Katten fokkers topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 01:39

Zou eventueel direct contact opnemen met de dierenarts die eventueel op huis bezoek kan komen gewoon voor de zekerheid. :o

Hier nu 4 katers van 2,5 week oud. Als was bij geboorte boven de 100 gram.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 02:04

Ja hebben inderdaad contact gehad met onze dierenarts. Meer dan we nu doen kunnen we niet. Mama is echt mega zorgzaam dus is niet bij ze weg te slaan, warmtematje op de helft van de doos. Mijn moeder slaapt beneden en zet om het uur de wekker. Ze zijn heel levendig en drinken goed, dus dat is een hele grote geruststelling. Ik ga nu slapen, ben gesloopt. Hopelijk lukt het om te slapen

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:26

Ach jeetje wat een kleintjes en wat een drama dat er zoveel dood zijn. Hopelijk redden deze het. Wel goed dat mama zo zorgzaam is

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:04

Dan is het alleen nog hopen en geduld hebben.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:36

Dat zijn wel veel verloren zeg ;( binnen ons ras komen deze geboorten gewichten vaker voor ik zweer bij nutridrops 1x pd. Voorkomt hypo, zorgt voor energie en ze krijgen veel belangrijke voedingsstoffen binnen, succes.

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:32

Donnar hoe is de eerste 24 uur gegaan?

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:08

Ze zijn de eerste 24 uur relatief goed doorgekomen. Twee kittens, een van de choco’s en de driekleur waren zwakker. Wel levendig en goed zuigreflex, maar meer moeite met het vinden van een tepel. Daarom ‘s middags besloten om ze te gaan bijvoeren, dat ook afgelopen nacht gedaan. Heel duidelijk dat ze daar ook sterker van werden, toen ik thuis was ze vaak aangelegd. Dan pakte ze de tepel makkelijk en dronken goed door.

Nu gaan we straks weer wegen, vannacht wel checken maar niet bijvoeren. Eventueel aanleggen. Moedermelk is toch het allerbeste.

Gewichten tot nu toe:
Choco 1: 52g, 49g, 51g, 50g
Choco 2: 55g, 59g, 58g, 60g
Driekleur: 58g, 54g, 52g, 56g
Lilac wit: 66g, 71g, 71g, 71g

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:30

Wat fijn! Dan lijkt het goed te gaan. Hopelijk nu een stijgende lijn naar boven

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:42

donnar schreef:
Ze zijn de eerste 24 uur relatief goed doorgekomen. Twee kittens, een van de choco’s en de driekleur waren zwakker. Wel levendig en goed zuigreflex, maar meer moeite met het vinden van een tepel. Daarom ‘s middags besloten om ze te gaan bijvoeren, dat ook afgelopen nacht gedaan. Heel duidelijk dat ze daar ook sterker van werden, toen ik thuis was ze vaak aangelegd. Dan pakte ze de tepel makkelijk en dronken goed door.

Nu gaan we straks weer wegen, vannacht wel checken maar niet bijvoeren. Eventueel aanleggen. Moedermelk is toch het allerbeste.

Gewichten tot nu toe:
Choco 1: 52g, 49g, 51g, 50g
Choco 2: 55g, 59g, 58g, 60g
Driekleur: 58g, 54g, 52g, 56g
Lilac wit: 66g, 71g, 71g, 71g

Hoe gaat het nu? Met 8 kittens is 4 verliezen onwijs balen, maar het hoort er soms gewoon bij met een groot nest, wees dankbaar dat ze dood geboren zijn en je ze niet één voor één verliest. Dat klinkt hard, maar ik vind zelf de pijn minder als ze nooit echt geleefd hebben, strijden voor een kitten en dan verliezen is soms echt dubbel zo zwaar.
De gewichten van de levende kittens zijn niet abnormaal voor dit formaat nest.
Belangrijk is dat ze genoeg kracht hebben om zelfstandig te drinken en anders toch wat ondersteuning geven. Ga nu nog even niet van +10 gram per dag uit, elke groei is groei en 2-5 gram per dag is met deze lage geboortegewichten ook gewoon prima.

