Detectie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:15

Je hebt IPO training wat uit drie onderdelen bestaat, appél plakwerk en speuren, van dat speuren heb je 1 2 en 3, hierna kun je door voor speurhond 1 en 2. In november is hier het Nederlands kampioenschap van, onze hond heeft met alle speurhond diploma's en is klaar voor het NK qua punten dus kunnen we erop inschrijven. Dit is vanuit de Nederlandse rottweiler club georganiseerd.

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:18

Nou ik meld mij ook even. Ik doe met beide honden al mantrailen en met de Engelse Springer wil ik ook detectie erbij gaan doen. Ik ga samen met een vriendin waarschijnlijk in december starten. Er starten nieuwe groepen in september maar aangezien vriendin dan workshop Balans geeft (en ik mee doe met beide honden) is het niet mogelijk om mee te doen. We missen dan al minimaal 2 of 3 van de 6 lessen.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 17:28

_Aurora_: Snap wat je schrijft hoor. We mogen als de hond niet goed zoekt of teveel overslaat wel aanwijzen waar te zoeken, maar dan moet je ook alles aanwijzen,zodat alles dezelfde waarde heeft.
Bij Uggs is dat soms lastig. Doordat ik dingen ga aanwijzen (met als achterliggend idee geen plekke over te slaan) wordt hij onzeker en vervalt in gedrag; af, zit, luid.....Maar blokkeert dan helemaal als je hem het commando zoek weer geeft.
Wij kiezen er dus voor om óf stil te blijven staan, of om steeds mee te lopen om zo geen onbewuste signalen af te geven.
Zo is Uggs bijvoorbeeld ook heel gericht op mijn hand richting zak waar de bal zit. Dus als ik mijn hand daarheen beweeg gaat hij zitten als zijnde verwijzing.
Erg opletten dus.

Was best een klus zo'n filmpje...eerst verstoppen, hond in de gaten houden, omgeving in de gaten houden w.b.t. andere honden, hem het commando geven , filmen, belonen.
Lastig is ook dat ik áltijd zelf weet waar het is omdat ik alleen met hem werk.

Ilsey: zonde, is er niets anders in de buurt? waar woon je ongeveer?

Neonlight: ja, die bal wordt hij happy van :)

Tinkermuts: wel leuk om mee te doen, zeker als hij alles binnen heeft. Hoe is dat wereldje? Zijn de mensen een beetje leuk tegen elkaar?
Die warmte nodigt niet uit om actief te gaan speuren nee...

Meert: Ja, ik laat hem wachten, ga dan verstoppen. Verstop ook nep (doe net of ik wat verstop zodat hij het niet opzicht gaat doen, maar op geur) en geef dan het commando.
Jij nog bezig met speuren of ook te warm?

joyce83: dat is wel zonde, zeker als je de eerste lessen mist. Ik merk nu dat het soms niet erg is als we een les missen, maar de beginlessen had ik niet willen overslaan.
Ga je het nu in december doen?
Mantrailen is ook erg leuk! Heb ik ook even gedaan, maar zij stopte er mee.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:31

Hier gaat het nog allemaal goed. Mag ook beginnen met thuis te oefenen want de geur is bevestigd. Dat doe ik nog niet teveel want wil hem niks fout aanleren.
Mantrailen had ik een mail van om weer op te starten maar heb me zo geërgerd in de groep (mensen die hun kind meenamen etc) dat ik nu aan het kijken ben voor privéles. Wel even nadenken hoevaak, 1x in de maand lijkt me weinig en elke 2 weken wordt wat duur. Gaat dus waarschijnlijk 1x per 3 weken worden. Vond het ook niet fijn om met 4 honden in een groep te zitten. Jack was altijd snel klaar maar andere soms niet. Daar ging dan zoveel tijd inzitten (plasje, weer een plasje, oeh vogel) dat de mijne van het anderhalf uur les soms maar 10-15min uit de auto was en andere honden een halfuur.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:49

Dat mantrailen klinkt ook erg leuk, zelfde idee als het IPO speuren waar ook de geur van 1 persoon gevolgd moet worden maar dan de voorwerpen onderweg verwijzen. Ga ik me ook eens in verdiepen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:54

