Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:05

*\o/* *\o/*
Zondag de bak ophalen voor mijn rusje.
Wordt een bak van 100x40x50 *\o/*

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 18:21

C_arola schreef:
Hoezo mij nog meer in verleiding brengen Esther! Ik ga er over nadenken, wil niet in een impulsief een huisdier kopen, eerst de verhuizing maar doen.


Zeker niet impulsief doen hoor! :) Gewoon de verhuizing afwachten en kijken welke mogelijkheden je kan bieden.


AlwaysH schreef:
Leuk Denise! Ze hadden mij vorig jaar ook geïnterviewd (ging over fokkers). Kan het artikel niet vloeiend lezen want ik kan geen Zweeds (behalve Grattis, lol).
Is het voor het blad?


Dat denk ik wel :) Heb de vragen gekregen dus nu maar even mijn geweldige engels tevoorschijn toveren ..


mignonne2403 schreef:
Ah leuk topic, ik volg!
Al lange tijd hamsters (russisch/campbelli/roborovski), heb er nu nog 2, 1 oud campbelli dametje van inmiddels over de 2 jaar en 6 maanden :oo en een robo ventje van onbekende leeftijd (opvang). Heb zelf nu dus 2 aquaria staan, ongeveer beide 100x50x50. Bak 1 is redelijk saai en 'plat' ingericht i.v.m. leeftijd hamster, bak 2 is van de robo en probeer ik wel te 'scapen'. Merk wel dat ze beide toch eigenlijk altijd liggen te slapen in de cotton comfort, zaagsel doen ze eigenlijk heel weinig mee qua graven of slapen... Heb laatst een pak kokos-vezel humus gekocht, dat vindt de robo wel leuk om in te graven dus heb ik nu er in betrokken. Lees graag mee!


In dit geval mengen we de drie bodembedekkingen echt door elkaar heen. De cotton wrijf je helemaal door het zaagsel & hennepvezel dat het geen klont vormt. Door de drie bodembedekkingen samen te gebruiken krijg je een hele stevige massa wat voor de hamsters erg fijn is om in te graven. De humus is erg fijn materiaal maar helaas dient het ook vochtig te blijven wat voor schimmelvorming kan zorgen.
Welkom! En laat je vooral inspireren :)

JesdaJinn schreef:
*\o/* *\o/*
Zondag de bak ophalen voor mijn rusje.
Wordt een bak van 100x40x50 *\o/*


Jeeej! *\o/* *\o/*

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:28

Ik heb het pakketje van Denise dr winkel ook binnen maar nog niet geopend. Mama vroeg of ik pizza kwam eten xD dus straks komt de foto

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:16

Se-eg !
(Smakelijk :9 )

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70687
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:19

Ga ik inderdaad doen Denise, ondertussen blijf ik hier gezellig meelezen.

Lestrange01

Berichten: 2821
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:29

Ik stel me hier even voor! Januari 2018 kreeg ik mijn eerste goudhamster.

Zijn naam is ivan, hij is heel gemeen. Het heeft ELF maanden geduurd voordat ik meneer vast kon pakken, inmiddels, nu hij al ouder dan 2 jaar is en dicht bij de dood, is hij liever. Hij is erg lelijk en dat maakt dat hij behoorlijke wat fans heeft op Instagram! Er is geen enkel dier dag zo'n duidelijk expressie op zijn gezicht heeft.

Hij is nu natuurlijk erg oud, blind aan een oog maar heeft nog veel energie!

Hier wat foto's van het monster

Afbeelding

Afbeelding

Hij zit in een kooi van 110×50×50 (rare afmeting, maar ik heb hem van marktplaats en er zit een houten plank onder dus ik denk dat hij zelf gemaakt is). Hij houdt niet zo van diep graven, maar graaft wel graag een holletje waar hij slaapt <3

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:32

Haha idd, die heeft een karakterkopje !

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:41

Wat is eigenlijk de minimumtemperatuur voor huisvesting van een hamster? Op het moment zie ik helaas niet waar hij zou kunnen, maar eigenlijk wil ik er wel graag 1 (eigenlijk een Syr, maar vanwege de ruimte waarschijnlijk een Rus). Het wordt hier 's nachts echter een graad of 10-12 (afhankelijk van hoe goed ik het elektrische kacheltje mik) en de dagen dat ik werk blijft het overdag zo'n 12-14 graden. Pas als ik thuis ben wordt het 16-19 graden. Uiteraard gaat dit over de winter. Maakt dit een hamster sowieso onmogelijk, of kunnen ze eigenlijk best wel wat hebben, mits correct gehuisvest.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 19:48

Het voordeel van een dikke laag bodembedekking is dat ze daar redelijk voor beschermd zijn. Een Syrische hamster kan wel in winterslaap gaan dus daar zouden die temperaturen niet heel ideaal voor zijn. Een dwerghamster kan in torpor gaan maar dat heeft voornamelijk met lichttijden te maken. De 16-19graden zijn natuurlijk het fijnste, maar ik gok dat het wel mogelijk is. Ik durf niet te zeggen hoe warm (of koud) het in mijn Hamsterkamer is. Maar ik dien straks met andere factoren rekening te houden vanwege het fokken.

