Puppy Erbij 2021

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xelle

Berichten: 297
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 00:15

kiwiwitje schreef:
xelle schreef:
Prachtige pups KimD. <3

Ik lees nog steeds mee maar weinig tijd om te posten.

Ik heb een vraag en misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik ben opzoek naar een tuig die niet over het hoofd moet maar die je langs het hoofd vast kan klikken.
Net zoals je de andere gespen (rondom de buik) vast kan klikken.
Heeft iemand hier ervaring mee?

DC indd.

[ [url=m/sco1XO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/I6cGi9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4qBAML.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de sluiting van DC air.


Dankjewel voor de duidelijke foto's!
Ga morgen even naar dit tuig kijken :).

Themba

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:13

Heerlijke foto's KimD. Hebben ze allemaal een huisje?

Hier een nacht van diarree achter de rug. Boris heeft Denk ik wat verkeerds gegeten. Toevallig had ik kvv eruit gehaald voor vandaag. (Geef vaak 2a3 dagen per maand kvv rest brok) Net weer goede poep en blije pup. Gaf het vannacht gelukkig wel goed aan. Dus niet binnen hoeven dweilen.

Valt mij op dat kivo puppy heel bloederig is in vergelijking met carnibest bijvoorbeeld. Is dat ook bij de normale kivo?

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:18

Afhankelijk van de diersoort/rol met bloed. Maar bloed an zich is ook helemaal niet erg; voedzaam en weer mooie vocht inname. Maar niet alle diersoorten zijn even bloederig bij kivo en andere merken. Verschilt :)

Is soms alleen knoeien als je snijdt wanneer het ontdooid is lol maar als je snijdt wanneer het nog bevroren is heb je er niet zo’n last van. Maar met ontdooien komt bij veel vlees t vocht vrij. Zie ik bij de zalm rollen bv ook met de olie/vet wat vrij komt. Even mixen weer en ‘t is goed.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 20:44

T voornaamste is dat kivo puppy heel fijn gemalen is. Maar volgens mij zit er in carnibest ook groente/rijst. En dat bind t zooitje ook wat. Met dat vocht is niks mis helpt indd bij t meer binnen krijgen van vocht.

Themba

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:13

Ohh zal zeker niks mis mee zijn. Mijn maag vind het alleen in de ochtend wat minder haha. Carnibest is dan heel droog en kivo is dan in vergelijking met die heel vochtig en bloederig. Denk eens checken of dat ook bij de normale versies is. Maar ja dus

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:52

Hoe snij jij je KVV bevroren cursebreaker?

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 21:54

Jamiefris schreef:
Hoe snij jij je KVV bevroren cursebreaker?

Hier snij ik ze als ik ze 30 min laat liggen buiten de vriezer laat liggen met een scherp brood(kartel)mes

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:55

Jamiefris schreef:
Hoe snij jij je KVV bevroren cursebreaker?


Afhankelijk van welke rollen je hebt een uurtje tot 1,5 laten ontdooien en dan kom je met een goed mes er doorheen en kun je portioneren en verder in bakjes laten ontdooien of de porties terug de vriezer in als je graag vooruit wil werken.

De 500g rollen laat ik een klein uur ontdooien, de kilo rollen kleine 1,5. En dan is er in principe geen bloed enz :)

Is even uitzoeken wat voor jou werkt hierin. Met 30min kom ik bij een kilo rol gewoon echt niet er doorheen bv en ik heb tegenwoordig vooral kilo rollen dus die liggen dan iets langer. Maar met een uur tot 1,5u is t ook nauwelijks ontdooid nog dat er een issue zou zijn dat t te lang uit ligt, dat kan ook prima :) net wat je fijner vind, dus even uitproberen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:06

Jamiefris schreef:
Hoe snij jij je KVV bevroren cursebreaker?


Als ik KVV snij laat ik het indd ook vaak een uurtje ongeveer buiten de koelkast. Hete kraan aan en dan het mes steeds even onder de kraan houden. Dan gaat het wel.

