Katten fokkers topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:36

Gefeliciteerd. Ik had er ook een die weinig woog bij geboorte en wel aan kwam maar in verhouding met de rest echt veel minder. Die heb ik wat vaker zonder de andere bij de moeder gelegd.

xoranlover

Berichten: 6605
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 15:41

Hoeveel komt die aan dan?

Dit is van mijn nestje. Heb ook dagen dat ze weinig tot niet aan komen.
Afbeelding

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:49

Afbeelding

Ben een beetje bang dat ze opzij geduwd wordt door de rest straks als het verschil ze groot wordt

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:58

Ik vind het nog niet heel zorgelijk. Ik zou nog niet bijvoeren met de hand maar overdag een paar keer extra zonder de rest bij moeder aanleggen.

xoranlover

Berichten: 6605
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 20:39

Laat eerst 1 van de sterkere een beetje drinken dan die van de tepel af en die kleine aanleggen dan schiet de melk al en kan die kleine makkelijker drinken. Dan even de rest weg houden. Ik zou nog niet met de hand gaan voeren. En even goed kijken of kitten geen open gehemelte heeft.

Ik had er ook 1 weet niet of het dit nest of andere nest was. Dan moet ik fokboek erbij pakken.
Maar die was ruim 20 gram lichter is helemaal goed gekomen met een beetje hulp met aanleggen.

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:47

Bedankt voor jullie adviezen. Erg fijn om hier ervaringen te lezen. Gaan dat eerst eens proberen ja.

Ben gewoon te voorzichtig omdat het vorig jaar zo plotseling was dat dat kleine hummeltje overleed. Was er echt kapot van.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:48

Voor dit soort kittens zijn nutridrops perfect. Bii mij krijgen ze dit standaard de eerste paar dagen

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:58

Die heb ik wel in huis. Zou je alle kittens dit dan geven of alleen de kleinste?

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:44

Maaraatje schreef:
Die heb ik wel in huis. Zou je alle kittens dit dan geven of alleen de kleinste?


Bij mij krijgen ze t allemaal kan geen kwaad en dan krijgen ze alles binnen en geen hypos.

Dosering pasgeborene: afhankelijk van gewicht enkele druppels ( 1druppel per 50 gram lichaamsgewicht) tot maximaal 12 druppels ( 0,5 ml) één malig toedienen. Eventueel na 6- 8 uur herhalen.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:16

Hallo allemaal!

Ik kom nu even binnen vallen, maar ik ga vd week de tijd nemen om het hele topic een keer door te lezen.

Na het verlies van de Poes waar ik mee opgegroeid ben (een prachtige Brits Korthaar) hebben we 2 Brits korhaar kittens aangeschaft met de bedoeling om te gaan fokken. Dit is een langgekoesterde droom die uitkomt. Hebben een jaar of 7 geleden met onze Siberische poes een nestje gefokt, dit was echt geweldig. Maar door omstandigheden kon ze niet nog een keer zwanger worden en hebben we haar laten helpen. Daarna is de droom weer op een laag pitje komen te staan.

Ondanks dat de Siberische kat een geweldig ras is is dit toch niet waar mijn hart ligt, deze cattery is ook van mij dus heb gekozen voor de Brits korthaar. Nu hebben we twee prachtige en super lieve dames.

Teddy een Chocolate en is sinds woensdag voor het eerst krols (15-04 wordt ze een jaar)
Joy een Cinnamon en zij is sinds vrijdag voor het eerst krols (24-04 wordt ze een jaar)

De catterynaam is aangevraagd en het is Cattery Dotejo geworden.(Do, Donna de poes waar ik mee opgegroeid ben, te van Teddy en jo van Joy)

Ook heb ik al een aantal katers op het oog, maar eerst oa de bloedgroep bepalen dan kan ik de lijst inkorten. Wanneer ze oud genoeg zijn en wanneer ik ze genoeg uitgegroeid vind worden ze uiteraard ook op HCM, PKD, FIV en FeLV getest.

