[Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happinez

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:42

Allereerst leuke combinatie ! ik volg want ben benieuwd wat eruit komt.
Geniet er van straks want voor je het weet zijn ze groot.


Grappig dat mensen hier vallen over een stamboom.
Zelf heb ik ervaring met 3 Franse bullen zonder stamboom zonder enige gezondheidsproblemen , en nu heb ik er een met stamboom en ik heb een zieke hond. Ouders zijn getest en al.
Komop , natuurlijk is het fijn om te weten wat er aan generaties voor zit, maar een stamboom is niet heilig en zegt niet per definitie dat je een gezonde hond krijgt.

Lestrange01

Berichten: 2811
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 18:46

Happinez schreef:
Allereerst leuke combinatie ! ik volg want ben benieuwd wat eruit komt.
Geniet er van straks want voor je het weet zijn ze groot.


Grappig dat mensen hier vallen over een stamboom.
Zelf heb ik ervaring met 3 Franse bullen zonder stamboom zonder enige gezondheidsproblemen , en nu heb ik er een met stamboom en ik heb een zieke hond. Ouders zijn getest en al.
Komop , natuurlijk is het fijn om te weten wat er aan generaties voor zit, maar een stamboom is niet heilig en zegt niet per definitie dat je een gezonde hond krijgt.


Ik verbaas me er eerlijk gezegd ook een beetje over. Een stamboom zegt immers niets over de gezondheid van een hond, ja, wel wat over de afkomst maar dat alleen zegt niet zoveel. Een dna test daarentegen zegt wél wat over de gezondheid van een hond, en die hebben wij gewoon gedaan.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:10

Dat is niet helemaal waar dat een stamboom niets zegt over de gezondheid. Door de stamboom kun je zien uit welke lijnen, tot verder dan 3 generaties terug, de hond komt en wat voor honden dat zijn. Dat is niet alleen interessant voor de gezondheid maar ook ivm prestaties, karakter en bouw. Want ookal zitten er 3 generaties tussen, kun je altijd een terugslag krijgen op een bepaalde hond/lijn.

Daarnaast heeft de reu een NEK. Zowel blauw als black and tan(en de reu is een verdunning hier van dus blauw) zijn niet erkend.
Blauw is in veel rassen een erg gewilde kleur en daardoor word daar eigenlijk nagenoeg altijd onverantwoordelijk mee gefokt. En als er redelijk/goed mee gefokt word(voor zover dat kan als de kleur niet erkend is), dan vragen ze er een belachelijk hoge prijs voor. En dat is echt niet in het belang van het ras.
In dit geval komt de reu uit 2 niet erkende kleuren aangezien hij zowel black and tan als blauw is. Tri color is namelijk gewoon black and tan (of blue and tan) met witte aftekening.
Het teefje lijkt ''gewoon'' fawn. Is ze blauw fok je ook met een NEK. En daarvoor een stamboom aanvragen is gewoon nutteloos. Dan steun je ondoordachte fok.. Aangezien mensen dan ineens een stamboomhondje hebben en denken dat het allemaal volgens de regels is gegaan wat gewoon niet zo is.

Ik vraag mij ook af hoe je bij de RvB een stamboom kan krijgen ondanks die 3 generaties.
https://www.houdenvanhonden.nl/kopen-ve ... -stamboek/

Testen zeggen ook maar weinig. Dat beide honden vrij zijn van PL betekend niet dat de nakomelingen dat ook zijn. Het zegt alleen dat de ouderdieren op dat moment niet lijden aan PL.
Uiteraard is testen beter dan niet testen! Dat is zeker. :)
Ik was wel blijer geweest als er bewust was geselecteerd op de snuit. Nu lijkt het teefje geen ''korte snuit'' te hebben. Of in ieder geval iets langer dan je meestal ziet en dat is al positief. En vanaf de foto lijkt het reutje ook een beetje meer neus te hebben. Maar vind dit wel een heel belangrijk selectie deel.

Hoe zijn jullie, en vooral waarom, bij dit reutje uit gekomen? En waarom bewust een NEK?

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:38


pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:48

Ik heb zelf een flatcoated retriever en ik heb zelf ook 1 malig een nestje gefokt

Al mijn honden hadden en heeft een stamboom.
En ik ben best bekend in het honden fok wereld van dit ras.
En ik ken een fokker, ik zie haar als een verkapte broodfokker.
En zij is het fokkerswereldje hoog aan geschreven.
En zij fokt gewoon met erfelijke ziekte's .
En niemand durft iets te zeggen.

