Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:36

Misschien een gekke vraag, maar zijn de nageltjes niet te lang?

Lestrange01

Berichten: 2822
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:29

Ivan is inmiddels weer gewend aan zijn huis! Ik weet niet of het door de vuurwerk stress kwam van gisteren, maar hij liep vannacht heel de nacht aan zijn terrarium te knagen. Maar goed, ik dacht eerst dat hij zich misschien verveelde ofzo? Dus ik heb zijn deurtje open gezet, want hij mag vaak los in mijn kamer (hamster proof) en hij kan terug wanneer hij zelf wil. Dus meneer in mijn kamer... toen ging hij heel neurotisch alleen maar aan mijn slaapkamerdeur knagen... heeft een hele kamer tot zijn beschikking.

Dus ik denk toch dat hij misschien een beetje van slag was door alle knallen? Hopelijk vanavond weer rustig. Wel logisch eigenlijk, mijn mannelijke slang was ook raar aan het doen, onrustig, terwijl hij niet eens oren heeft! Maar mijn slang kon ik nog even bij me houden om te knuffelen, met Ivan hoef ik dat niet te proberen, die wil niet stil zitten haha

Kookaburra

Berichten: 5431
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:05

Vuurwerk zou helaas best kunnen hoor. Als hij andere nachten gewoon normaal reageert -O-
Gaaf wel dat hij door de hele kamer mag!

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 21:06

Wat fijn om te lezen Lestrange, ik hoop dat het negatieve gedrag overigens wel stopt. Stress van het vuurwerk kan op zich wel denk ik. Al moet ik zeggen dat ik het eigenlijk nog nooit echt terug heb gezien bij mijn hamsters. De gordijnen zijn wel dicht en het ventilatierooster van het raam ook, voor minder geluid. Maar je blijft het horen en zeker die beestjes. Ik heb één keer een hamster vrouwtje gehad met een nestje jonge hamstertjes. Twee avonden gigantische onweer en storm en ik had geen nestje meer over :( Dusja, het kan zeker.

Wat betreft je inrichting, ik was een beetje afgeleid door de drukte in RL en andere reacties in het topic. Het is dus geen kritische kritiek, maar adviezen. Het is op de losse foto's best lastig te zien hoe de gehele bak in elkaar overloopt, maar dat is een belangrijke om vast te houden in je gehele verblijf. De kurktunnel, als voorbeeld, ligt nu bijvoorbeeld (zoals het lijkt) gewoon te liggen. Je had die ook deels vanuit je zandbak naar de verdieping kunnen laten verlopen. Je creëert dan meer een eenheid in je hele bak, waardoor je ook beschutting krijgt en een vollere inrichting. Je hebt dan niet meer spullen nodig overigens. Het is de kunst van het op de juiste manier plaatsen van je spullen. Bijvoorbeeld niet direct langs het glas. Ik zie nu veel langs de zijkanten staan, dat is een veilige keus die eigenlijk iedereen in het begin doet. Wanneer je jezelf aanleert om je gehele ruimte te gebruiken zal je ook zien dat je met de exact dezelfde spulletjes een hele uitdagende, gevulde en beschutte inrichting krijgt :D
Ik denk dat de 28x17 ladders echt een aanwinst voor jouw ruimte kunnen zijn. Misschien een plexiglas plaat aan de voorkant bij je deurtjes ook, maar kan niet helemaal inschatten hoe hoog de deurtjes zitten. Het geeft jouw wat meer ruimte om in te richten.

Een paar puntjes met het oog op de veiligheid; ringetjes gelieve van de ladders afhalen :D Je hebt die niet nodig en zijn op deze manier risicovol. Belangrijk met de ladders is ook (de 7x55 en 7x27) dat je ze echt tot de rand vult met bodembedekking. Let ook goed op de gleufjes dat je deze of vult met wat mos of dergelijke, of de ladder omdraait dat ze geen risico kunnen zijn.

