Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 19:48

Nog beter te zien. Echt een haak

Grappige is zowel bij deze als bij de sprietjes als ze onderste boven het dak oversteken hoor je soms ploink ploink van het gaas. Net gitaarspelen _O-

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:52

karuna schreef:
Nog beter te zien. Echt een haak

Grappige is zowel bij deze als bij de sprietjes als ze onderste boven het dak oversteken hoor je soms ploink ploink van het gaas. Net gitaarspelen _O-


Haha, voor echt mooie muziek moet je het gaas even stemmen. :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 16:22

Bobbie is zo te zien nu uitverveld, ivm autopech paar dagen niet geweest maar ze is groot en haar kleur <3 diep gember oranje geel. Een heel intense kleur. Vandaag verblijf verschonen, nog wat kleintjes overhuizen. Dan volgen er ook fotos. :j

En over een paar dagen elders de sprieten even uitdunnen. De dames hebben meest nu diep oranje oksels. Alleen veel jongkies zijn man. Meer rood dan groen nu -O- . De stand 7 rode heren 4 dikke dames en nog wat op vervellen staat.

Mogelijk een dame en heer naar een collega met kindjes, en ik ga de "kneusjes" hier neerzetten. Kneusjes als een een dame die een poot mist, twee iets kleinere heren en nog een iets kleinere dame.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 17:47

Ik heb in mijn ongeduld qua wachten op het uitkomen vd eitjes gereageerd op een advertentie op de weggeefhoek hier en in mijn insectenkooi woont nu een groep van 15-20 flappies in diverse stadia.
Van L1 tot ik schat 1-2 fases voor (sub)adult.
De grootste is ongeveer zo groot als mijn handpalm, de kleinste ongeveer een kwart tot een derde daarvan.
Degene die ze aanbood had echt heeeel veel nakweek en ik heb gewoon gevraagd of ik er 15 à 20 mocht overnemen en zolang ik ze niet ging doorverkopen ofzo vond ze dat helemaal prima. :)
Ik moet zeggen dat ik de grotere in het begin nog wat eng vond en zij voelden mijn spanning overduidelijk aan want namen nogal een dreigende houding aan. :+
Maar inmiddels ben ik wat meer gewend aan ze en zolang ik rustig de tijd neem om ze te hanteren en niet ga lopen stressen blijven zij ook redelijk rustig.
Ik heb er één die een voorpoot mist, een ventje gok ik gezien die zeer weinig stekels heeft dus die heet voor nu Manke Nelis, maar ik las dat ze die in principe met vervellingen weer regenereren dus ik ben benieuwd. :))

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 18:14

Oeps royale uitbreiding dus. :oo past het nog ruim in het verblijf? Wel leuk en het vraagt om een foto natuurlijk :)) arme manke nelis Y;(

De dreigende houding kan je niks doen. :(:) Ze zijn echt niet eng of gevaarlijk. Maar als je idd dat maatje in een keer krijgt dan ziet het er wel indrukwekkend uit. :D Bobbie is hier nu meer dan een handvol en de mannen zijn enorm lang. :P

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:23

Afbeelding
Hier zaten ze er net een dag in, ruimte genoeg om een stuk of 35 volwassen exemplaren te huisvesten schat ik. :D
De kooi is 60*60*90cm dus knappe flappentak die daar uit groeit. :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 18:24

Dat is wel ruim ja. :D Verzuipen de kleintjes er niet in? Wat heb je op de bodem liggen? Ik wil voor de babys een m netcage kopen. Maar hoe doe ik dat met het zand op de bodem?

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:33

Ik heb niets op de bodem liggen.
Die bak met zand is er inmiddels ook uit, heb twee potten met voedseltakken staan en dat frame waar ik takken doorheen leidt en welke tegelijkertijd als extra klimgelegenheid dient.
Bij het wisselen vd takken haal ik alles eruit, ga met een stoffer en blik of kruimeldief over de bodem en zet daarna alles weer terug.
Daarna check ik de oude voedseltakken op achtergebleven flapjes en zet die in de nieuwe voedseltakken.
Vrij simpel dus en in totaal mss 20 minuutjes werk omdat ik de oude voedseltakken meerdere keren controleer op achterblijvers. :)

