Ze zijn wel verwant, maar ook niet direct familie van elkaar (wat de R. merah en brigittae dus wel zijn).

Net als dat de ‘hemelse pareldanio’ helemaal geen Danio-soort is, maar bij ontdekking verkeerd toegedeeld aan de Danio familie. Tegenwoordig valt die onder Celestichthys margaritatus, maar de danio-naam is er al behoorlijk ingesleten :+


Paint_Lover schreef:
Hier eergister een Juwel Rio 125 aangeschaft en gister ingericht :D

2 stukken spiderwood (nog verzwaard, zo leuk als het gaat drijven *not!*), valisneria Americana 'gigan', anubias, nymphoides hydrophylla Taiwan, sagitteria subulata, cryptocoryne wendtii 'green', taxiphyllum 'flame'. Uit de huidige bak heb ik wat stekjes van de achtergrondplant gepakt maar natuurlijk weet ik daar de naam niet meer van...

Nu n week of 3 indraaien en dan mogen de bewoners van mn huidige 25ltr over naar hun nieuwe villa _O-

Huidige starterswoning:
[ [url=m/D69MWk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aankomende villa <3
[ [url=m/sUNvHk.jpg]Afbeelding[/url] ]


Huidige bewoners zijn n 15tal boraras Mureh en uhm.... n stuk of 150 := Blue Dream garnalen (3 lichtingen jongen).

Denk dat er tzt uitbreiding van de Mureh's komt en dan nog n schooltje kardinaaltetra's, wat Cory's en n Kuhli of 2 ;)

Kardinalen zijn wel redelijk drukke vissen, een stuk groter dan en in dezelfde waterlaag als de Boraras. Er is dus wel kans dat ze in competitie gaan met je Boraras waardoor die minder tevoorschijn komen of niet genoeg eten krijgen. Persoonlijk zou ik kijken naar een wat kleinere soort voor erbij, of iets wat niet in dezelfde waterlaag zit.

Zowel Corydoras als kuhlis zouden in groepen van minimaal 6 vissen (van dezelfde soort; en meer dan 6 is altijd beter) moeten zijn om zich goed te voelen. En ze bezetten dezelfde waterlaag, ook iets om rekening mee te houden met voeren e.d.

En dat slijmerige/pluizige/witte spul op je hout kan je gewoon laten zitten. Is biofilm en verschijnt vaak op hout dat droog is geweest en onder water komt. Je kan het verwijderen, maar het komt net zi hard weer terug, spreek uit ervaring :+ Ontstaat door stoffen die in het hout zitten. Totdat die eruit geweekt zijn, zal de biofilm blijven ontstaan. Kan een paar weken duren, geduld is de beste oplossing :j Niet schadelijk voor het indraaien, voor je planten, voor je vissen, voor je garnalen. Sterker nog, garnalen eten graag biofilm :D

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:46

Zo m'n plantjes groeien! Zag dat bij 1 plantje al flink omhoog is geschoten. Alleen de andere plantjes, de waterpest blijft 1 takje wat gelig van kleur.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 23:31

Afbeelding

M'n Honing gourami moest even fotobomben :+

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 23:48

De shallow groeit mooi door. Krijg wel meer ‘last’ van tannins, maar die gaan mettertijd wel weg.
Heel blij met de Cryptocoryne Pink Flamingo, wordt echt mooi rood.
Afbeelding
Afbeelding

En binnenkort de grote (72Liter) opnieuw scapen. Niet ontzettend veel, maar wil de middelste Cryptocoryne walkerii meer naar achteren, hij neemt steeds meer ruimte in beslag. En mijn grind gaat bovenop het zand liggen dus ik krijg best wat bodemrot op die plekken. Al zo vaak het grind weggeschept en afgezogen, maar met de woelende cories en garnalen die ook graag steentjes gooien, blijft het terugkomen… dus binnenkort alles er maar uit, alleen zandbodem doen, plantjes verplaatsen en dan kijken of het beter gaat :+
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:03

die cryptocoryne pink heb ik ook, doe daar nog wat speciaals aan kwa voeding?
bij mij is die meer groen namelijk.


die 72 heb je nog niet lang staan toch, en nu al bodemrot?
ik zat net te kijken dat ik jouw steentjes er in zo natuurlijk vond ogen.
maar dat is dus af te raden dan?
die cryptocoryne walkerii kun je trouwens heel makkelijk scheuren en stekken.
ik vind de bak zo prachtig!

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:46

ellepel schreef:
die cryptocoryne pink heb ik ook, doe daar nog wat speciaals aan kwa voeding?
bij mij is die meer groen namelijk.


die 72 heb je nog niet lang staan toch, en nu al bodemrot?
ik zat net te kijken dat ik jouw steentjes er in zo natuurlijk vond ogen.
maar dat is dus af te raden dan?
die cryptocoryne walkerii kun je trouwens heel makkelijk scheuren en stekken.
ik vind de bak zo prachtig!


In de shallow heb ik medium/hoog licht + CO2 injectie, dus dat zal wel een reden zijn dat ie goed rood wordt. Het is ook een ondiepe bak, dus het licht bereikt de plant goed. Zit alleen een Tropica nutrient capsule bij in het zand.

De bruine steentjes zijn ook mooi en natuurlijk, en opzich ontstaat daar geen bodemrot in. Maar oorspronkelijk had ik zand vooraan in de bak (zit er nog), maar dat bruine grind is erg licht en bedekt het grind. Op de plekken waar het zand ‘open’ ligt, heb ik geen bodemrot, maar daar waar het bruine grind erop ligt, als ik dat afhevel zie ik dat mijn zand daaronder zwart kleurt. Dus ik moet
A) een manier vinden om zand en grind gescheiden te houden (na meerdere pogingen niet gelukt) of nu dus B) al het substraat eruit halen en maar 1 type substraat gebruiken.
(Kan ik ook meteen van al het stomme kroos af komen)

De walkerii stekken is een goed idee. Het is ook wel echt de home-base van de corydoras, zo leuk on ze op de bladeren te zien liggen en midden in die plant te zien zwemmen!

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 01:47

Lang niet meer actief geweest in het topic, wel heerlijk meegelezen!

Foto van ons aquarium op het moment, een 80cm:

Afbeelding

Nu ga ik morgen een nieuw (tweedehands) aquarium ophalen, een juwel Rio 240, deze is 1.20 lang. Hoop er een mooie scape in te maken met meer diepte en meer variatie in planten :D

Hebben jullie tips en tricks? Het is de bedoeling dat het een Low tech scape wordt, misschien op den duur wel Co2. Vooral het voorkomen van bodemrot op de hogere (dus dikkere) plekken ben ik benieuwd naar.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 08:40

weet je al wat voor vissen je er in wil gaan houden dan?