Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 12:42

Dat is een hele goede vraag! Deksels worden hoe dan ook overal geadviseerd. Het staat ook op de site, better safe than sorry. Alleen voor fotos is deze er vaak af.

Ik gebruik zelf op mijn samlas geen deksel en haal alsnog alles uit de ruimte. Mocht er iets niet goed zijn dan merk ik het vrijwel direct en de hamster kan niet uit de kamer waar de bakken staan. Dat scheelt.

Lestrange01

Berichten: 2822
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:32

Ik heb Ivan's terrarium een make over gegeven, het is echt verbeterd. Maar klein, lieve, verlegen Ivan is zo geschokt. Arm ding. De eerste drie dagen heeft hij zijn slaap huisje nauwelijks verlaten. Nu inmiddels een week later wordt hij nu rond een uur of 1 snachts wakker.

Maar nu.. hij heeft nu geen voedselvoorraad meer, dus hij heeft bedacht om zijn voedsel in zijn rad op te bergen. En dan vervolgens er heel hard in te gaan rennen... alsof er een kudde wilde paarden door mijn kamer heen rent. Ik heb vannacht vier keer al het eten eruit gehaald, zelfs een klein holletje gegraven en het daar in gedaan, zodat hij dat misschien als nieuwe verstop plek ging gebruiken. Nou nee hoor... iedere keer verplaatste hij alles terug in zijn rad. Ik heb uit ellende maar zijn rad uit zijn terrarium gehaald, en ik denk dat ik het er een dag of twee uit laat in de hoop dat hij dan een nieuwe plek zoekt.

Kookaburra

Berichten: 5431
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:04

Heb je ruimte om een huisje oid naast het rad te leggen?
Ik kan me dat getik wel voorstellen als ie gaat rennen :=

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 18:24

Ik ben wel nieuwsgierig naar je inrichting Lestrange, kan je die met ons delen? Wellicht dat we nog ergens een tip kunnen geven om Ivan wat sneller op zijn gemak te krijgen en ook je voedselprobleem :)

noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 22:09

Dat vroeg ik me trouwens al af, vinden hamsters het wel leuk als de inrichting van hun verblijf wordt veranderd?

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 22:29

noviceh schreef:
Dat vroeg ik me trouwens al af, vinden hamsters het wel leuk als de inrichting van hun verblijf wordt veranderd?


Ik denk niet dat je dit met die bewoording kan omschrijven. Is je hamster happy en gaat het goed dan is het natuurlijk prima om de inrichting te houden zoals het is. Maar soms is het gewoon noodzakelijk omdat er iets schoon gemaakt moet worden of een paar dingen die verzakt zijn te stabiliseren. Dan moet het gewoon.

Maar er zijn ook zat redenen waarom de hamster zich niet op zijn of haar gemak voelt en dan heb ik liever dat je de inrichting zo snel mogelijk verandert. Uiteindelijk helpt dat de hamster alleen maar om sneller te aarden. Het is immers hun thuis, als ik in de woonkamer zit en het is niet naar mn zin dan verander ik het ook haha.

Het doel met iedere herinrichting is toch ook wel om je eerdere inrichting te verbeteren en dat lukt niet altijd, maar het doel moet er wel zijn :)

Lestrange01

Berichten: 2822
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 22:44

xDenies schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig naar je inrichting Lestrange, kan je die met ons delen? Wellicht dat we nog ergens een tip kunnen geven om Ivan wat sneller op zijn gemak te krijgen en ook je voedselprobleem :)



Het is een beetje lastig foto's maken want ik heb slecht licht, een zes jaar oude telefoon en het terrarium opent (helaas!) Vanaf de voorkant, en niet van de bovenkant. Maar hier de foto's van toen het net gedaan was


