Jachthonden topic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:44

Knakker schreef:
wat een prachtige honden komen hier voorbij, echt mooi!
Van sommige rassen heb ik zelfs nog nooit gehoord.

Zelf hebben we een kruising Friese Stabij, er zouden dus wel jachtgenen in moeten zitten.
We hebben haar gekocht toens ze 1 jaar was, inmiddels is ze 3.
In de opvoeding hebben we iets niet goed gedaan, in het bos durven we haar niet los te laten, als ze een spoor ruikt is ze weg, dan kunnen we roepen wat willen.
Daarom vind ik het jagen met honden zo knap, dat die honden toch gehoorzaam blijven aan hun baas, terwijl er bv net een lekker hertje voorbij kwam...
En dat je het dan wel mag pakken, maar vervolgens moet afgeven aan de baas, heel knap!



Het vroeg beginnen met jacht training is juist ideaal om te voorkomen dat ze zelf gaan bedenken wanneer er gejaagd mag worden.
En stel, hij is je toch een keer te snel af, een goed opgeleide jachthond staat netjes onder appel en is terug te fluiten. Iets wat met ongetrainde honden vaak stukken lastiger is.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:58

karijn schreef:
Die braque is heel mooi!

Dank je, ik vind hem ook best goed gelukt;p

[***] schreef:
Ah Ianthe dat verklaard al een heleboel. Heb even gegoogled en veel mooie plaatjes gezien.


Nog leuker, Olly was ook de eerste die ik in het echt heb gezien :+ Geen idee waar ze in Duitsland zitten, weet er maar eentje die ongeveer van Olly´s leeftijd is. Op de show zijn ze niet en even naar Litouwen is ook niet zo makkelijk. Dus de gok genomen;)

Olly heeft ook geen staart, naja een stompje.. Iedereen denkt dat die gecoupeerd is, maar dat hoort gewoon zo. Je hebt ze met en zonder staart.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:23

fannetje schreef:
En dan kom je in je nachtdienst ineens dit topic tegen En Lotte zegt ook gewoon niets in het andere topic)
Hier ook een platjas van inmiddels 9 maanden, Roetsj
[ [url=m/vtuJbZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3kU2eD.jpg]Afbeelding[/url] ]

We volgen momenteel de jongehonden cursus, maar ze is bedoeld voor de behendigheid.
Ze heeft heerlijke puberfratsen en moet reelmatig erg om haar lachen.
Boots en Bullet zie ik regelmatig op FB voorbij komen, doordat ik de Fokker ken ;)
Waarschijnlijk gaan we komend jaar ook wel wat aporteertraining doen, ze begint het spelletje inmiddels een beetje te snappen.



Wat grappig dat je Aukje kent.

Wat betreft apporteren, een aanrader om daar zo jong mogelijk mee te beginnen.
Ze leren het dan nog makkelijker aan.
En het is lichamelijk heel goed te doen voor jonge honden.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:13

Freggle_Edge schreef:
Knakker schreef:
wat een prachtige honden komen hier voorbij, echt mooi!
Van sommige rassen heb ik zelfs nog nooit gehoord.

Zelf hebben we een kruising Friese Stabij, er zouden dus wel jachtgenen in moeten zitten.
We hebben haar gekocht toens ze 1 jaar was, inmiddels is ze 3.
In de opvoeding hebben we iets niet goed gedaan, in het bos durven we haar niet los te laten, als ze een spoor ruikt is ze weg, dan kunnen we roepen wat willen.
Daarom vind ik het jagen met honden zo knap, dat die honden toch gehoorzaam blijven aan hun baas, terwijl er bv net een lekker hertje voorbij kwam...
En dat je het dan wel mag pakken, maar vervolgens moet afgeven aan de baas, heel knap!



Het vroeg beginnen met jacht training is juist ideaal om te voorkomen dat ze zelf gaan bedenken wanneer er gejaagd mag worden.
En stel, hij is je toch een keer te snel af, een goed opgeleide jachthond staat netjes onder appel en is terug te fluiten. Iets wat met ongetrainde honden vaak stukken lastiger is.