Gebruik je overigens (bewust) alleen zaagsel? Gewoon nieuwsgierig! Kan het ook verkeerd zien op de foto :)

Er zijn maar weinig hamsters die een grote open ruimte, zoals een kamer, heel fijn vinden. Het kan inderdaad meer stress geven dan ruimte bieden. Je zou wel eens naar een houten ren kunnen kijken en deze vullen met kartonnen doosjes die groot genoeg zijn, maar niet te groot. Al is dat natuurlijk niet te vergelijken met tunnels graven haha. Maar het geeft beschutting :D



De tips kunnen overigens door iedereen toegepast worden, het zijn eigenlijk gewoon algemene tips om het hamstertje tegemoet te komen in natuurlijke gedragingen en waar ze zich veilig in voelen. Het is soms even puzzelen maar het is dus geen kritiek of om iemand af te vallen maar echt om te helpen.

Voor iedereen in ieder geval de beste wensen en ik gun iedereen hele mooie momenten in 2023 <3

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 18:14

Helaas is afgelopen weekend mijn kleine meisje Helin overleden. Mijn laatste zelf gefokte Russische dame. Haar zoon woont bij een vriendin van mij dus het hoofdstuk Hamstery werd ook ineens afgesloten. Ik mis haar heel erg, bah. Ik weet ook niet zo goed wat ik nu wil. Eigenlijk wil ik het centreren op alleen de 100x50x50 bak beneden, maar daar woont Ni-Hao nog. Die is ondertussen ook 2,5 maar Chineesjes kunnen ouder worden, dus geen idee wat daar de verwachting van is. Ze ziet er nog uit alsof ze een paar weken is :')
Helin was al niet meer in topconditie door haar tandjes, welke ik regelmatig moest bijknippen. Dat liet ze overigens keurig toe en bleef ook lekker eten. Op een begeven moment smulde ze volop van de babyhapjes die ze extra kreeg en kwam daar ook weer lekker van aan. Maar op een begeven moment slaat het noodlot toe en dan weet je dat het klaar is. Ze is bijna 2,5 jaar geworden. Mooi op leeftijd dus!

Ni-Hao woont dus beneden en ik vond vandaag tijdens het opruimen een klein gevuld doosje met kerst snacks. Voor de webshop gemaakt maar blijkbaar niet aantrekkelijk genoeg dus het is hier blijven staan :') Ik dacht, ik zet het gewoon bij Ni-Hao er in. En nog geen uur later scharrelt ze al door de bak om het doosje leeg te roven. Wat vond ze dat leuk om te doen zeg!
Zie hier in actie.


Afbeelding

Afbeelding

Zo cute! <3

Haar bak is overigens al enige tijd niet om aan te zien, maar madam heeft het helemaal naar haar zin in haar gerestylde woning. Ik keur het dus goed :Y)

noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 22:34

Wat een grote ogen! :wow:

Heel jammer van Helin… Wat kan je zo‘n klein ding toch missen!

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 23:55

Haha, het is ook een heel spitserig gebouwd diertje :D


Afbeelding
Voor Kerst

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:45

Heel veel sterkte nog met het verlies van Helin Denise.

Je chineesje is erg schattig zeg!

Hier zit Oreo nog steeds in de setup wat ik heb gemaakt toen hij kwam. Dus ik vind het zelf wel weer tijd voor verandering van inrichting. Al heeft hij het niet nodig. Hij is gewoon heel erg blij met alle ruimte in deze kooi. Hij heeft vandaag wel een andere upgrade gekregen. Hij staat eindelijk niet meer op de grond met zijn kooi. *\o/*
Leuk kastje gekocht:
Afbeelding

Ik moet hem ook echt weer eens op de foto zetten. Hij is zo mooi slank nu, vooral een groot verschil met hoe hij kwam. Hij is alleen nog steeds geen fan van handen, al krijst hij gelukkig niet meer als hij wel een hand ziet.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 17:16

Helemaal niet erg hoor :) Mijn Scape is ook van augustus tot nu. Helin woonde ook in een Scape die al bijna anderhalf jaar was volgens mij. Happy = prima. En zolang het niet gevaarlijk verzakt is het ook helemaal goed.

