Hond ziek. Herkent iemand dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:37

Kabayo schreef:
Wat mij ineens te binnen schiet. Ze heeft gezwommen in water in drachten. Even later stond er een bericht op facebook dat er botulisme aanwezig is in de wateren van Drachten. En daarna werd ze ziek. Kan ze dit niet hebben? Of zou het dan allang weer over moeten zijn?

https://www.mcvoordieren.nl/botulisme


Die vijver ligt midden in een woonwijk en is de enige besmette plek tot nu toe. Ik denk niet dat het botulisme is..

Edit: verschijnselen kloppen ook niet, en dan was je nu al veel verder van huis geweest aangezien je dan zo snel mogelijk moet spoelen om het er uit te krijgen, doe je dat niet dan verergeren de verschijnselen alleen maar..

Kabayo

Berichten: 14047
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 19:40


Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:54

Nee, dit zal geen botulisme zijn, ten eerste had de DA dit meteen wel vast kunnen stellen, en ten tweede, vermoedelijk had je hond dan niet meer geleefd. Dat gaat vaak heel snel.

Was er nu eigenlijk Addison echt uitgesloten dmv de ACTH stimulatie test?
Dat is me niet duidelijk uit het hele verhaal.

Kabayo

Berichten: 14047
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 19:58

Addison is gewoon uitgesloten

Ik ga morgen de DA weer eens bellen. Vandaag 5x gal overgegeven... (in anderhalf uur tijd)

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:18

Zou het gewoon aan de DA voorleggen wat je je bedacht. Vind het wel een logische verklaring eventueel.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:21

Ik denk echt dat je een internist nodig gaat hebben voor je hond.

Lukasje
Berichten: 11296
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:25

Ja, weer tijd voor actie lijkt me :( . Ze blijft te lang slecht. Oke dat ze tijd nodig heeft om te herstellen maar dat laatste doet ze nou net niet.
Ik blijf duimen hoor!!

Kabayo

Berichten: 14047
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 20:27

Hannanas schreef:
Ik denk echt dat je een internist nodig gaat hebben voor je hond.

Wat gaat die doen denk je?
Moet eerlijk zijn dat ik nou niet grote bedragen op mijn rekening heb staan

mvdende

Berichten: 5726
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:30

mvdende schreef:
Is het geen botulisme? Geeft ook verlamming verschijnselen en zal me niet verbazen met het weer van de afgelopen weken.


Ik quote mezelf even. Volgens jou zou dat het dus niet zijn.....?

Kabayo

Berichten: 14047
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 20:32

Ik dacht dat dat niet kon omdat het nog niet zo warm was.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:38

Botulisme kan zeker. Iedereen roept nu wel: dat kan de dierenarts zo uitsluiten. Maar als dat niet in het verhaal eerder naar buiten komt denk je daar niet direct aan. Je kunt als dierenarts nou eenmaal niet alles weten en aan alles gelijk denken. Het komt niet vaak voor dus ik snap zeker dat het niet eerder ter sprake is gekomen.
Ik heb eerder myasthenia gravis genoemd en die staat in het verhaaltje er ook bij. Ik denk dus zeker dat het botulisme kan zijn en zou dat zelf als dierenarts ook nooit uisluiten in dit stadium!

mvdende

Berichten: 5726
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:38

Kabayo schreef:
Ik dacht dat dat niet kon omdat het nog niet zo warm was.


Ik heb bij een vogelopvang gewerkt en daar kregen we al botulisme gevallen binnen bij temperaturen van rond de 25.

En Fenna is toch ziek geworden net na de hittegolf in juli?
Daarnaast is het in juni ook al een paar keer boven de 30 geweest.

Ik denk dat je nu het beste naar een 2e lijnskliniek kan gaan om goed te testen op van alles en nog wat.

En een tip voor je pup: zet hem in de verzekering.
Ik betaal €40 per maand en krijg 90% vergoed tot €5000 per jaar. Dan is de dierenarts ineens een stuk betaalbaarder.

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:39

ik lees nog mee ,maar ziekte van weil?

en ergens dacht ik toch aan een tumor. :o
2 uit het nest al overleden, 1 hersentumor en epileptische aanval.
dan zou ik toch ook denken aan een tumor,maar dan moet je haar op de foto zetten denk ik.

wil,je es op een rij zetten wat je al gedaan hebt.
ben het overzicht wat kwijt

Kabayo

Berichten: 14047
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 20:46

Ik vind het allemaal zo lastig lieve bokkers omdat het zoveel kan zijn. Ik weet niet zo goed wat ik de dierenarts moet vragen en wat er al onderzocht is. Ik vind echt dat jullie mee leven en helpen. Maar ik raak de draad wat kwijt.