Afbeelding

Afbeelding


110×60, de zandlaag is ong. 15 cm, de tweede laag is ong. 20 cm en de hoogste laag is rond de 30. Hoger gaat niet vanwege de opening. Vroeger was het hoogste punt 20 cm en dat heb ik door de verbouwing dus aangepast naar de 30cm, maar nu graaft hij dus plots niet meer :'). De wip heb ik eigenlijk gelijk omgewisseld naar een klein bruggetje waar hij zich kan verschuilen, dus dat is aangepast. Er staan verder nog precies dezelfde spullen in als voor de verbouwing, alleen een andere plek.
Laatst bijgewerkt door Lestrange01 op 26-12-22 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 22:57

Nou ben ik wel benieuwd wanneer iets hamsterscaping is en wanneer niet meer :-)

Ik heb vd week mijn hanster overgezet van een ouderwets kooitje naar een aquariumbak. nog redelijk open en leeg tov de voorbeelden, maar al hele mooie vooruitgang voor het beestje tov waar hij eerst zat zeg ik.

Kookaburra

Berichten: 5431
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 23:15

Ik weet dat Denies daar wel ontzettend kritisch in is. Ik ben meer van het 'ik doe zo goed mogelijk mijn best! En elke verbetering is er 1!'

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 23:20

Kookaburra schreef:
Ik weet dat Denies daar wel ontzettend kritisch in is. Ik ben meer van het 'ik doe zo goed mogelijk mijn best! En elke verbetering is er 1!'


En niet geheel onlogisch dat ik daar kritisch in ben, toch? :D. Wat jij nu zegt is ook precies het geen wat ik zo goed als altijd herhaal, maar er is ook altijd verbetering mogelijk. Ook in mijn eigen scapes. Daarnaast kan iemand t nog zo goed bedoelen maar kan het ook heel slecht uitpakken voor de hamster. Elkaar helpen, ondersteunen en adviseren is een goede gedachte lijkt mij. Maar kan er naast zitten.
Daarom ben ik erg benieuwd hoe je je bericht bedoelt.

Op de rest reageer ik zodra ik op de laptop zit en op mijn gemakje kan kijken :D

Edit: Maar een Scape is een Scape als deze overéénkomt met waar HamsterScaping voor staat en daarbij alle natuurlijke aspecten van wat een hamster nodig heeft afvinkt :)
Er zijn zeker andere manieren die ook kunnen werken, maar dat is dan geen Scape haha

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 23:46

Maar wat is hamsterscape dan precies, wie of wanneer te bepalen of het wel of niet is zeg maar :-)

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 23:55

Bienotje schreef:
Maar wat is hamsterscape dan precies, wie of wanneer te bepalen of het wel of niet is zeg maar :-)


Ooh heb je de website nog niet bekeken?
https://Www.HamsterScaping.info

En anders begrijp ik niet wat je nu precies wilt weten of horen haha :D

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 00:12

Oh.. die heb ik wel bekeken. Maar een scape is een scape als het overeenkomt met waar hamsterscaping voor staat.. Ik zie kritiek op bv een Duitse manier die geen hamsterscaping is en lees dat je minimaal x dingen in je bak moet.

Hier echt een newbie hoor, maar elke poging om het vriendelijker en natuurlijkere leefomgeving voor een hamster te maken is dus geen hamsterscaping?

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 00:35

Bienotje schreef:
Oh.. die heb ik wel bekeken. Maar een scape is een scape als het overeenkomt met waar hamsterscaping voor staat.. Ik zie kritiek op bv een Duitse manier die geen hamsterscaping is en lees dat je minimaal x dingen in je bak moet.

Hier echt een newbie hoor, maar elke poging om het vriendelijker en natuurlijkere leefomgeving voor een hamster te maken is dus geen hamsterscaping?


Het is zeker geen kritiek, absoluut niet. Dat wordt vanuit die kant juist naar HamsterScaping gedaan. Geen probleem, maar wat je in je laatste zin omschrijft: natuurlijke en vriendelijke leefomgeving creeren. Dat is het algemene doel. Welke stijl je er ook op na houd. Bij iedere stijl zijn er richtlijnen maar die van HamsterScaping zijn net iets anders en bijvoorbeeld makkelijker haalbaar met een kleiner budget dan bijv. Duitse stijl.
Juist omdat er op fb heel veel haat en nijd is vanuit de Duitse stijl heb ik geen behoefte om dat ook in een eigen HamsterScaping topic naar boven te halen. Marlinde is een goede vriendin van me, dus zeker geen kritiek.