Wat een leuk kastje zo, matcht goed! :D

Ik zei gister nog dat ik het wel prima vond. Maar ik had vandaag ineens puf om aan de bak te beginnen en hij was ook zo weer heringericht. Ni-Hao is er volgens mij heel blij mee want die nieuwsgierige snuit is al een poosje op onderzoek uit. In haar verschoonkooi vond ik haar ook ineens nieuwsgierig, erg leuk! Komt dat pas als ze ouder worden ofzo? Beestje tikt ook alweer de 2,5 aan :Y)

Dusja, aanschouw :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En hier zie je dat de paadjes echt wel groot genoeg zijn voor madammetje :D

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:21

Wauw wat staat jouw bak weer lekker vol zeg. Knap dat je de paadjes ertussen zo goed weet te laten.

Ik vond het vandaag wel welletjes met Oreo zijn inrichting. Inmiddels begonnen we de kooi best wel te ruiken en ik kon zo 123 niet zien waar zijn plasplek was. Dus ik heb eerst zijn verschoonkooi wat gescaped en daarna de grote bak. Omdat meneer een beetje een luie graver is, heb ik het hem nu wat ingewikkelder gemaakt met een hoge opbouw. Ik ben er inmiddels namelijk ook wel achter gekomen dat hij niet snel in de tralies van mijn deksel zal hangen. Helaas was zijn plasplek in een tunnel dus die heb ik heel goed afgespoten met de spray tegen urinelucht en hopelijk kan ik die een volgende keer weer gebruiken. Eerst zijn 50 bij 30 verschoonkooi. Tis echt heel lastig, want een tunnel past er niet in en verder ook maar 1 gewoon huisje. Maar voor te verschonen kon hij zich er prima in vermaken.
Afbeelding

En dan mijn grote bak. Ja hij kan van beneden naar boven komen, maar hij had besloten om daar te gaan graven dus ik hoor hem nu alleen nog maar zien niet. :')
Ik heb voor de veiligheid nog een zachte halve kokosnoot naast het wiel neergezet zodat hij niet zo'n end naar beneden kan vallen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:25

Hallo,

Ik hoop dat dit het juiste topic is. Ik kon geen ander hamsterscaping topic vinden.
Ik heb afgelopen week een Syrische hamster aangeschaft. Al jaren liep ik met het idee om weer een hamstertje te nemen. Ik kwam toevallig vlak langs het Knagertje, een grote opvangasiel voor knaagdieren die een nieuw huisje zoeken. Veel knaagdiertjes daar in Den Haag! Ik wilde even rondkijken en vroeg of men een Syrische hamster had. Zij vroegen jong, oud, net binnen gekomen of langstzittende, wat wil je? Ik heb gezegd maakt niet uit, oude ook welkom. Toen zei ze we hebben toevallig een nestje met 4 mannetjes die nu het nestje moeten verlaten. Ik meegelopen met een aardige jongeheer tussen al die hokjes met geweldige snoetjes. Hij zei ze zijn allemaal zwart en langharige sierhamsters. Ergens in het donker op de grond zaten de 4 stuks. Van 22-2 geboren en broers en het ging nog goed maar konden ieder moment gaan knokken?. Hij heeft er eentje uitgehaald en het krijsende diertje aan mij gegeven. Toen ik hem tegen me aanhield bleef ie stil zitten en zo zacht vachtje tegen mijn borst, en was ik verkocht! <3
Of ik deze wilde? Uhhh ja graag! Ik kan toch niet kiezen uit 4 schattige koppies met praaloogjes en allemaal zwart :o
Men haalde ook een knaagdiertransportkooitje welke ik kon overnemen en daarin werd Benelli zoals hij daar heette gezet. Krijsen! Ik wist niet wat ik hoorde!
Het arme diertjes miste zijn broertjes etc denk ik.
Kreeg een wc rol en daar zat ie dan in. Prachtig mooi zacht vachtje.
Thuis heb ik hem in een grote ferplast kooi gedaan zolang.
En mij is verteld moeders was een flinke hamster. Niet erg want ik wil juist een grote. Hij heeft ook een klein wit streepje onder de kop zag ik <3


Alleen nu mijn vraag: waar begin ik in de zoektocht naar een hamsterscaping verblijf? Ik heb ook een kat en wil dat het diertje wel veilig blijft en ik wil graag een mooi groot terrarium met hamsterscaping. Alleen ik heb dus 0,0 ervaring met hamsterscaping.
Vroeger wel diverse hamsters gehad, deze zaten in zo open kooi met 3 ladders..