Je kan ook een electrische zaag gebruiken _O-

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:16

Mes onder hete kraan is idd ook een goede tip nog ja! Scheelt ook weer iets.

Elektrische zaag is idd ook een optie als je die toevallig hebt liggen _O-

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:45

Hier gaat er 1,5 kilo per dag doorheen dus hoef niks in porties te doen aha.

Ivy is een bagger beestAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:18

KimD wat een schatjes zijn het, mooie pups!

Onze pup krijgt nu ook vers vlees, en brokjes. Wij hebben helemaal geen ervaring met vers vlees als hondenvoer dus dat is even kijken wat voor ons handig is. Wij gaan ook geregeld met de caravan weg, en hebben dan niet zo'n grote koelkast.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 09:23

SusanH schreef:
KimD wat een schatjes zijn het, mooie pups!

Onze pup krijgt nu ook vers vlees, en brokjes. Wij hebben helemaal geen ervaring met vers vlees als hondenvoer dus dat is even kijken wat voor ons handig is. Wij gaan ook geregeld met de caravan weg, en hebben dan niet zo'n grote koelkast.

Je hebt 12v vriezers en koelboxen voor in de auto/caravan evt. Maar ik zou dan gerust alleen brok voeren en evt aanvullen met hoogwaardig blik of gestoomde worsten. :)

KimD

Berichten: 20438
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:25

Wij voeren ook volledig vers aan onze zes honden (en nu ook de pups, krijgen ook KVV mee). Wij voeren bijna 2,5kg per dag en momenteel 4,9kg per dag. :')

Ik ben zelf geen fan van Kivo, wij hebben het vroeger naar alle tevredenheid gevoerd totdat ze de samenstelling gingen veranderen en onze opeens afvielen. Tevens vonden we ook blauw vlees en plastic in de rollen. Dat hebben we aangegeven bij de fabriek en die reageerde zo ontzettend waardeloos dat ik per direct alles de deur uit heb geflikkerd. Als je zo geheimzinnig en waardeloos te werk moet gaan dan pas ik liever.

We hebben ook Orange4pets gevoerd (erg kostbaar, wel topspul) en nu voeren we degomeat & een lokale enkelvoudige KVV leverancier. Erg tevreden over. Wij voeren ook gewoon KVV tot maximaal één week vakantie. Dat houden wij koud in koelboxen, dat werkt prima.

Onze honden eten overigens ook heel makkelijk brokken, mocht er nood aan de man zijn.

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:59

SusanH
Je zou naast of ipv brok inderdaad ook kunnen kijken naar gestoomde worsten en/of goed blik vlees.
Wij voeren gestoomde KVV worsten met vakantie en heb ook altijd best prima blik vlees mee van bv terra canis of edgard & cooper- dat is ook meer dan prima om tijdelijk te geven. Zeker met onze rit naar zuid Frankrijk is iets anders als houdbaar gewoon echt geen optie en dan vind ik switchen naar vlees rollen en blik makkelijker als naar brok- dat kan Arya net wat beter verdragen dan. Al eet ze brok ook prima alleen die overgang is wat lastiger voor d’r en haar ontlasting is daar ook veel minder goed op als bv de worsten of blik vlees dus dan is de keus voor mij snel gemaakt aangezien het net zo makkelijk meenemen is als brok :). Is vooral kijken even wat voor je individu werkt :) Want ook zeker niet elk individu doet het weer fantastisch op welk soort gestoomde kvv dan ook weer. Kivo heeft bv rijst erin zitten als opvulling en daar doet ook niet iedere hond 't goed op. Arya heeft daar dan gelukkig geen issues mee. Maar we hebben dus ook wel eerst wat moeten proberen. Ik heb geen hond die van de een op de andere dag iig zomaar wat anders kan eten zonder te moeten wennen, dus daar houd ik rekening mee. Maar als je hond het prima doet op brok ook, is dat net zo goed een super fijne oplossing.

Ik geef het andere voer dan al een aantal dagen voor we weggaan zodat ze toch even tijd heeft om te wennen mochten de darmen etc iets reageren wat altijd wel zou kunnen gebeuren. Dan gebeurd dat onderweg niet.

