Mijn bijenvolkje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:24

Toen ik mijn hotels had neergezet zat ie in een week wel vol, maar ms zijn er hier gewoon veel bijen :D

noviceh

Berichten: 4789
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:19

Mooie hotels Daphara!

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:12


Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:20

Ik hoop dat mijn hotel bevolkt gaat worden door lokale bijen. Moet alleen morgen even een vijl halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:58

In onze vorige tuin hadden we twee volle hotels. Super leuk!

Toen ze dit voorjaar eruit kwamen:
Afbeelding
Afbeelding

We hebben ze beide laten hangen toen we gingen verhuizen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:49

Lynnepinny schreef:
Over knuffelbijen, lees dit eens: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ho ... ~b2aa31df/

Beter om er nog eens wat beter over na te denken dus, help de eigen populatie eerst :)



Ik heb er heel goed over na gedacht, ik heb hier geen eigen populatie, die heb ik nu besteld en twee hotels gegeven om in te wonen.

Ik vind het artikel in de krant overdreven negatief, maar dat is wel vaker zo als je experts een mening laat geven over wat hobbyisten aan het doen zijn. Laat een GP amazone maar eens een mening geven over hoe een beginnende liefhebber met zijn/ haar paard om gaat en dan zal er ook niet veel van deugen.

Ik hecht niet zoveel waarde aan een dergelijk artikel, ik haal er wat tips uit en de rest negeer ik en doe het vervolgens gewoon op mijn eigen manier!

Dat is mijn tip, wordt het leven een stuk leuker van! :D

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:28

Met eigen populatie wordt lijkt mij de natuurlijke bijenpopulatie bedoeld in jouw gebied, dus niet bijen die je hebt besteld. Het artikel probeert juist duidelijk te maken dat een nieuw soort introduceren niet echt helpt met het in stand houden van de diversiteit van bijensoorten; daar gaat het namelijk vooral slecht mee. Bijen zoals bijvoorbeeld de honingbij zijn er genoeg (en zelfs veel), maar het probleem is dat er veel andere soorten zijn die het heel moeilijk hebben.
Ik neem het vrij serieus als bericht van Wageningen University, die weten veel van de ecologie in Nederland (studeer er ook zelf).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110734
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:37

Hier zijn ze gewoon aan komen vliegen, dus volledig uit de natuur :P
Het begon met 1, toen 2, toen opeens 5 en uiteindelijk een stuk of 30 :=
Nu zijn er nog 2 kamertjes vrij in het hotel en is het verder volgeboekt :D

Kidde
Berichten: 3455
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:21


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:10

Ik dacht ook geen bijen in de buurt te hebben, behalve de honingbijen van de imker paar huizen verderop. Binnen een week zaten beide hotels zo goed als vol :+

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:12

Cayenne schreef:
Hier zijn ze gewoon aan komen vliegen, dus volledig uit de natuur :P
Het begon met 1, toen 2, toen opeens 5 en uiteindelijk een stuk of 30 :=
Nu zijn er nog 2 kamertjes vrij in het hotel en is het verder volgeboekt :D


Bij zijn ze ook aankomen vliegen.
Wij hebben nog 1 kamer soort van vrij :D

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:16

Kobus17 schreef:
Cayenne schreef:
Hier zijn ze gewoon aan komen vliegen, dus volledig uit de natuur :P
Het begon met 1, toen 2, toen opeens 5 en uiteindelijk een stuk of 30 :=
Nu zijn er nog 2 kamertjes vrij in het hotel en is het verder volgeboekt :D


Bij zijn ze ook aankomen vliegen.
Wij hebben nog 1 kamer soort van vrij :D

[ [url=m/YKsRMG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Tijd voor een extra hotel dan, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:32

Ik ben ook gek van bijtjes en heb ook zo'n gezellig hotelletje in mijn tuin. Verleden week kreeg ik een kleine hartverzakking toen ik mijn schuilstal aan het uitmesten was. Ik hoorde een heel vreemd brommend geluid en toen ik omhoog keek zag ik dit:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren er voor mij toch iets teveel :o . Een plaatselijk imker was snel bij me en 's avonds om 20:00 zaten ze allemaal keurig in de kast en heeft hij ze meegenomen.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:37

Daphara schreef:
Kobus17 schreef:

Bij ons zijn ze ook aankomen vliegen.
Wij hebben nog 1 kamer soort van vrij :D

[ [url=m/YKsRMG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Tijd voor een extra hotel dan, of niet?



Ja die komt er zeker! :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:38

[***] schreef:
Ik ben ook gek van bijtjes en heb ook zo'n gezellig hotelletje in mijn tuin. Verleden week kreeg ik een kleine hartverzakking toen ik mijn schuilstal aan het uitmesten was. Ik hoorde een heel vreemd brommend geluid en toen ik omhoog keek zag ik dit:

[ [url=m/SmYKU4.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/dzJevK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LOIysg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gjpeRd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pZovg6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit waren er voor mij toch iets teveel :o . Een plaatselijk imker was snel bij me en 's avonds om 20:00 zaten ze allemaal keurig in de kast en heeft hij ze meegenomen.

