Zwaluwen verwelkomen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:53

Dat is denk ik een buizerd en die zal niet makkelijk zo'n snelle vogel kunnen pakken!
Hier zie ik soms een sperwer en die komt wel echt voor de vogels. :9

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18061
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:55

Klopt, is een buizerd :j
Elk jaar zit er een paartje in de omgeving. Vorig jaar waren er 2 of 3 jongen; echt heel leuk!

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:05

Ja echt leuk hoor die buizerds, altijd zo gaaf als ze roepen!
Hier in de buurt zit ook iets leuks, zeearenden! :))

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18061
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:08

Oooh díe zijn echt gaaf!!
Paar jaar geleden had mijn man een workshop met roofvogels en ik had mn camera mee <3

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:04

Ja mooi he rovertjes, hier was een keer een show in het park en had ik een oehoe op mijn hand, zoooowh gaaf! <3

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:40

Dat zijn ook wel flinke knapen toch...? :=

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:10

Ja hier zijn ze ook druk aan het kwetteren hoor pff haha ik dacht nog, kom je uit afrika gevlogen ben je nog steeds zo druk haha.
Hier nog meer drukte vanwege kievit jonkies in de wei <3

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:44

pmarena schreef:
Dat zijn ook wel flinke knapen toch...? :=

Bedoel je oehoe?
Dat valt op zich mee.
Ze moeten het vooral hebben van die blik, die gaat dwars door je heen. :=

SillyB schreef:
Ja hier zijn ze ook druk aan het kwetteren hoor pff haha ik dacht nog, kom je uit afrika gevlogen ben je nog steeds zo druk haha.
Hier nog meer drukte vanwege kievit jonkies in de wei <3

Oh die kleintjes zien er altijd zo schattig uit!
Hier in de buurt geen kieviten, wel een paartje scholeksters die in het donker altijd roepend over komt.
Maar waar ik vroeger woonde was het altijd oppassen met de kieviten, die scheerden over je hoofd. :D

ellepel

Berichten: 47439
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:00

ja hier zijn ze er sinds vandaag ook weer *\o/*
ik heb er zeker vier gezien, en hopelijk komen er dit jaar nog heel veel bij!
ik heb bijna alle nesten laten zitten, twee heb ik weggehaald omdat daar mussen in zaten en die ben ik liever kwijt in de stal want die maken er echt een vieze poepbende van.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8364
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:10

Aangezien jullie bíjna de 15 pagina's hebben bereikt en al gezellig aan de klets zijn verplaats ik deze naar BB-HK.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:33

Leuk El!
Hier zitten mussen bij de buren en die komen niet zo vaak in de stal, heel soms als het slecht weer is.
Dat zijn wel kleine terroristjes want ze jagen de meesjes weg bij het voer.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:22

Ook de eerste zwaluwen weer gespot. Maar aangezien we al 7 jaar mis hebben op een nest verwacht ik er niet veel van. We hebben we een bloemenrand van een paar meter in de wei gezaaid. Indirect hebben ze daar ook wat aan natuurlijk.

Maar mussen hebben we hier in overvloed. Denk dat het makkelijk 50 zijn. Onze gehele dakrand is mussenhotel. Daarnaast nog wat koolmeesjes in huisjes. En een vinkje, mereltje of akkermannetje.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:46

Misschien storen ze zich juist aan de mussen dat ze niet willen nestelen.
Gezellig hoor alle vogeltjes!
En leuk zo'n bloemenrand. <3

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:04

Hier lijken eindelijk 2 zwaluwen zich in de paardenstal te willen nestelen *\o/* . Het nestje wat ze aan het bouwen zijn hebben ze alleen precies onder het luik gepositioneerd waar we vanuit de zolder het hooi door naar beneden gooien. Het luik is niet zo groot en ik denk dat als het nestje groter wordt dat het een hooibaal naar beneden niet gaat overleven. Ernaast zit vierkante nis in de muur waar we nu een zelfde plankje gemaakt hebben en iets verder hangt ook nog een kunstnestje, maar ze blijven uiteraard vrolijk doorbouwen aan hun andere nestje.
Iemand hier ervaring met het verhuizen van een nestje/ stimuleren van andere nestplek? Of moet ik maar gewoon iedereen lief aan gaan kijken de komende tijd of ze voor mij balen via de trap naar beneden gaan sjouwen :o.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:25

Hier zijn ze behoorlijk druk bezig.

