Puppy erbij 2019

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20149
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 14:07

Ik wil zelf ook kunnen kiezen. Dus die mening deel ik haha.
Maar het word wel steeds vaker gedaan zo’n gedragstest. Vind dat ook niet heel gek. Ons teefje is heel energiek en is heel alert. Ons reutje is heel relax en rustig wel waaks wanneer nodig. Ons teefje is niet op haar plek in een “gezin” die 3x per dag even naar het gras. En ons reutje is niet geschikt voor een heel sportief gezin.

Van

Berichten: 6530
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:21

Ik kies ook het liefst zelf :D
Bij Roek had ik het geluk dat dat kon maar fokker en ik waren het er beide over eens dat Roek het best zou passen.

Ik hou overigens wel rekening met voorkeuren en de nieuw eigenaren krijgen wel wat inspraak maar als ik denk dat iets echt niet past is het helaas pindakaas
Ik ben dus niet zo dat ik een pup aanwijs van 'dat is hem doe het er maar mee'

KarmaChansy

Berichten: 6931
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:34

Voor karma haar pups ga ik ook goed kijken naar wat de eigenaren bieden en ik zal kiezen. Ik wil dat de pups goed terecht komen, ik zorg voor geteste ouders zo als HD/ED Ogen etc

Ik twijfel dus ook om een spray/neuter contract neer te zetten hier is dat wat normaler als in NL daar ben ik nog niet overuit :+

StonedRomy

Berichten: 7548
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:45

Fokkers met een castratie contract zou ik direct bij weglopen. Een contract waarin staat dat ik er niet mee mag fokken zou ik wel willen ondertekenen.

Castratie heeft namelijk ook risico’s en niet iedere hond is beter af als ze gecastreerd worden.

Daarnaast mag niemand je verplichten je dier een onnodige medische ingreep te laten ondergaan, dus zo’n contract is niet rechtsgeldig.

Pups kies ik liefst zelf uit, maar ik vraag ook veel aan de fokker gedurende de weken

KarmaChansy

Berichten: 6931
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:03

Dat zou ik ook prima vinden, ik wil gewoon niet dat mensen random gaan fokken zeg maar ik bedoel ik zorg voor goed geteste honden, zou het doodzonde vinden als de mensen de jack russel van de buren opgooien zeg maar :+

Van

Berichten: 6530
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:09

Met een castratie contract ren ik ook heel hard de andere kant op. Niemand die mij gaat vertellen wat ik met mijn hond zou moeten doen.
En als ik het een goed idee vind mijn hond met de jack russel van de buren te kruizen dan is dat ook mijn keuze en daar heeft de fokker niks mee nodig :Y)
Al is het zeker wel zuur als fokker zijnde als je pupkopers dat soort dingen doen maar daarom selecteer je ook je pupkopers zo goed mogelijk. Maar eenmaal verkocht is verkocht. Als je daar niet tegen kunt zou je imo niet moeten fokken.

Urona447
Berichten: 2819
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:38

Volgens mij gaat het kiezen van een pup wel in samenspraak want als de fokker vind dat een bepaalde pup bij mij past en ik heb er niks mee dan houdt het helaas op en zoek ik verder.

kiwiwitje

Berichten: 20149
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 15:56

StonedRomy schreef:
Fokkers met een castratie contract zou ik direct bij weglopen. Een contract waarin staat dat ik er niet mee mag fokken zou ik wel willen ondertekenen.

Castratie heeft namelijk ook risico’s en niet iedere hond is beter af als ze gecastreerd worden.


Daarnaast mag niemand je verplichten je dier een onnodige medische ingreep te laten ondergaan, dus zo’n contract is niet rechtsgeldig.

Pups kies ik liefst zelf uit, maar ik vraag ook veel aan de fokker gedurende de weken

Hier zou ik ook in mee gaan. Ik wil best tekenen dat t beestje niet ingezet mag worden voor de fok. Maar laten helpen zou ik niet doen.