Hoor graag tips! Ik heb al gelezen minimaal 100cm en liefst grotere maat. Dan wil ik met gerust hart van huis en niet dat poeslief met haar pootjes de schuifdeuren open probeert te gaan schuiven, of met haar pootjes en nagels ook even de hamster door de luchtgaten wil aanraken..? Zet ik zo terrarium best bovenop een hoge kast waar poes zowiezo niet bijkan? Zijn er betrouwbare sites?
Soms lees ik iets bij de Ikea een plastic bak of kast? Is zoiets tijdelijk een oplossing?
Hoop wat tips van jullie te krijgen :)

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 13:14

Hee Sabri, welkom! Als je wilt HamsterScapen dan zit je inderdaad hier goed :) Dit is het enige topic over HamsterScaping. Er is wel een algemeen hamster topic maar die is ook al een tijdje erg stil.

Wat leuk dat je een ukje hebt geadopteerd uit een knaagdier asiel. Wel vind ik het interessant om te lezen dat het allemaal zo vlot ging zonder dat je eigenlijk iets in huis hebt wat 'voldoet'. Normaal ben ik gewend van opvangen en asielen dat ze wat pittiger zijn en je je echt moet bewijzen. Wat ik een goede zaak vind.
Dat krijsen heeft niets met broertjes of zusjes te maken. Dat is een natuurlijk verdedigingstechniek :) Dit neemt uiteindelijk wel af zolang jullie vooruitgang boeken.

Eigenlijk kan je overal wel een terrarium of grote aquarium bak op de kop tikken. Je moet even navraag doen bij verschillende bedrijven. Ik weet niet waar je woont maar je hebt terrariumpaleis welke redelijk betaalbaar is, zij maken terrariums op maat. GerbilshopQueenies maakt ook terrariums maar zijn weer een stuk duurder. Ik las dat ook DRDKnaagdierwinkel aquaria en/of terraria bezorgd; hoewel ik voor hun geen reclame wil maken vind ik een juiste huisvesting belangrijker.

Een Syr heeft een minimaal formaat van 5000cm2 nodig. Dit kan je vergelijken met 100x50x50. Je moet je dus niet op de lengte blindstaren want 100x40 = 4000cm2 en dus te klein. Je hebt speciale knaagdiersloten dus dan kan je kat het niet openen. De voorkeur is om naar 120x50x50 te kijken en bij een terrarium het liefst 120x50x60cm. Een Syr heeft namelijk ook een 30cm loopwiel nodig en graafruimte rond de 30 tot 40cm over het grootste gedeelte van je bak.

Je plaatst een bak inderdaad ergens op, niet direct op de grond. Wat betreft je kat is een goede deksel of stevig rooster dus raadzaam en alert blijven.
Een Ikea Plastic bak had voor een dwerghamster gekund, maar niet voor een Syr ;)

Voor je complete inrichting kan je bij heel veel winkels terecht. Ik heb zelf een eigen webshop waardoor ik je graag wegwijs maak. Echter ben ik vanaf maandag op vakantie dus tsja ..

Verdere informatie, wat je nodig hebt, waar je op moet letten etc vind je op https://www.HamsterScaping.info - via hier kan je ook naar mijn webshop en het youtube kanaal met een inrichtings filmpje voor een Syr :D

Veel succes en geluk met je uk!

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:20

Dank voor je reactie XDenies. Ik ga zeker op je website kijken!
Ja heb nu ook al een kooi van 90 en 50 breedte , dit werd ook gevraagd ook mbt of ik ervaring had etc, alleen voor de zekerheid staat Molly nog bij een vriend. Want ik wil geen kans op gejaag van de kat!

Heb bewust voor een Syrische hamster gekozen dus bewust van grotere terrarium. Ik zat al te denken ook aan minimaal 120 want hij schijnt groot te worden, mams was ook prachtig groot en langhaar! En looprad van 30 cm minimaal.
Moet zo hamster ook ontwormd of tegen parasieten behandeld?

