Detectie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:52

Leuk die filmpjes.
Hier gaat het redactiewerk wat anders, ze mogen absoluut niet zelf pakken, moeten het met de neus aantikken en gaan zitten.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:31

Als je bij mij traint en de levels wil halen dan zijn andere geuren juist een must. En wij willen zekerheid zien op een geur en niet dat ze blanco alleen maar zoeken. Geen enkele ruimte is zonder andere geuren. Maar ieder zn ding!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:31


_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:35

Boemklatsch schreef:
Wat leuk, een actief topic over detectie!

Ik heb nu 2 lessen gevolgd met Mika (reu, 1,5 jaar) en wij zijn er beide erg enthousiast over. Eindelijk iets gevonden waar hij écht inspanning voor moet leveren.

https://youtu.be/eoTm6_6ansU
https://youtu.be/aJOXak7WcW8
Beide filmpjes zijn van het einde van de les, dus hij is duidelijk al wat moe en zoekt minder actief. We gaan vanaf volgende les ook op geur zoeken ipv brok, dus we zijn nog aan het denken welke geur het gaat worden.


Wat leuk dat je ook detectie doet! Laat hem vooral lekker leren zelfstandig te zoeken dat hij mooi zelf afzoekt. Leren ze daar de geur wel op boxen oid aan? Zodat je aan een verwijzing kan werken?

Erg leuke hond hoor!

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:36

Neonlight schreef:
Leuk die filmpjes.
Hier gaat het redactiewerk wat anders, ze mogen absoluut niet zelf pakken, moeten het met de neus aantikken en gaan zitten.


Dat is ook fijner anders besmet je ook elke keer de geur.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 13:58

Wat leuk allemaal aan het speuren.

Wij ook nog steeds.
Uggs doet het goed!

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:52

_Aurora_ schreef:
Boemklatsch schreef:
Wat leuk, een actief topic over detectie!

Ik heb nu 2 lessen gevolgd met Mika (reu, 1,5 jaar) en wij zijn er beide erg enthousiast over. Eindelijk iets gevonden waar hij écht inspanning voor moet leveren.

https://youtu.be/eoTm6_6ansU
https://youtu.be/aJOXak7WcW8
Beide filmpjes zijn van het einde van de les, dus hij is duidelijk al wat moe en zoekt minder actief. We gaan vanaf volgende les ook op geur zoeken ipv brok, dus we zijn nog aan het denken welke geur het gaat worden.


Wat leuk dat je ook detectie doet! Laat hem vooral lekker leren zelfstandig te zoeken dat hij mooi zelf afzoekt. Leren ze daar de geur wel op boxen oid aan? Zodat je aan een verwijzing kan werken?

Erg leuke hond hoor!


Ik denk het wel! We zijn vorige les even bezig geweest met boxen en dat hij moest gaan zitten, maar het overgrote deel nog op brok gezocht die hij mocht pakken. Ik denk dat we donderdag een geur moeten gaan kiezen en daarmee verder gaan.
We zijn net even de dierenwinkel binnengewipt voor een nieuw tuig, dus we kunnen er nu echt tegenaan. :)

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 10:02

Hoe is het bij jullie met speuren ?

Vraagje.....
Hoe is jullie les opgebouwd ?
En hoe staan de lessen in verhouding tot elkaar ? Welke opbouw ?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 09:37

Ik sta nog steeds op de wachtlijst om les te krijgen

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:19

Bij mij een te lang verhaal om precies uit te leggen hoe de lessen gaan. Ligt ook aan het niveau. Begin besteed ik veel tijd aan het inprenten van de geur en ook echt eigen geur en geen andere geuren. Daarna starten met ruimte zoekingen en dat is eerst heel basis en de zelfstandigheid van het zoeken bij de hond stimuleren.

Maar geheel hangt heel erg van baas en hond af en ook hoe fanatiek ze zijn en of ze eventueel de certificaten willen halen.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 17:38

Deze vraag stelde ik omdat mijn plezier weg is in het speuren.
We moeten veel wachten, zit weinig opbouw en logica in voor mijn gevoel.
Maar ook niet dat ik snap waarom we zo deze volgorde/opbouw aanhouden.
Normaal oefende ik ook wel tussendoor, maar nu eigenlijk niet....ben ook al 2x niet geweest.

Heb het er over willen hebben met de trainer, maar was geen tijd en ruimte voor.
Bovendien vraag ik me af of het aan mij ligt, omdat de rest er wel lol in lijkt te hebben.

