[Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:54

oh wauw die middelste <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:01

Die blijft inderdaad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:25

Ik ga even een stukje knippen en plakken van onze facebookpagina!

Administratie is een heel belangrijk onderdeel van het houden van dieren. Leeftijden, geslachten, wie is met wie verwant, waaraan kun je ze herkennen, zijn ze ooit ziek geweest en zo ja, wat was het etc. Dan hebben wij ook nog een aparte administratie. Wanneer zijn ze bevallen, hoeveel jongen waren er, wanneer kan er opnieuw gedekt worden en dergelijke. Dan is er ook nog een 3de: Wat eten ze, hoeveel eten ze en wat kost dat nu precies.

Omdat wij vooral het welzijn van de dieren voor ons hebben gaan wij voor maximum 3 nesten per jaar per moer. Tevens is het hoofdvoeder bij ons hooi. 24/7, vol continu hebben ze vers hooi en water ter hun beschikking, aangevuld met groenten, fruit en droog brood. Wij gaan voor zo veel mogelijk sociaal contact. De jonge konijnen blijven zo lang mogelijk bij de moeder, de toekomstige kweekdieren blijven ook zo lang mogelijk bij elkaar, tot er mee wordt gekweekt. Eenmaal ze niet meer samen kunnen zitten komen ze in hokken met tussenwanden uit gaas. Hierdoor horen, zien en ruiken ze elkaar nog. Wij zijn er van overtuigd dat dit het welzijn enkel bevorderd.


Afbeelding

Zoals jullie zien zijn wij opeens uitgebreid met 4 konijnen! Wel staat er 1tje van de oudere konijnen te koop (Linde) Ze blijft helaas heel erg klein en is daardoor niet geschikt voor de fokkerij. Wij proberen nu dus eerst een goed thuisje voor haar te vinden aan een heel schappelijke prijs :)

Dit is 1 van de nieuwe rammen


Afbeelding

Afbeelding

1 van de nieuwe moeren


Afbeelding


De andere 2 moet ik nog eens op foto zetten.

De jongen doen het verder uitstekend! Ga straks ook nog een foto update van hun plaatsen!

Edit: Daar zijn ze al!


Afbeelding

Afbeelding

En de kuikens. Let vooral op het verschil tussen de bio kippen Sasso (bruin) en de echte dubbele borst vetkippen Ross 308. (Witte). Wat een verschil!
Afbeelding

Afbeelding

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:32

o ts wat balen dat het zo is gelopen! Kan me voorstellen dat je daar flink de balen van had. Maar zie ook goed nieuws, wat een leukies zitten er weer tussen!

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:23

Mooie konijnen ook, de nieuwe!
Vind je het konijn dat te koop staat dan te klein voor jullie (dus minder jongen), of überhaupt te klein om mee te fokken?

En inderdaad een heel verschil bij de kuikens.

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:33

Ze voldoet verre van aan de rasstandaard qua gewicht. Ze zal nog wel wat bijtrekken en groeien, maar al de rest zit op deze leeftijd rond de 3.5 kilo waar zij maar de 2 kilo net aantikt. Heb eergisteren nog een volle broer gezien uit hetzelfde nest en die is echt gewoon het dubbele van haar. Ik gok dat ze op een 4 kilo eindgewicht uit komt. De jongen daarvan zijn dan sowieso al niet geliefd bij de kwekers van het ras vanwege de kleine moeder en voor ons zijn ze niet interessant genoeg omdat het te lang duurt eer ze geslacht kunnen worden. Wij zetten van de lotharingers namelijk eerst alles te koop, de jongen die op slachtleeftijd overblijven die worden dus ook geslacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:58

Het is natuurlijk veel makkelijker eten als je in de hooiruif gaat zitten.


Afbeelding

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:07

En zometeen jouw de schuld geven dat het hooi vies is :D
Lijken mijn pony's wel. die kunnen gelukkig niet in hun ruif.


