Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:56

Wat een dotje!

Lukasje
Berichten: 11300
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:08

Wat een lief snoetje !

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 14:32

Wat leuk! Van een Syrtje naar een Rusje, dan zal die wel een gigantische ruimte hebben. Altijd fijn om hamstertjes een mooie nieuwe kans te geven :)

Ik heb er voor gekozen om een YouTube channel aan te maken met de filmpjes openbaar. Er werd nu continu naar mijn privé account gelinkt maar die houd ik liever gewoon voor filmpjes van mijn paard en dergelijke haha.

Macs

Berichten: 7644
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:46

Oh wat is Pluisje een schatje. Wat lief dat je hem hebt opgevangen!

Gisteren hebben we alle panelen laten zagen en meegenomen. Vanavond gaan we het in elkaar zetten en de exacte maten voor het plexiglas opmeten (ivm afwijkingen van het zagen). Dan gaan we het plexiglas bestellen! Vandaag ook inkoopjes gedaan voor het scapen.
Het kost allemaal wat, maar is het wel waard. De vorige kooi heb ik weggedaan en toch spijt van, dus we maken hem zelf gewoon opnieuw. Het is de bedoeling dat we deze kooi jaren houden -ookal overlijdt hammie- om sieluhge hamstertjes een huis te kunnen blijven geven. :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:54

Leuk, hier ook meer begaan met Syren. Verassing! :+ Maar dan heb ik het niet over dierenwinkel Syren.
Het fijne aan Syren is dat ze alleen bijten als je ze laat schrikken; dus dat moet je gewoon niet doen. :P Naar mijn ervaring bijten Russen snel uit nieuwsgierigheid, en zo'n klein balletje dat brutaal in je vinger wil bijten vind ik niet fijn op te pakken. Niet dat het per sé zeer doet, maar ik schrik me een ongeluk.

Laatst wat Rusjes opgevangen, waarbij ik geslachten moest checken. Was echt zeker wel negen keer gebeten, zolang je ze niet fixeerden beten ze niet. Mara ik moest tpoch echt kijken. Hele handen onder het bloed :o Ben nog nooit meerderen keren achter elkaar gebeten door een Syr gelukkig, want als die bijten van schrik doet dat best wel even pijn.

Afgelopen weekend ook twee hamstertjes opgehaald, mocht iemand dat leuk vinden.

Tukkertje's Vicky
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tukkertje's Wopke:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk van Vicky en Romereo binnenkort schaapjes! <3

Vicky en Wopke zitten trouwens in mijn nieuwe kast hokken. Dus was even wennen met inrichten.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 16:33

Grappig heh dat het zo kan verschillen qua ervaring :) Ergens maar goed ook, anders dan werd het ook zo saai.

Leuke foto's van mooie diertjes :)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:50

Ja, helemaal met je eens! Vind Rusjes verder hartstikke lief en grappig. Maar met oppakken let ik toch maar op mijn vingers!

Dankje! :3

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70640
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:39

Ach wat een schatje lijkt Tukkertje's Vicky te zijn. Ik heb trouwens dezelfde ervaring als AlwaysH. Leuk om zo verschillende meningen en ervaringen te lezen.

JesdaJinn

Berichten: 10456
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:51

Vandaag extra bodembedekking gehaald.
Voor het mooi kom ik iets hennepvezel te kort maar dat ga ik de volgende keer meer bij doen.

Bak is 100x40x50 voor een Rusje.

Afbeelding
De hele bak

Afbeelding
Linkerkant + zandbadje, maar dienen ik weer vergeten xD.

Afbeelding
De plek van het radje + voerbak.

Afbeelding
En de rechterkant met het waterbakje.

Ik heb het bestandje na-geaapt van de FB.
Tips zijn welkom :D

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 18:53

Dat is al een mooi en goed begin! :)

Lukasje
Berichten: 11300
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:46

Knap gedaan JesdaJinn +:)+

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:07

C_arola schreef:
Ach wat een schatje lijkt Tukkertje's Vicky te zijn. Ik heb trouwens dezelfde ervaring als AlwaysH. Leuk om zo verschillende meningen en ervaringen te lezen.


Ja, zijn ze beiden. Vooral als je je bedenkt dat ik ze pas twee dagen heb! :j

Leuk @JesdaJinn! Vind je lagen wel mooi, qua verschil. Alleen de onderste laag links is wat kaal, maar je zal ongetwijfeld meer spullen krijgen als je langer scaped. Zoals takjes ed om open plekken mee op te vullen. :D

Ik gebruik ook hooi en gedroogde bladeren om het oppervlakte wat minder kaal te maken.