Vorig jaar zaten ze aan de ene kant van de lamp en was het nest vrij klein en dus geen levende kids gezien.
Nu zijn ze precies aan de andere kant gaan zitten van diezelfde lamp en een veel mooier, hoger nest gebouwd.

Gister schrok ik wel. Ze gaan altijd weg als ik stal in loop, maar eentje was te laat en bleef fladderen. Ik ging wat uit de weg en hij ging tegen windbreekgaas aan. Hoopte dat ie niet vast kwam te zitten, maar later zat ie op een plankje die we voor ze hadden opgehangen.

Maar mag ik klagen over hun vliegkunsten? We hebben ook een winterkoninkje en in een boom een mereltje met nest, in boeidelen van het huis musjes. Maar echt, die zwaluwen..........Hebben ze les van vleermuizen??

Het gekke is trouwens dat we wat vinkjes hadden en die zie ik niet meer sinds de zwaluwen terug zijn? Of die hebben hun vaste plekje gevonden?? Die zaten steeds in de stal, veel op de grond en waren ook nooit bang voor ons. Zag ze ook veel bij de mesthoop.
Maar misschien hebben die hun nest nu ook ergens.

De pimpelmeesjes zie ik ook wat minder weer. Maar ze hebben het vast heel druk.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:48

Fleur, kun je niet een plank zo plaatsen dat het nest niet geraakt kan worden?
Als dat niet kan zou ik het dichtmaken zodat de zwaluwen er niet meer bij kunnen en ergens anders gaan bouwen. Ze zijn nu nog bezig dus dan beginnen ze vast op een andere plek.

Superpony ik vind het echte acrobaten ze vliegen heel hard de stal in en gaan dan hard op de rem.
Maar ik heb niet van dat gaas, hopelijk weten ze nu dat dat er zit.

Hier had ik vorige week een zwaluw tussen de stalwand.
Bovenaan is een kier en daar was hij tussen gekomen.
Dus ik hoorde gefladder, plank eruit geschroefd onderop en jahoor, daar kwam hij eruit gevlogen!

Afbeelding

En de pimpeltjes hebben het druk, je hoort de kleintjes ook piepen de hele tijd.

Afbeelding

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:26

MirandaMalik schreef:
Fleur, kun je niet een plank zo plaatsen dat het nest niet geraakt kan worden?
Als dat niet kan zou ik het dichtmaken zodat de zwaluwen er niet meer bij kunnen en ergens anders gaan bouwen. Ze zijn nu nog bezig dus dan beginnen ze vast op een andere plek.


Nee dat is het lastige, een hooibaaltje past echt precies door het luik dus zowel met een plankje of iets ernaast als met dichtmaken past er geen baaltje meer door. Dan kunnen we ze beter laten zitten en totdat ze uitgevlogen zijn baaltjes van de trap sjouwen. Of misschien boven open snijden en losse plakken naar beneden gooien, dat zou ook nog een optie zijn.

Hier zijn ze ook juist heel behendig en ook niet echt bang, blijven vaak gewoon zitten als je de stal in komt. De duiven zijn hier de grote sukkels die de hele tijd de hooizolder op weten te komen maar dan de uitgang niet meer vinden, dan horen we een hoop kabaal zetten we de deur van 1 bij 2 open zetten en dan nog duurt het even voordat ze eruit zijn.

