Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 22:30

Heel kort weinig internet hier. Maar takjes zijn over het algemeen wat makkelijker te houden dan blaadjes.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 20:35

Zo even een update. Dat kan wel weer.

Helaas heb ik net de laatste van de sprieten generatie twee uit het verblijf moeten halen. :(:) Weer een man die als laatste volhoudt, maar dit keer was het wel anders dan de vorige keer. Toen stierven de meeste vrouwen kort achter elkaar en bleven de mannen over, de laatste man heeft nog net de eerste geboorte van generatie twee meegemaakt.

Nu is de groep tot het laatst best gemixd gebleven en duidelijk ouder dan de eerste generatie en zijn de eersten van generatie drie alweer wat weekjes oud, maar nog steeds mini :))

Van de flappen heb ik echt kwa leeftijd en geslacht een mooie gemengde groep. Van net uit het ei tot aardig hoogbejaard en een mooie mix van mannen en vrouwen in alle leeftijden en kleuren.

Kwa huisvesting heb ik wel eea gewijzigd, dat kwam deels door de enorme hoeveelheid sprieten toen die in het nieuwe grote verblijf van de flappen zijn gezet. Omdat de sprieten langzaam aan minder werden heb ik op een gegeven moment de boel omgezet en naast de grote flappen ook de meest fitte sprieten erbij gezet.

Wonderwel werkt dat dus goed, de sprieten hoewel die vochtiger zouden moeten zitten worden duidelijk ouder en blijven langer fit in een luchtiger groter verblijf, ook het mixen gaat in alle vrede. Geen aangeknabbelde dieren maar gewoon door elkaar heen rustig hun leven lijden, paren met de juiste soort en naast elkaar aan hetzelfde blad knabbelen.

Nu daardoor twee verblijven gevuld. Het enorme gaas verblijf waar dan nu alleen flappentakken inzitten en een glazen/gaas verblijf waar de eitjes van beide soorten instaan en die daar kunnen uitkomen. Waar ik dus eerder gescheiden en in een klein netverblijfje zodat ik alle jongen kon checken laat ik het nu iets meer zijn gang gaan. Wel met goede controle op vastgeplakte eitjes. Maar ik heb nu bijna geen uitval meer in de pasgeborenen.

Van alles wel beperkte eitjes achtergehouden zodat het bestand wat kleiner wordt en ik het makkelijker kan meenemen mocht het nodig zijn, :j

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:36

Hier ben ik al een aantal maanden overgeschakeld op het houden van... pissebedden. :')

Dat begon met het idee van een bio-actieve terrarium bodem te starten, de reden was dat de poep van mijn flappentakken nogal eens beschimmelde, al binnen enkele dagen. Niet dat ik nu nog flappentakken heb, maar ik wilde eens wat experimenteren met schimmel-etende beestjes. Het bleek dat de paar pissebedden die ik had rondlopen (uit een plantenpot, die in de tuin stond, zien er zo uit: ) het (nog) niet redden om alle schimmel op te ruimen, en toen besloot ik springstaarten te introduceren, die diertjes zijn de allerbeste schimmelopruimers. Voor de beeldvorming hoe springstaartjes eruit zien:

En ja, dat zag er dus echt zo uit, een leger van witte bewegende ienieminie beestjes. Die springen als ze schrikken. :')
En ja, die bleken dus als een malle alle schimmel die inmiddels ontstaan was, aan te pakken! *\o/*

En nu? Tja, ik heb nu dus een legertje bijzonder makkelijk te houden huisdiertjes, het enige wat ik hoef te doen is zorgen dat de bodem niet uitdroogt, dat er plantaardig materiaal aanwezig is (hout, takken, bladeren) en kalk (sepia) en vandaag heb ik eens wat eierschillen erin gegooid, kijken wat ze er mee doen) en ik strooi regelmatig wat visvoer. Soms leg ik een schijfje komkommer in de bak.

Ik had er ook (Indische) wandelende takken bij, die inmiddels volwassen zijn, maar hun eitjes zijn niet uitgekomen. Wat ik geen ramp vind, want zolang ik al Indische wandelende takken heb, moest ik uitkijken dat er niet veel te veel eieren uitkomen. Dat van die eitjes is dus wel een dingetje, ik vermoed dat ze niet uitkomen door: het water in de ondergrond? Of de eetlust van de springstaartjes en pissebedden?

Ik had even wat filmpjes van Youtube gebruikt voor de beeldvorming. Ik zal kijken of de menagerie binnenkort eens wil poseren voor foto's. :D

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:42

Inmiddels kan ik melden dat de eerst 2 nimfjes rondwandelen in de bak.

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:46

Afbeelding
Je ziet op de foto 1 wandelend takje, de andere heeft zich verstopt tussen de bladeren.
Het witte beestje rechtsonder is een springstaartje, dat de schimmel in de bak opruimt, zodat de wandelende takken er geen last van hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 11:49

Ah leuk. Hoe lang heb je moeten wachten erop.

Hier is generatie 3 alweer ouder en generatie 4 wordt langzaam aan volwassen. Generatie 5 zit nog stevig in het ei.

Van de sprietjes is generatie 2 inmiddels overleden en generatie 4 met weinig eitjes nu een paar minisprietjes.

Wel is de manier van uitkomen en huisvesten verandert. Uitkomen bakjes in het oude glazen terrarium. Geen controle maar meer gezonde babys. En de rest zit in een mega gazen terrarium door elkaar heen. Dat gaat best. Ook daar fittere dieren, actiever en ze leven langer lijkt het.

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:53

Hoe lang ik heb moeten wachten... ik denk vanaf november/december, ik heb vanwege de energie crisis alles op 18 graden hier, waardoor de uitkomsten van de eitjes wat langer duurden dan normaal.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 11:56

Ah dat valt nog mee. Hier gaat het s nachts op 16 en overdag max 17,5/18 graden. Maar wel met warmte draad met weinig wattage voor beide bakken.

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:00

Ik heb dus ook een gazen terrarium voor de grotere wandelende takken, net als bij jou bevalt het goed om de eitjes in een glazen bak uit te laten komen. Ik heb nu geen problemen meer met eitjes die aan pootjes blijven kleven, bijvoorbeeld.

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:06

Afbeelding
Hier wat pissebedden. Het grappige is dat ze helemaal niet schuw zijn, normaal gesproken denk ik bij pissebedden aan beestjes die zich onder stenen en bladeren verstoppen, maar deze rennen vrolijk over stukken hout heen. Ze hebben voldoende vocht in de bak en leiden een luizen leventje. Ze schijnen 2jaar oud te kunnen worden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 18:34

Afbeelding

Volleerd model deze jonge dame. <3

Gister zijn een zusje en broertje van haar op kamers gegaan. Altijd moelijk als ze zo tam zijn. Maar de nieuwe setting werkt het zo veel beter voor ze

En de sprietjes gaan ook weer gestaag uitkomen en opgroeien. :D

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:52

Ach, wat gaat dat snel, zo kruipen ze uit het ei, en zo gaan ze het huis uit... :D

Wat een leuke foto, dat koppie! :D