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:37

Het duurde iets langer maar hier is de foto. Nu heb ik echt genoeg! Kan denk wel 2 bakken inrichten.

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:39

2 maar ? _O-

Keileuk! +:)+

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 08:39

Wat een mooie bakken allemaal zeg! *\o/*
Ik heb ook een Russische dwerghamster. Hij is nu 1,5 jaar oud en zat tot een paar maanden geleden in een IKEA detolf kast. Maar inmiddels heeft hij een upgrade gekregen naar een groter hok (vitrinekast van 90x180 :o ).
Ik ben de komende dagen niet thuis en kan dus even geen uitgebreide foto's maken. Maar ik heb wel een foto om een beetje een idee te geven van hoe het eruit ziet :)

Afbeelding


En Puma :D

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 10:19

Wauw hee! Baasje van het jaar :o Wat een ontzettend gave ruimte! Wel een hele uitdaging om daar een goede beschutte inrichting in te maken, maar dat lijkt me een heerlijke uitdaging <3 Hoe hoog is de bak?

AlwaysH

Berichten: 11284
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:57

Een dier gaat pas in winterslaap als de conditie slecht is en de omgeving hem niet de juiste dinen biedt. Hier wordt het als het goed koud is ook 10-12 graden op zolder, en ik heb in tien jaar nog nooit een torpor of winterslaap geval gehad. Lichturen hebben de grootste invloed, daarnaast eten en de diepte van de bodembedekking (en of dit de hamster warm houdt).

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 12:06

AlwaysH schreef:
Een dier gaat pas in winterslaap als de conditie slecht is en de omgeving hem niet de juiste dinen biedt. Hier wordt het als het goed koud is ook 10-12 graden op zolder, en ik heb in tien jaar nog nooit een torpor of winterslaap geval gehad. Lichturen hebben de grootste invloed, daarnaast eten en de diepte van de bodembedekking (en of dit de hamster warm houdt).



Precies. Ik heb het even opgezocht waar ik gister zo snel niet bij kon.
Citaat:
De Syrische hamster gaat niet zomaar in winterslaap. Daarvoor zijn meerdere omgevingsfactoren voor nodig. Vaak is het zo dat de temperatuur vrij snel gedaald is en tussen de 10-13 graden is. Daarnaast is de daglengte korter geworden.


Wanneer hier in Nederland de dagen korter worden hebben wij daar niet direct idee van, maar iedere diersoort eigenlijk wel. Ze beginnen allemaal met het aanmaken van hun wintervacht bijvoorbeeld; kijk maar naar paarden & o.a konijnen die buiten wonen. Dat wordt bedoeld met daglengte.
Als je er dus voor zorgt dat er een aantal uur langer een lamp aanstaat boots je eigenlijk de zon na. Je creëert dus een plaatselijke zomer :P Dat doet, zoals Chantal zegt, meer dan de temperatuur.

Hier zal bijvoorbeeld ook een lamp aanstaan om de wintervacht 'tegen' te gaan. Russische Dwerghamsters kunnen in een wintervacht gaan, vandaar ook de engelse benaming winter white, en sommige zijn dan ook minder vruchtbaar (logisch, minder voedsel in de winter dus ook geen tijd voor beebies). Nu vind ik dat persoonlijk echt geen ramp maar er zijn fokkers die hier niet op zitten te wachten.

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:19

Figo88 schreef:
Wat een mooie bakken allemaal zeg! *\o/*
Ik heb ook een Russische dwerghamster. Hij is nu 1,5 jaar oud en zat tot een paar maanden geleden in een IKEA detolf kast. Maar inmiddels heeft hij een upgrade gekregen naar een groter hok (vitrinekast van 90x180 :o ).
Ik ben de komende dagen niet thuis en kan dus even geen uitgebreide foto's maken. Maar ik heb wel een foto om een beetje een idee te geven van hoe het eruit ziet :)

[ [url=m/r74Uph.jpg]Afbeelding[/url] ]


En Puma :D

[ [url=m/fGQAzl.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wauw, wat gaaf!!

