Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:39

Kennelijk ben ik niet welkom hier ... :=
Nogmaals ,ik ben een verantwoorde fokker die tot nu toe alles volgens de regels doet.Omdat ik toevallig erover nadenk mijn goede teef bij een goede reu van een ander ras te dekken is het onverantwoord?!
Ik kijk tenminste verder dan mijn neus lang is.
Gelukkig sta ik hierin niet alleen.
Er zijn nu en in het verleden tal van ras kruisingen te noemen die meer of soms minder succes hadden,en bijna altijd bedoeld om een ras te versterken(heterosiseffect)of bv ihg van de labradoodle een hond te fokken met specifieke eigenschappen.
https://www.thelabradorsite.com/vizsla-lab-mix/
:evaw:
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 15-01-20 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:40

Ik zou de labradoodle niet echt als posterboy nemen van goede kruising :+

Zoe_97

Berichten: 9456
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:44

Labradoodle is een broodfok designer ding. Ik ben instructeur op een Hondenschool en ik heb werkelijk nog geen enkele stabiele doodle zien passeren en ja die komen met die papieren vodjes dat ze stamboom noemen.

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 16:05

xLaraaj schreef:
Ik zou de labradoodle niet echt als posterboy nemen van goede kruising :+


:') *Ziet het helemaal voor zich*

Zoe_97 schreef:
Labradoodle is een broodfok designer ding. Ik ben instructeur op een Hondenschool en ik heb werkelijk nog geen enkele stabiele doodle zien passeren en ja die komen met die papieren vodjes dat ze stamboom noemen.


Die stambomen zijn toch kleurplaten die kinderen kunnen / mogen inkleuren toch? :=

Switch2016
Berichten: 314
Geregistreerd: 03-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:10

Maandag geprikt; teef stond op 3. Vandaag geprikt (beide sochtends) teef staat op 4..
Wel bloed ze minder en word t donkerder.
Inmiddels zit ze op dag 15 van de loopsheid.

Wat denken jullie qua prikken en dekken?
[/quote]

Qua prikken en stijging heb ik onvoldoende kennis om daarover te oordelen. Maar als ik logisch denk vind ik de stijging langzaam van maandag tot nu, en zou ik persoonlijk nog eens prikken...

Moeilijke situatie![/quote]
Ja ze is een vrij langzame stijger.. Daar heb ik ook geen ervaring mee. :P Dus ben een beetje aan t rondvragen :')[/quote]

Mijn teefje is ook een vrij langzame stijger! Ik zou een keer extra prikken!
Bij de eerste keer ben ik ook te vroeg gaan dekken (dag 15) en is ze leeg gebleven , nu de 2e keer heb ik extra geprikt en is ze op dag 18 gedekt, ze heeft 6 puppies gekregen!

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:31

Ja hier dus geen ervaring met langzame stijgers :')
Ze gaan vrijdag opnieuw prikken dat zou haar dag 17 zijn. Dan hoop ik dat de op 5 staat minimaal

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:53

KahluaB schreef:
Kennelijk ben ik niet welkom hier ... :=
Nogmaals ,ik ben een verantwoorde fokker die tot nu toe alles volgens de regels doet.Omdat ik toevallig erover nadenk mijn goede teef bij een goede reu van een ander ras te dekken is het onverantwoord?!
Ik kijk tenminste verder dan mijn neus lang is.
Gelukkig sta ik hierin niet alleen.
Er zijn nu en in het verleden tal van ras kruisingen te noemen die meer of soms minder succes hadden,en bijna altijd bedoeld om een ras te versterken(heterosiseffect)of bv ihg van de labradoodle een hond te fokken met specifieke eigenschappen.
https://www.thelabradorsite.com/vizsla-lab-mix/
:evaw:


Ik snap wel waarom mensen zo reageren, ik vind dit ook geen geschikte kruising en ik zal je uitleggen waarom.