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 15:54

Sabri schreef:
Dank voor je reactie XDenies. Ik ga zeker op je website kijken!
Ja heb nu ook al een kooi van 90 en 50 breedte , dit werd ook gevraagd ook mbt of ik ervaring had etc, alleen voor de zekerheid staat Molly nog bij een vriend. Want ik wil geen kans op gejaag van de kat!

Heb bewust voor een Syrische hamster gekozen dus bewust van grotere terrarium. Ik zat al te denken ook aan minimaal 120 want hij schijnt groot te worden, mams was ook prachtig groot en langhaar! En looprad van 30 cm minimaal.
Moet zo hamster ook ontwormd of tegen parasieten behandeld?


Een kooi met een kat zal ik inderdaad niet aanraden. Je kooi is niet heel klein, maar wel te klein voor een Syr helaas. Maar fijn dat het geen 60x30 is, dan was je verder van huis. Maar t Knagertje hanteert dus andere maten.

Je moet je niet blind staren op de lengte zoals 100 of 120. Dat zegt namelijk niets over het oppervlakte. Je hebt ook 100x30 bakken en dat is 3000cm2. Het gaat echt om de 5000cm2 of 6000cm2 en de hoogte is van belang voor een Syr qua diepte bodem en spullen. Daarom is een Detolf (160x40x36) eigenlijk niet handig met een Syr. Aan de smalle en te lage kant.
Of je Syr nu groot of klein blijft, het is en blijft een Syr en daar op wordt het formaat huisvesting geadviseerd. Qua formaat van jouw Syr kan je dan wel de keus maken tussen een 28cm loopwiel en 33cm loopwiel. :)

Een gezonde hamster hoef je niet (preventief) te ontwormen :) Dat scheelt weer!

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:29

Dank Denies voor je reactie!
Eigenlijk had ik best medelijden met de kleine hokjes bij het Knagertje..Dieren zaten in donkere ruimte en zoveel knagertjes, ik schrok ervan hoor. Paar jaar terug zijn er veel knagers daar doodgegaan omdat men het niet gekoeld kreeg. Ik weet niet of dit op dezelfde lokatie was.
Inmiddels is het dacht ik wel verbeterd. Het scheelde misschien ook dat ik hun kende via de dierenambulance waar ik zeven jaar gewerkt heb. Mbt de lokatie is vreselijk zo onder een flat in een soort kelderruimte en de dieren zitten daar letterlijk opgestapeld. Anders dan bv het knaaghof, daar is het wat ruimer gehuisvest. Zo erg te weten ook dat de 3 andere hamsters daar nog zitten met hun prachtvachtje in zo een minuscuul bakje, is dat ik er maar 1 kon meenemen. Zo opvang heeft natuurlijk ook geen keus/moet het doen met wat er is.
Dank voor je uitleg. Ik ga absoluut voor groot kwa oppervlakte en daarom wil ik ook niet overhaast beslissen. Lijkt me zo leuke hobby dat hamsterscaping! Dus er mag ook best een prijskaartje aanhangen voor goede kwaliteit. Mbt het loopwiel kan dat het beste plastic of hout? Ik ga jouw filmpjes ook bekijken, zo leuk wat je gemaakt hebt ook!
Dit is de kooi waar Molly nu in zit;

Afbeelding



En dit is Molly zoals ik hem vanuit het Knagertje meekreeg in een vervoersbakje(water even tijdelijk ingezet voor paar minuutjes);


Afbeelding

noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:00

Molly is knap! Ik zou geloof ik die hele grijze bak aan de onderkant volstampen met zaagsel/hennep/katoen.
Wij moeten binnenkort de bak van Moos leeghalen en opnieuw inrichten. Probleem dat wij steeds hebben is dat er een berg bodembedekking onder het looprad zit en deze niet meer kan draaien. Hoe lossen jullie dit op?
Dit is de huidige bak, was er al niet helemaal tevreden over vanwege de hoeveelheid bodembedekking:

