Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:00

Ik denk dat ik mijn mening genoeg heb geventileerd.. ;)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:12

Sorry, ik ga er wel weer uit.. Als je niet eens wat serieus mag vragen... Maar veel plezier met fokken met je perfecte honden...

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:20

Billy schreef:
Sorry, ik ga er wel weer uit.. Als je niet eens wat serieus mag vragen... Maar veel plezier met fokken met je perfecte honden...

Rare reactie.. ik heb nergens gezegd dat ik perfecte honden heb! En na drie berichten waarin ik duidelijk mijn mening ventileer hoeft daar toch niet op door gegaan te worden?!

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:26

xLaraaj schreef:
Spannend Kim! Zou je ooit een pup van Boellie willen aanhouden ?

Zeker is het de bedoeling ooit van hem iets aan te houden. Maar dan wel met mijn eigen teven en alleen als de pups bevallen.

Billy schreef:
Ik fok Jack Russell terriers.
Serieuze vraag, is distichiasis bij de Australian Shepherd niet toegestaan? Bij ons zijn alleen honden met harde haren uitgesloten. Het is ook een soort toevalsbevinding, een van mijn teven was vrij voor het eerste nest en had distichiasis bij de tweede ecvo test. Was ik een week later geweest waren de haartjes misschien weer weg geweest. Bij de 3e en laatste controle waren er weer geen haartjes. Bij ons mag je fokken met distichiasis als er een vrije hond tegenover staat

Bij de SBT zijn ze sinds kort ECVO gaan testen (niet verplicht maar t word in engeland gedaan zonder echt veel noemenswaardige dingen)
Maar dit is wel een van de hoofdredenen dat ik niet meewerk aan deze test. :)

Maar ik ben het wel met je eens mbt fokken. T is wel afhankelijk hoe erg iets is of je iets uitsluit. Als we zo alles uitsluiten dan krijg je t zelfde drama als met de Berner Sennen.. En daar zitten we ook niet op te wachten. Ik zeg hiermee niet dat je maar met alles moet fokken. Maar er zit een verschil tussen aanwezig en erfelijk/problemen.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:29

Ik vind wel (en dan bedoel ik niet alleen hier) dat er nogal makkelijk gedacht word over distichiasis. Het kan echt heftige gevolgen hebben..

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:31

Weet je hoe distichiasis vererft? En wat voor types er zijn?

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:41

Ja maarja, dat hebben wel meer aandoeningen.. Dat ze heftige gevolgen kunnen hebben..

Ik denk er niet zozeer makkelijk over maar op genetisch vlak is verlies van genen heel makkelijk en heel snel gedaan.
Daarom zeg ik ook niet dat je met iedere fout maar moet fokken. Maar dat er wel verschil in zit.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:00

Genoeg kennis aanwezig hier maar ik ga me verder niet meer verdedigen om mijn keuzes!

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 10:02

XxDiandraxX schreef:
Genoeg kennis aanwezig hier maar ik ga me verder niet meer verdedigen om mijn keuzes!


Ik ben het volledig met je eens! In ieder bericht dat je schrijft kan ik me vinden. :)

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:05

Ik vind het wel jammer dat juist dit soort dingen niet echt besproken kunnen worden... T lijkt mij het idee dat we kunnen leren van elkaar...

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:08

Ik ben voorstander voor volledig testen en mijn honden zijn zelfs op elke nieuwe test mogelijk getest. Maar ik zou een hond om een kleine afwijking die geen schade heeft zoals distichiasis niet volledig uitsluiten. Wel zou ik heel zorgvuldig omspringen met welke combo er mee te maken.

Maar dat is natuurlijk de keuze van elke fokker op zichzelf!

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:11

Zoe_97 schreef:
Ik ben voorstander voor volledig testen en mijn honden zijn zelfs op elke nieuwe test mogelijk getest. Maar ik zou een hond om een kleine afwijking die geen schade heeft zoals distichiasis niet volledig uitsluiten. Wel zou ik heel zorgvuldig omspringen met welke combo er mee te maken.