Wij Scapen (= ontwerpen) een omgeving met bepaalde richtlijnen, hoe je de spullen plaatst om een beschutte omgeving te creeren en welke handvaten je kan gebruiken om het graafgedrag te stimuleren. Een omgeving waarin je hamster zich fijn voelt. De adviezen zijn ontstaan vanuit kennis en ervaring en het is geen stilstaand iets dus daarin blijven nieuwe inzichten ontstaan. Maar goed, dit leg ik ook uit op de website natuurlijk. Vandaar dat ik je vraag niet zo goed kan plaatsen in hoe ik hem moet beantwoorden :)

Het is gewoon een manier die is ontstaan tussen een oud-collega en ik en waar we al een hele berg hamsters en hun baasjes mee vooruit hebben kunnen helpen. Niet alleen meer in Nederland overigens.
Maar de benaming HamsterScaping valt en staat natuurlijk met die richtlijnen. Mini stek lijkt op diamond painting maar is ook niet hetzelfde, even een stom voorbeeld. Wist zo even niet iets anders te benoemen _O-

Het zijn richtlijnen en daarvanuit bouw je verder. Wat ik zeg, ik weet gewoon even niet hoe ik t anders moet beantwoorden :D

Kookaburra

Berichten: 5431
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 00:41

Ik had echt een heel verhaal getypt, maar dat is dan ook een boekwerk om te lezen. Dus ik probeer het zo kort mogelijk te doen. Mocht je dus vragen hebben, zeg het. Dan kan ik het wel wat uitgebreider aangeven.

Ik heb een tijdje de facebookgroep gevolgd en lees nu natuurlijk nog dit topic. Ook omdat ik het beste voor heb met mijn hamster. Wat ik daarin lastig vond is dat er bij veel scapes nog opmerkingen werden gemaakt om het te verbeteren. Dat snap ik, maar het voelt voor mij ontmoedigend. Al doe je je best en let je op het welzijn, het is nooit 100% af.

Mijn 'rusje' komt van marktplaats. Hij zat 'gezellig' met zijn broertje in een kooi. De eerste dag dat hij in mijn bak kwam, wat toen absoluut niet de naam 'scape' mocht krijgen, was hij volgens mij zo blij. Hamsteren, in het rad rennen, steeds rollen in het zandbad. Na een paar dagen kwam hij ook nieuwsgierig op mij af (want: voer!). Inmiddels is mijn bak al steeds meer een scape, maar zeker nog niet helemaal volgens het boekje. Desondanks heb ik absoluut niet de indruk dat mijn hamster ongelukkig is. Dus vandaar mijn opmerking: 'ik doe zo goed mogelijk mijn best, en elke verbetering is er 1'. Voor mij is dat een positievere insteek. Met de kanttekening dat je áltijd het gedrag van de hamster in de gaten moet houden.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 00:59

Ik denk dat je daar dan mijn intenties misloopt. Wanneer een advies gegeven wordt wilt het niet zeggen dat degene helemaal niets goed doet. Of dat er alleen maar op 1 punt blind gestaard moet worden. Dat is ook nooit wat ik gezegd of gesuggereed heb, maar je kan helaas niet iedereen bereiken of tevreden stellen met een gegeven antwoord of uitleg. Daarnaast kan je met een gegeven iets altijd een kant belichten waar iemand niet aan heeft gedacht. Met je mond houden zullen we nooit ergens komen.

Gelukkig is het voor vele niet ontmoedigend want ik ken zóveel mensen en ik heb zóveel groei en verbetering gezien, en dat blijft godzijdank. Alles voor onze diertjes <3 Want t blijft niet alleen bij hamsters :D

Ik kan alleen maar voor mezelf praten en er zitten inderdaad mensen tussen die het zoals jij beredeneren. Dat kan ik alleen maar jammer vinden maar verder niets aan veranderen. Ik ben daarnaast niet de enige die reageert op o.a fb en heb ook niet alles in de hand. Dus ja, dit is een mooi kantelpunt. Jammer dat je het zo ziet, voelt en ervaart, of dat het zo is overgekomen.. maar het weerhoud mij er niet van om te blijven adviseren en andere te helpen :) Dat is namelijk wat ik doe, te alle tijde, niet afkraken of in negatief daglicht zetten. Nooit.