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 21:57

@ Sabri,

Ooh is dat die, die ook in het nieuws is geweest een paar jaar geleden? Poh dat zoiets nog steeds actief is en dan ook eigenlijk onder die naam. Dacht dat het net als t Knaagspoor van de dierenbescherming was? Bijzonder .. Je uk ziet er in ieder geval wel leuk uit! :)

HamsterScaping is inderdaad een leuke hobby, in het begin wellicht wat kostbaar omdat je - zeker voor een Syr - best wat budget nodig hebt, maar het is goed om te lezen dat je je daar al bewust van bent. Uiteindelijk is het echt de moeite waard. Dat zeg ik niet omdat ik het ooit bedacht heb, maar dat zeg ik omdat het al die jaren al zo goed wordt opgepakt en zó veel hamsters helpt. Nieuwe en oude hamster-houders. Het heeft echt een stapje vooruit gegeven.

Het loopwiel hout of plastic is een persoonlijke voorkeur. Volgens mij plassen Syren niet zoveel als Russen in een loopwiel dus dan kan je prima voor hout gaan. En anders werkt de CSI urine spray ook prima haha. Ik vind zelf hout mooier. Toen in mijn Hamstery was plastic echter idealer, maar ik had russen. Voor mijn Syren heb ik altijd een houten loopwiel gehad.

Je huidige kooi is niet ideaal natuurlijk, maar zeker wel iets om even wat mee voor uit te kunnen. Ik zou je wel willen adviseren om te streven naar meer bodembedekking, een goed loopwiel en wat meer beschut plekjes. Een hamster is een prooidier en beweegt zich daarom graag van plek naar plek om eventueel gevaar te kunnen lokaliseren.
Als je rond jouw bak, of in ieder geval de zijkant en achterkant; stukken plexiglas óf hard karton plaatst (let wel op, daar kunnen ze aan gaan knagen) dan kan je je bodembedekking een flink stuk ophogen. Dat zal in ieder geval weer een stapje vooruit zijn om de bak redelijk functioneel te maken :)
Tralies gaan hoe dan ook uitnodigend zijn om als eerste trigger bij negatief gedrag te worden geuit. Dus het zou fijn zijn als je val hoogtes kan voorkomen door gewoon een dikke laag graafruimte te bieden, dat kan het mogelijk aankomende negatieve gedrag weer wat terug dringen.
Houd rekening met de wc rollen, die zijn niet geschikt voor Syren - zijn te krap :)

@ Noviceh,

Leuk dat je ook iets plaatst en goede tip wat betreft de bodembedekking :)
Jouw bak is momenteel niet ideaal ingericht doordat je heel veel graafruimte verliest door in het midden een graafbak te plaatsen. Ik raad dat eigenlijk altijd iedereen af. Je wilt eigenlijk, zeker in deze ruimte, zoveel mogelijk met een diepe laag bedekken. Hoe dieper, hoe beter. Je opbouw qua beschutting is dan wel weer heel netjes, maar als je dit combineert met meer graafruimte dan sla je een hele goede slag :D
Wanneer je een 28x17 ladder achter je loopwiel plaatst kan je een groot deel opvangen. Het is echter geen belofte want het houten plateau onder het loopwiel is ook een aantrekkelijk plekje om een tunnel onder te bouwen, en dan heb je alsnog een bult bodem rondom je wiel :P Mijn Chinees vind dat een leuke grapje. Bij mijn russen deed ik dat ook altijd en dat ging over het algemeen goed.

Als tip voor je bodembedekking, daar zou wat meer katoen door heen mogen :)

Hoop dat jullie er beide weer iets mee kunnen! *\o/*

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:26

Dank voor de supertips! Dat met plexiglas had ik nog niet bedacht is ,zeker goed ook als tijdelijke oplossing. Inmiddels heb ik een offerte opgevraagd om een bak op maat te laten maken.
Ik wil nog plospan kopen en deze er dan door de bodembedekking mengen zodat het inderdaad wat hoger wordt. Inmiddels heeft Molly ook al een plastic loopwiel en een echt Delfst aardewerk blauw potje erbij gekregen (uit de vensterbank geplukt van mijn vriend haha :D).