KarmaChansy

Berichten: 6931
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:16

ieder zijn ding gelukkig, ik wil bewust zijn en zelfs met goed selecteren kan het nog mis gaan natuurlijk!

Ik vind gewoon vermeerderen niet ok, er zijn genoeg mensen die bewust met honden fokken die niet in orde zijn. Na ja ik doe mijn best voor een fokproduct, wil graag gezonde honden en om dan later te horen dat iemand inderdaad de jack russel van de buren er opzet met patalla bv das toch niet ok?

edit dus bewust met zieke dieren vermeerderen Ik vind dat niet kunnen maar das mijn mening, beide ouders getest en passen bij elkaar en is een kruising prima hoor

kiwiwitje

Berichten: 20149
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 16:19

Nee helemaal mee eens hoor. Maar ik ben ''tegen'' het laten helpen. Vooral bij honden. Bij katten heb ik meer gedoe gehad met ongeholpen beesten dus die worden hier gewoon geholpen (zowel poezen als katers) Maar bij honden zou ik daar niet mee akkoord gaan. Wel kun je duidelijk in het contract aangeven dat fokken met de honden verder niet toegestaan is. Dat je de hond uitsluitend verkoopt als huishond.
Maar het is ook handig om even uit te zoeken hoe dat daar juridisch zit.

KarmaChansy

Berichten: 6931
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:23

ja dat doe ik zeker :j ik kwam op de jack russel omdat gister ik hoorde dat de plaatselijke hoarder der teef heeft laten dekken door der eigen zoon. Ik word daar gewoon echt pissig van

edit: honden zoon dan :=

cinniz123

Berichten: 4413
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:59

Ergens vind ik het wel oke dat een fokker mee beslist in de keuze van een pup die bij je past maar wel tot op zekere hoogte.
Ik kan ook een l*l smoes ophangen waarvoor ik de hond wil gaan gebruiken.
er zullen er zat zijn die je gelijk door hebt en eruit kan filteren maar er zijn er ook zat die glas hard kunnen liegen.
Ik zou om die reden zelf niet kunnen fokken met honden,teveel mensen die een pup kopen en hem vervolgens weer weg doen.
Ook die op lange wachtlijsten staan en de meest rotte redenen hoor je voorbij komen.
Als ik aan een hond begin is het voor de rest van zn leven dus zou het erg fijn vinden om zelf ook mee te kunnen beslissen in de pup die bij ons komt wonen.

kiwiwitje

Berichten: 20149
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 17:27

KarmaChansy schreef:
ja dat doe ik zeker :j ik kwam op de jack russel omdat gister ik hoorde dat de plaatselijke hoarder der teef heeft laten dekken door der eigen zoon. Ik word daar gewoon echt pissig van

edit: honden zoon dan :=

Ja dat is hier met staffies ook al gebeurd
http://www.sbtpedigree.com/dogarchive3/ ... ?id=153628

In BE krijg(kreeg?) je daar gewoon een stamboom bij. In NL niet.

Dit is ook nog puur om de kleur gegaan ook ;(



cinniz123 schreef:
Ergens vind ik het wel oke dat een fokker mee beslist in de keuze van een pup die bij je past maar wel tot op zekere hoogte.
Ik kan ook een l*l smoes ophangen waarvoor ik de hond wil gaan gebruiken.
er zullen er zat zijn die je gelijk door hebt en eruit kan filteren maar er zijn er ook zat die glas hard kunnen liegen.
Ik zou om die reden zelf niet kunnen fokken met honden,teveel mensen die een pup kopen en hem vervolgens weer weg doen.
Ook die op lange wachtlijsten staan en de meest rotte redenen hoor je voorbij komen.
Als ik aan een hond begin is het voor de rest van zn leven dus zou het erg fijn vinden om zelf ook mee te kunnen beslissen in de pup die bij ons komt wonen.