Fenna is met mij op 1 augustus naar het water geweest. Rond 6 augustus begon ze ziek te worden (verkouden , snotterig , reverse sneezing) , 8 augustus naar de dierenarts gegaan. Doxycycline mee gekregen. Moest allemaal goed komen. Geen koorts.
Toen ging het na 11 augustus alleen maar berg afwaarts

Maandag 12 augustus om 23 uur naar de nieuwe dierenarts. Infuus gehad. Uitgedroogt. Klinisch goed. Geen koorts. Wel last van de keel

Dinsdag 13 augustus bloed afgenomen , nogsteeds uitgedroogd. Bloed was de nierwaardes van verhoogd. Creatinine ureum en fosfor. Klinisch nogsteeds goed , reflexen iets minder in de poten. Tussen 8 en 13 augustus 3 kilo afgevallen. Geen koorts

Geen vergiftiging , grasaar, hondenziekte of wobbler. Is vastgesteld

Begon 14 augustus weer normaal te drinken. Blij en fitte hond weer. Urine was helder. Niks in te zien. Geen ontstekingswaardes of andere kalium waardes. Echo konden we niks op zien.

Hierna zijn we een kuur met antibiotica begonnen. Dit ging even goed. Uitgedroogd is ze niet meer

Hopelijk zo wat duidelijk

Reden dat ik liever even niet van dierenarts verander is omdat deze dierenarts haar helemaal heeft meegemaakt en haar kent. Slecht en goed. Een andere dierenarts denk wellicht alleen aan een "niet eten" probleem. Heb helaas alleen maar slechte ervaringen met huisdierenartsen. Ze wuifen je vaak weg en nemen niks serieus. Dit is de eerste die ons serieus neemt en stappen (onderzoeken) onderneemt

**Met klinisch bedoel ik het beeld van de hond aan de buiten kant , ogen oren buik ademhaling hart enz enz**
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 27-08-19 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:53

Eens met ellepel.
Epileptiforme aanvallen kunnen ook door een hersentumor veroorzaakt worden, en aangezien er ook al een uit het nest overleden is aan een hersentumor acht ik dat niet uitgesloten.

Van de mensen die ik ken/hoor met een hond met botulisme is dat dat veel sneller gaat, die honden waren allemaal binnen een paar uur goed ziek. Niet pas na dagen...

TS, blijven zeuren bij de DA als je het toch niet vertrouwd.

Een van mijn honden kon op bepaald moment niet meer plassen, wij naar de DA, dachten aan blaasgruis of -stenen, op de RX niks gezien, niet in de urine, en zelfs op de eerste echo niet, de DA in de praktijk die de katheter eruit haalde bleef volhouden van ik voel iets van weerstand, het kraakt, er moet iets zitten, en jawel hoor, nadat de derde(!!) DA in de praktijk erbij gehaald werd, en die met een ander apparaat toch nog een echo maakte zagen we het, de blaas bleek wel degelijk helemaal vol gruis te zitten, pas na aandringen en poging 36 (overdreven gezegd) gevonden.
Nu krijgt mijn hond aangepast voer, en gaat het een stuk beter.

mvdende

Berichten: 5726
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:53

Kabayo schreef:
Ik vind het allemaal zo lastig lieve bokkers omdat het zoveel kan zijn. Ik weet niet zo goed wat ik de dierenarts moet vragen en wat er al onderzocht is. Ik vind echt dat jullie mee leven en helpen. Maar ik raak de draad wat kwijt.

Fenna is met mij op 1 augustus naar het water geweest. Rond 6 augustus begon ze ziek te worden (verkouden , snotterig , reverse sneezing) , 8 augustus naar de dierenarts gegaan. Doxycycline mee gekregen. Moest allemaal goed komen. Geen koorts.
Toen ging het na 11 augustus alleen maar berg afwaarts

Reden dat ik liever even niet van dierenarts verander is omdat deze dierenarts haar helemaal heeft meegemaakt en haar kent. Slecht en goed. Een andere dierenarts denk wellicht alleen aan een "niet eten" probleem. Heb helaas alleen maar slechte ervaringen met huisdierenartsen. Ze wuifen je vaak weg en nemen niks serieus. Dit is de eerste die ons serieus neemt en stappen (onderzoeken) onderneemt


Volgens mij kan je niet "zomaar" bij een 2e lijnskliniek terecht. Dat kan alleen als jou dierenarts je door stuurt, dus de dierenartsen daar zullen ongetwijfeld weten dat jullie het simpele 'niet eten' stadium al lang gepasseerd zijn. Daarnaast kan je aan je huidige da vragen of ze Fenna hele dossier op stuurt (elektronisch?) Of dat je het dossier of een complete kopie ervan mee mag nemen naar een andere dierenarts.

