nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:16

Nickeltje schreef:
https://imkershop.nl/imker-cadeauartike ... bijen.html

Misschien dat je zoiets een dan enkele cm voor de gaten en scherm van gaas ( formaatje kippengaas ofzo) monteren, je de vogels er uit houdt een insecten wel toegang geeft?

Kippengaas zijn te grote gaten gebruik al voliere gaas dus veel kleinere maas. Maar zou leuk zijn als ik er een kooi ruim omheen zou bouwen.

Begreep wel al dat specht de grote boosdoener kan zijn. En die word regelmatig op afstand gespot. :+

Nickeltje

Berichten: 28259
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:22

Ja, die komt in onze insecten hotels ook regelmatig snacken inderdaad...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:13

Marcella, ik denk niet dat een kast voor honingbijen, gevuld met buisjes, werkt voor wilde bijen. Die hebben denk ik genoeg andere wensen voor de huisvesting dat ze niet gaan proberen de kast in te gaan om te kijken of daar een goede plek is.
Een soort kooitje maken van fijnmazig gaas lijkt me de beste oplossing als je grotere beesten weg wilt houden.

Nickeltje schreef:
Mijn vriend heeft met een crowdfunding actie die Beep ook gekocht maar beweert dat we nog een speciaal internet abonnement nodig hebben ofzo om de gegeven van de Beep onder de kast vandaan ook in die app te krijgen... Ik snap het niet helemaal maar ik vind het erg jammer dat die ongebruikt op een plank ligt


Mja en nee. Als je wilt dat de base data doorstuurt naar de app, dan moet je toegang hebben tot het LoRa netwerk. Dat kan via een gratis versie, maar dan moet er wel bereik zijn op je locatie. Ik kan me zomaar voorstellen dat dat bij jullie inderdaad mist :')
In dat geval kan je ofwel zelf een LoRa gateway neerzetten, of een abonnement van bv KPN afsluiten.

Echter, als je niet per sé live gegevens hoeft, kan je als je fysiek bij de kast bent de gegevens naar je telefoon halen, via regulier internet doorsturen, en vervolgens in de app inladen (zoiets. Ik heb het proces niet helemaal helder).

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 08:32

Lastige is heb het nu aan verschillende gevraagd. De ene zeg wel en de andere niet. Ga wel kijken hoe of wat wanneer.

Deze advertentie mag je niet missen
LR / Langstroth bijenkasten compleet met ramen (gebruikt)
€ 25,00
https://link.marktplaats.nl/m1814283605 ... ialbuttons

Ga wel 1 kast halen en kijken om een beetje op te knappen. Voor de prijs hoef ik het niet laten. Is ook maar een 13 km hier vandaan.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:01

OHH die koninggin echt zo bijzonder! bedankt voor het delen!

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:25

Toch ook maar opgegeven voor kennismaking cursus.

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:59

Is het trouwens wel aan te raden om binnen zoveel meter een 2de volk te hebben.

Ik heb zelf een mini boomgaard. En zat te denken om de kast op het stukje stenen te zetten bij de bramen, frambozen, blauwe bosbes en roze bosbes. Enige maar ze staan dan direct naast het kippenhok, maar omringd door struiken. Ze staan dan ook direct bij de mini boomgaard. Najaar zaai ik pharcelia als bodemverbeteraar. En heb een vlinder/bijen/lieveheersbeestje bloemenrand. En dan nog de rest van de moestuin.

Mocht ik het ooit echt gaan doen.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:03

Je kunt meerdere volken bij elkaar hebben. Vaak staan bij een bijenvereniging veel kasten naast elkaar. De meesten in dit topic hebben ook meer dan één volk.
Het is natuurlijk belangrijk dat er voldoende eten te vinden is, het hele bijenjaar.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:14

Leuk dat je je hebt opgegeven voor een kennismakingscursus Marcella!

Je locatie klinkt super voor volkjes in de tijd dat al je fruit bloeit. Je kan je nog wat verdiepen in bloeiende dingen in andere periodes van het jaar, en indien mogelijk dat bijzaaien ergens in de boomgaard.
Echter, bijen kunnen een heel eind vliegen en fourageren in een diameter van +/-3km rond hun kast.