Sowieso kom je veel rottigheid tegen hoor. Wij hebben de pup mee gekregen zonder echt kennis te hebben van het ras. Ik ben er wel mee opgegroeid maar om nu te zeggen dat we alle ins en outs van het ras wisten of de rasbeschrijving gelezen hadden? Nee niet echt _/-\o_
Fokker moet ook nog steeds langskomen...
En de reden van het gebruik van een blauwe reu op een zwarte(blauwdragende) teef was omdat je dan diepzwarte honden krijgt zonder bruin...



Nee dat was natuurlijk gewoon voor de kans op blauwe pups.. en het prijskaartje voor blauwe pups is ook net wat spannender dan voor zwarte..

Zoe_97

Berichten: 9466
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:12

Hier in Be zijn ze erg bezig met inteelt verlagen volgens de laatste nieuwsbrief. Maar geen idee welke maatregelen ze nemen.

Suusjepluus

Berichten: 792
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:00

Misschien een gekke vraag hoor, sorry dan alvast :o Maar als jij er alles aan doet om gezonde honden te fokken. Waarom zou een pupkoper daar dan niet ook gezonde honden mee mogen fokken? Stel iedere fokker werkt met castratiecontract: dan worden er dus alleen nog maar pups gefokt met honden die de fokker zelf aanhoudt? Lijkt me wel een erg kleine genenpoel. Of alle fokkers moeten zelf 20 teven houden. Maar doe mij dan toch maar een pup van een eenmalig nestje dat ook goed gefokt is :o?

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:06

@Suusjepluus, dat is zo, maar volgens mij gaat het de mensen hierboven er meer om dat er niet op de wellicht gezonde pup van een fokker (volgens mij betekent gezonde ouders niet per definitie gezonde pup) gekruist wordt met een niet geteste / zieke andere hond (bijvoorbeeld de jack russel van de buurman).

Tja wat betreft het fokken: Ik zou als koper liever geen verplicht contract tekenen waarop ik mezelf direct vast leg om het dier te castreren. Liever ook geen contract waarin staat dat ik niet mag fokken. Wie weet denk ik wel over een jaar "gut wat zou het toch leuk zijn om". Ik zou dan sowieso contact opnemen met mijn fokker om te overleggen wat zij wijsheid zou vinden. Uiteraard zou ik dan alle testen etc doen om zeker te zijn dat mijn hond een goede (eenmalige wellicht) fokhond zou zijn. Ik snap best wel dat je als fokker liever hebt dat mensen zo'n niet-fok-contract tekenen, maar ik denk dat dat wel iets zou moeten zijn waar je het als fokker en koper fatsoenlijk over moet kunnen hebben.

Wat betreft het kiezen: Ik ben ook echt heel erg benieuwd hoe dat straks gaat. Ik ben al eens bij een nestje puppies wezen kijken om eens te ervaren hoe dat is. Ik had geen magisch moment met 1 van de pups =P Wel had ik er een paar die ik wel grappig vond qua karakter. Ik hoop dat als dat straks ook gebeurd met het nestje van mijn toekomstige hondje de fokker me goed genoeg kan helpen in wat dan bij ons zou passen. En ik hoop ook dat mijn vriend en ik voor dezelfde pup vallen =P

KarmaChansy

Berichten: 6931
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:13

Het is mijn eerste ''eigen nest'' dus ben nog zoekende daarom vind ik het fijn om te lezen wat jullie ook vinden. Ik bedoel inderdaad met zieke honden fokken :j als er een manier is omdat te voorkomen zou ik geweldig vinden!

Zoals de meeste beschrijven in overleg vind ik juist hartstikke fijn ik denk dat iedereen toch wel gezonde honden wilt hebben en niet bewust ziek fokt :)

Ik zal ook lifetime support bieden als ze nodig hebben, ik hoor graag als er wat is!