Yep dit was de beruchte opvang in het nieuws.. Onbegrijpelijk toen en met dat idee daar rondlopen was best heftig. Waar er veel diertjes doodgingen omdat men de hitte, slechte lucht, er niet uitkreeg, geen geld voor koeling had en naast opvang knagertjes ook vakantie diertjes toen zijn gestikt en doodgingen van de warmte. Of het inmiddels onder toezicht staat weet ik niet, ik dacht het wel en het rook nu ook fris, alleen Molly zat dus met nog 3 dezelfde broertjes daar in een zeer klein hokje wel, bij elkaar terwijl ze eigenlijk al gescheiden hadden moeten worden volgens de boekjes en hun..Men zei het gaat nog goed dus dan laten we ze bij elkaar.
Het kleine hokje van Molly zat inderdaad in Het Knagertje, en zat in een klein bakje ergens op de grond, in donkere ruimte wat vol met stellingen stond met andere hokjes met zielige diertjes onder een grote woonflat, in een soort kelder leek het wel.
Het was niet te vergelijken met bv het Knaaghof in Rijswijk en het idee dat hier in het Knagertje zoveel dieren destijds onnodig gestorven zijn met hitte, vreselijk!
Het personeel was wel hard bezig en ook aardig, denk dat de vrijwilligers doen wat ze kunnen. Zo weet ik dat ze ook bv baby konijntjes en haasjes, die als prooi voor de kat nog levend zijn en door de dierenambulance opgehaald, ook door kunnen naar het Knagertje. En ze zijn nu een samenwerking aangegaan met de wildopvang. Al moet ik niet teveel nadenken wat nu met de overige broertjes van Molly gebeurd daar en Mollys broertjes, die allemaal als Molly eruit zagen aldus hun. Het liefst had ik ze daar allemaal weggetrokken. Als je zoiets ziet snap je niet waarom er bv in dierenwinkels niet meer verwezen wordt dat men ook knaagdiertjes in opvangcentra kan kopen. Of bv zoals Mollys broertjes die nog jong zijn, is vreselijk als dat een half jaar of langer misschien nog bij elkaar in zo mini bakje moet zitten!
De website daar is ook niet up to date. Denk dat ze daar ook mensen die eventueel een opvang hamster of ander knaagdier willen hebben, zo mislopen. Er zit veel meer dan dat de website doet vermoeden!

noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 06:33

xDenies schreef:
Als tip voor je bodembedekking, daar zou wat meer katoen door heen mogen :)
Thnx voor de tips! De bodembedekking bestaat uit 1 deel zaagsel, 1 deel hennep en een 1/2 deel katoen. Dat is volgens mij ook wat aangeraden werd? Onze Moos is niet zo'n graver. Hij heeft nu een nestje gemaakt van katoen/mos. Ik zal eens kijken of ik handig een muurtje achter het looprad kan zetten. Ik wil ook weer niet een te hoge muur, uit angst dat Moos valt.

@Sabri: zo, dat is heftig zeg!

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 13:05

Ik moet er echt op letten dat ik jullie berichten niet vergeet haha. Dan lees ik ze op mijn telefoon en denk ik, 'ohnee zo even op de laptop', dat typt veel fijner.

@ Sabri,

Oh wat fijn! Bij wie ben je terecht gekomen?
Wat gebruik je nu als bodembedekking? Vanuit HamsterScaping gebruiken we dus zaagsel x hennepvezel x katoen. Het kan ook wel met alleen zaagsel maar de hennepvezel houd het luchtig en de katoen weer extra stevig. Een mooie combinatie dus.

Je Syrtje heeft nu Molly? Ik dacht Benelli haha, ik was even in de war. Maar het is inderdaad bijzonder dat het allemaal kan. Ik geloof ook echt dat de vrijwilligers met man en macht hun best doen.
Ik heb zelf jaren in een dierenspeciaalzaak gewerkt en ooit ook geopperd het idee met opvang konijnen, maar het is heel lastig om dat weer in werking te krijgen. Wij waren wel echt één van de betere en hadden mooie visies en adviezen. Maar dan moet een opvang weer mee willen werken. Helaas toen ik de ziektewet in ging gebeurden er weer bijzondere dingen en nu is de hele toko overgenomen door een grote keten. Dus alles waar ik hard voor had gewerkt is weg, maarja .. het zij zo.