Wel zonder, vind speuren echt leuk. :(

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:32

Wat jammer zeg dat je plezier helemaal weg is. Hoeveel zitten er in een groepje? Ik doe er maximaal 4 en 1.5 uur zodat er voldoende aandacht is. Hoor altijd dat baas en hond moe zijn haha.

Is daar priveles eventueel mogelijk?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:36

Wat jammer dat je plezier weg is. Wij moeten ook op elkaar wachten, maar kijken erg graag hoe de anderen het doen en kletsen ondertussen. Wachttijd is ook nodig voor de honden, anders is het veels te vermoeiend.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:43

Werkt je instructeur met Levels? Dat stelt wel mooie doelen.

Ik vind het moeilijkste om een melding te spotten bij mijn hond. Ga aan mijn vader vragen om Jack zijn geur weg te leggen maar het is moeilijk oefenen.

We lopen wel tegen het probleem dat Jack op de trainlocatie eens flink is geschrokken van een ander hondje dat in een bench zat en daardoor is hij wat angstig buiten de ruimte. Laatste tijd ging het weer goed, veel afleiden en feestje bouwen maar nu zijn we niet meer in de laatste groep van de dag en in de volgende zit een crouwtje waarvan hij helemaal niets moet hebben. Als die maar denkt dat ze binnenkomt gaan de haren rechtop en staart tussen de poten. We hebben de timing van boxen al verplaatst maar pfff, zelf ziet ze totaal niet dat mijn hond over de zeik raakt van haar en gaat gewoon in de boxen ruimte zitten als we bezig zijn. Had laatst een opmerking gemaakt toen hij aan haar durfde te snuffelen dat het zo een dappere flinke jongen is en kreeg terug ‘nou, is dat dapper? Ik snap niet wat daar dapper aan is’’.

Helaas ben ik zo een seut die niet durft te vragen of ze aub weg wilt gaan. Gelukkig zijn de lessen nu klaar tot 17feb maar ga dan aangeven dat ik ofwel in de laatste groep wil tenzij dat zij er in zit ifwel ga ik het overleggen met de insteucteur dat we altijd in de ruimte werken (daar komen enkel mensen can je groep).

Vind het zo lastig want zo ken ik mijn hond niet, hij is zo enorm gespannen op die locatie. Ook blaffen als we op komen rijden terwijl die anders nooit blaft etc. Heel jammer maar er is ook geen andere instructeur in de buurt dat ik weet.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:46

Hier ook al een poosje niet geweest.

Flappie heeft natuurlijk beide bekken gebroken gehad dus met deze kou en regen is het niet altijd even handig.
We wachten af tot het weer droog blijft en dan gaan we gewoon trainen met jasje :P

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:32

Wat gebruiken jullie eigenlijk om thuis te oefenen? Zelfgemaakte boxen? En hoe?

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 08:25

We werken zonder levels.
De groep is maximaal zes voor een uur. Wachttijd is op zich niet heel erg. Idd even pauze voor de hond.
Met elkaar meekijken vind ik ook leuk maar gaat vaak niet.
We zijn begonnen met het inprenten van de geur.
Daarna uitgebreid.
Nu zijn we weer terug naar de speurkast, hoeven ze ineens niet te verwijzen maar alleen te snuffelen en komt de beloning van boven.
Dan ineens weer als team zoeken op tijd.

Niet om de lessen en instructeur zwart tw maken overigens hoor.
Weet alleen niet goed wat ik er mee aan moet.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:57

6 in een uur is inderdaad best veel. Misschien kan je kijken of er iemand in je buurt zit die werkr met levels. Dan heb je iets om naartoe te werken en zit er daardoor ook structuur in.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 20:15

Sowieso wil ik het bespreekbaar maken. En misschien proefles ergens anders. Al heb ik geen idee wie hier in de buurt zit.

We zijn nu een jaar verder.
Vanmiddag in de schemer nog even drie tellen gespeurd. Uggs had er lol in. Ik daardoor ook.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:39

Schuur_ schreef:
Wat gebruiken jullie eigenlijk om thuis te oefenen? Zelfgemaakte boxen? En hoe?


In de tijd dat wij boxen deden mochten wij absoluut niet thuis oefenen, omdat dit echt de beginfase is en je te makkelijk verkeerde dingen kan aanleren.
Nu heb ik gewoon zakjes of sokken waar iets in zit, of potjes. En dan ook waar niets in zit, niet dat ze met hun ogen gaan speuren.