Absoluut!!!

karijn

Berichten: 5424
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:01

Onze DSK komt uit het asiel dus die heeft een training van 0,0 gehad. We hebben geprobeerd om hem strak onder appel te houden als hij los loopt maar pfffff, zodra die neus werkt, werkt de rest niet meer. En het is echt killing om continu hard door het bos “FRITS!” te moeten roepen. Niet echt gezellig wandelen zeg maar. Dus hebben we hem aan de lange lijn lopen in het bos. Kan hij toch wat struinen. Zo af en toe mag hij los als er een andere hond bij is maar meestal is hij niet geïnteresseerd in de andere hond.
Ik noem hem niet voor niets Rare Hund.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:34

Ah wij hadden vroeger ook een DSK uit het asiel, Rufus...wat een lieve hond was dat. Was al 7 toen wij hem kregen, was gedumpt in het bos. Hij kon noooooit los zeiden ze, maar deed mijn vader gewoon. En ja af en toe verdween die in het bos en dan kwam die uiteindelijk weer terug. Af en toe had die een lekker hapje gevangen. Maar ja mijn ouders deden niet aan jachttraining ofzo, die hadden de honden gewoon om lekker te wandelen;) Verder hebben ze altijd Jack Russels en een of andere mega hond, Bordeaux dog, Bull Mastiff, dus dit was even een uitzondering tussendoor;p Wie weet ben ik daardoor nu zo gek van groep 7 honden. Met die andere rassen die zij hadden heb ik echt niets.

dierenfan
Berichten: 9680
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:12

Hier ook een jachthond(je) tenminste dat vermoeden is er wel.
Afbeelding

Afbeelding

Hij is nu 4.5 maanden en kennelijk half labrador en half fox terrier maar mams was black and tan en lijkt veel meer op duitse jacht terrier dan op een fox

Schuur_

Berichten: 4916
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:31

Dat is het met jachthonden. Als ze weglopen komen ze 99% terug of zelf naar huis. Bij vermiste honden zie je ook weinig jachthonden tussen staan ivg met bv gezelschapshondjes.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:58

en toch neem ik die gok niet, in het bos hou ik hem toch ook aan de lange lijn.... :)
Afbeelding

Schuur_

Berichten: 4916
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:14

Groot gelijk hoor. Is vooral een beetje ‘ken je hond’. En ze komen terug maar soms kan dat best lang duren en het laatste wat ik wil is dat die met ‘buit’ terugkomt.

Vond het verschrikkelijk om al die nieuwsberichten over dode reekalfjes te lezen :(

Sastaic

Berichten: 1206
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:59

Zijn er voor jachthonden ook workshops naast de trainingen? En wat kan je daar van verwachten? Zijn er wat die jullie aanraden? Ik zou graag bij verschillende mensen willen trainen om mijn kennis te verbreden. Ik heb grootste ambities en weinig kennis, Zhena is mijn eerste hond waarmee ik echt jachttraining doe :') :+

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:28

Ja hoor er zijn ook workshops, maar vaak zijn die wel gericht op mensen die al wat verder zijn. Op¨fb vind je er ook groepen van, als je op workshops voor jachthonden zoekt vind je wel wat, weet niet precies hoe die heet.

Als je net begint, zou ik echt niet teveel gaan switchen. Het is goed om je even aan 1 methode te houden en goed de basis erin krijgen, voordat je ook allemaal andere dingen gaat doen. Elke trainer heeft weer een ander tempo en andere manier waarop ze dingen doen. Maar dat kan je training waarmee je nu bezig bent ook verkloten.

Niet teveel en te snel willen gelijk, zo heb ik het ooit ook eens verkloot ;)

Sastaic

Berichten: 1206
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:33

Ja misschien is het wel verstandig om rustig aan te doen. Ik heb laatst een nestgenoot van hier gezien en die was al zoveel verder dat ik nu jaloers ben haha :+
Mijn hondje komt er wel, maar ik heb nog veel training nodig :P
Maar voorlopig nog geen workshops voor mij dan :o

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:13

Yana mag in het bos los, kan ook niet anders want dat beest heeft veel te veel energie. Die moet gewoon elke dag rennen. Normaal kijkt ze echt om de 30 seconden om, om te kijken waar ik loop. Alsof ze een soort timer in haar hoofd heeft.
Maar laatst was er een uitzondering bij mijn moeder. Opeens hoorde ze een gil toen Yana in de bosjes was, meteen erna zag ze haar achter iets groots aan rennen. Was blijkbaar een gigantische haas, hond was aan het gillen/blaffen omdat ze zo enthousiast werd. Heeft toen wel even wat langer geduurd voordat ze weer in zicht was. :=
(Geen hazen zijn gewond geraakt bij deze achtervolging)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:14