Catori, mijn in wereld is het niet, maar manlief wilde graag de IPO in, ik ben meer een kynoloog haha. En IPO mensen en kynologen liggen elkaar vaak niet zo. Het is echt beetje testosteron wereldje, niet altijd maar ben op veel clubs geweest, is vaak wel zo. Ook de methodes die helaas nog regelmatig gebruikt worden stuit me erg tegen de borst. Ben echt geen watje, heb een rottweiler uit een werklijn, dus sta heus m'n mannetje wel maar fysiek geweld houd ik echt niet van. Wat wel heel positief is is dat ook de ipoclubs gelukkig steeds meer positief gaan trainen met is gebruik van de clicker, erg blij met deze ontwikkeling.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 19:59

Schuur: Oh, dat is lastig zeg! Ik vind het jammer dat het stagneerde, het mantrailen, maar het was ook bijna niet meer te doen. In een groep, privelessen waren onder werktijd (overdag), zelf sporenloper meenemen....
In een groep wilde ik niet, niet oké voor Uggs om in de auto te blijven of op bivak bij de rest als ik weg was. Toen bleef er weinig over.
Is er niets anders bij jou in de buurt?

Tinkermuts: Oja, IPO en kynoloog zijn wel twee andere kijkwijzen denk ik zo.
En er zit nog zoveel tussen. Ik denk dat het altijd kijken is wat bij je past en bij de hond.
Zelf ben ik ook geen flauwerd en Uggs kan echt wel pittig zijn, maar heftige fysieke aanpak gaat mij ook te ver.


Krijgen jullie wel eens zoekverzoeken?
Pffff, gisteren werd ik aangesproken door buurtbewoners van een straat achter mij. Of we nog iets met speuren deden. Er was een kat van het balkon gesprongen, of Uggs hem even kon opsporen.....in de stad..... Ik antwoordde dat het veel te warm was en we niet op katten speuren.
's Avonds hangt ze weer over het balkon, of hij even aan de handdoek wil snuffelen en kijken wat hij doet en hop daar stond ze.
Zij en de buuf stonden een beetje te geiten erover. Heb vriendelijk bedankt en gezegd dat ze best in de schemer zelf kon gaan zoeken.

Twee jaar geleden ook een verzoek in het park, er was een vrouw vermist... heb ze gewezen op speciale zoekgroepen. Die waren toen een dag later bezig met zoeken.

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:03

Haha Catori, bijzonder dat je wordt gezien als de speciale opsporingseenheid := Ik lees wel graag mee! Mijn hond is nu pas 3 maanden maar detectie lijkt me wel erg interessant. Mantrailen heb ik wel gedaan met de andere hond, maar geloof dat dit meer mijn ding is. Het zit alleen nergens in de buurt helaas..

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:34

Wat leuk zeg naar het NK speuren. Super leuk zeg. Heb ook gekeken naar speurhond maar kan helaas nergens terecht omdat ik geen stamboom heb en via de nbg kan je geen losse examens doen.

Catori: snap ik helemaal hoor. Is ook lastig he om die balans te houden. Merk het bij blaze ook dat je niet met je hand al moet bewegen want dan kijkt hij gelijk om.

Tinkermuts: zijn idd 2 verschillende werelden he. Heb eerst ook ipo gedaan maar mee moeten stoppen vanwege zwangerschap. Nu meer richting de kynologen en vind het zelf wat prettiger. Al wordt er in de ipo ook wel steeds positiever getraind.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 08:36

loolotte: zoiets ja. Hup...ff snuffelen...zoeken ...en gevonden.
Niet dus. In het geval van de vermiste kat doen de mensen zelf ook bijzonder weinig moeite.

_aurora_: de balans tussen samenwerken als team met enthousiasme van de hond en geleider en met zo min mogelijk stress.


Hoe houden jullie honden zich met deze temperaturen?

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:59

Hoi allemaal, sorry dat ik zo inbreek in jullie topic.
Detectie ziet er leuk uit en TS mooie hond heb je.

Ik zit al een tijdje te twijfelen of ik hiermee wil starten met mijn hond. Zij is nu 7,5 jaar oud en nu twee keer in een jaar tijd een waarschijnlijke overstrekte pees gehad aan twee pootjes (Vorig jaar links en 3 maanden geleden rechts).
Ik deed vaak lange wandelingen met haar, bal gooien en lekker stoeien. Ze heeft ooit als vervolg op de puppencursus ook commando's zoek geleerd e.d. en soms laat ik haar door het huis nog brokjes zoeken. Alleen is zij een schat van een hond, maar heeft ze wel echt weer meer uitdaging nodig.
Is zij niet te oud om hiermee te starten?