Zo weet een andere kliniek meteen precies wat er al onderzocht is en wat niet en kunnen ze terug lezen hoe slecht Fenna is geweest.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:57

Botulisme is niet uitgesloten, maar ik denk dat ze dan tegen deze tijd wel echt al veel slechter had moeten zijn.
Ik zou ten eerste proberen om de echo nog een keer te laten herhalen en een uitgebreid bloedbeeld te testen.
Mocht jouw dierenarts er niet uitkomen of als je het gevoel hebt niet verder te komen kan je ze altijd vragen om een doorverwijzing naar een 2e lijns dierenarts. Je dierenarts zal het dossier dan volledig doorsturen.

Edit: vanwege de problemen in de familie van de hond zou je ook kunnen overwegen om eerst een een overzichtsfoto te laten maken, vooraleer een echo of bloedbeeld. Al is het maar om een tumor met eventuele uitzaaiing in de longen te kunnen uitsluiten. :(:) Bij zo'n uitzaaiing in de long hoeft het nog niet zo te zijn dat ze enorm aan het hoesten zijn, maar het is nu eenmaal één van de eerste plekken die het lichaam tegenkomt om in uit te zaaiien.

Kabayo

Berichten: 14047
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 21:02

Dankje voor de suggesties. Ik ga morgen sowieso bellen en wou deze week een bloedtest doen. Hersentumor denken wij zeker aan. Hoe stel je zoiets vast? Echo? Rontgen? Mri? Mijn moeder zei al zoiets.

Botulisme ga ik morgen ook aankaarten.

Blaas hebben we op de echo gehad. Zat plas in haha verder niks te zien. Zo ver ik iets snap van echos. Dierenarts zag niks in ieder geval

Wat is een overzichtsfoto? 1 foto van het hele lichaam?

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:04

hier stellen ze het vaak wel voor als het niet duidelijk is om een röntgenfoto te maken en te kijken wat daar uit komt...
kabayo,het kan ook van alles zijn, heb je helemaal gelijk in.
volg je gevoel, overleg met je dierenarts wat mogelijk is.

Kabayo

Berichten: 14047
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 21:08

ellepel schreef:
hier stellen ze het vaak wel voor als het niet duidelijk is om een röntgenfoto te maken en te kijken wat daar uit komt...
kabayo,het kan ook van alles zijn, heb je helemaal gelijk in.
volg je gevoel, overleg met je dierenarts wat mogelijk is.

Foto waar van? :o
Ik kan financieel niet elk botje van haar op de foto laten zetten. Het is dan ook super lastig om erachter te komen waar dit nu van komt. Mochten de nierwaardes nu weer hoog zijn weten wij het wel...

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:10

Met een MRI kunnen ze een eventuele hersentumor vaststellen.
Nu wil ik je niet ontmoedigen, maar dat is een redelijk kostbaar onderzoek, moest je dit overwegen dan raad ik je toch aan te "shoppen" voor een DA waar dit evt. goedkoper kan.
Nog afgezien van het feit dat niet elke DA een MRI kan maken, vaak enkel in de grotere praktijken waar men daar de apparatuur voor heeft.

Froukje_J

Berichten: 2213
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:14

Jeetje wat een pech!
Hoop dat je er snel achter komt wat het is!

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:18

nou ja volgens mij als je een röntgen zou laten maken van bijvoorbeeld de borstkas.
dan komt daar toch wel een aantal organen op voor denk ik
ik denk even terug aan alle huisdieren die ik heb gehad waar foto's van zijn gemaakt.
en dat was allemaal want ze zijn zo’n beetje allemaal aan een tumor overleden.
heb ook een kat gehad met epileptische aanvallen, dan was foto geen optie en zou mri inderdaad.
maar dat is nogal prijzig..

ik hoop gewoon voor je dat het allemaal niks is.
dat ze gewoon nog wat moet herstellen en dat het uiteindelijk in orde komt...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:19

Princesj schreef:
Ik zou anders een Recovery natvoer overwegen, even een steuntje in de rug. Deze zijn hoger in energie waarde, waardoor ze er minder van hoeven te eten.

Probiotica poeder van Puur wordt vaak makkelijk gegeten.


Zowel anti biotica geven als pro biotica is een tegenstrijge behandeling.
Ik zou haar laten onderzoeken bij Den Hoek

Kabayo

Berichten: 14047
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 21:23

Nikas "laten onderzoeken" is echt een heel groot begrip. Waarom zou ik daar heen moeten? Waarom raad je mij die aan? Tis heen en terug wel dik 3 uur rijden

Sassy dankje voor de tip. Zal ik doen. Zo ver ik weet is dierenziekenhuis drachten goed en kan ik in termijnen betalen. Maar even geen idee of ze mri doen

Dat is een goede ellepel!