Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestrange01

Berichten: 2827
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:29

Na 2.5 jaar hamsterloos zijn na het overlijden van Ivan, heb ik eindelijk weer een hamster gekocht!! Ik ga hem vrijdag ophalen, en hij komt in een 110×60 bak. Ik heb net allemaal spulletjes besteld en ik hoop dat het allemaal op tijd aankomt. Als dat niet zo is, is dat geen probleem want ik heb nog genoeg over.

Meet:
Afbeelding
Ivan 2.0

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 20:00

Wat leuk :) Ga je dan ook scapen voor Ivan? En waar komt Ivan vandaan?

Sterkte Gwen! Mocht je iets willen weten geef vooral een gil!

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:11

Aaaah een Ivan 2.0, wat super leuk <3

Geen hamsterscaping, maar muizenscaping. Dat mag ook wel toch :))? Ik heb hier namelijk ook 5 dames kleurmuizen zitten en zaterdag was hun terrarium aan de beurt om compleet in te richten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een 100x50x50 met een 27.5 cm wiel. Binnenkort krijgen ze een 110x50x60 want ik heb een gat in mijn hand :+

Lestrange01

Berichten: 2827
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:28

xDenies schreef:
Wat leuk :) Ga je dan ook scapen voor Ivan? En waar komt Ivan vandaan?

Sterkte Gwen! Mocht je iets willen weten geef vooral een gil!


Ik laat me door het scapen inspireren. Ik ga het ongeveer net zo inrichten als Ivan de eerste. Lekkere dikke laag ondergrond zodat hij kan graven als hij dat wil, en inrichten zodat hij voldoende verstop plekken heeft. Ik heb van allerlei webshops dingen gekocht haha, ik weet niet of het allemaal gaat passen, maar dan kan ik in ieder geval afwisselen. Ik zit te denken ook wat mos toe te voegen voor de kleur en textuur, maar ik ben bang dat het niet lang overleeft. Heeft iemand trouwens weleens geprobeerd om een hamster te houden in een aarde ondergrond? Het lijkt me dat ze daar goed in kunnen graven, en heel natuurlijk is, maar het vervelende is dat je met die aanmaak blokken vaak toch vochtige aarde hebt en dat lijkt me niet zo goed voor een hamster, al is het maar tijdelijk tot het droogt.

Ik heb nu ondergrond bij de dierenwinkel gekocht, maar onderschat hoeveel ik nodig heb dus ik kan weer terug :')

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:28

Nee dat zou ik niet doen, de luchtvochtigheid in zo’n verblijf schiet dan flink omhoog en dat lijkt me niet heel fijn en goed voor zo’n dier.

Misschien zit ik er wel helemaal naast hoor, want ik heb het nog nooit geprobeerd. Maar ik zou het niet durven.

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 15:48

@ FireHeart,
Natuurlijk is MouseScaping ook welkom hier! Hartstikke leuk! Eén van mijn pawtners heeft heel veel muisjes en ik blijf ze ook erg leuk vinden :) Maar het is niet mijn soort dier om te houden helaas.

@ Lestrange,

Leuk dat je je laat inspireren door HamsterScaping, ik ben erg benieuwd. Er bestaat hier op bokt ook een algemeen topic voor hamsterhouders: [HK] Bokkers met hamsters #3. Natuurlijk ben je hier ook van harte welkom, alleen hier focussen we ons echt op HamsterScaping - dus net wat jij zelf fijner vind! :D
Mos vergaat in principe niet. Tenzij je het bijvoorbeeld bij een bloemenwinkel of dergelijke haalt (uit de natuur mag bij wet niet). Dan kan het wel bruin worden. Het mos wat je bijvoorbeeld van Trixie of Back Zoo Nature kan aanschaffen is groen en dat blijft ook groen. Dat is, dacht ik, in de oven geweest en is hierdoor droog en groen :D Je kan het nog wel even in de vriezer doen van te voren tegen eventuele beestjes. Ik zelf doe dat overigens niet. https://littlepawspetshop.nl/?s=mos (het ziet er nog een beetje gek uit, maar komt door het nieuwe design wat ze nog even in orde moeten maken)

Wat betreft de aarde of coco humus ga ik volledig mee met Fireheart. Ik heb dit wel geprobeerd en zolang het vochtig is; erg fijn spul. Goed graafbaar ook. Máár .. vocht + houten spullen = schimmel. Vocht + warmte (van je hamster) = schimmel. Vocht trekt ook weer ongedierte aan dus lang verhaal kort .. alleen maar drama en daarom nooit meer gedaan.
In een klein bakje aanbieden als extraatje zie ik zelf geen toegevoegde waarde van want dan worden ze alsnog belemmert in het graven haha.