Ik heb 1x een nest van 8 kittens gehad en ze hebben het allemaal overleefd, maar wat een zorgen die eerste 4-5 weken met bijvoeden en in de gaten houden en zelfs daarna merkte ik nog de gevoeligheid wat betreft infectiedruk en minder weerstand. Wat dat betreft ben ik nu altijd blij met nesten van 2-5 kittens, dat loopt gewoon beter.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 01:28

Daphara schreef:
donnar schreef:
Ze zijn de eerste 24 uur relatief goed doorgekomen. Twee kittens, een van de choco’s en de driekleur waren zwakker. Wel levendig en goed zuigreflex, maar meer moeite met het vinden van een tepel. Daarom ‘s middags besloten om ze te gaan bijvoeren, dat ook afgelopen nacht gedaan. Heel duidelijk dat ze daar ook sterker van werden, toen ik thuis was ze vaak aangelegd. Dan pakte ze de tepel makkelijk en dronken goed door.

Nu gaan we straks weer wegen, vannacht wel checken maar niet bijvoeren. Eventueel aanleggen. Moedermelk is toch het allerbeste.

Gewichten tot nu toe:
Choco 1: 52g, 49g, 51g, 50g
Choco 2: 55g, 59g, 58g, 60g
Driekleur: 58g, 54g, 52g, 56g
Lilac wit: 66g, 71g, 71g, 71g

Hoe gaat het nu? Met 8 kittens is 4 verliezen onwijs balen, maar het hoort er soms gewoon bij met een groot nest, wees dankbaar dat ze dood geboren zijn en je ze niet één voor één verliest. Dat klinkt hard, maar ik vind zelf de pijn minder als ze nooit echt geleefd hebben, strijden voor een kitten en dan verliezen is soms echt dubbel zo zwaar.
De gewichten van de levende kittens zijn niet abnormaal voor dit formaat nest.
Belangrijk is dat ze genoeg kracht hebben om zelfstandig te drinken en anders toch wat ondersteuning geven. Ga nu nog even niet van +10 gram per dag uit, elke groei is groei en 2-5 gram per dag is met deze lage geboortegewichten ook gewoon prima.

Ik heb 1x een nest van 8 kittens gehad en ze hebben het allemaal overleefd, maar wat een zorgen die eerste 4-5 weken met bijvoeden en in de gaten houden en zelfs daarna merkte ik nog de gevoeligheid wat betreft infectiedruk en minder weerstand. Wat dat betreft ben ik nu altijd blij met nesten van 2-5 kittens, dat loopt gewoon beter.


Zeker weten! Is voor mama ook haar eerste nest, ben stiekem blij dat het er geen 9 (want zoveel waren het zelfs) meer zijn. Dit aantal is prima, voor mama en voor ons. En inderdaad liever dood geboren dan erna, anders ga je helemaal kapot van de stress. Ze drinken heel krachtig, ook de kleintjes. De twee grote maaien ze alleen zo bij de tepel weg, vandaar het aanleggen. Als ik ze hoor piepen ga ik weer aanleggen.

Lijstje gewichten:


Afbeelding

Ze hebben wel wat dunnere poep, dus ook dat maar even in de gaten houden.

Filmpje van vanavond:

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:51

Donnar gaat alles nog goed?

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:23

Oh 1 3 kleur en crème volgens mij knapperts. <3

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:14

Ze komen gelukkig aan, een van de kittens heeft een paar dagen stil gestaan maar groeit nu weer. Ze zijn vandaag 2 weken oud. We houden ze nauwlettend in de gaten

Ze zijn wel echt overduidelijk te vroeg geboren.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door donnar op 27-12-22 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:07

Ik schop het topic weer omhoog
Ik heb een knappe kater gevonden voor mijn Brit en donderdag haal ik haar weer op van de kater.
Binnen 24 uur na aankomst al de eerste dekking. Ben zo benieuwd hoe zij het gaat doen als mama.

xoranlover

Berichten: 6604
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 20:27

Hallo allemaal,

Even weer een update van hier. Elani mag in mei naar de kater als alles goed gaat. Alle testen zijn gedaan en ze moet nu eerst krols worden wat gok ik niet zo lang meer gaat duren en dan mag ze de krolsheid erna (als ze niet te vroeg in mei komt want anders kan ik geen vrij krijgen) naar de kater.