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:25

Ik kom mij ook even melden.
Wij hebben 2 mechelse herders waarmee we speuren.
Met de ene toen we mantrailen en wilen hierin tot zijn uiterste kunnen gaan, hij doet het enorm graag, en heeft er aanleg voor. Detectie doe ik met hem erbij als spelletje... Als het te warm is of teveel wind verstoppen we dan eens wat lekkers en mag hij zich daarop vrij gaan uitleven.
De andere zoekt drugs, mantrailen en licht pakwerk. Bij hem is het drugsgedeelte zijn favoriet werk, het mantrailen verloopt goed, maar hij heeft dagen dat hij te over actief is en zo durft sporen voorbij lopen. Het pakwerk is erbij gekomen omdat het handiger is binnen de bewaking maar hierin willen we niet tot het uiterste.

Ik ben van Belgie en hier is het toch goed zoeken naar correcte lesgevers. Wij krijgen nu vooral les vanuit de bewakingssector, ook al kan enkel mijn man het echte werk toen, mag ik gelukig wel mee trainen met 1 van onze honden. Meestal zijn de trainers mensen vanuit Nederland.

Worden jullie honden actief ingezet of is dit enkel hobby matig?

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 09:49

olle: klets gezellig mee!!
Uggs was 6 toen we begonnen met mantrailen.
Goed te doen...maar bloedfanatiek. Zorgde nog weleens voor onbalans in zijn lijf. Daar is hij zelf minder zuinig op.
Toen detectie gaan doen met 6,5. Nu 7. Geen probleem. Hij snapt het spelletje goed.
Leuk ook om samen te doen.


JustMeKV: leuk dat je zo actief bent met je honden en dat ze er zelf zo'n plezier in hebben.
Dat plezier staat bij mij voorop.
Wij doen het hobbymatig. Uggs kreeg ik met bijna 4 jaar en een scala aan op te lossen issuetjes.
Nu 7. Ambities op professioneel vlak zijn niet realistisch.
En jij ?

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:15

@catori : De ene Darco die drugs doet hebben we ook over genomen van iemand op 9 maand, deze had hem nog niet zolang ervoor gered uit handen van iemand die beter geen honden heeft. De persoon die hem heeft gered, fokt mechelse herders en werkt er beroepsmatig ook mee, waardoor hij met momenten toch een 19tal honden heeft. Darco kon dit leven niet aan, wilde niet gaan bijten en ook zijn gewicht kreeg hij niet oke gezien hij enorm zenuwachtig is.. Toen mijn hond stierf vroeg hij of ik hem niet wilde overnemen, hij wilde het risico niet nemen om hem langer aan te houden. Hij wilde zo vlug mogelijk een stabiele huis vinden voor hem. Na twijfels dan toch dr stap genomen, hij woog net 19,5 kilo, graatmager. Maar doordat hij nu in een stabiele situatie leeft een pracht van een hond die werkelijk elke dag toont hoe dankbaar hij ons is. Waar hij voorheen niet wilde bijten doet hij het nu wel, en oke het word geen talent in het pakwerk, maar hij doet het en vind het nog leuk ook.

Wij willen ook niks gaan doen wat de honden zelf niet leuk vind. En hun grenzen worden altijd gerespecteerd.
Op professioneel vlak is mijn man actief binnen de bewaking met de honden. Vooral festivals en sportevenementen.
Bij mij zijn er ambities om professioneel mee te stappen binnen de bewaking maar is toekomst, gezien ik nu bezig ben met een cursus kan ik deze er voorlopig niet bij nemen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:38

Hier zwemmen we heel veel, kan ook tijdens m'n werk zwemmen en hond is altijd mee. Verder ligt ie thuis in de schaduw of zit in z'n eigen zwembad, koning haha

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:58

Catori we gaan ons idd voor december inplannen.

Met de jongste hond mocht ik mee doen (mantrailen) op de strippenkaart van de andere. Nu is het daar normaal dat je eerst wekelijk les hebt (10x) en als je dat gedaan had mag je mee op de strippenkaart. Echter die basiscursus deden ze niet meer inplannen omdat ze veel cursisten hadden. Maar merk toch dat je dan wel die stabiele eerste periode mist. Daarom heb ik de jongste bij een andere hondenschool ingeschreven zodat ze toch 10 weken achter elkaar elke week les heeft om het zo wat beter erin te krijgen.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:02

Leuk zeg dat je zo actief bent met je honden. Gaaf ook dat je man het professioneel doet.