De kleinste zie je idd bijna niet terug maar omdat er genoeg ruimte is en meer dan genoeg eten maakt dat ook niet zoveel uit. :)

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:07


Filmpje van twee weken geleden. :)
Linksvoor in de takken is Manke Nelis.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 19:11

Bobbie de kleur is in het echt nog intenser. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:17

Mooi kleurtje ja <3

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:29

Mooie foto's hoor, bij mij wil het op de een of andere manier nooit zo goed lukken, nou ja, ik zal blijven oefenen, haha.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 14:09

Na wat gerommel en proberen, zitten er nu twee koppeltjes sprieten in een ander verblijfje. Het werd ons toch iets te druk in hun verblijf. De twee koppels zijn man vrouw die de laatste week veel bij elkaar zaten steeds. Alleen nu zitten ze wel kleiner dan eerst. Meer dan ruim genoeg volgens de richtlijnen. Maar het voelt klein.

Wat zou er gebeuren als ik deze vier bij mijn flapjes zou zetten? Ze eten hetzelfde en hebben soort van gelijke vocht omstandigheden. Of zou dat gewichtsverschil te groot zijn? Verblijf is leeg genoeg voorlopig met drie volwassenen en twee babys en dadelijk een paar kleintjes erbij. Voor die groot zijn zijn vermoed ik de volwassen mannen flappen alweer overleden -O-

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:44

Het wordt afgeraden om verschillende soorten bij elkaar te houden ivm mogelijk op elkaar inkruisen maar ook omdat verschillende soorten vaak verschillende behoeften hebben.
Als ik het goed onthouden heb moeten de sprietjes een vrij hoge luchtvochtigheid (70%?) terwijl de flapjes een droge omgeving vereisen.
Komt nog bij dat de flapjes vrij zwaar en groot zijn en onbedoeld de sprietjes kunnen pletten of anderszins verwonden.
Ook kunnen verschillende soorten zich vergissen en de andere soort gaan aanvreten, dit zie je vooral bij de combo takken en wandelende bladeren maar het komt ook onder takkensoorten voor.
Persoonlijk zou ik ze daarom ook niet bij elkaar huisvesten.

Als je graag soorten wilt combineren zou ik kijken naar een bio-actief systeem met isopods en springstaartjes etc.
Dat hoef je ook vrijwel niet schoon te maken omdat de isopods en springstaartjes de ontlasting opruimen.
Nadeel is wel dat eitjes makkelijker over het hoofd gezien worden en je ineens verrassingsbaby's kunt tegenkomen. :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 14:51

De sprieten zouden meer vocht moeten hebben maar ze voelen zich duidelijk veel beter op het zelfde regime als de flappen. Bij meer vocht zitten ze allemaal tegen het gaas geplakt en vluchten de deur uit op het moment dat die open gaat. Nu gebruiken ze het hele verblijf sinds ze droger zitten.

Normaal zou ik ook geen overbevolking hebben maar in feite hebben we de hoeveelheid bedoeld voor twee adressen, de eerste lading van 10 zou naar iemand gaan die afhaakte toen we net onze eigen sprieten hadden opgehaald. En er heel weinig uitval is geweest ook. We wilden er zelf 10 hebben geen 20 :') (nu dus 17) En 17 stuks waarvan 10 man is wat overdreven in aantal. Kan best dat het niet overbevolkt is maar ik vind het zelf geen fijn gezicht.

De vier zitten nu in een gaasverblijf met op zich genoeg ruimte maar dacht als ze bij de flappen kunnen is daar wat meer reuring en hebben de vier sprieten meer de ruimte. Of ik moet alsnog een ander baasje voor een paar vinden. Dan is dat overbevolkingsprobleem ook over.