Edit: en ook nooit alleen maar advies geven. Er worden altijd goede punten naar voren gehaalt en toegelicht. Mijn berichten staan altijd grotendeels vol met complimenten.
En dat wil ik graag ook benadrukken.


Los van dit hoop ik dat iedereen een hele fijne kerst heeft gehad, we gaan aftellen voor de laatste dagen in 2022. Op naar nog een mooi jaar met verbeterde welzijn!
Ik ben gevraagd voor een seminair in Zweden dus ben benieuwd of het deze keer wel door zet zonder corona :D

Kookaburra

Berichten: 5431
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 01:21

Dat van de facebookgroep klopt zeker hoor. Juist daar wordt door veel mensen advies gegeven (en dat gaat alle kanten op omdat iedereen anders is, maar wel met het oog op het verbeteren van de verblijven). En is zeker de intentie die ik ook zie, maar die ik persoonlijk(!) dus niet altijd ervaar. En dat ik het zo ervaar ligt deels ook bij mij, zeker.

Maar dat niet alle richtlijn-vinkjes helemaal worden afgestreept betekent niet ook dat een hamster ongelukkig is. En als ik ergens blij van wordt, is dat van een blije hamster ;)

Kookaburra

Berichten: 5431
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 01:22

Ik zie nu je laatste alinea. Gaaf! Veel plezier met je seminar! :D
Op naar een nieuw jaar met inderdaad mooie scapes en meer blije hamsters!

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 10:34

Wat ik al zei, zeker met een geschreven tekst, blijft het lastig om iedereen daar in tevreden te kunnen houden. Maar ik ben blij dat je ergens wel in ziet dat het goed bedoeld is vanuit bijvoorbeeld mij. Controle over andere en hoe bot en plat ze reageren hebben we helaas niet.

En ik ben ook benieuwd of het doorgaat hoor, we gaan het wel zien :)

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 01:14

Welk loopwiel is echt stil? En dan bedoel ik niet zo zeer de draai beweging maar het geluid van die kleine nageltjes rennend door het rad.

We hebben nu een houten en die functioneert prima. Alleen wordt mijn dochter helemaal gek van dat getik van die kleine nageltjes en pootjes.

Is dat met de silent spinner echt minder?

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 11:13

DiantaM schreef:
Welk loopwiel is echt stil? En dan bedoel ik niet zo zeer de draai beweging maar het geluid van die kleine nageltjes rennend door het rad.

We hebben nu een houten en die functioneert prima. Alleen wordt mijn dochter helemaal gek van dat getik van die kleine nageltjes en pootjes.

Is dat met de silent spinner echt minder?


Dat denk ik niet. Silent spinners zijn van plastic.
Nu moet ik zeggen dat ik heel gevoelig ben voor geluid maar ze in het kerbl loopwiel niet hoor. Maar ik kan geen beloftes maken want ze staan niet in mijn kamer, dat lukt sowieso niet haha. Maar ik vrees dat je van het nagel geluid eigenlijk niet echt af komt.
Wellicht nog het houten loopwiel met kurk er in?
https://littlepawspetshop.nl/product/bl ... wiel-21cm/

Kurk is ook los te verkrijgen op een band. Dus dat kan je waar nodig vervangen :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33859
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:38


xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 14:05


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33859
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:15

Bij m’n Chineesje niet. Het is trouwens ook metaal! Vind die van kurk luider.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 14:19

MarlindeRooz schreef:
Bij m’n Chineesje niet. Het is trouwens ook metaal! Vind die van kurk luider.


Metaal? Serieus, ooh dat zou ik er niet vanaf zien! Grappig hoe iets kan vertekenen :D