Er zijn (productie) imkers waar tientallen volken bij elkaar staan. Wat dat betreft zal een 2e volk niet meteen een probleem zijn, maar of het echt kan is wel afhankelijk van de dracht in het gebied rond te kast.
Op zich is 2 volken wel prettig, mocht er dan iets gebeuren met volk 1, ben je niet meteen bij-loos :o

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:47

Zal toch nog niet dit jaar worden. Dus krijg dan ook de tijd om de kast die ik maandag gaat ophalen rustig op te knappen. Zal dan ook nog even flink aan de slag moeten met onkruid temmen op dat stuk.

Zal anders even kijken om foto's te maken.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 23:46

Ik zag dat de kast die je wilde ophalen niet een standaardmaat is voor NL. Dat kan lastiger zijn om materiaal te krijgen of als je een bijenvolk op ramen krijgt, dat het niet past in jouw kast. Maar het is niet onoverkomelijk.

Kennismakingscursus is slim, heb ik ook gedaan, om te kijken of ik er echt zo enthousiast van werd. En dat was zo, dus vandaar dat ik nu de imkercursus doe.
Kan wel aanraden de imkercursus te doen als je echt serieus wilt beginnen. Of een ervaren imker hebben die met je meekijkt en je alles kan leren. :)

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 00:02

Is dan wel de planning om imkercursus te doen zit ook nog met dat ik mogelijk zwaar allergische kan zijn voor steken. Daarom ook nog niet beginnen dit jaar. Had ik al gezien ga maandag gewoon ook nog het nodige vragen. Betreffende honingrooster, broedroosters en koninginnerooster. En hoe voeren in de winter bij deze kasten. Ga de persoon de oren van zijn hoofd af vragen.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 00:04

Dat was ook nog een angst van mij, dat ik allergisch zou zijn, maar dat viel gelukkig mee (maar leuk is gestoken worden niet natuurlijk).
Sowieso is de cursus maar één keer per jaar, want je volgt de bijen door het jaar heen. Dus je zult dan voor de cursus ook moeten wachten tot volgend jaar, maar dat komt dan goed uit :)
Vragen is altijd goed! Vaak vinden mensen het alleen maar mooi hun kennis te delen.

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 00:08

Gelukkig ook een hoop info te vinden op google. Kan ik ook rustig sparen/verzamelen van materialen om volgend jaar aan de slag te kunnen mocht het doorgaan.

En anders knap ik kast op en zorg ik dat er lokstof in zit tegen het voorjaar. Mocht er weer wat passeren kan ik andere imker blij maken mocht het lukken.

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 17:56

In de tussentijd nu op de moestuin en de bijen en hommels zoemen om mijn oren vanwege de bieslook in bloei. De kamille wordt zelfs genegeerd.

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:33

Zoals het nu lijkt ben ik niet allergisch. Ben met kast ophalen dus gestoken iemand had een agressief volk gedumpt bij deze meneer.

Wat doet dat pijn zeg.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:13

Ja, leuk is anders. Ik was op mijn eerste praktijkles gelijk drie keer gestoken. Gelukkig laatste keer niet.

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:55

Kast met vies/uitgebouwd raam meegekregen dus mocht er een volk passeren dan kan ik ze een tijdelijke plek geven om later opgehaald te worden.

Zit aardig wat schoonmaak werk aan.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:15

Huu vies raam had ik er niet bij hoeven hebben :) ramen schoonsmelten is toch een grote smerige klus…

Het bijencircus hier gaat gewoon verder :') vrijdag heeft m’n jonge Q geprobeerd op oriëntatie vlucht te gaan (denk ik, 3 dagen na uitlopen), maar dat volk was zo groot dat ze mee wilden en ik een bruidszwerm kreeg…
Ik kreeg ze niet in 1 emmer geschept, en savonds waren ze niet naar 1 emmer toe getrokken maar had ik in beide emmers een tros hangen. Na emmer 1 in de (geleende) zesramer leek emmer 2 er niet bij te passen. Die hebben we dus weer in de kast gestort. Volgende dag: 6ramer leeg…
Geen idee of ze terug zijn gegaan naar de gewone kast of weet weg zijn gezwermd.
De gewone kast zit wel (weer) bomvol. Heb er nu 3 HKs op staan, dus ze hebben op zich ruimte en iets te doen met alle kunstraat die er in zit :')