Lestrange01

Berichten: 2811
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 20:21

kiwiwitje schreef:
Dat is niet helemaal waar dat een stamboom niets zegt over de gezondheid. Door de stamboom kun je zien uit welke lijnen, tot verder dan 3 generaties terug, de hond komt en wat voor honden dat zijn. Dat is niet alleen interessant voor de gezondheid maar ook ivm prestaties, karakter en bouw. Want ookal zitten er 3 generaties tussen, kun je altijd een terugslag krijgen op een bepaalde hond/lijn.

Daarnaast heeft de reu een NEK. Zowel blauw als black and tan(en de reu is een verdunning hier van dus blauw) zijn niet erkend.
Blauw is in veel rassen een erg gewilde kleur en daardoor word daar eigenlijk nagenoeg altijd onverantwoordelijk mee gefokt. En als er redelijk/goed mee gefokt word(voor zover dat kan als de kleur niet erkend is), dan vragen ze er een belachelijk hoge prijs voor. En dat is echt niet in het belang van het ras.
In dit geval komt de reu uit 2 niet erkende kleuren aangezien hij zowel black and tan als blauw is. Tri color is namelijk gewoon black and tan (of blue and tan) met witte aftekening.
Het teefje lijkt ''gewoon'' fawn. Is ze blauw fok je ook met een NEK. En daarvoor een stamboom aanvragen is gewoon nutteloos. Dan steun je ondoordachte fok.. Aangezien mensen dan ineens een stamboomhondje hebben en denken dat het allemaal volgens de regels is gegaan wat gewoon niet zo is.

Ik vraag mij ook af hoe je bij de RvB een stamboom kan krijgen ondanks die 3 generaties.
https://www.houdenvanhonden.nl/kopen-ve ... -stamboek/

Testen zeggen ook maar weinig. Dat beide honden vrij zijn van PL betekend niet dat de nakomelingen dat ook zijn. Het zegt alleen dat de ouderdieren op dat moment niet lijden aan PL.
Uiteraard is testen beter dan niet testen! Dat is zeker. :)
Ik was wel blijer geweest als er bewust was geselecteerd op de snuit. Nu lijkt het teefje geen ''korte snuit'' te hebben. Of in ieder geval iets langer dan je meestal ziet en dat is al positief. En vanaf de foto lijkt het reutje ook een beetje meer neus te hebben. Maar vind dit wel een heel belangrijk selectie deel.

Hoe zijn jullie, en vooral waarom, bij dit reutje uit gekomen? En waarom bewust een NEK?


Dat zelfde argument kan je echter ook maken over honden uit het buitenland halen. Wij hebben honden uit Duitsland en Amerika met stamboom, maar daarvan weten wij dus ook niet veel over de voorouders van veel generaties terug.

Dat je geen zekerheid kan geven over het noet krijgen van patella...dus? Dat kan je nooit met zekerheid stellen. Bij onze old english is het ook gebeurt dat bijvoorbeeld beide ouders A heupen hadden, en dat een van de pups toch slechte heupen had. Je kan het nog zo netjes doen als fokker, maar garantie dat je 100% gezonde pups fokt heb je eigenlijk niet. Het enige wat je dan kan doen is onze klanten zo goed mogelijk helpen door geld terug te geven, of een andere pup te geven mochten ze dat willen. Maar juist omdát die garantie er niet is testen veel mensen niet, wat ikzelf erg onverantwoord vind.

Mijn moeder heeft voor dit reutje gekozen, en dus ook voor deze kleur, ik weet niet haar gedachte achter deze keuze. Ik weet alleen dat de fokker van de reu ook Djeda's vader heeft en volgens mij adviseerde zij deze reu. Voor haar is een goede ademhaling belangrijker dan gericht kijken naar de lengte van de neus (want wij hebben vaak genoeg gezien dat sommige bulldogen met een langere neus meer ademhalingsproblemen hadden dan sommige met een korte neus. Zoals ik al eerder heb gezegd hangt dit namelijk van meerdere factoren af).

Het aanvragen van een stamboom is ook niet iets wat voor ons belangrijk is, kost het meer moeite tijd en geld dan dat het oplevert dan doen we het simpelweg gewoon niet (niet dat we het voor het geld zouden doen, het was bij wijze van spreken). Maar omdat we heel voorzichtig aan het denken zijn om te switchen van old english naar fransjes is het wel iets wat we overwegen. Al zouden we dan eerder investeren in een nieuw fransje die al een stamboom heeft. Maar omdat we Djeda zo mooi vinden (klein, gespierd, niet zo zwaar als je ze soms weleens ziet en dus lekker atletisch zonder dat ze niet meer bulldog achtig is, en prachtig in verhouding. Haar moeder ook overigens, al is die wat kleiner en minder breed) trekt het ook heel erg om met deze lijn verder te gaan. We gaan misschien ook een pupje uit dit nest houden

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:34

Ik ben voor testen. Ik heb zelf een nest gefokt een aantal weken geleden waarvan de ouders veel verder getest zijn dan bij menig fokker en dan de rasvereniging verplicht stelt. zodat ik zeker weet dat de combinatie gezond is. Maar het geeft gewoon geen garanties. Zo simpel is het.