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:36

Na het eerste broedsel gaan ze vaak nog een broedsel in hetzelfde nest leggen. Dan is het nest misschien in september eindelijk een keer leeg.... Als je dat niet zo'n probleem vindt dan kan je er omheen werken maar als het wel echt lastig is / teveel gevaar het nest te beschadigen dan kan je het beter nu direct weghalen denk ik om de beestjes een hoop werk te besparen :(:)

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:51

He oliebol, waarom ook precies deze plek :+. Met een 2e nest kan ik als het goed is wel zelf weer sjouwen, nu moet ik het aan andere vragen en dat vind ik vooral vervelend. Gelukkig ziet mijn man ook wel de toegevoegde waarde van zwaluwen en de hoeveelheid vliegen die ze eten. Zal er nog eens goed naar kijken straks of er niet iets anders te bedenken is. Misschien kan ik het kant en klare nestje nog beter ophangen.

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:21

Anders even kijken of ze zelf een beter plekje zoeken als je het luik open kan laten staan? Dat vinden ze vast niet fijn want ze zitten graag dicht onder een plank of dak ;)

Sybelle
Berichten: 817
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:56

Als er nog geen eitjes zijn kan je er een bol hooi op leggen. Dan gaan ze ergens anders verder. Als je hem weghaalt beginnen ze nog wel eens op dezelfde plaats opnieuw.

En je krijgt er niet de schuld van. Ik maak mezelf wijs dat ze dan denken dat hij gekaapt is door een niet zo handig winterkoninkje. O:)

Als er eenmaal jongen zijn kan je trouwens wel verplaatsen in nood. Ze blijven wel voeren. Toen de jongen hier in de hitte dood gingen onder de dakplaat heb ik een zoutblokhouder op een andere balk een meter verderop geschroefd waar het koeler was en de ventilator kon komen en daar het nest met jongen op gelegd. Die zijn allemaal groot geworden.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:35

Ohh dat is ook nog wel idee ja, ik weet van uilen ook dat ze inderdaad hele nesten met jongen verplaatsen en dat dit eigenlijk altijd goed gaat. Blijkbaar maakt het qua geur enzo voor vogels niks uit. Ik laat het voor nu dan maar even. De uilenwerkgroep komt altijd ergens in mei om de kast te checken, denk dit jaar wat later, kan hun ook nog even laten kijken. Ik loop al 2 jaar te zeuren dat ik zwaluwen in de stal wil dus tja misschien moeten we er veel voor over hebben :+ . En weten ze ons daarna ieder jaar te vinden.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:50

Ja hier hebben ze ook telkens tweede leg dus dat gaat lang door.
Anders gewoon de zaag erin!
In het luik dan. :P

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:49

Hoe is het met "jullie" zwaluwen? :)

Hier zie ik eigenlijk weinig van de kuikens, zouden ze nou onder de radar uitgevlogen zijn ofzo :?
Of nog niet groot genoeg :?

Heb wel af en aan zien vliegen om te voeren en wat geluiden uit een ander nestje gehoord, maar eigenlijk niet echt kuikens gezien (nog?) jammer genoeg.

Zit wel een nestje koolmezen in de brievenbus van het speelhuisje van die kleine :))

Het begon met dit:


Afbeelding


En is nu dit:


Afbeelding

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:03

Oh wat leuk die koolmezen. Hier zijn ze zwaluwen niet verder gegaan met hun nestje bij het hooiluik. We waren enigzins teleurgesteld totdat ik de stalcamera een keer te ver doordraaide.
Afbeelding
Ze hebben precies bij de camera een nestje gebouwd *\o/* Zitten nog geen babyvogels maar paps en mams zijn er wel veel, dus ik verwacht ze ieder moment. Het is precies boven de deur en plek waar we voer klaar maken dus er gaat straks denk ik wel een plankje onder tegen de poep.
Tot nu toe hebben we ook heel weinig vliegen, kan ook de koude winter zijn maar het is echt heel veel minder dan afgelopen 2 jaar.