Ondertussen had ik ook een raam broed uit de zesramer van mijn zwerm van vorige week gehaald (aangezien daar mijn enige leggende Q zit momenteel), omdat de achterblijvers in de kast én geen jong broed, én bij mijn weten geen Q meer hadden. Maar terwijl ik het moerrooster schoonmaak om terug te plaatsen: uitlopende moerdop. Echt, hoe dan! Het moet een van de laatste legsels van Koningin Bianca zijn, en ik heb de dop over het hoofd gezien bij mijn ‘purge’ van vorige week. Ik heb haar laten inlopen in de kast.

Afbeelding
Koningin Delphine II. Geen idee of deze of Delphine I straks de heersende Q in de kast word :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:20

Century schreef:
Ja, leuk is anders. Ik was op mijn eerste praktijkles gelijk drie keer gestoken. Gelukkig laatste keer niet.

Ik was de dag voorr m'n eerste praktijkles in mijn nek en hoofd gestoken een aantal keer. Door de bijen van de buurman. Ik had zo geen zin toen in die praktijkles _O-

Vieze ramen gelijk weggooien .. kost je alleen maar gedoe :+

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:21

Marcella schreef:
Kast met vies/uitgebouwd raam meegekregen dus mocht er een volk passeren dan kan ik ze een tijdelijke plek geven om later opgehaald te worden.

Zit aardig wat schoonmaak werk aan.


Wil je ze dan zelf gaan scheppen? Want als ze ergens in een boom hangen, gaan ze waarschijnlijk niet uit zichzelf de kast in.

Mooie koningin Indy! Dus het is niet helemaal duidelijk waar een deel van je volk nu is?

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:22

Ik ben in mijn oor gestoken.

Beest bleef daarna alsnog aanvallen nadat hij zijn angel kwijt was. De imker heeft hem uiteindelijk snel uit zijn lijden verlost beest was super irritant.

Niet scheppen, maar de imker zei dat zo'n uitgebouwd rooster interessant is voor een zwerm.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:42

Century, nee inderdaad, het kan zijn dat iedereen terug is in de kast (helft vd zwerm gestort, helft terug gevlogen in de nacht?), het kan zijn dat de helft vd zwerm naar Elders is verdwenen… Ze zaten in ieder geval niet meer in de zesramer.
De BK (met opzetrand tbv het storten van de zwerm de avond er voor) zag er een dag later zo uit:
Afbeelding

Met deze prachtige bouwsels aan het moerrooster (want we hadden ruimte over) :wow:
Afbeelding

Marcella, tja, het kán inderdaad wel. Een van m’n cursusgenootjes stuurde toevallig vanavond dat een zwerm die 8m hoog in een boom zat, na 2 dagen rondhangen vanzelf intrek had genomen in de kast die hij klaar had gezet ‘met een paar oude ramen, een voerraam en wat lokstof’.
Bedenk wel dat een zwerm in eerste instantie meestal niet ver van de kast gaat, en vanaf daar verder gaat zoeken naar een geschikte huisvesting. Tenzij je buren bijen hebben, weet ik niet of je een zwerm gaat vangen met je kast :)

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:11

Mijn overbuurman heeft bijen is en ook een kastje voor vangen zwerm.

Lokstof staat wel op lijstje, maar ook nieuw draad en moet kijken hoe ik de andere ramen schoon gaat krijgen. Heb 2 ramen waarvan ik draad moet vervangen en gok dat ik ook nog wat gaat slopen van draad.

Als ik maar genoeg tijd krijg om zwerm redden en imker inschakelen.

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:01

Afbeelding
Hier zou dan de kast komen te staan moet alleen heel nodig onkruid verwijderen hier. Er lig hier namelijk een pad. :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zaairandje alleen dit jaar niks aan gedaan en heeft zich vorig jaar goed uitgezaaid.
Afbeelding
Kruidenbak.
Afbeelding
Totaal maar 6 druiven en op deze foto staan er 5. :+
Afbeelding
Afbeelding
De bloeiende bieslook heeft het maar druk met bezoekers.
De kamille is nu niet echt interessant.