Inschatten is best een uitdaging, op de website (https://www.HamsterScaping.info) hebben we een kleine richtlijn en dit heb ik ook bij de producten in mijn shop als afbeelding toegevoegd. Maar een belofte kan je er helaas niet van maken.

Volgens mij had ik zo alles toch? :D

Lestrange01

Berichten: 2827
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:58

xDenies schreef:
@ FireHeart,
Natuurlijk is MouseScaping ook welkom hier! Hartstikke leuk! Eén van mijn pawtners heeft heel veel muisjes en ik blijf ze ook erg leuk vinden :) Maar het is niet mijn soort dier om te houden helaas.

@ Lestrange,

Leuk dat je je laat inspireren door HamsterScaping, ik ben erg benieuwd. Er bestaat hier op bokt ook een algemeen topic voor hamsterhouders: [HK] Bokkers met hamsters #3. Natuurlijk ben je hier ook van harte welkom, alleen hier focussen we ons echt op HamsterScaping - dus net wat jij zelf fijner vind! :D
Mos vergaat in principe niet. Tenzij je het bijvoorbeeld bij een bloemenwinkel of dergelijke haalt (uit de natuur mag bij wet niet). Dan kan het wel bruin worden. Het mos wat je bijvoorbeeld van Trixie of Back Zoo Nature kan aanschaffen is groen en dat blijft ook groen. Dat is, dacht ik, in de oven geweest en is hierdoor droog en groen :D Je kan het nog wel even in de vriezer doen van te voren tegen eventuele beestjes. Ik zelf doe dat overigens niet. https://littlepawspetshop.nl/?s=mos (het ziet er nog een beetje gek uit, maar komt door het nieuwe design wat ze nog even in orde moeten maken)

Wat betreft de aarde of coco humus ga ik volledig mee met Fireheart. Ik heb dit wel geprobeerd en zolang het vochtig is; erg fijn spul. Goed graafbaar ook. Máár .. vocht + houten spullen = schimmel. Vocht + warmte (van je hamster) = schimmel. Vocht trekt ook weer ongedierte aan dus lang verhaal kort .. alleen maar drama en daarom nooit meer gedaan.
In een klein bakje aanbieden als extraatje zie ik zelf geen toegevoegde waarde van want dan worden ze alsnog belemmert in het graven haha.

Inschatten is best een uitdaging, op de website (https://www.HamsterScaping.info) hebben we een kleine richtlijn en dit heb ik ook bij de producten in mijn shop als afbeelding toegevoegd. Maar een belofte kan je er helaas niet van maken.

Volgens mij had ik zo alles toch? :D



Bedankt voor de link, daar ga ik even kijken. Ik gebruik mos alleen in mijn bioactieve mierenterrarium dus ik heb hier geen ervaring mee.

Over de aarde klopt inderdaad, het is een leuk idee maar in de praktijk zal het waarschijnlijk misgaan. Al gaan in mijn slangen terrarium de combi hoge luchtvochtigheid, hout en aarde wel goed, maar slangen kunnen die luchtvochtigheid beter hebben.

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 16:22

Wat voor soort mos gebruik je bij je mierenterrarium?
In praktijk gaat het helaas mis, niet alleen bij mij maar bij vele. Is in mijn ogen het geld niet waard.

Lestrange01

Berichten: 2827
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:03

Ivan de tweede is zojuist thuis gekomen en ik ben helemaal verliefd <3


Afbeelding


Afbeelding

Hij is nu alles aan het ontdekken in zijn terrarium. Hij is rustig en vriendelijk, niet zo verlegen en zeker niet zo boos als Ivan de eerste. Wat een klein lief beertje <3

Lestrange01

Berichten: 2827
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:02

Hij is al begonnen met allemaal tunnels graven ❤, gaan heel het terrarium rond! Dat heeft Ivan de eerste nooit echt gedaan, maar Ivan de tweede heeft er al veel gegraven. Hij rent ook niet weg als je je hand in het terrarium stopt, wat ik knap vind voor een jonge hamster die er pas net is.

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:05

We hebben toch een nieuw hamstertje gekocht, ze komt vanmiddag en de jongens hebben haar Anna genoemd. (Bij gebrek aan ideeen voor een meisjes naam en Anna en Elsa waren het enige waar ze op kwamen haha).

Vandaag het hok ingericht, eerst maar eens laten wennen en kijken wat ze prettig vind.

Het kasteeltje staat er in omdat ze nu nog klein is, de jongens vinden dat ding natuurlijk geweldig. Als ze groter is komt ie er niet meer in.