Wij begonnen met volledig kivo toen ik nieuw was met KVV voeren. Had een verkoper om de hoek dus dat werkte perfect. Maar bepaalde soorten van kivo zijn idd met de tijd veranderd en niet allemaal perse ten goede vond ik ook- maar zeker niet alles is slecht imo. Maar ik ben ondertussen ook van mening dat ik het wel goed vind om verschillende merken te voeren.

Wij geven nu een mix van voornamelijk BARFmenu, Kiezebrink, een beetje dogmeat en een beetje kivo - heb een beetje gezocht binnen bepaalde merken naar de rollen die ik qua kwaliteit en samenstelling goed vind. BARFmenu hebben we wel het meeste van in het menu. Heb nu ook wat alroda liggen om te proberen. Ik wissel het liefst tegenwoordig dus af met merken en binnen elk merk kijk ik dan wat het beste aanspreekt en past binnen Arya’s menu :) Vind geen enkel merk met het alle soorten perse in alles perfect in kwaliteit of verhouding/samenstelling of Arya heeft andere voorkeuren waar ik rekening mee houd dus afwisselen is the key voor ons :) Nu hebben we ook mega geluk dat we een super fijne particuliere leverancier hebben op 5min rijden die onwijs veel, in mijn ogen, goede merken verkoopt, dus ik kan alles op 1 plek zelf afhalen en dus ook makkelijk menu aanpassen als ik denk dat dat nodig is *\o/* Het gros is enkelvoudig wat we voeren en een paar mixen zitten ertussen, wel alles zonder premix en groente toevoeging hier want dat voeg ik zelf toe. En als iets niet meer bevalt om wat voor reden dan ook of zoals tijdens Corona dat met bepaalde diersoorten lever problemen waren, dan pas ik het menu wat aan weer en kies ik tijdelijk of vast weer wat anders erbij.

Gelukkig is er genoeg keus tegenwoordig in goede merken zowel enkelvoudig als compleet dus er is echt voor iedereen wat te vinden wat dat betreft :) Uitgangspunt is in ieder geval gewoon altijd kijken naar je eigen dier en uitzoeken waar daar het beste bij werkt.

voerwijzer.com is erg fijn voor algemene voer, maar zeker ook specifiek kvv informatie, BARFplaats of de Ik voer KVV groep op facebook bv mocht je daar meer informatie over willen inlezen.

Arya zit nu op 680g per dag ongeveer aan kvv en dan ongeveer 10% ervan is groenten/fruit mix en dan nog wat andere supplementen die ze krijgt.

Marlis
Gave foto's <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:53

Kijk dat wist ik niet, dat maakt het verhaal heel anders. Wij hebben een voerhandel voor de paarden, die heeft ook een heel uitgebreid assortiment hondenvoer. Ga eens kijken of ze dat daar ook allemaal verkopen (denk van wel). Dan is vlees toch een goede optie. Ze krijgen nu ook combi vlees en brok, dus kunnen altijd nog kijken wat voor ons handig is straks.

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:54

Hier idd ook combi kvv en koud geperste brok. Want om vakantie met camper geen Vries ruimte.

Themba

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:52

Hoe hebben jullie de verhoudingen als je vlees en brok op 1 dag geeft.
Liefst ga ik oer dag 500 gr vlees geven en daarnaast dan geperste brok. Om het betaalbaar te houden.
Maar als je zeg maar voor een pup 50gr per kilo aanhoud is die 10kg kvv. Als als de pup dan 15 kg weegt bijv geef je dan voor die 5kg brok? Dus de hoeveelheid die word aangegeven voor een 5kg hond. Snappen jullie mijn denk manier? Of reken ik dan verkeerd?

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 18:00

Ik pak de percentages van de richtlijn. Dus als ik een pup voer 40-80 gram per kg lichaamsgewicht start ik met 40 gram
Een pup van 10 kg zou dan op volledig vlees 400 gram per dag mogen.

In geval van brok hou ik even “mijn” brok aan.