Maar dat is natuurlijk de keuze van elke fokker op zichzelf!

Maar zeggen dat distichiasis geen schade geeft is te kort door de bocht.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:14

kiwiwitje schreef:
Ik vind het wel jammer dat juist dit soort dingen niet echt besproken kunnen worden... T lijkt mij het idee dat we kunnen leren van elkaar...

Kan zeker wel besproken worden maar ik denk dat na al deze berichten mijn mening wel duidelijk is en dan hoeft daar niet nog 20 berichten over door gegaan te worden.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:17

Er zit een verschil tussen over jouw mening geven en uitleg waarom/waarover. T lijkt mij dat jij een mening hebt en graag ziet dat anderen dat ook zo doen. En dan zou je uit kunnen leggen hoe of wat ipv zo kort door de bocht toch?

Nu heeft iedere fokker een andere visie en een ander doel. Maar er word door Billy ook gewoon om uitleg gevraagd en we krijgen niets alleen een mening. Net als dat je zegt dat het geen schade geeft te kort door de bocht maar echte uitleg geef je niet?
Zo leren we niets van elkaar. Dus is t topic dan alleen voor ''oeehs en aaaahs'' op ieder nestje?

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:25

Ik ben het ook eens met Billy. Er word imo al overgeselecteerd in veel rashonden. Je wilt die genetische basis juist zo groot mogelijk houden. Dus honden met kleine foutjes uitsluitend moet je niet willen.

Ieder zijn eigen mening maar jammer dat er meteen zo defensief gereageerd word

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:27

Nee hoor helemaal niet, ik maak me niet druk om hoe een ander hier mee om zou zijn gegaan. Ieder zijn keuze daarin, ik heb eerder al uitgelegd waarom ik deze keuze maak.

Moet ik dan degene zijn die hier een soort encyclopie moet zijn betreft distichiasis? Ik ben van mening van niet.

Maar goed, als je weet wat distichiasis is lijken de gevolgen me vrij logisch. Haren op het oog, beschadiging hoornvlies en pijn/irritatie soms tot hele erge mate.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:29

Dan helpen we elkaar niet... Ook goed :+

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:36

Ik snap werkelijk niet waar het probleem zit.

Ik geef antwoord op je vraag (zie mijn laatste alinea). Als je het hele uitgebreide verhaal wil denk ik niet dat bokt daar de juiste plaats voor is en dat het ook niet aan mij is om daar voor te zorgen.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:56

Prima ;) lekker laten zitten dan. Dan word dit duidelijk een topic voor alleen oehs en aahs..

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:05

Ik kom me ook melden :D Momenteel enkel een dekreu, maar ik hoop in de toekomst verder te gaan.
Behalve gezond, heeft hij ook een fijn karakter. Goede drive om te werken, veelzijdig, en een echte clown op z'n tijd :D
Afbeelding

Hij heeft dit jaar al zijn gezondheidstesten gedaan, en we hebben zijn DNA getest op kleur, haarlengte en erfelijke afwijkingen. Hij is door vererving vrij van DM en PRA rcd3, maar die alsnog mee laten testen omdat ik het graag zwart op wit heb staan. Kan nooit kwaad :D
We zijn nog lekker bezig met shows lopen. Hij is een laatbloeier, dus ik heb besloten rustig aan te doen. We hadden de nodige beoordelingen al binnen, maar ik wil toch kijken hoe ver we kunnen komen :)

Plannen voor een fokteef heb ik nog niet, maar dat komt vanzelf als ik een eigen woning heb, en alles in rustig vaarwater zit. Ik zit al wel rond te kijken bij fokkers over de wereld, om te zien wat mij wel of niet aan spreekt.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:36

Dit topic demonstreert wel meteen wat een groot probleem is in het fokwereldje. Mensen met een mening en die dan door blijven drammen. Diandra geeft heel duidelijk aan wat haar mening/keuze is, dan hoor je die te respecteren en niet door te blijven drammen. Om dan vervolgens meteen te roepen dat dit een topic voor oeh en ah's wordt waarin je niks meer mag zeggen is echt te kinderachtig voor woorden. Iets met grenzen leren respecteren.

