Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:04

Eén cavia moet je niet willen houden en voor 2 is de opgegeven ruimte veel te klein.
Dus het is wijzer om nog even te wachten tot je ze wat meer ruimte kunt bieden.

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:43

Je zou eventueel kunnen kijken voor een flat! Of bijvoorbeeld een ren waar ze, als je thuis bent, kunnen rondlopen.

Beren zijn over het algemeen rustiger en dus knuffeliger. Wij hebben zowel beren als zeugen. Nu moet ik zeggen dat mijn Merino zeugje enorm rustig is, maar ze zeggen ook dat rassen met lange haren het rustigst zijn, dit kan ik dus persoonlijk wel echt merken.

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:42

Ik vind juist dat beren drukker zijn dan zeugjes. Beren zijn onderling vaak wat meer macho.

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:52

Hangt ook van het karakter af mijn tessel beer heeft de bijnaam stoney gekregen die laat zich echt niet opjagen. Rust zelve terwijl de jonge teddys rustig zijn maar wel van zich laten horen

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:27

Op schoot maakt het verschil tussen zeugjes en beren niet zoveel uit, of ze rustig blijven zitten ligt echt aan het karakter van het individu. Onderling verschilt het wel wat, zeugjes zijn een stuk geniepiger. Al valt het bij beide wel mee hoe vaak een combinatie echt niet gaat hoor, cavia's zijn wat dat betreft niet super moeilijk. Je moet bij beren vooral niet de verkeerde leeftijden bij elkaar zetten.
Kwa popcornen zijn hier wel altijd de beren het actiefst. Ik heb maar één zeugje wat echt nog speelt.
Mijn ervaring is ook dat langharige rassen rustiger zijn, in de opvang vind ik de borstel cavia's meestal het drukst.

Als je alleen 1 meter beschikbaar hebt zou ik er echter niet aan beginnen, dan kunnen ze nooit eens een sprintje trekken en ze zitten altijd op elkaars lip. Ook met een flat zou ik dat niet doen, want dan hebben ze nog niet echt open stukken waar ze wat mee kunnen. Vroeger heb ik dat ook gehad hoor, maar als ik dan naar mijn cavia's nu kijk dan zie ik wel echt heel veel verschil. Die hokjes zijn zo klein, dat doe ik nu alleen nog als quarantaine/als ze op vakantie moeten. De officiële minimum maat is 1.20, dat is al iets beter maar ook dat zie ik liever groter.

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:55

melody7 schreef:
De officiële minimum maat is 1.20, dat is al iets beter maar ook dat zie ik liever groter.

Volgens mij is dat een richtlijn gebaseerd op wat de meeste mensen aan ruimte (over) hebben voor een kooi, níet wat het dier nodigt heeft om gelukkig te zijn.

De echte wettelijke minimum ruimte is voor fokcavia's 30 cm !! en mensen die op die manier cavia's houden zouden ze zelf eens langere tijd in een wc op moeten sluiten !!

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:59

Ja dat zou goed kunnen, ze worden in ieder geval niet voor de dieren zelf bedacht. Die minimum maten zijn altijd vrij triest.. 30 centimeter is helemaal verschrikkelijk ;(

Ik heb nu zo'n 1,6 meter kooi voor Marley & Kareltje, maar Kareltje kan daarin zijn ei al niet kwijt. Ze gaan nu samen wonen met Rosie in de helft van de grote kooi, dan kan hij wel lekker rennen en gek doen :D

gerlindie

Berichten: 4655
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:20

Dank jullie wel voor de informatie!
Dan blijf ik gewoon marktplaats nog wat langer in de gaten houden voor mooie (en grotere) verblijven :)

beert
Berichten: 2451
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 00:23

DubbelDun schreef:
melody7 schreef:
De officiële minimum maat is 1.20, dat is al iets beter maar ook dat zie ik liever groter.

Volgens mij is dat een richtlijn gebaseerd op wat de meeste mensen aan ruimte (over) hebben voor een kooi, níet wat het dier nodigt heeft om gelukkig te zijn.

De echte wettelijke minimum ruimte is voor fokcavia's 30 cm !! en mensen die op die manier cavia's houden zouden ze zelf eens langere tijd in een wc op moeten sluiten !!

Klopt niet gelukkig. Op de website van de kleinvee vereniging is inderdaad die informatie te vinden, maar die is zeker niet wettelijk bepaald. In de Wet dieren staan geen minimale afmetingen, alleen dat een dier "voldoende leefruimte" nodig heeft.

https://www.kleindierliefhebbers.nl/die ... vesting-ca
Op de site van de "kleindierliefhebbers" staat minimaal 60 x 60, maar dan voor 2 dieren. Al moet je volgens hun beren alleen houden (wat ik snap met zulke ruimtes...). Ik heb daar moeite mee dat het anno 2020 nog op hun site te lezen is en ze zichzelf "liefhebbers" noemen.