JesdaJinn

Berichten: 10456
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:04

Ik moet idd nog mos en plantjes hebben etc :)
Denkndat Hammie zich wel prima vermaakt in deze bak straks

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:07

JesdaJinn schreef:
Ik moet idd nog mos en plantjes hebben etc :)
Denkndat Hammie zich wel prima vermaakt in deze bak straks


Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

JesdaJinn

Berichten: 10456
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:58

Haha, ik keek net op marktplaats en zag dat iemand een glazen bak zoekt voor HamsterScaping. Toevallig hier iemand? Best grappig

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 18:31

JesdaJinn schreef:
Haha, ik keek net op marktplaats en zag dat iemand een glazen bak zoekt voor HamsterScaping. Toevallig hier iemand? Best grappig


Oh je word dood gegooid met zulke advertenties. Ook mensen die ineens bakken gaan inrichten die helemaal niet kloppen en ze voor een best fors bedrag verkopen :P

Ik heb gister mijn eerste traject dag gehad (ik heb een topic daar over geopend mocht je het interessant vinden) en dat is best pittig. Toch heb ik vandaag mijn best gedaan om toch te gaan werken en ik heb het twee uurtjes vol gehouden. Ik ben niet als een gek gaan typen maar heb andere handige dingetjes gedaan, zoals onder andere een set gemaakt voor in een 100cm bak *\o/*
https://www.wesdijk.nl/dieren/hamstersc ... 52869.html

Afbeelding

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:34

Zo leuk!

JesdaJinn

Berichten: 10456
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:43

Komen ze nu met een set voor een 100cm bak. Hahaha XD

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 22:03

JesdaJinn schreef:
Komen ze nu met een set voor een 100cm bak. Hahaha XD


Ahhw, ik had er niet eerder tijd/inspiratie voor <3

JesdaJinn

Berichten: 10456
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:54

Haha. Was ook een grapje hoor :P

Ik heb van de week een mailtje gestuurd naar de Hamstery maar helaas nog geen reactie

JesdaJinn

Berichten: 10456
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:07

Hier een beetje een dubbel gevoel.

Ik had bij iemand een hamstertje gereserveerd maar dat ging nog wel even duren en ik heb eerlijk gezegd dat ik daar geen geduld voor heb en graag op redelijk korte termijn een hamstertje wil verwelkomen. Heb dus de betreffende Hamstery een mail gestuurd met dat ik er vanaf zag en ook met het eerlijke antwoord dat ik niet zo lang wil wachten.
Mailtje terug gehad met dat het prima was.

Vervolgens rond gekeken en nu kan ik morgen een hamstertje ophalen.
Er stonden allerlei foto's bij van de kleuren die ze hadden. Nu heb ik puur op de kleur die ik echt prachtig vind een keus gemaakt.
Helaas hoorde ik van Denise (via PB) dat de kleur blauw kans heeft om allerlei ziektes.
Ik baal enorm dat ik me er niet zo erg in verdiept hebt en me puur heb laten leiden door de prachtige kleur.
Ik ga Floki (zoals ie zal heten) een fijn huisje bieden in een bak van 100x40x50 en hopelijk wordt het hem gespaard om ziek te worden/zijn.

Stel dat hij wel een ziekte heeft oid dan zal ik hem laten onderzoeken door een DA en mocht het te heftig zijn dan laat ik hem gaan. Het verlies neem ik dan voor lief.

Het volgende beestje zal ik beter voorbereid zijn en eventueel met hulp van jullie om een gezondere 'kleur' en hamster te kiezen.

Voor nu hoop ik dat jullie niet te hard voor mij zijn en blij zullen zijn dat Floki bij mij komt.

Foto komt natuurlijk morgen wanneer hij of zij er is.

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:16

Ik heb ervaring met mogelijke kleurgerelateerde problemen, dus ik heb je een pb gestuurd :)

Lukasje
Berichten: 11300
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:24

JesdaJinn schreef:
Hier een beetje een dubbel gevoel.

Ik had bij iemand een hamstertje gereserveerd maar dat ging nog wel even duren en ik heb eerlijk gezegd dat ik daar geen geduld voor heb en graag op redelijk korte termijn een hamstertje wil verwelkomen. Heb dus de betreffende Hamstery een mail gestuurd met dat ik er vanaf zag en ook met het eerlijke antwoord dat ik niet zo lang wil wachten.
Mailtje terug gehad met dat het prima was.

Vervolgens rond gekeken en nu kan ik morgen een hamstertje ophalen.
Er stonden allerlei foto's bij van de kleuren die ze hadden. Nu heb ik puur op de kleur die ik echt prachtig vind een keus gemaakt.
Helaas hoorde ik van Denise (via PB) dat de kleur blauw kans heeft om allerlei ziektes.
Ik baal enorm dat ik me er niet zo erg in verdiept hebt en me puur heb laten leiden door de prachtige kleur.
Ik ga Floki (zoals ie zal heten) een fijn huisje bieden in een bak van 100x40x50 en hopelijk wordt het hem gespaard om ziek te worden/zijn.