De max van 10 sprieten en 8 flappen houd ik graag nog steeds aan. Dan zitten ze elkaar niet in de weg.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:56

Snap ik. :)
Maak voor jezelf de beslissing met de gegeven informatie en kijk van daaruit verder zou ik zeggen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 15:01

Vooral het risico van pletten is best aanwezig. De flappen mannen zijn nogal hitsig op dit moment en daardoor opdringerig lomp. Een fragiele spriet is natuurlijk zo geplet. Ze hebben nu minimaal 3 keer hun afmeting met zijn vieren dus op zich ruim genoeg maar toch eenmaal volwassen kan te groot niet.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:51

Op basis van wat je me vertelt zou ik ze lekker apart houden. :)

Mijn grootste dame, schat nog 1-2 vervellingen te gaan voor ze volwassen is:
Afbeelding
Als mensen haar voor het eerst zien krijg ik de vraag of ze giftig is, of ze bijt etc en als ik uitleg hoe en wat zijn er mensen die haar voorzichtig van mij naar hun laten overstappen en haar uitgebreid bewonderen. :D
De rest blijft haar doodeng vinden en wil liefst niet met haar in één ruimte zijn, gelukkig voor hen woont ze met haar soortgenoten in de dierenkamer in een kooi waar ze niet uit kan ontsnappen. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 19:00

Ah je hoort het toch best veel dat mensen ze eng vinden. Wel een mooie kleur ook. Ik denk gezien haar grootte nog een vervelling. Of je hebt nog kleinere armpjes dan ik. :+

Hier is mijn dame denk ik bijna paargereed. Vorige week net na haar vervelling een veel te opdringerige Rocco die ik er uiteindelijk vanaf geplukt heb. Hij bleef aan haar vastklampen en ze kon niet meer klimmen of eten door zijn grofheid.

Nu Forrest in de buurt die veel rustiger is en waar ze duidelijk beter op reageert.

Grappige is als ik de deur open doe komt Bobby al aanlopen en stapt vrijwillig op mijn arm met een meest ontspannen rechte staart. <3

De vier sprieten zijn gistermiddag overgehuisd in een gaasverblijf, ze lijken het wel best te vinden. Doen wat ze altijd doen en eten goed. Daar zitten ze dan voorlopig ook best.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:08

Ze is ongeveer de grootte van mijn handpalm als ze een rechte staart heeft. :)
Ik heb net te weinig ervaring nog om het exacte stadium te zien vandaar de gok nog 1-2x vervellen.

Rocco was weer bezig dus? :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 19:26

Nogal een vrouwonvriendelijke bruut was hij. -O- Arme Bobbie was helemaal in de stress, maximaal gekromde staart en daarmee uitvallen doen, maar hij bleef gewoon zich stug vasthouden, nadat ze al een keer gevallen was heb ik maar ingegrepen. :(:) zou zo stom zijn als beiden schade opliepen daardoor. Zo eentje die als een vrouw nee zegt zeker weet dat ze ja bedoeld. 8)7

Geluk is dat Forrest kwa kleur ook beter past vind ik. Hij is ook gelig oranje van kleur. :j Rocco is donkerbruin tegen het zwart aan.

Ah bobby is zonder staart al mijn hand maar ja ik heb heel kleine handen. :+

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:12

En Bobby is een adult toch?
Volgens een ervaren flapjeshouder in de facebookgroep is mijn dame een subadult, nog 1 vervelling te gaan dus en nog een stukje te groeien. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 20:32

Ik had gezien de grootte al zo n vermoeden dat jou dame er bijna is. :j

Bobbie is volwassen ja net, begin vorige week verveld naar volwassen en dinsdag avond drong Rocco zich al op.
Helaas ietsje wazog had net gesproeid. Ze zoekt Forrest echt zelf op


Afbeelding
Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:20

karuna schreef:
Ik had gezien de grootte al zo n vermoeden dat jou dame er bijna is. :j

Bobbie is volwassen ja net, begin vorige week verveld naar volwassen en dinsdag avond drong Rocco zich al op.
Helaas ietsje wazog had net gesproeid. Ze zoekt Forrest echt zelf op


[ [url=m/i4Qhct.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9qEWC0.jpg]Afbeelding[/url] ]


En ik maar denken dat mannetjes vleugels hebben om vrouwen op te zoeken, nu blijkt dus dat de flappenvrouw op zoek gaat naar een man.
Blijkt straks misschien dat ze die vleugels hebben om aan een opdringerige vrouw te ontkomen. :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 21:24

_O- ik zie al hoe het gaat.

Oh nee daar heb je haar ook weer, ze wil weer wat van me, nee schat ik heb hoofdpijn, de vuilnis moet nog naar buiten, ik moet het gras maaien. Aahh neee help fladder fladder, gelukkig hier kan ze me niet vinden.

Aaargh nee daar is er weer een %) _O-