Het blijft altijd wel ellende vrees ik. Gelukkig is Molly nu bij jou!


@ Noviceh,

Ik begon even aan mezelf te twijfelen, maar het klopt grotendeels. Twee delen zaagsel, twee delen hennepvezel en 1 deel katoen. Dat verklaart dus waarom op je foto de katoen wegvalt. Dat beeld kan ook vertekenen maar het viel mij op dus vandaar dat ik adviseer om wat meer katoen te gebruiken :)

Je wilt het eigenlijk in één oog opslag allemaal goed kunnen zien:

Afbeelding


Ik geloof zelf niet in het stukje 'niet zo'n graver zijn'. Natuurlijk zijn er genetische factoren die mee spelen maar over het algemeen zijn alle hamsters van nature gravers. Het is maar net op welke manier wij het kunnen aanbieden. Zo ervaar ik bijvoorbeeld hamsters met een meerkamerhuis als hamsters die geen moeite meer doen voor het graven. Immers hebben ze hun systeem al kant en klaar gekregen. Dat is zonde. Ik heb het ook bij mijn eigen hamster meegemaakt. Bij het weghalen van het meerkamerhuis is ze als een gek gaan graven met een heel mooi tunnel en kamer systeem. Ze viel ook gelijk behoorlijk wat af want ze was ondertussen veel te dik :P Dus voor alles wat te zeggen, maar graven kunnen ze sowieso!

Een muur kan je ook creëren met kurkstukken.
https://littlepawspetshop.nl/product/ba ... hunks-10l/

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:25

Dank Denies voor je tips +:)+

De naam vanuit de opvang was Benelli, op zich best chique alleen ik kon het niet onthouden. Hij lijkt ook wel wat op een mol dus werd het al gauw Molly als roepnaam :Y)

Hamsters houden is zo zoveel leuker dan vroeger, echt een creatieve hobby zo! Ik heb nu inderdaad de grijze bak flink voller gemaakt met hennepvezel, en met zaagsel speciale voor hamsters en dat gemengd met de katoenvezel.

Wat goed dat je destijds als dierenwinkel wilde samenwerken met de opvang. Een keer heb ik gezien een bord in een dierenwinkel denk ook dat u een knaagdier in de knaagdieren opvang kunt kopen!

Denk dat de vrijwilligers doen wat ze kunnen. Ze waren erg aardig en de dieren zaten er schoon bij en geen zieke dieren. Men moet roeien met de ruimte die ze hebben en daar is bewondering voor. In die zin zou de gemeente Den Haag zelf ook een beter onderkomen kunnen regelen, zeker toen het mis ging paar jaar terug. De gemeente heeft namelijk de plicht voor gedumpte huisdieren waaronder knagers goede opvang te regelen en dat is natuurlijk geen kelder onder een flat waar er tientallen knagers dood gaan bij hitte! Inmiddels is het wel verbeterd maar toch schrik je wel hoe vol het daar staat en zoveel dieren er zitten in toch erg kleine hokjes.
Ik zag dat men ook staat te springen om vrijwilligers, zowel voor de diertjes als ook pr/de balie etc, ik ga er over nadenken om misschien daar wat uurtjes te kunnen doen. Al lijkt het me best frustrerend ook als je tegen de muren oploopt.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:16

Fijne vakantie XDenies! En wat een ontzettend leuke sites en info heb je mbt de hamsterscaping *\o/* Echt super, leuk een echte hobby die je er zo van kunt hebben dmv hamsterscaping. Zoveel beter dan die kleine traliekooitjes van vroeger.

noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:09

Pfieuw….! Het is weer gelukt! Mn man heeft het looprad geschuurd, deze draaide moeizaam. Nu werkt ie weer soepel. Moos lijkt blij met zn vernieuwde hok!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:25

Wat prachtig Novice!!! Ontzettend mooi met zo mooi natuurlijk verblijf, leuk om te zien :)

noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 00:24

Sabri schreef:
Wat prachtig Novice!!! Ontzettend mooi met zo mooi natuurlijk verblijf, leuk om te zien :)
Dank!!