Als je binnen een ras fokt hoort de combi een toevoeging te zijn op het ras. Linksom of rechtsom. En dan vind ik de keuze voor een NEK bijzonder. Het is namelijk niet het geval dat je met een veel te kleine genenpoel zit.
Als je meer wil weten over de stambomen van de buitenlandse honden kunnen kenners daar veel over zeggen. Of je de goede richting in sturen waar je het kan vinden. Als dat niet het geval is dan is de stamboom vaak weinig (positiefs) waard. Dat heb je ook gewoon.
Maar als ik naar mijn ras kijk kun je ook uit het buitenland veel zeggen over de honden/lijnen.

Ik ben ook niet heel fan van bij de zelfde fokkers blijven/informeren. En de reden waarom word nu weer bewezen als die fokker dit reutje aangeraden heeft.

Wie weet kun je met de rasvereniging overleggen of het mogelijk is haar aan te keuren. In dat geval geeft de RvB een stamboom. Wel in de bijlage van het stamboek.
Maar dan hoop ik dat ze gewoon “fawn” is en geen blue fawn zoals je zei. Daar lijkt ze ook niet op als ik die foto zie. Maar dat is te testen natuurlijk.
Maar de rasvereniging gaat niet blij worden van dit soort combi’s.

Lestrange01

Berichten: 2811
Geregistreerd: 20-01-14

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 21:11

Hier overigens djeda in haar favoriete positie, als je dan naast haar zit dan legt ze het liefst nog haar pootje tegen je aan ook :'). Dit is haar manier om te laten weten dat we haar NU over haar buik moeten kriebelen

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:46

Ik zit me nu echt af te vragen hoe ze zit :')

Lestrange01

Berichten: 2811
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 22:09

kiwiwitje schreef:
Ik zit me nu echt af te vragen hoe ze zit :')



Afbeelding
Als een klein mensje :+

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 23:32

Ohhhhh dat verklaart _O-
Ik gooi t maar op de hooikoorts hier :')

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 00:28

Ooooh ze kijkt wel een klein beetje verontwaardigd hoor, nu ze met zo'n tietjesfoto online staat... Had je die niet even af kunnen plakken ofzo haha...
Wat een mopje, papa is ook erg mooi... Gaat de bevalling bij de Franse bulldogjes over het algemeen goed, ik meen bij de Engelse dat daar vaak keizersnedes voorkomen.. Is a.s mama d'r buikje al een beetje beu, en zeker nu met dat warme weer

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 00:57

wat een lekker bekkie heeft de mama in wording ! :D

onze Amerikaanse stafford zit ook graag zo "menselijk" super grappig gezicht :)

Lestrange01

Berichten: 2811
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 12:17

tyleysmiley schreef:
Ooooh ze kijkt wel een klein beetje verontwaardigd hoor, nu ze met zo'n tietjesfoto online staat... Had je die niet even af kunnen plakken ofzo haha...
Wat een mopje, papa is ook erg mooi... Gaat de bevalling bij de Franse bulldogjes over het algemeen goed, ik meen bij de Engelse dat daar vaak keizersnedes voorkomen.. Is a.s mama d'r buikje al een beetje beu, en zeker nu met dat warme weer


Nee, ze hebben vaak wel een keizersnede nodig. Haar moeder heeft ook een keizersnede gehad. We hopen natuurlijk dat ze dat niet nodig heeft, en we zullen het haar ook zelf laten proberen, maar mocht het niet lukken gaan we voor een keizersnede. De dierenarts zit bij ons in de straat, en als wij aangeven dat een van onze honden op het punt van bevallen staat dan blijft hij ook altijd om nacht dienst te draaien zodat we ieder moment naar hem toe kunnen voor iets.

Ze is haar buik behoorlijk beu :D, heeft last van maagzuur, weet zichzelf geen houding te geven, laat constant scheten en boeren. De pups zitten aardig in de weg :+. Gelukkig nog maar een weekje te gaan, al hebben we de pups nog steeds niet voelen bewegen

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:24

Bij mijn teefje voelden we de pups ook niet heel goed/veel. Meestal pas als we zelf een beetje begonnen te “duwen” of tikken dat er eentje terug tikte.