Ik hou liever het advies aan van 1m2 per eerste cavia. Bij elke volgende zeug 0.5 m2 erbij en bij elke volgende beer 1m2 erbij. Meer mag altijd!

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:20

Het kan zijn dat die maatgeving vervangen is door "voldoende leefruimte", want ik weet zeker dat ik het járen geleden ooit eens op een officiële site gelezen heb.

Dit is idd een mooie maatvoering:
Citaat:
Ik hou liever het advies aan van 1m2 per eerste cavia. Bij elke volgende zeug 0.5 m2 erbij en bij elke volgende beer 1m2 erbij. Meer mag altijd!

Maar ik zou nóg liever een minimale lengte zien van bijv. 1,50 zodat ze echt een sprintje kunnen trekken met dan een minder diepe bak.

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:56

De binnendames hebben de mandjes ontdekt... zelfs als die naast elkaar staan :)

Afbeelding

beert
Berichten: 2451
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 19:59

Even trots op mezelf dat ik twee planken ik het hok heb gemaakt :-). Ik 'mag' thuis niet zoveel klussen, omdat mijn vent dat altijd wil doen. Maar het caviahok vindt hij niks aan, dus kon ik eindelijk ook eens aan de slag.

Het is nog niet af (staat nu in de eerste laag verf) maar dit is veel makkelijker om spullen op te bergen. De bovenste plank is 120 hoog en daar kan ik ook even snel cavia's neerzetten als ik nagels moet knippen of ze moet wegen, vandaar het randje. Morgen nog een laagje verf en dan is het dinsdag klaar.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:33

Netjes hoor :) voor je het weet bouw je hele hokken (net als ik :D )

beert
Berichten: 2451
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 21:10

Ha, dat is ook deel 2 van het plan. Ik wilde eerst weten hoe me dit af ging. Hierna wil ik een soort "playground" maken waar ze onder en op kunnen. De pallet in het hok is heel praktisch voor hun, maar ik kan ze nooit snel vangen zo. Dus die wil ik vervangen :-)

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:11

Ziet er netjes uit!

DD wat leuk die mandjes voor ze

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:12

Ziet er netjes uit!

DD wat leuk die mandjes voor ze

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:20

Ze schijnen er graag in te liggen én ze blijven tot nu toe zowaar droog ... dat is met eerdere cavia's wel eens anders geweest ;(

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:43

Afbeelding
Afbeelding

Deze 2 beertjes komen volgende week bij ons wonen nu al veel zin in :D

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:56

Leuk, een Saffraan zo te zien (roodoog), die andere kleur is me niet helemaal duidelijk ??

Hommage

Berichten: 2769
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:19

Beert: ideaal zo'n schap met de voertonnen eronder, moet ik hier ook nog maken.

Noah: leukerds hoor, met name de onderste :)

Eerste is een creme roodoog en de tweede creme california zwart denk ik. Volgens mij zijn de foto's gewoon wat rood.

Gaby
Berichten: 3406
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:55

Wat een schatje is dat beertje op de onderste foto! Veel plezier met ze :D .

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:37

@ilja: een creme 'mag' toch alleen met donkeren ogen ??

Hommage

Berichten: 2769
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:59

DubbelDun schreef:
@ilja: een creme 'mag' toch alleen met donkeren ogen ??

Ja eigenlijk wel :) maar door teveel wit roodoog in de creme lijnen krijg je soms creme roodoog

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:59

Ilja_1997 schreef:
Noah: leukerds hoor, met name de onderste :)

Eerste is een creme roodoog en de tweede creme california zwart denk ik. Volgens mij zijn de foto's gewoon wat rood.

Dit is wat de fokster ook zei mij zegt het weinig, maar noemde ze zelf de rode rakkers. Begreep dat ze in het echt wat lichter van kleur zijn dan op de foto.

Mijn zoontjes mogen volgende week de namen bedenken, ben benieuwd wat het word.

beert
Berichten: 2451
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 10:25

Dubbeldun (of anderen), als jullie iets van hout maken waar de cavia's op kunnen (pissen), waarmee behandel je dat dan?

Ik heb nu mijn planken met van die stinkverf (acrylbasis) gedaan en daar kunnen ze niet op, dus maakt niet uit. Maar het lijkt me geen goed spul als ze eraan gaan knagen.

Is die bovenste cavia met rode ogen geen saffraan? Of zeg ik nu iets heel raars?

Edit. Ohnee, ik zie hier dat creme roodoog wel bestaat:
https://www.rosettenmeerschweinchen.com ... /einfarbig

Zo zie je Mooi de verschillende tinten.