Ik ben niet bekend met de afwijking en kan er verder niks over zeggen.
Wel wil ik zeggen Kiwiwitje dat als je zo duidelijk een mening hebt over een ras dat je dan ook zorgt dat je juist geïnformeerd wordt. De gemiddelde leeftijd van de Berner ligt allang hoger dan de 6. Daarnaast zijn alle regels verscherpt binnen de rasvereniging en wordt er door de meeste fokkers van de rasvereniging steeds zorgvuldiger gefokt en worden er bloedlijnen binnen en buiten Europa gebruikt.
Kanker is doodsoorzaak nummer 1 in de Berner. Helaas krijg je iets wat door de eeuwen heen er ingefokt is er niet zomaar uit.

Wij zelf willen misschien in de toekomst gaan fokken met onze Beagle, indien ze dan nog niet te oud is voor het eerste nest.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:53

Toevallig laatst een hele interessante lezing van marjoleine roosendaal gehad waar het hele gebeuren van de berner sennen uitvoerig besproken is. Dus ik mag dat best als voorbeeld opnoemen. En ja ze worden ouder. Maar je kan niet ontkennen dat t ras verre van gezond is. En een ontzettend kleine genenpoel overgehouden is.

Dit heb ik helaas ook al in bewijs ivm familie met berners vol kanker die geen 3 geworden zijn.

Ook jammer dat het als drammen gezien word. Ik vraag om uitleg over een aandoening waar blijkbaar veel over te doen is of meningen over zijn. T idee is hier te leren van elkaar of te helpen. Maar als we niet verder komen dan meningen delen heeft dat natuurlijk geen enkele zin.
Ik heb er geen moeite mee dat mensen dieren uitsluiten voor de fok omdat hun dat belangrijk vinden in hun visie. Maar ik vraag om uitleg waarom. Niet over een mening.
Met, goh komt ie weer, het idee dat ik er iets van kan leren en wie weet besluit ik dan alsnog mijn dieren te testen omdat ik wel overtuigd word van t nut.

Maarja dan noem mij lekker kinderachtig en een drammer..

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:09

Diandra geeft twee keer aan dat ze niet verder er over wil discussiëren of uitleg over wil geven en toch ga je door. Dat vind ik drammen. Respecteer dat dan ook en ga elders op zoek naar meer informatie als je er zo graag mee over wilt praten.

En ja ik vind dit soort uitspraken heel kinderachtig: Dan word dit duidelijk een topic voor alleen oehs en aahs..

Alleen maar omdat iemand duidelijk aangeeft het er verder niet over te willen hebben.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:25

Dan verschillen we duidelijk van mening. :)
Maar als er in een topic zoals dit al geen uitleg meer gaat komen en er geen mogelijkheid is tot discussies, waar je t lang niet altijd met elkaar eens hoeft te worden, dan zal t ook niet erg informatief worden en dan word t gewoon een topic om nestjes, plannen en aankondigingen te delen. Dus alleen oeehs en aahs..
dat is de hele insteek van mijn reactie. Die jij dan maar gewoon kinderachtig noemt. Dan leg maar uit hoe jullie zien wat t doel verder is..
Als je onderling al niet meer kan sparren dan gaat t niet veel anders zijn lijkt mij.

Ik respecteer haar visie over t fokken. Maar niet dat je wat losse dingen roept en dan geen duidelijke uitleg wil geven. Want wat heeft t dan voor zin om dingen te roepen..


Maar ik zal wel de verkeerde gedachte gehad hebben bij dit topic...

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:28

Maar ik heb toch aangegeven waarom ik het niet doe en wat het inhoud? Wat moet ik dan nog meer uitleggen?! Als je de wetenschappelijke artikelen wil lezen stel ik voor dat je die er zelf bij zoekt, daar voel ik me niet geroepen toe.