Van

Berichten: 6530
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:38

Natuurlijk wil je als fokker niet dat er met je pups op de verkeerde manier gefokt word of dat ze zelfs in de broodfok terecht komen. Dat wil geen enkele goede fokker.
Maar om daarom je pupkopers te gaan verplichten om iets wel of niet met de pup te moeten doen vind ik niet ok.
Ik zou zelf nooit een contract tekenen die mij zal beperken bepaalde dingen te doen met MIJN hond en ik zal dus ook nooit mijn pupkopers vragen dat te doen. Het is een risico van het fokken en het enige wat je kunt doen is zo goed mogelijk selecteren en hopen op het beste.
Ik moet daarbij ook zeggen dat mijn ras een hele kleine genenpoel heeft. Al bij voorbaat honden te gaan castreren kan dus betekenen dat je mogelijk hele bloedlijnen verliest.

Van

Berichten: 6530
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:46

AlphaDaemon schreef:
Wat betreft het kiezen: Ik ben ook echt heel erg benieuwd hoe dat straks gaat. Ik ben al eens bij een nestje puppies wezen kijken om eens te ervaren hoe dat is. Ik had geen magisch moment met 1 van de pups =P Wel had ik er een paar die ik wel grappig vond qua karakter. Ik hoop dat als dat straks ook gebeurd met het nestje van mijn toekomstige hondje de fokker me goed genoeg kan helpen in wat dan bij ons zou passen. En ik hoop ook dat mijn vriend en ik voor dezelfde pup vallen =P
Ik zou proberen zo open mogelijk te blijven tot het moment dat je echt gaat kiezen. Het is heel verleidelijk om meteen voor een bepaalde pup te vallen(want die heeft zo'n leuk kleurtje/snoetje) en daarbij niet tot nauwelijks meer naar de rest te kijken terwijl als je open minded blijft en ook goed naar de andere pups blijft kijken misschien toch opeens een andere pup opvalt.

Ik had bij Roek de keuze uit twee en ben bewust heel neutraal gebleven tot het moment van kiezen. Uiteraard wel beide goed geobserveerd tijdens onze bezoekjes. Zo viel het wel op dat toen we ons zoontje meenamen Roek meteen contact met hem zocht en hem echt duidelijk leuk vond terwijl haar zusje juist bewust bij hem wegbleef.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:35

@Karma, is het dan niet een oplossing om als fokker juist heel erg open en vriendelijk er soort van over te zijn? Dat je mensen aanbiedt om mee te denken mochten ze besluiten een nestje te willen fokken. Als je juist het contact dan heel goed en vriendelijk houdt, dan waarderen ze jouw mening echt wel denk ik hoor. Ik denk dat je dan ook meer kan sturen dan wanneer je het met een contract probeert te regelen.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 13:02

Na altijd 2 honden te hebben gehad en vorig jaar de oudste ( 16) in te laten slapen heb ik vorige maand een nieuwe pup erbij gekocht. Ohhh zo leuk, ze spelen samen erg veel. De andere is 7 jaar.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 13:27

Ik sta op de wachtlijst voor een dobermann pup, dekking zal vermoedelijk september/oktober zijn, dus hopelijk rond februari/maart een puppy hier thuis.

Seven

Berichten: 21235
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:17

Evi84 schreef:
Ik sta op de wachtlijst voor een dobermann pup, dekking zal vermoedelijk september/oktober zijn, dus hopelijk rond februari/maart een puppy hier thuis.


Leuk waar weg?
Onze kleine druif is thuis hij doet het super

Vandaag even poging tot stand foto
Afbeelding

Gister in het bos

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoor eigenlijk in het 2018 topic maar die komen toch steaks deze kant op ;) :)

kiwiwitje

Berichten: 20149
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 14:31

Welkom Birdy en Evi!

Haha ja ach in 2019 is jouw pup ook nog pup! Haha

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:16

He leuk dobertje! Hoe oud is hij?

Mijne gaat eentje worden van de Grande Vinko kennel. Helaas een wachtlijst van een klein jaar steeds, maar nog steeds in blijde verwachting dus. :)