Ik ga vanaf september lesgeven in detectie. Ik zou het uiteindelijk heel graag willen op professioneel vlak ook maar ben nog aan het orienteren hoe je dat precies kunt doen en welke opleidingen.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 13:16

Even een filmpje van net.....als het dus niet gelijk lukt.
Plek waar we dagelijks langs wandelen. Maar waar hij nooit los is, we nooit zoeken en nooit met de bal spelen.
Zijn gedrag neemt het over.
Grooooooot vraagteken boven zijn kop.
De reden dat ik al beloon vóór hij zit is om zijn onzekerheid wat weg te nemen door enthousiast te reageren. Dit kan ook omdat ik weet waar het ligt (soms handig als je het zelf altijd verstopt ).
We hebben nog even doorgeoefend en ging toen wel zitten.
Zien jullie het verschil ?
Als ik mee zou gaan helpen dan wordt hij onzekerder....lastig.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... =bookmarks

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:18

Ik zie inderdaad ook een hond die niet snapt wat hij moet doen. Lastig!

Hier leren we in de les om als de hond niet zelf begint het eerste ding aan te tikken en dan verder te gaan met hier en daar nog voorwerpen aan te tikken. Van het moment dat ze zelf in beweging zijn laat je ze doen en stap je achteruit.

Het enige dat ik oefen tijdens wandelingen zijn tricks, puur om zijn gehoorzaamheid af en toe bij te schroeven. Detectie of Jacht ga ik heel bewust oefenen. Soms wel op dezelfde locatie maar bv bij jacht neem ik altijd dezelfde tas met dummies mee en met detectie gaat zijn tuig aan met zoeklijn.

Dit helpt ons wel want dan weet hij wanneer er verwacht wordt om te werken. In het begin deed ik ook tijdens de wandeling maar was de concentratie ver zoek

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:59

Ik zie een hond die meer begeleiding nodig heeft. Samenwerking. Zo zouden wij het niet mogen doen.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:17

Ik denk inderdaad dat hij het niet snapt. Ik doe altijd heel bewust detectie trainen. Dus bepaald tuig om en bepaalde lijn. Zou het bij hem een idee zijn om aangelijnd te werken? Zo kan je meer begrenzen en hem helpen en kan hij steun van jou krijgen zonder dat je gaat sturen. Daarnaas doen wij ook de methode van eerst aantikken als de hond het niet snapt.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:37

Hij snapt het idd niet, en als je hond het niet snapt moet je een stapje terug doen en wat meer begeleiden.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:56

Ik oefen normaal niet thuis, maar om het verwijzen aan te leren toch 2-3x gedaan. Met de les loopt ze aan de lijn, thuis liep ze los en toen was die van mij ook even de weg kwijt. Denk te veel opties om zich heen en daardoor in de war raken. Daarna met een ren een stuk afgezet en toen ging het goed. In de les zoekt ze wel heel zelfstandig, ik loop alleen maar achter haar aan, terwijl zij heel methodisch alles afgaat.
Catori, misschien bij jou hetzelfde 'probleem'?

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:18

Ik zie in het filmpje een hond die,op afstand de commando krijgt om te gaan zoeken.
Meteen zie je aan hem dat hij kijkt van ?..... Wat moet ik zoeken baas....
Deze fout word veel gemaakt in de praktijk. Laat hem, zeker bij honden in opleiding, en bij nieuwe dingen eerst ruiken aan het voorwerp. Daarom hebben wij altijd 2 stuks in ons bezit. ene die verstopt zit de andere om de geurbasis mee te geven.
Vergeet niet dat een hond van alles ruikt. hij kan niet weten wat jij als handler verlangt als je niet op voorhand aan heeft wat hij moet zoeken. Stuur een onervaren hond nooit het ongewisse in. En dat gebeurd hier. Doe je dectectie met meerdere geuren, maakt dan meteen ook je commando duidelijk bv Zoek Mint, Zoek Koffie, Zoek heroine.... Honden kunnen veel woorden aan, onderschat de waarde van je commando niet. De link woord naar geur groeit stelselmatig.
Anders gaan aanlijnen is al als tip gegeven. Hoewel wij merken dat onze honden eenmaal in hun drive zitten niet veel meer omzien naar de lijn.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 20:02

Bedankt voor de reacties.
Werd er eerlijk gezegd wel een beetje sip van.
Heb eerder beschreven waar we tegenaan lopen. Dit was lastig te beschrijven maar nu goed te zien.
Aanwijzen wordt hij superonzeker van.