Leuk om hier mee te kletsen en meer kennis op te doen. Ook ben ik erg benieuwd of er iemand is die Brits Kortharen fokt en/of iemand die kennis heeft over het vererven van de kleuren. Daar kan ik online erg weinig over vinden.

De mooie dames toen ze een maand of 7/8 waren

Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6605
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 23:25

Ik fok geen britten maar mooie foto.

Ik fok somali en abessijnen.
Van welke vereniging ben je lid en wil je ook gaan showen?

Ik hoop Nishi in april kampioen te krijgen :)
Elani mag dan voor het eerst mee om te wennen.
Vandaag mochten de dames mee wandelen.
Nishi had niet zo’n zin maar Elani vond het geweldig
Afbeelding
Afbeelding

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:34

Ugh ik ben zo verliefd op jou dames <3

Ik ben lid bij Neocat Britten, showen twijfel ik over. Ik zou het erg graag willen, maar mijn gezondheid werkt niet mee en zo'n lange dag zou ik niet volhouden helaas. Ben ontzettend benieuwd naar beoordelingen. Ik zie zelf ook wat verbeterpunten (Bij Teddy oa oogkleur en bij Joy kleinere en rondere oren) dus de katers van mijn lijstje zouden dit zeker verbeteren.

xoranlover

Berichten: 6605
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 00:24

Dat is wel jammer. Het is wel een lange dag ja. Vind het altijd wel gezellig. Ben ook wel heel benieuwd wat ze van Elani vinden.

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 08:52

Wat een plaatjes.
Ik heb zelf 2 Britten. 1 sealpoint van 2020 en een black golden shaded point van juli 2021. De laatste moet nog getest worden. Ik ga ook lid worden met een cattery maar dat wordt denk ik mundikat.

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:11


Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:52

Op aanraden van een medebokker en fokker van mijn katten, plaats ik hier een oproepje. Een klein jaar geleden zijn mijn twee geweldige halve Britse Kortharen bij ons komen wonen. Tot ons grote verdriet is dinsdag het broertje aangereden door een auto en heeft dit niet overleefd. Dit was een kat die helaas niet binnen te houden was, terwijl zijn zusje echt een huiskat is. Wij zijn op zoek naar een nieuw maatje voor ons poesje, omdat wij haar absoluut niet alleen willen houden. Is er iemand in dit topic of heeft iemand kennissen die bijvoorbeeld niet meer willen fokken met een poes en daarom een goed tehuis zoekt? Wij willen niet fokken, hebben onze katten alleen om mee te knuffelen en van te houden. Ik heb een geweldig huisje te bieden waar ik veel meer over wil vertellen. Alle suggesties zijn welkom.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:38

Hè bah wat verdrietig!!

Als alles mee zit krijgen mijn dames dit jaar een nestje, alleen wel aan het einde van het jaar pas.

Teddy is aan de pil, werd om de twee weken krols. Ze zag er niet uit |(

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:23

Sterkte.

Misschien even contact opnemen met verschillende herplaatsing Facebook. Kan het nu natuurlijk even niet vinden.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:33

Bedankt, mis hem echt ontzettend.. |(

Dit kleine dropje is nu nog over:
Afbeelding

We hebben wel de voorkeur om zo snel mogelijk een nieuw maatje voor haar te hebben, maar nemen wel de tijd om een goede match te zoeken. Ik houd Facebook en Marktplaats al wel in de gaten, maar vind het belangrijk dat het gevoel ook goed is van beide kanten.