Geschat volwassen gewicht 15 kg, pup is 6 maanden, dan zou ze in mijn geval 175 gram brok per dag mogen hebben.

Als ik dan van beide de helft wil voeren dan word de verhouding 50/50
Dus 200 vlees met ca. 85-90 gram brok
En dan kijken over hoeveel voerbeurten je t wil verdelen.

KimD

Berichten: 20438
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:07

Themba schreef:
Hoe hebben jullie de verhoudingen als je vlees en brok op 1 dag geeft.
Liefst ga ik oer dag 500 gr vlees geven en daarnaast dan geperste brok. Om het betaalbaar te houden.
Maar als je zeg maar voor een pup 50gr per kilo aanhoud is die 10kg kvv. Als als de pup dan 15 kg weegt bijv geef je dan voor die 5kg brok? Dus de hoeveelheid die word aangegeven voor een 5kg hond. Snappen jullie mijn denk manier? Of reken ik dan verkeerd?


Vlees is niet duurder dan een kwalitatief goede brok. Dus voor het betaalbaar te houden hoef je het niet te doen.

Wij voeren vooral op het oog want het werkt niet altijd met die richtlijnen, ik zou net zoals Kim zegt beginnen met de richtlijn en vanuit daar verder werken.

Bij ons is het momenteel zo verdeeld en dan zie je dat het qua hoeveelheden per dag echt niet schort met de richtlijn.

Harvey is 22kg, reu, niet gecastreerd en krijgt 560gr per dag.

Guinness is 23,5kg, reu, niet gecastreerd en krijgt 500gr per dag.

Puk is 16kg, teef, gecastreerd en krijgt 380gr per dag.

Dana is 16,5kg, teef, niet gecastreerd en krijgt (normaal gesproken) 360gr per dag. (Momenteel 1,8kg per dag maar is zogend)

Abbay is 16,5kg, teef, gecastreerd en krijgt 240gr per dag.

Mazikeen is 11,9kg, teef, niet gecastreerd en krijgt 590 gr per dag.

yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 19:02

Ik voer meestal Carnibest. Duur maar in mijn ogen erg fijn en goed.
Omdat ik probeer zo min mogelijk in de bak te voeren (wel in schrok/puzzelbakken) krijgen ze ook brok. Dat krijgen ze meestal met spel / training en snuffel/zoekspellen.

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 19:20

Carnibest vind ik ook erg mooi ja van wat ik er zo van zag. Ligt toevallig samen met BARFmenu bij onze pets place in de vriezer dus daar ga ik ook eens wat van testen binnenkort! Arya kreeg carnibest bij de fokker naast de brok.

Themba

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:38

Thnx voor jullie ervaringen.
Idd KimD heb een beetje zitten rekenen en zodra hij volwassen word gaat dat verschil zeker meevallen. nu die pup is loopt het nog wel in de kosten elke dag kvv.
Buiten dat vind ik brok voor op vakantie enz nog wel makkelijk dus wil dat wel erbij blijven geven.

Heb nu krokante brok van biofood maar wat mij opvalt veel drinken en de poep is alles behalve geweldig. 1x per dag wat harder maar daarna breiig/dun. Nu na 1 dag KVV weer perfecte poep. (hoe blij kun je worden van goede hondenpoep)
Verteerd geperste brok anders dan krokante?
Want heb het idee dat hij de helft gewoon niet goed verteerd. Erin en er weer uit zeg maar.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 20:40

Hoeft niet aan geperst/krokant te liggen. Kan ook puur de samenstelling zijn. :)

Vaak, als er als eerste/eerste regel al mais, graan rijst etc staat poepen ze veel en minder vast.

Themba

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:51

kiwiwitje schreef:
Hoeft niet aan geperst/krokant te liggen. Kan ook puur de samenstelling zijn. :)

Vaak, als er als eerste/eerste regel al mais, graan rijst etc staat poepen ze veel en minder vast.


Welke zou jij aanraden? Volgens mij heb jij je er in verdiept :) en zolang het wiel al uitgevonden is ga ik dat niet opnieuw doen haha