Even dakje maken, konijnen plassen/poepen veelal tijdens het eten, goed hooi is kostbaar als bodembedekking.

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:14

Goede tip, bedankt!

Heb daarnet ook 1 van de schapen betrapt tenmidden van haar eetbak tussen het hooi :')

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:39

DeMolenhoek schreef:
Ze voldoet verre van aan de rasstandaard qua gewicht. Ze zal nog wel wat bijtrekken en groeien, maar al de rest zit op deze leeftijd rond de 3.5 kilo waar zij maar de 2 kilo net aantikt. Heb eergisteren nog een volle broer gezien uit hetzelfde nest en die is echt gewoon het dubbele van haar. Ik gok dat ze op een 4 kilo eindgewicht uit komt. De jongen daarvan zijn dan sowieso al niet geliefd bij de kwekers van het ras vanwege de kleine moeder en voor ons zijn ze niet interessant genoeg omdat het te lang duurt eer ze geslacht kunnen worden. Wij zetten van de lotharingers namelijk eerst alles te koop, de jongen die op slachtleeftijd overblijven die worden dus ook geslacht.


Dat klinkt logisch ja!
Ze worden echt al groot. :)

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:03

Ja gaat snel! Ze zijn morgen 5 weken, maar als ik de jongen van 6-7 weken in het hok naast hun zie denk ik echt: Wat zijn jullie mini! :o Ze blijven gewoon veel te schattig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:10

Momenteel zijn wij even overbevolkt. Verschillende konijnen hebben een tussenstop bij ons :)


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:37

Hier is hij dan! Ons dwergkonijn :D


Afbeelding

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 14:09

wauw mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:20

Nou ik kan wel zeggen dat de kleine kuikenperiode voorbij is :wow:


Afbeelding

Afbeelding


Ondertussen zijn er ook 2 moeren opnieuw gedekt. Ik verwacht er niet veel van. Zowel de rammen als de moeren hun eerste keer en heb geen enkele geslaagde dekking gezien. Ze hebben een paar dagen samen gezeten dus nu is het afwachten :)

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:53

Die zijn flink aan de groei ja! Leuk, ben benieuwd hoe snel het zal gaan.

Ach, als de konijnen enkele dagen samen hebben gezeten kan er veel gebeurd zijn wat je niet hebt gezien! :)

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:12

Klopt! Is het niets dan is dat zo en mogen ze binnen 3.5 weken opnieuw. En anders kunnen wij weer genieten van kleine baby's :D

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:14

Gaat altijd zo snel, helaas. Ze kunnen niet altijd klein blijven haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:20

Zien jullie wat er is veranderd aan de kuikens? :D


Afbeelding

En even om te tonen hoe groot de Ross 308 al zijn! Van de Sasso benaderen enkelen ook al deze grote maar de meesten verre van! Tussen de Ross 308 zitten ook wat kleineren. Ach, kunnen niet allemaal reuzen zijn :D


Afbeelding

2 weken geleden waren ze dit


Afbeelding

En onze ‘Keeper’ eens op de foto gezet! Wij hebben al Linde, Lola, Liza, Loes, Lien en Lies. Ik dacht aan Lillo, Laura of Lelie. Brand los!


Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:22

lillo vind ik leuk :D De kat van mijn zus noemt Lilou :P

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:56

aaa wat gaat dat toch snel! Ik zou lelie doen, net zo mooi wit!

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:09

De kuikens gaat echt hard!! Leuk :)
En ja, ik blijf de konijnen allemaal uberleuk vinden. :D

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:23

Mijn Lilo :))

Afbeelding


Leuke naam idd :P


Ze gaan hard !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:53

Nou wij hebben wat ‘geks’. Een kuiken dat niet groeit. Zie nou, wat een mini tussen de grote :D


Afbeelding

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:55

ach moppie...is ze ziek?