Ten eerste vind ik het twee rassen die wat bouw betreft totaal niet bij elkaar passen. Het korte, plompe,
brede en onbehouwen lijf van de Lab en de smalle, ranke en lange lichaam van de Vizsla passen naar mijn mening niet bij elkaar. Ze zitten ook niet in dezelfde rasgroep.

Ik weet niet zo heel veel af van het karakter van de Vizsla, maar van zo wat ik lees kunnen dit gevoelige dieren zijn. Dan wil je die kruisen met het eigenwijze en zeer enthousiaste van de lab. Ik vind labs ook niet altijd even stabiel van karakter.

Verder haal je de labradoodle aan. Als je wat research had gedaan naar deze kruising dan had je geweten dat de bedenker van dit ras inmiddels zelf zegt dat hij nooit aan deze kruising had moeten beginnen. Ik vind het ook geen leuke honden. Maar ik vind veel kruisingen verschrikkelijk. Boomer hondjes, puggle's, pomsky's, bernerdoodles, wat een verschrikking.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:11

Ik meld me hier ook maar weer af, dat je het ergens niet mee eens bent dat kan maar hoe er hier gereageerd word :roll:

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 17:16

Van schreef:
Ik meld me hier ook maar weer af, dat je het ergens niet mee eens bent dat kan maar hoe er hier gereageerd word :roll:


Iedereen heeft recht op een eigen mening, dus ook dat je het niet eens mag zijn met de manier waarop gereageerd wordt.

Succes met Roek, hopelijk heb je een voorspoedige dracht en pups! +:)+

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:24

Ik zei toch weinig verkeerds 8)7 :=

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:29

Amandavd schreef:
Ik zei toch weinig verkeerds 8)7 :=


Ik vond het netjes verwoord :j

Verder geen mening, niet genoeg verstand ervan simpelweg :)
(En bedenk nu dat ik weeeeer vergeten ben een afspraak te regelen voor HD :roll: )

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:36

Van schreef:
Ik meld me hier ook maar weer af, dat je het ergens niet mee eens bent dat kan maar hoe er hier gereageerd word :roll:

Jammer :(
Over jou word verder niks gezegd toch? Ik denk ook wel dat er een verschil zit tussen hoe jij fokt met de opbouw van een ras dan gewoon een aparte kruising.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:42

Ik heb de tekst in de link over de Viszla/labrador kruising gelezen. Persoonlijk krijg ik er een erg ‘labradoodle’ gevoel bij.
Wat mij betreft is iedereen die verantwoord fokt hier welkom en ook een kruising kan verantwoord zijn.

Persoonlijk vind ik het zonde om een teefje met deze kwaliteiten te gebruiken voor een dergelijke kruising. En ik vraag me af wat je doel is met deze kruising en waarom dit de voorkeur heeft boven het zoeken naar een stabiele gezonde reu van hetzelfde ras.

Ik snap dat kruisen soms nodig is wanneer het inteeltpercentage in een ras te hoog is. Dit soort kruisingen gebeuren dan ook vaak met instemming van de rasvereniging en dan wordt er ook gezocht naar rassen die heel goed aansluiten.

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 17:57

Esplendido schreef:
Ik heb de tekst in de link over de Viszla/labrador kruising gelezen. Persoonlijk krijg ik er een erg ‘labradoodle’ gevoel bij.
Wat mij betreft is iedereen die verantwoord fokt hier welkom en ook een kruising kan verantwoord zijn.

Persoonlijk vind ik het zonde om een teefje met deze kwaliteiten te gebruiken voor een dergelijke kruising. En ik vraag me af wat je doel is met deze kruising en waarom dit de voorkeur heeft boven het zoeken naar een stabiele gezonde reu van hetzelfde ras.

Ik snap dat kruisen soms nodig is wanneer het inteeltpercentage in een ras te hoog is. Dit soort kruisingen gebeuren dan ook vaak met instemming van de rasvereniging en dan wordt er ook gezocht naar rassen die heel goed aansluiten.