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:12

Hopen dat Elani zich aan de planning houdt.

xoranlover

Berichten: 6604
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 21:30

Nou ja naar achteren schuiven kan nog wel maar niet naar voren. Ik hoop het. Mocht het gelukt zijn dan zal ik de kater ook voorstellen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:35

Ik zal ook weer wat meer meekletsen

Heb nu 3 nesten tegelijk met 6 kittens. Ze zijn binnen 48 uur na elkaar geboren.
Heerlijk, ze komen zo goed aan dat ik ze na de eerste dag al niet meer weeg. Dikke biggen zijn het.

Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6604
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 21:39

Ik heb trouwens mijn broertje aan het werk gezet:

Hij moet nog geverfd worden maar kon hem anders niet kwijt. :D
Afbeelding

Mooi gezicht de mama’s bij elkaar. Beetje aardige verdeling van geslachten?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:59

xoranlover schreef:
Ik heb trouwens mijn broertje aan het werk gezet:

Hij moet nog geverfd worden maar kon hem anders niet kwijt. :D
[ [url=m/sgXtlI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi gezicht de mama’s bij elkaar. Beetje aardige verdeling van geslachten?


Haha, ja 3 om 3 en gelukkig zijn de poesjes beter van type dan de katertjes. De dikste is zelfs een poesje en erg leuk van type.

Lekkere kist trouwens, kan de bovenkant ook open?

xoranlover

Berichten: 6604
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 22:04

Oh dat is mooi verdeeld!


Ja half. Voorste plank kan omgeklapt op dr andere.

Ik heb er nu 2 staan die nog geverfd moeten worden. 1 gaat naar mijn mentor. Mijn vriendin heeft er al 1. Zijn hebben hem al geprobeerd en vinden het erg fijn. Hier heeft vooral mijn dikke oudje hem ‘s avonds in beslag. Haha. Of ze liggen er met zijn 2en in.
Zal ze nog tegen vallen als ze die in moeten leveren.

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:45

Handig alles tegelijk.

Ik verwacht rond 10 mei een nestje. Momenteel heb ik alleen dozen. Ik zit wel te denken aan een werpkist maar momenteel nog zat dozen. Zet een gesloten neer met opening voor en een open doos neer. Ik weet van haar nog niet wat zij wilt aangezien het haar eerste nest is

xoranlover

Berichten: 6604
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 22:57

Is voor Elani ook haar eerste nestje maar ik wil de werpkist uiteindelijk toch ook in de ren hebben. Maar ze vinden hier de werpkist allemaal prima om in te slapen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:38

caro29 schreef:
Handig alles tegelijk.

Ik verwacht rond 10 mei een nestje. Momenteel heb ik alleen dozen. Ik zit wel te denken aan een werpkist maar momenteel nog zat dozen. Zet een gesloten neer met opening voor en een open doos neer. Ik weet van haar nog niet wat zij wilt aangezien het haar eerste nest is


Doe jezelf een lol en koop deze mand: lichtgewicht, makkelijk verplaatsbaar, groot en veilig.

https://www.katzen-deko.com/nl/huizen/89-20801-kittenhuis.html#/8-stoffen_kleur-microfiber_natuur_wit/410-de_onderkant-zonder_klittenband/568-kittenhaus-3_60_cm_x_50_cm_x_45_cm/569-eingang-laag_8_cm_10_cm

Ik heb de grootste maat en mijn katten zijn er dol op om in te bevallen. In de grootste maat passen twee moeders met nesten. Oké, het is een beetje proppen dan, maar het kan wel.

Je kunt de baleinen er uit halen, het in elkaar proppen en in de wasmachine uitwassen tot 60 graden.

De bodem is even groot als een kussen en dat maakt het ideaal. Ik knip een katoenen doos dan op maat van de bodem en doe dat in een kussensloop. Even dubbelvouwen de opening door en dan als bodem in het nest. Voor een bevalling doe ik een extra laag karton met een celstof onderlegger in de kussensloop op het karton. Dan kunnen ze die niet kapot krabben en heb je een vochtwerende laag.

Na de bevalling haal je die laag met celstof er uit.

Afbeelding

Afbeelding

(Met twee moeders in het nest)
Afbeelding

Als moeders iets meer privacy willen, leg ik een theedoek over de opening, zodat er alleen nog een kleine kier open blijft.

Die van mij heb ik al bijna 10 jaar (denk ik), ik zou niet meer zonder willen.

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:22

Oh ideaal. Zij ligt graag op de hondenmand.