Afbeelding
Afbeelding

Lestrange01

Berichten: 2827
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:44

Wat leuk met die paardebloemen! Ik hoop dat Anna het leuk gaat vinden. Nu Ivan nog klein is heb ik er ook nog huisjes in die voor dwerghamsters zijn, dat past nog makkelijk. Ivan de eerste is altijd rond de 110/120 gram gebleven en paste er heel zijn leven nog in. Maar vrouwtjes worden groter!

Met Ivan gaat het nog steeds geweldig. Al lag hij gisterenavond zo diep te slapen dat ik een hartaanval had haha. Hij eet als sinds dag drie uit mijn hand, en loopt soms gewoon mijn hand op! Totaal nergens van onder de indruk, heeft allemaal tunnels gegraven dus volgens mij heeft hij het naar zijn zin

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 14:01

Ooh wat leuk Gwen, deel je een foto van Anna? :) Heerlijk in de Frozen vibes!

Het spijt me lestrange, maar ook een jonge Syr of een Syr tot 100/120g past niet in dwerghamster huisjes. Nee dat moet ik anders zeggen; ja hoor ze passen er in. Maar er zijn een hoop dingen waar we rekening mee moeten houden om schade te voorkomen
Een Syr die zich in een te klein huisje (moet) wurmen kan daar serieusze schade door oplopen, al dan niet zichtbaar. We letten daar met HamsterScaping heel erg op en hoeft niet nodig te zijn.
Fijn om te lezen dat Ivan het nu zo naar zn zin heeft en lekker graaft.

Eleeke

Berichten: 2061
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:06

Wat fijn GwenVd en het ziet er weer prachtig uit
Herkenbaar met kinderen krijg je soms de meest bijzondere namen voor je dieren :D
veel plezier met Anna ( leuke naam )

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:24

Anna heeft zich meteen verstopt onder een kurk stuk. Het is een heel leuk beestje, heel nieuwsgierig en heeeel snel! Maar wel lief.

Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Berichten: 10831
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:25

Hallo, mag ik me hier ook melden?
Mijn dochter heeft sinds een paar maanden een dwerghamster. We hebben hem via marktplaats met een hok en alles erbij. Maar we wilden graag een glazen hok. Nu zoeken we nog allemaal spulletjes voor erin, voor dat hij over kan.
Ik lees graag mee voor tips enzo!
Hier is een foto van Muffin:

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 12:50

Welkom met Muffin! Ga je ook Scapen? :)

Leuk een wildkleurtje Gwen! Waar komt Anna vandaan?

Samantha_

Berichten: 10831
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:59

Ja dat is wel de bedoeling. Kunnen m alleen nog niet overzetten nu omdat we dan geen drink flesje kunnen ophangen.
Het nieuwe hok is 100x50x50 dus lekker ruim voor hem.
Nog tips voor een wiel? Hij staat op m’n dochter haar kamer Ivm katten, dus het liefst een stil wieltje.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:08

Samantha_ schreef:
Ja dat is wel de bedoeling. Kunnen m alleen nog niet overzetten nu omdat we dan geen drink flesje kunnen ophangen.
Het nieuwe hok is 100x50x50 dus lekker ruim voor hem.
Nog tips voor een wiel? Hij staat op m’n dochter haar kamer Ivm katten, dus het liefst een stil wieltje.

Ik heb water gewoon in een drinkbakje. Is ook fijner voor de hamster :)

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:33

xDenies schreef:
Welkom met Muffin! Ga je ook Scapen? :)

Leuk een wildkleurtje Gwen! Waar komt Anna vandaan?


Via een Dame die een kleine fokkerij had. Heb wel t idee dat ze niet helemaal eerlijk is geweest. Ik denk dat ze nauwelijks in handen is geweest.

Ze is lief als in, niet bijten, maar ze is ook echt bang. Ze laat zich ook niet zien. Ze zat net toen mijn man in de kamer zat wat te eten. Hij stond op en ze spurtte al meteen weg.

Net even geprobeerd te aaien of dat ze op mijn hand wilde maar meer dan haar neus laten zien kwam t niet. Oppakken betekend ook zo’n klein gilletje.

Heel anders dan dino die nooit bang is geweest en oppakken echt prima vond.

Hoop dat dit nog omslaat want ik vind het heel moeilijk om zelf niet te schrikken van die schrikkerige bewegingen en ik weet niet of dit leuk is voor de jongens.

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 14:58

Wat een tof formaat Samantha, heerlijke ruimte! Ik zou me persoonlijk niet druk maken om het niet verplaatsen vanwege een drinkflesje. Een bakje is veel natuurlijker en voorkomt ook een aantal gezondheidsproblemen. Maar zo'n grote ruimte is niet alleen ideaal, maar ook snel te open als je niet al voldoende spullen hebt om een goede opbouw te maken. Daar zou ik me dan weer meer druk om maken :P Bakje/flesje is wel te tackelen.