Klinkt onlogisch Catori, maar misschien was het wel nodig om even weer terug naar de basis te gaan. Zo zijn wij begonnen met kistjes, en af en toe doen we nog steeds kistjes, gewoon om weer even de puntjes op de i te zetten.
En in een groep ben je ook afhankelijk van hoe andere honden het doen in de groep. Zo heb ik de pech dat we een super actieve overenthousiaste friese stabij in de groep hebben. Om hem wat te temperen beginnen we vaak in het bos met spoortjes en dergelijke. Dat is iets waar Kiko dus slordig van wordt. Die wijst niet aan met de neus, vindt het wel maar raced weer door over het spoor want dat is toch leuker en gaat niet zitten, of ze vindt het, gaat niet zitten en neemt een tak als zelfbeloning. 8)7 Daarna blijft ze ook slordig, ook als we het bos uit zijn.
Voor de een is het spoortje dus heel goed, maar de andere heeft er last van. Gelukkig heeft degene die ons les geeft nu door dat het voor Kiko dus averechts werkt, ben benieuwd of we nu niet iedere keer het bos in gaan aan het begin van de les. Helaas ging de les de vorige keer niet door, ben dus benieuwd voor vrijdag.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 21:08

Neonlight, dat ben ik met je eens hoor, soms een stapje terug om weer verder te kunnen.
Maar de logica ontbreekt steeds vaker. Probeer er wel naar te vragen hoor.
Uggs speurt best wel netjes inmiddels. Verwijst netjes en is enthousiast.
Natuurlijk kan het beter.
Nu zijn we ineens weer op de speurkast bezig en hij is alleen maar bezig met hoe hij zijn bal kan krijgen, hoeft niet meer te gaan zitten en wordt weer vluchtig en slordig.
Ik heb echt geen ambities om bij de douane te gaan, weet dat mijn hond en ik niet de allerbeste zijn en zullen worden, maar hadden er wel lol in.... en wil het graag goed doen, vooruit gaan én er vooral plezier in blijven houden.

Ik hoop dat de instructeur met jullie allemaal een beetje rekening houdt Neonlight, dat maakt het voor iedereen leuk.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:20

Ik meld mij ook! Geen detectie echt, wel regelmatig speuren.

Koda is een sheltie x keeshond mix, 2,5 jaar oud. Sinds pup al cursus op de hondenschool en we doen al ongeveer 1,5 jaar de cursus Gehoorzaamheid en Fun zoals het hier op de hondenschool wordt genoemd.
Dus de les start met 15-30 minuten gehoorzaamheid (lopen aan de/zonder lijn, oefeningen op afstand, afleiding, etc.) en de rest van de les iedere week iets anders. De ene week agility, oefeningen, apporteren en speuren!

Koda speurt nog op snoepjes (heb daar echt 1 specifieke soort voor apart liggen), die zitten in een kokertje met luchtgaatjes.

Hij had altijd neiging om gewoon alles om te gooien om maar bij dat snoepje te komen, maar sinds ik het in een koker heb zitten heeft ie door dat ie netjes moet zitten en naar die plek moet staren :D

Leuk om zo iedereens verhalen te lezen!

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:49

Afgelopen donderdag onze eerste detectie les gehad. Het was wel te zien dat ik al diverse dingen met de honden doe zodat ze eigenlijk iets nieuws makkelijk oppakken.

De jongste was moe maar ging braaf slapen, de oudste (4 jaar) zat zo vol dat ik hem echt even op schoot moest nemen (25kg) en in slaap heb gestreeld :+

Nu bedenken welke geur we willen gaan gebruiken die zou les 3 waarschijnlijk worden geïntroduceerd. We hebben wel les om de week dus zal iets rustiger gaan neem ik aan dan de honden die elke week trainen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:55

Ik heb komende vrijdag m'n eerste privéles detectie bij werken met je hond in Maarsbergen, ben benieuwd, denk dat hond heel blij gaat zijn dat ie eindelijk weer neuswerk mag doen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:58

Hier gaat het heel erg goed, Kiko heeft er ontzettend veel lol in, vooral als we thuis oefenen. Over spoortjes in het bos hebben we het dan maar even niet, het spoortje af racen is al zo leuk dat we wel ruiken aan het target, me aankijken en dan weer doorracen over het spoor. _O- Zitten en een beloning doen we niet aan, spoortje is al beloning genoeg. 8)7
Met name ruimtes afzoeken heeft ze echt veel lol in en ze is ook erg fanatiek, springt ook overal op om vooral goed te zoeken.