Stel dat hij wel een ziekte heeft oid dan zal ik hem laten onderzoeken door een DA en mocht het te heftig zijn dan laat ik hem gaan. Het verlies neem ik dan voor lief.

Het volgende beestje zal ik beter voorbereid zijn en eventueel met hulp van jullie om een gezondere 'kleur' en hamster te kiezen.

Voor nu hoop ik dat jullie niet te hard voor mij zijn en blij zullen zijn dat Floki bij mij komt.

Foto komt natuurlijk morgen wanneer hij of zij er is.


Ik begrijp je volkomen, zowel dat je niet graag lang wacht nu je je bak klaar is, maar ook dat je nu een dubbel gevoel hebt. En eigenlijk zou dat niet mogen. Je zou onbezonnen moeten kunnen genieten van je hamstertje. Als ze meerdere kleuren hebben, waarom zeg je dan niet gewoon dat je van gedachte veranderd bent en liever een ander wil? Of zeg anders af en koop elders. Ik vind -mijn mening ik wil niets opdringen natuurlijk- dat je echt vol moet kunnen genieten.

En waarom hard zijn voor je? Ik vind dat je je al goed geïnformeerd hebt en je hebt een prachtige bak klaar gemaakt. Je kan toch ook niet alles weten. :(:)

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 20:01

De advertentie die gemaakt wordt heeft standaard foto's van hamsters die daar gezeten hebben. Het kan dus best dat je daar staat en je een bak voor je neus krijgt met verschillende hamsters er in en dat je daar dan uit kan kiezen. Persoonlijk ben ik altijd van het niet kiezen op kleur, maar daar kiest ieder voor zich natuurlijk voor.
Er is niets om je rot over te voelen. Je hebt een mooie bak staan en je bent goed op weg. Ver in het begin van ons contact had ik je al aangegeven dat je er op je gemak mee aan de slag moet (toen kwam ook de kleuren ter sprake) gaan maar ik herken mezelf wel een beetje in je. Wat hij in zijn kop heeft, heeft hij niet in zijn kont & dan moet het gewoon gebeuren.

Om voor een ieder even de uitleg bij de situatie te geven:
Je hebt een Russische Dwerghamster & een Campbelli dwerghamster. Er zijn mensen geweest die deze twee soorten hebben gekruist, dit is de enige soort die onderling gekruist kan worden. Het leuke daarvan was vooral dat er allemaal leuke kleurtjes naar voren kwamen. Het minder leuke daaraan is dat het felle karakter waar de bellie om bekend stond, meer naar voren kwam maar ook meerdere gezondheidsproblemen.

De kleur mandarijn ligt erg onder de loep al jaren. Dit is een kleur die ook maskeert. Stom voorbeeld: je kan een mandarijn kleur zien, maar de hamster is officieel zwart. Bij mandarijn komt veel diabetes langs en door het combineren ondertussen bij alle kleuren helaas wel. Je hebt aangeboren diabetes en diabetes die door o.a ouderdom ontstaat.

De kleur zwart is momenteel het grootste drama. Bij zwart, en zwart gerelateerde kleuren (lilac, dove, Russische blauw etc) komen hele vervelende gezondheidsproblemen naar boven. Problemen met de vacht (golvende vacht), olifantentanden (tanden die door blijven groeien), parkinson (trillen) & dwerggroei. Ik heb zelf ook meerdere keren hamsters gekend, zwart of gerelateerd, die het voedsel niet goed uit hun wangzakken konden halen en dit ging dan schimmelen.

Een hamster die wildkleur is, maar met bijvoorbeeld een zwarte vader, kan nog steeds dezelfde gezondheidsproblemen met zich meegeven. Daarom is een stamboom bijvoorbeeld weer interessant.

Kortom .. mooie kleuren maar ik zelf blijf er ontzettend ver vandaan en kan ook echt verdrietig worden van allerlei beginnende fokkers die juist met deze kleuren er op los fokken. En niet alleen met deze kleuren maar ook bont, pearl & merle door elkaar gooien met alle gevolgen van dien.
(in een dierenwinkel heb je overigens ook deze problemen die op de loer liggen)

Ik hoor veel ellende en het zit dan niet in mijn aard om er over te zwijgen (ook niet het doel achter het verbeteren van welzijn, ik fok juist om deze redenen heel bewust zuiver).
Het hoeft zeker niet altijd ellende te zijn en ik hoop juist dat dit ontzettend goed gaat en je heel veel plezier van het hamstertje zal hebben.

Edit: Voorbeeld:
https://www.dehamster.nl/2019/09/06/par ... -hamsters/
Laatst bijgewerkt door xDenies op 17-01-20 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Berichten: 10456
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:03

Ik ga morgen alles rustig lezen.

Nu eerst genieten van een avondje vrienden van amstel live :D