Als het gebeurt in opdracht vanuit een rasvereniging vind ik het ook een hele andere kwestie. Dan worden ook dezelfde regels en eisen gehanteerd. Dan gebruiken ze ook niet zomaar een willekeurige reu of teef.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:58

KimD schreef:
Esplendido schreef:
Ik heb de tekst in de link over de Viszla/labrador kruising gelezen. Persoonlijk krijg ik er een erg ‘labradoodle’ gevoel bij.
Wat mij betreft is iedereen die verantwoord fokt hier welkom en ook een kruising kan verantwoord zijn.

Persoonlijk vind ik het zonde om een teefje met deze kwaliteiten te gebruiken voor een dergelijke kruising. En ik vraag me af wat je doel is met deze kruising en waarom dit de voorkeur heeft boven het zoeken naar een stabiele gezonde reu van hetzelfde ras.

Ik snap dat kruisen soms nodig is wanneer het inteeltpercentage in een ras te hoog is. Dit soort kruisingen gebeuren dan ook vaak met instemming van de rasvereniging en dan wordt er ook gezocht naar rassen die heel goed aansluiten.


Als het gebeurt in opdracht vanuit een rasvereniging vind ik het ook een hele andere kwestie. Dan worden ook dezelfde regels en eisen gehanteerd. Dan gebruiken ze ook niet zomaar een willekeurige reu of teef.


Klopt, dan gaat het dus om verantwoorde kruisingen en niet om een soort labradoodle gevallen.

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 17:59

Esplendido schreef:
KimD schreef:
Als het gebeurt in opdracht vanuit een rasvereniging vind ik het ook een hele andere kwestie. Dan worden ook dezelfde regels en eisen gehanteerd. Dan gebruiken ze ook niet zomaar een willekeurige reu of teef.


Klopt, dan gaat het dus om verantwoorde kruisingen en niet om een soort labradoodle gevallen.


:j :j

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 09:25


KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 12:04


kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:09

Die marktplaats ben ik ook heel benieuwd naar

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:26

Nou hehe, teefje staat op 6, advies van de DA om zondag te gaan dekken.
Ze willen ivm reizen ook maar 1x dekken, dus ik denk dat zondag dan ook wel kan.

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 11:31

kiwiwitje schreef:
Nou hehe, teefje staat op 6, advies van de DA om zondag te gaan dekken.
Ze willen ivm reizen ook maar 1x dekken, dus ik denk dat zondag dan ook wel kan.


Zo! Die stijgt dan inderdaad langzaam zeg! :oo

Hoelang moeten ze reizen? Is een overnachting geen optie? Gaan wij wel doen in de buurt van de reu.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:34

KimD schreef:
kiwiwitje schreef:
Nou hehe, teefje staat op 6, advies van de DA om zondag te gaan dekken.
Ze willen ivm reizen ook maar 1x dekken, dus ik denk dat zondag dan ook wel kan.


Zo! Die stijgt dan inderdaad langzaam zeg! :oo

Hoelang moeten ze reizen? Is een overnachting geen optie? Gaan wij wel doen in de buurt van de reu.

Ja vreselijk he :P ze zit vandaag op dag 17.
Ze moeten vanaf t noordelijkste puntje van friesland (recht aan zee) tot ons (omgeving 's-hertogenbosch /eindhoven. 3 uur enkele reis. Dus ze willen maar 1x dekken.
En in principe is 1x voldoende natuurlijk. Dus we wachten t af
zondag middag gaan we dekken.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:15

Boellie is voorlopig klaar :')

Afbeelding

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 19:06

Is ook te zien aan zijn kop. :') Ik ben benieuwd of de dekking gepakt heeft! *\o/*

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:12

Hij was t beu. Hij kon niet lekker staan achter