Sastaic schreef:
Er stond Delphi omdat Delphi in haar reactie vroeg of er meer labradros waren. Ik had misschien een komma moeten plaatsen :+ Mijn hond heet Zhena :P
Ik doe jachttraining en gehoorzaamheid met haar. Ik hoop dat we op den duur mee kunnen doen met jachthondenproeven.


Ik vond het al erg toevallig, maar dacht ook dat je labje Delphi heette :')
Mooie hond!

Dit is ook mijn eerste hond waar ik jachttraining mee doe. Ik ben bij een hondenschool een paar dorpen verderop gaan trainen. Eerst puppycursus, vervolg, EGH1 en nu EGH2 en tegelijk ook apporteercursus voorbereidend op de jachtcursus.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 01:15

Ik zou met een jachthond gelijk jachttraining gaan doen, als je dat leuk vind natuurlijk. Hoe jonger je begint hoe beter. Je leert daar ook gewoon gehoorzaamheid, aangezien ze ook moeten leren wachten, volgen, blijf uit zicht enz.. Dat is vaak voor dit soort honden veeeel leuker om op die manier te leren met de afwisseling van apporteren!

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 01:21

Sastaic schreef:
Ja misschien is het wel verstandig om rustig aan te doen. Ik heb laatst een nestgenoot van hier gezien en die was al zoveel verder dat ik nu jaloers ben haha :+
Mijn hondje komt er wel, maar ik heb nog veel training nodig :P
Maar voorlopig nog geen workshops voor mij dan :o


Iedere hond en baas is anders. Ik heb tot nu toe wel geluk gehad met hoe snel mijn honden leren, maar met een andere baas duurde het misschien weer langer. Je moet gewoon op je eigen tempo het doen en zorgen dat de basis er goed in zit, daarop de focus.


Dacht met 1 van mijn honden ook eens leuk een apporteersport training te doen, hebben ze honden die ze al heel jong aanleren te stoppen als ze naar een dummy toe lopen, hoe verpest je een hond. :( Honden die nog niet 100% apporteren, dan moet je zorgen dat ze enthousiast zijn, niet ze gaan afstoppen, wat natuurlijk niet zo leuk is voor ze. Die honden waren ook allemaal echt sloom, want ze wisten gewoon dat het mogelijk was dat ze werden afgestopt. Dat was ook 1 x en niet meer :') Stopfluit aanleren als ze jonger zijn ok, maar niet in combinatie met een apport.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:59

Ianthe schreef:
Ik zou met een jachthond gelijk jachttraining gaan doen, als je dat leuk vind natuurlijk. Hoe jonger je begint hoe beter. Je leert daar ook gewoon gehoorzaamheid, aangezien ze ook moeten leren wachten, volgen, blijf uit zicht enz.. Dat is vaak voor dit soort honden veeeel leuker om op die manier te leren met de afwisseling van apporteren!


Mee eens.
Al is een training GG ernaast voor Boots wel heel nuttig.
Maar jacht starten we hier met 9 weken.
Bullet van 7 maanden kan nu al een beetje lijntjes lopen, zo schattig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:51

Freggle_Edge schreef:
Ianthe schreef:
Ik zou met een jachthond gelijk jachttraining gaan doen, als je dat leuk vind natuurlijk. Hoe jonger je begint hoe beter. Je leert daar ook gewoon gehoorzaamheid, aangezien ze ook moeten leren wachten, volgen, blijf uit zicht enz.. Dat is vaak voor dit soort honden veeeel leuker om op die manier te leren met de afwisseling van apporteren!


Mee eens.
Al is een training GG ernaast voor Boots wel heel nuttig.
Maar jacht starten we hier met 9 weken.
Bullet van 7 maanden kan nu al een beetje lijntjes lopen, zo schattig!

Sluit me bij jullie aan. Ik had achteraf ook meteen willen starten met jachttraining. Helaas was er op dat moment geen plek.