Wat voor bodembedekkingen heb je allemaal gebruikt?

Goldwynn

Berichten: 1428
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:09

Ik lees dit topic met zo veel plezier en interesse! Blijf vooral jullie gave bakken posten! :D

Ik verhuis deze maand, voor het eerst op mezelf, en besloten tegen huisdieren. Ik vind katten heerlijk, maar al dat haar overal trek ik niet zo :') . Konijn kan ik niet bieden wat het nodig heeft (wel jaren gehad), maar een hamster voor mijn appartement begint echt wel te kriebelen! Eerst maar even settelen en wennen aan mn eigen plekje, maar blijf zeker graag meelezen en mezelf verdiepen in een hamster!

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:45

Hier ook pas verhuisd en nu alles op de rij dus ik heb ook even gewacht. Is wel fijner :)

Morgen de bak ophalen en dan nog heeeeeeeel lang wachten tot ukje is gemaakt en geboren haha

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 18:24

Wat jammer dat je toch zo lang moet wachten :) Hier is het eerste koppeltje gister weer gevormd. Dus ik hoop de mensen op mijn wachtlijst binnenkort te kunnen verblijden *\o/*

AlwaysH

Berichten: 11284
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:24

Ik hoop dat je koppeltje ongeduldig is en je babies niet pas over drie maanden arriveren!

Ik ben op familieweekend maar heb gisteren onverwachts twee hammies opgehaald bij hamstery het Tukkertje! <3
Een zwart witband rex korthaar man, Wopke. En omdat het stopt met fokken, een volwassen zilvergrijs schildpad rex korthaar dame, Vicky! <3
Morgen kom ik thuis en gaan ze in hun nieuwe verblijven van 100x50 die nog leeg staan!

@Goldwynn, hamsters zijn heerlijke huisdieren als je geen haar wil op de vloer en het compact en rustig wil houden. Maak de keuze niet te snel. Zijn verschillende soorten met ieder een eigen karakter.

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:49

Nu kan ik officieel ook foto's posten :D

Deze bak van 100x40x50 voor mijn toekomstig rusje is vandaag gearriveerd.
Zoals je kan zien ben ik al een beetje bezig geweest met scapen.
Ik kwam er achter dat ik nog geen badzand en veeeeeeeeeeeeeeeeeeel, had ik al gezegd veel te weinig bodembedekking heb.
Dit ga ik deze week kopen dus verder dan dit kan ik nog niet bouwen.
Toch wil ik het jullie laten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 19:00

Haha ik dacht dat jij zo'n lading bodembedekking had? Waar is die gebleven? :P Vergeet trouwens niet alles mee te mengen (ik zie een strookje 'schoon' zaagsel onderin haha). En even je ladder bij de zandbak omdraaien, dan valt dat lichte vlak niet zo op! :D Je hebt wel een hele mooie wijnrank, ben benieuwd wat je uiteindelijk voor moois gaat maken!

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:31

Denk dat mijn bak nogal groot is ten opzichte van de bodembedekking die ij had. Haha.

Ik zie idd het strookje zaagsel zitten! Ga ik mengen.
Heb je nog tips over welke bodembedekking ik het beste kan doen. Ik heb het filmpje gekeken via bestanden hier maar ik vind het moeilijk om te kiezen hoeveel ik van alles moet hebben.

Moet dan het 'witte stuk' naar het huisje wijzen?

Nu weet ik wat een wijnrank is XD. Die is idd wel mooi, maar ook best groot.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 19:34

Ja dat is mooier, anders blijf je zo'n wit vlak zien tegenover alles wat donker hout is. :) Je wijnrank heeft een heel mooi formaat, je zou er zelfs nog één bij kunnen aanschaffen in deze bak.

Ik begin altijd eerst met zaagsel en dan hennepvezel en dat blijf ik continu doen tot ik het eerste laagje heb (ter hoogte van je ladder, je ladders zijn je meetlint zeg maar). Daarna ga ik er cotton door heen mengen en wrijven tot ik een goede mix heb. En zo blijf ik eigenlijk door gaan. Van zaagsel gebruik je uiteindelijk het meeste.

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:37

Thanks! Aan je stukje over bodembedekking heb ik veel! Dat kan ik deze week shoppen.

Ook badzand moet ik niet vergeten. Hoe dik strooi je dat op in dat hoekje? 5cm? 10cm? Of nog meer.