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:07

Poeh, ik als moeder van zes, weet heeeeeelemaal hoe die mama zich voelt, we hadden dezelfde klachten haha... Superfijn zeg dat de dierenarts zo dichtbij zit.. Ben je er gelukkig zo, mocht het nodig zijn

Lestrange01

Berichten: 2811
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 21:18

Jaaaaa!! We hebben eindelijk een pupje voelen schoppen :D, we kunnen gewoon echt niet wachten. Laatste nestje was ergens in november, véél te lang geleden :')

tyleysmiley schreef:
Poeh, ik als moeder van zes, weet heeeeeelemaal hoe die mama zich voelt, we hadden dezelfde klachten haha... Superfijn zeg dat de dierenarts zo dichtbij zit.. Ben je er gelukkig zo, mocht het nodig zijn


Ja zeker erg fijn. We kunnen altijd ergens terecht en kunnen altijd even snel langskomen wanneer er iets is. En er is vaak wel "iets" wanneer je veel honden hebt

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:23

Echt wat leuk !!! Lijkt me zo leuk om eens mee te maken, pupjes!
Wij hebben alleen een keer een poes dragend gehad en dat was al heel gaaf en dan die kleintjes <3

Ben benieuwd naar je nestje straks !

justdiesel
Berichten: 4953
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:30

Wat leuk!
Wij hebben een franse bulldog reu van 3,5 jaar.
Lijkt me echt heel erg leuk om een keer een nestje mee te maken dus ik blijf volgen.

dierenfan
Berichten: 9636
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:59

Denk van de ongeveer 20 fransjes die wij regelmatig in pension zien er 2 zijn zonder medische problemen... De ademhaling is niet het grootste probleem bij de fransjes. Gek genoeg zijn dat stipt op 1 hernia's en daarna allergieën. Al heeft groot gedeelte van hun absoluut ook problemen qua benauwdheid helaas.

In elk geval zowel met als zonder stamboom zeer ongezond in mijn ogen. Zou dus als ik dan toch stamboom loos fok eerder gaan voor testen zoals TS doet EN kruisen met stuk gezonder ras. In elk geval niet kiezen voor een zeer jonge reu die nog niet bewezen heeft al jaren gezond en fit te leven.

Hopelijk wordt het een gezond nest met sterke pups die oud mogen worden.

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:47

dierenfan schreef:
Denk van de ongeveer 20 fransjes die wij regelmatig in pension zien er 2 zijn zonder medische problemen... De ademhaling is niet het grootste probleem bij de fransjes. Gek genoeg zijn dat stipt op 1 hernia's en daarna allergieën. Al heeft groot gedeelte van hun absoluut ook problemen qua benauwdheid helaas.


Idd, hernia’s en allergieën ! :j

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:51

Happinez schreef:
Allereerst leuke combinatie ! ik volg want ben benieuwd wat eruit komt.
Geniet er van straks want voor je het weet zijn ze groot.


Grappig dat mensen hier vallen over een stamboom.
Zelf heb ik ervaring met 3 Franse bullen zonder stamboom zonder enige gezondheidsproblemen , en nu heb ik er een met stamboom en ik heb een zieke hond. Ouders zijn getest en al.
Komop , natuurlijk is het fijn om te weten wat er aan generaties voor zit, maar een stamboom is niet heilig en zegt niet per definitie dat je een gezonde hond krijgt.


Ik vind er niks grappigs aan als een fokker zegt, fokteef heeft geen stamboom dus we hoeven ons niet zo strikt aan de regels te houden.

Heb een zwak voor dit ras vanwege het karakter maar dit is een ras waar je juist heel erg aan de regels moet houden, maak er een gezonder ras van door die neus langer te krijgen, atletischer, van die hernia's af komen en weer zelf kunnen dekken en niet 9 van de 10 keer die keizersnee nodig hebben. Dan heel misschien komt er hier één.

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:56

Lestrange01 schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik zit me nu echt af te vragen hoe ze zit :')



[ [url=m/VwnqqD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als een klein mensje :+


Het zijn zulke heerlijke clowns, <3 succes met de bevalling straks.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:56

En laatste nest in november.. Veel te lang geleden....
Dat en fokken zonder stamboom vind ik toch zorgelijk.
Ik fok met stamboom... Jack Russelltjes, die worden op meerdere dingen getest. Mijn vorige nest was in augustus, het nest daar voor in januari, van verschillende teven. Nu heb ik een nest van 4 dagen.. Ws mijn enige nest dit jaar.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:57

Billy schreef:
En laatste nest in november.. Veel te lang geleden....
Dat en fokken zonder stamboom vind ik toch zorgelijk.
Ik fok met stamboom... Jack Russelltjes, die worden op meerdere dingen getest. Mijn vorige nest was in augustus, het nest daar voor in januari, van verschillende teven. Nu heb ik een nest van 4 dagen.. Ws mijn enige nest dit jaar.

Laatste nest überhaupt gok ik dus incl die van de andere hondjes