Ben pas op 1.5 jr leeftijd gestart met jachttraining. Hij pakt het gelukkig wel erg makkelijk en snel op. Voor die tijd wel puppycursus, basiscursus, gehoorzame huishond 1 en 2, en nog wat andere dingen geprobeerd.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:57

Afbeelding
Bullet is de mooiste van de twee, maar Boots zo fotogeniek.
Ik ben zo gek op die hond <3
Afbeelding
Hier Boots en Bullet met 8 weken en 8 maanden.
Zoek de verschillen :+

fannetje

Berichten: 3558
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:22

Ik denk dat als jacht het doel is, je idd het beste vroeg kunt beginnen. Doel bij mij is agility, maar merk dat ze lol krijgt in het aporteren, dus daarom dat misschien ook maar oppakken.
Bullet is echt een bink geworden, ik wist dat ze voor dit nest wat meer bone wilde fokken, nou dat is wel gelukt als ik de pups zo zie.
Ik ben benieuwd hoe ze uit gaan groeien.
Ook met Roetsj hoor, ben benieuwd of ze het sportieve type wordt wat ik wil en of ze het goed gaat doen in agility ;) Hoop het wel iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:28

Hier komt er wat twijfel of mijn hond de jachttraining wel echt leuk vindt := . In de loop van de tijd wordt hij steeds minder enthousiast met apporteren...… Hij is erg lastig gemotiveerd te krijgen. Gek maken en spelen met een dummy lukt soms gewoon niet. Dan staat hij mij een beetje glazig aan te kijken of hij wil zeggen "doe effe normaal mens!". Dit heeft hij overigens ook met een balletje, touw, stok, kong, kluif enz enz.

Het ras (Drent) is ook wel bekend om dit gedrag, ze kunnen redelijk flegmatiek zijn, maar ik twijfel of ik niet iets anders moet gaan doen, waar hij blijer van wordt.
Binnenkort gaan we nog een keer een zweetspoor lopen en dat vond hij de eerste keer wel geweldig!

Ik moet eerlijk zeggen dat hij bij de andere cursussen ook snel zijn interesse verliest. 1 of 2 keer vindt hij iets leuk en dan gaat hij een beetje om zich heen zitten kijken, snuffelen enzo.

Het gaat mij er niet om dat hij perse in de jacht moet, ik wil hem gewoon iets aanbieden wat hij leuk vindt. Heb al diverse workshops gedaan, o.a. aandacht, balans, coördinatie, hersenwerk, speuren, maar hij verliest zeer snel zijn interesse.

Moet er ook bij zeggen dat er gisteren een loopse teef bij de training was en hij daardoor behoorlijk afgeleid werd, wat uiteraard ook logisch is. Hoe zit het bij jullie trainingen? Zijn daar gewoon loopse teven aanwezig?

Iemand tips voor wat betreft het motiveren?

karijn

Berichten: 5424
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:41

Frits rent altijd vrolijk achter de bal aan, pakt hem en op commando komt hij hem ook weer brengen maar na drie keer is hij er ook weer klaar mee. Dan rent hij gewoon ergens anders heen en gaat iets anders doen. Het liefst zit hij de hele dag met zijn neus in de houtstapel buiten op zoek naar muisjes. We hebben dan ook al een aantal keer de houtstapel opnieuw kunnen stapelen.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:50

Ik vind Drenten altijd de sloomste honden bij de jachttraining en proeven haha. Ik moet er zelf ook niet aan denken, ik hou van een hond met lekker veel power. Denk dat er niet heel veel aan te doen is, zo zijn ze gewoon. Op hun dooie gemakkie naar de dummy lopen en dan weer langzaam terug, zo zie ik ze bijna altijd.

Toen ik nog mijn teef had, ging ik niet trainen als ze hoogloops was, trainde op het laatst met 1 iemand samen met een reu en dat was een beetje teveel afleiding dan. Als ze nog niet hoogloops was ging ik wel zo. Sowieso is het op het hoogtepunt ook erg dom om te gaan trainen als je zo´n hond een eind weg stuurt of het bos in. Komt er straks een reu langs en zit je daarmee;P

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:51

Ollie was gisteren even showhond ipv jachthond;) In Dortmund was die BOB, zondag mag die weer. :+