Dat zijn geen hotelgasten, maar wildkampeerders. :)

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:39

@adfab; wow, wel fijn dat ze bij een imker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:40

Sclimpre schreef:
[***] schreef:
Ik ben ook gek van bijtjes en heb ook zo'n gezellig hotelletje in mijn tuin. Verleden week kreeg ik een kleine hartverzakking toen ik mijn schuilstal aan het uitmesten was. Ik hoorde een heel vreemd brommend geluid en toen ik omhoog keek zag ik dit:

[ [url=m/SmYKU4.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/dzJevK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LOIysg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gjpeRd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pZovg6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit waren er voor mij toch iets teveel :o . Een plaatselijk imker was snel bij me en 's avonds om 20:00 zaten ze allemaal keurig in de kast en heeft hij ze meegenomen.

Dat zijn geen hotelgasten, maar wildkampeerders. :)

:D :D . Waarschijnlijk heeft een andere imker niet goed opgelet, want er zat een koningin met een merkje in de kluit met wilkampeerders. Ze waren overigens erg vriendelijk, maar ik ben toch blij dat ze weg zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:41

Kobus17 schreef:
@adfab; wow, wel fijn dat ze bij een imker zijn.

Ja het was eerst even schrikken, maar wel prachtig om te zien.

Nog even geduld en dan krijg ik een potje honing van 'mijn' bijenvolk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110734
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:42

Fijn dat ze met de imker mee mochten! Die zijn er altijd erg blij mee!

Hier vinden ze de gaatjes in de muur en die van de haspel van onze buitenslang blijkbaar ook heel fijn, want die stoppen ze nu ook dicht :')

Goof

Berichten: 28837
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 18:48

Wow [***], dat zijn er wel heel veel! Leuk om een imker een keer zo bezig te zien denk ik?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:50

Wat is een koningin met een merkje? Wil dat zeggen dat ze van iemand is?

Laurora

Berichten: 2647
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:54

Sclimpre schreef:
Wat is een koningin met een merkje? Wil dat zeggen dat ze van iemand is?


Een koningin word vaak gemerkt met een speciale stift (en soms een nummer) zodat makkelijk bij te houden is hoe oud ze is, (elk jaar heeft een andere kleur) en bovendien is het een stuk makkelijker zoeken in de kast.
(geloof me, tussen 60.000 bijen vind je die echt niet zomaar als ze niet gemerkt is :D )
De imker waar van ze origineel was heeft dus een zwermneiging over het hoofd gezien of heeft te laat ingegrepen, kan gebeuren, maar is wel erg zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:14

Laurora schreef:
Sclimpre schreef:
Wat is een koningin met een merkje? Wil dat zeggen dat ze van iemand is?


Een koningin word vaak gemerkt met een speciale stift (en soms een nummer) zodat makkelijk bij te houden is hoe oud ze is, (elk jaar heeft een andere kleur) en bovendien is het een stuk makkelijker zoeken in de kast.
(geloof me, tussen 60.000 bijen vind je die echt niet zomaar als ze niet gemerkt is :D )
De imker waar van ze origineel was heeft dus een zwermneiging over het hoofd gezien of heeft te laat ingegrepen, kan gebeuren, maar is wel erg zonde.

Ja deze uitleg kreeg ik ook van de imker. "Mijn koningin" had een sticker(tje) als merkje. Het was echt supergaaf om te zien. In eerste instantie deed de imker zijn 'bijenvangpak' aan, maar later merkte hij dat ze erg vriendelijk waren en toen deed hij het pak uit. De koningin werd met een kudde ;) werkbijtjes gevangen en in de kast gezet en de rest volgt dan vanzelf. 's Avonds zaten ze allemaal in de kast en heeft hij ze opgehaald.

Deze imker vertelde dat hij het jammer vindt dat sommige mensen niet goed opletten en dat er dan een volk gaat zwermen, dan komt het volk op plaatsen terecht waar ze niet welkom zijn en dan gaat het soms fout.

Ik weet (gelukkig) dat bijen (over het algemeen) niet kwaadaardig of gevaarlijk zijn en dat ze erg belangrijk zijn, maar dit waren er wel erg veel. Ik durfde ze ook niet te laten zitten. Mijn paarden staan 's nachts in de paddock en ik vond het geen prettig idee dat er zo'n zwerm bijen in de stal hing. Daarbij maakt zo'n zwerm een angstaanjagend geluid :j :j . Tenminste, ik was behoorlijk onder de indruk.

Via Google kwam ik bij een imker bij ons in het dorp terecht en hij was er binnen een kwartier.


@Goof, het was bijzonder interessant om te zien. Hij kwam samen met zijn zoontje en dat ventje wist er ook zoveel over te vertellen! Echt supergaaf. De imker was er in ieder geval blij mee en hij heeft ons een potje honing beloofd *\o/*. Hij vertelde ook dat ze er al een tijdje hebben gezeten want er zat al allemaal hars op mijn golfplaten. Ze zaten aan de binnenkant en aan de voor- en achterkant van het dak. Mijn man en ik waren in de veronderstelling dat ze er van de één op de andere dag zaten :') :') :') . Hadden de dagen ervoor namelijk helemaal NIETS gemerkt. 8)7 .

Anoniem

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:40

Wat gaaf om te zien wel!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 02:48