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 16:26

Op kitten te koop staan ook vaak herplaatsers

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:12

Hoi dames. Even heel erg off topic dit maar ik kwam jullie tegen hier op bokt en ik vroeg me af of ik misschien 1 van jullie wat mocht vragen over de naderende bevalling van mijn eigen kat.
Op internet vind ik niet het antwoord waar ik naar opzoek ben.

xoranlover

Berichten: 6605
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 00:42

Ja natuurlijk. Je mag altijd pben of het hier stellen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 01:58

Meliszy schreef:
Hoi dames. Even heel erg off topic dit maar ik kwam jullie tegen hier op bokt en ik vroeg me af of ik misschien 1 van jullie wat mocht vragen over de naderende bevalling van mijn eigen kat.
Op internet vind ik niet het antwoord waar ik naar opzoek ben.


Je mag het ook openbaar stellen hier, dan kunnen meer mensen er van leren.

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:51

Top. Dan doe ik het hier.
Mijn poes is dus drachtig, ongeveer ergens tussen de 67-71 dagen nu. 2 dagen geleden is ze haar slijmprop verloren, was toen heel onrustig en ging steeds in de kattenbak graven en proberen te poepen maar zonder resultaat. Telkens in de doos die ik voor haar had klaargezet en als ik er maar voor bleef zitten bleef ze er ook in.
Toen ze geen bloed en slijm meer verloor keerde de rust ook terug.
Ze is nu heel rustig en relaxed, geen tekenen van een naderende bevalling. Zoekt wel haar doos vaak een keer op en miauwt wat meer dan anders maar oogt verder zeer tevreden.
Gisteravond lag ze te slapen en haar zusje lag aan de andere kant van de bank, toen begon de hoogzwangere poes te miauwen en haar zusje sprong bovenop haar en beet haar in de rug. Daarna sprongen ze beide van de bank en liepen zij aan zij naar de werpdoos en gingen er beide in, vervolgens werd ze helemaal gewassen door haar zus en ze liet het allemaal tevreden toe.
Vanochtend lagen ze weer beide in de doos wat nu dus meer op een wasstraat begint te lijken.

Kan iemand dit gedrag verklaren? Ze zijn beide zwanger, de andere poes is nu 59 dagen (door oppas ontsnapt tijdens de krolsheid, ze zijn 3 jaar en tot nu toe altijd goed binnen kunnen houden, ze zouden deze maand worden gesteriliseerd)
Normaal kunnen ze elkaar de laatste weken niet luchten of zien en nu dus ineens dit. Kan iemand dit gedrag verklaren?
En heeft iemand ervaring met het verliezen van de slijmprop en hoe lang het dan nog mag duren? Ik vind op internet hele uiteenlopende dingen erover.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:19

Oh lastig, bij beiden dus niet eerste nest?

Als ze gelijk zwanger zijn vinden ze elkaar vaak lief. Mijn poezen helpen elkaar zelfs met bevallen dan.
Laat ze zelf bedenken wat ze willen, zolang er geen bloed vloeit tussen beiden als ze vechten/donderjagen gewoon laten gaan. Hier bevallen poezen graag bij elkaar in de werpkist en de moederpoes met kittens helpt echt netjes de bevallende poes met het schoonlikken en afnavelen van pasgeboren kittens. Ik heb het nu al meerdere keren meegemaakt. Of dat een nog zwangere poes gaat zogen voor de al geboren kittens. Ik zie het als “de natuur” en ik laat het altijd lekker zijn gang gaan.

Ik heb een poes gehad die het ook deed als ze zelf niet zwanger of zogend was, die gaf dan ook melk na enkele dagen en dat was ideaal met grote nesten.

Op welke dag van de dracht beviel de langer dragende dame de vorige keer?
Wanneer is de eerste geslaagde dekking gezien?

Slijm prop zegt niets, ik heb poezen gehad die een week voor die tijd al slijm verloren. Zolang het niet stinkt is er weinig aan de hand.

Ik spoel wel dagelijks de kontjes onder de warme kraan om alles schoon te houden. Met voetbal buik is het soms lastig voor hunzelf om goed bij te houden en het slijm kan ook zijn van irritaties bij de vulva omdat het niet goed schoon is.