Welke fokkerij Gwen? Ik was vooral nieuwsgierig omdat je het verschil tussen fok en dierenwinkel heel goed ziet zeg maar :P Niets mis mee maar was gewoon benieuwd.
De verandering heb je overigens zelf in de hand. Ook een hamstertje bij een fokker vandaan kan dit gedrag vertonen. Het gilletje is puur een teken van angst, en zich willen verdedigen. Als Anna straks gewend is (geeft het minimaal een week alsjeblieft) kan je gewoon overgaan tot oppakken. Oppakken is ook echt oppakken en niet er achter aanjagen. Het gilletje hoort erbij en trekt wel weg als ze meer vertrouwen heeft, dat vertrouwen moet degene die oppakt geven :)

Samantha_

Berichten: 10831
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:00

We zijn net gaan shoppen, ze is nu druk met inrichten.

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 20:29

Samantha_ schreef:
We zijn net gaan shoppen, ze is nu druk met inrichten.

[ [url=m/iKmIlI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat ik al zei, een heerlijke ruimte! Maar echt een uitdaging om het beschut te krijgen bij het begin. Heb je wellicht nog iets van theedoosjes, kommetjes, bloempotjes en dergelijke die je er nu in kan plaatsen? Het is voor je hamstertje erg belangrijk dat het nu meer beschut wordt. Een hamster is een prooidier en een grote open vlakte is dus vol gevaar. Dat is er helaas niet uit te fokken haha.
Ook als je je spulletjes meer van de achterkant van je bak af haalt creëer je ook sneller beschutting :D

Een kleine tip; de houten tunnel met gaten is te klein voor een hamstertje. Als ze daar door heen gaan kunnen ze zich aan de binnenkant flink beschadigen. Je kan deze wel rechtop zetten als 'bloempotje' met plantjes erin die aan alle kanten uitsteekt :D

Hoe groot is het loopwiel dat jullie hebben?

Hier nog wat voorbeeldjes voor een 100cm bak. Dit is wel x40x40.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is 100x40x50, wel een mega oude scape. Dit was vrij aan het begin van toen we HamsterScaping introduceerde in de wereld.
Afbeelding

En dit is 100x50x50 maar dan een terrarium.
Afbeelding

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk kan laten zien wat er met beschutting wordt bedoelt! :) De laatste is van vorig jaar en dus het meest up-to-date, maar ook leuk om te zien hoe we steeds meer nieuwe dingen leren en toepassen.

Samantha_

Berichten: 10831
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 00:54

Dankjewel voor de tips! Ga er wat dingen bijzetten. Loopwiel weet ik zo niet eigenlijk.

Wat leuk die inrichting zo zeg, leuke inspiratie!

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 07:28

xDenies schreef:
Wat een tof formaat Samantha, heerlijke ruimte! Ik zou me persoonlijk niet druk maken om het niet verplaatsen vanwege een drinkflesje. Een bakje is veel natuurlijker en voorkomt ook een aantal gezondheidsproblemen. Maar zo'n grote ruimte is niet alleen ideaal, maar ook snel te open als je niet al voldoende spullen hebt om een goede opbouw te maken. Daar zou ik me dan weer meer druk om maken :P Bakje/flesje is wel te tackelen.

Welke fokkerij Gwen? Ik was vooral nieuwsgierig omdat je het verschil tussen fok en dierenwinkel heel goed ziet zeg maar :P Niets mis mee maar was gewoon benieuwd.
De verandering heb je overigens zelf in de hand. Ook een hamstertje bij een fokker vandaan kan dit gedrag vertonen. Het gilletje is puur een teken van angst, en zich willen verdedigen. Als Anna straks gewend is (geeft het minimaal een week alsjeblieft) kan je gewoon overgaan tot oppakken. Oppakken is ook echt oppakken en niet er achter aanjagen. Het gilletje hoort erbij en trekt wel weg als ze meer vertrouwen heeft, dat vertrouwen moet degene die oppakt geven :)


Uit Beverwijk. Ken je daar iemand?

Gister avond kwam ze uit haar huisje, ik kon er gewoon bij zitten en mijn man ook. Ze was zich heel erg aan t vermaken maar vond t nog wel wat spannend. Heb het hok niet open gedaan hoor, gewoon erbij gezeten.

Ze is zooooo snel! Bizar. Als ze rent in het rad zie je de pootjes niet eens meer. Dino was een sloompie vergeleken Anna haha.

Ik geef haar de tijd, vond het gewoon even jammer.